Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3 1/2 år gamle datter skal få en lillesøster i november.

Vi har snakket endel med henne om dette, men er usikker på hvor mye hun egentlig forstår. Frem til magen min ble synlig stor har hun vært en skikkelig pappadalt, men nå vil hun helst være med meg og sove sammen med meg hver natt. Føler hun kanskje er redd for at mamma skal bli mer glad i babyen enn i henne. Hun sier ofte «Du vet mamma,jeg er fortsatt en veldig liten jente» og er opptatt av at ikke lillesøster skal «ta tingene hennes», som hun sier. Og da jeg viste henne at jeg hadde kjøpt make jule-antrekk til dem ville hun ikke gå i make klær sa hun.

Jeg regner med at alt dette er helt normalt, men synes det er litt leit om hun blir usikker på sin plass og at vi fortsatt er glade i henne. Hvordan kan vi forebygge søskensjalusi best mulig? Har allerede kjøpt en gave som liksom skal være fra lillesøster til henne, når hun første gang besøker oss på sykehuset. Og kommer til å tipse familie/venner om at de kan gi henne en liten ting istedenfor babyen. Tenker også at vi må legge opp til at hun får litt alenetid med henholdsvis meg og far i barseltiden..F.eks.at vi går en tur sammen alene eller leker i hagen. 

Er det noe annet man kan gjøre? Noen som har gode råd?

Anonymkode: 69613...c71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo gode tanker rundt dette allerede i grunn. Min eldste var 3,5 da lillesøster kom. Jeg passet på å inkludere han i feks stell, og prioriterte alenetid med han ofte når far kunne ta babyen. Men han var ikke særlig interessert i søstera si den første tiden 😅 først når lillesøster bikket 2,5 år ble hun mer akseptert, men det forstår jeg. Småsøsken som river ned det man har bygget, hyler og bråker kan være irriterende. Bare pass på å se henne, for det kan være litt overveldende i starten å ha to barn som trenger deg. Viktig at ikke eldste føler mamma og pappa bare er opptatt med babyen, samtidig er det god trening for eldste å oppleve at man ikke er universets midtpunkt også. De lærer tålmodighet, å dele og empati på en annen måte. Men det er en overgang og det bør ikke forventes at eldste bare synes det er stas med søsken. Noen barn liker ikke dette i det hele tatt den første tiden og kan bruke tid på å tilpasse seg at familien er utvidet med et barn til som også får oppmerksomhet. 

Anonymkode: d2ca7...728

• Liker 1
Skrevet

Har ikke erfaring med denne aldersforskjellen (mine var litt eldre da de ble søsken), men vi fokuserte veldig på at barnet skulle bli storesøster/storebror! Ikke at det skulle komme en lillesøster/lillebror. De syns automatisk det var mer spennende da, følte seg 'stor' og fikk ansvar og lov til å hjelpe til. Ba også andre rundt oss ha dette fokuset, så ikke den vanlige setningen ble "gleder du deg til lillebror kommer?", men heller "gleder du deg til å bli storesøster?" osv.

Opplevde ikke noe søskensjalusi når babyen først kom. De var derimot umåtelig stolt og ville vise frem babyen selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...