AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Vi venter barn nr.2 snart. Førstemann ble født ved planlagt keisersnitt, men denne gangen ligger det an til vanlig fødsel. Mannen var med på keisersnittet, men denne gang er vi i en litt vanskelig situasjon da vi ikke har familie eller venner som kan steppe inn som barnevakt når fødselen går i gang. Vi har derfor luftet muligheten for at jeg føder alene. Jeg regner meg i denne sammenheng som en førstegangsfødende siden jeg sist var i en helt annen situasjon. Jeg kjenner jo til hvordan det er å være på sykehuset, og på Barsel. Men tenker forløpet med en vanlig fødsel vil være helt annerledes enn planlagt keisersnitt. Noen her som har født alene som førstegangsfødende og kan fortelle hvordan dette gikk? Er særlig interessert i å høre hvilke utfordringer det kan gi. Vil jeg risikere å bli oversett/overkjørt? Anonymkode: fed67...2d3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #2 Skrevet 14. september 2021 Har født nr 2 alene, ganske ulik fødsel enn den første fra a-å, så kan jo svare likevel. Fikk veldig god oppfølging med jordmor tilstede så og si hele tiden fra aktiv fødsel. De pleier det når mor er alene, her måtte far ha eldste da barnevakt ikke våknet av telefonen, fødsel var på natta. Hadde egentlig en mer tilstedeværende jordmor under andre fødsel og det gikk fint. Ble aldri overkjørt, men du kan feks skrive et fødebrev på forhånd om det er noe som er spesielt viktig for deg. Anonymkode: 47852...638
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 Ikke erfaring med å føde alene, men jeg hadde null behov for samboer under fødsel, da jeg var helt oppslukt av smertene og høre på hva jordmor fortalte meg at jeg skulle gjøre. Men i det baby var ute, var det så klart veldig fint at han var der, og fikk se barnet bli lagt på brystet osv. Så ville ikke at han skulle gå glipp av det. Men akkurat under fødsel, så hadde det vært helt det samme for meg om han var der eller ikke, merket ikke noe til han. MEN, man vet jo aldri hvordan en fødsel forløper. Min startet med vannavgang hjemme med rier som bygde seg gradvis opp ganske fort, kom på sykehuset 2 timer etter vannavgang og var da 4 cm, gikk slag i slag til hun var ute 4 1/2 time senere. Får du derimot en lang og tøff fødsel, som varer og varer uten noen fremgang osv, så kan nok det å ha en partner til stedet var bra. Tror du må kjenne på deg selv hvordan du er som person. Jeg personlig ville nok greide det alene og tenkt at det var helt OK, men ønsker likevel at han skal være tilstede ved neste fødsel for at han skal få tatt den i hele opplevelsen. Håper dere finner en god løsning Anonymkode: fecb3...958
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 Fødte ufrivillig alene to ganger (far rakk ikke frem grunna jobb). Fødslene gikk veldig fint, og jeg savna ikke å ha noen der mens de pågikk. Men det var litt vemodig å ikke få dele den første magiske tiden etter babyen er født. Anonymkode: 9df12...2de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå