AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Leste en tråd om en som var for syk til å gjennomføre, og foreløpig er jeg i samme situasjon selv. Med «for syk» mener jeg at jeg ikke heller klarer vanlige gjøremål i hjemmet, klarer ikke komme meg til noen steder uten følge/egnet transport. Klarer ikke gå/stå/sitte vanlig. Min tidligere jobb var kontorbasert, som nok er det «letteste» å komme tilbake til igjen. Men jeg klarer ikke engang sitte foran en PC eller se på den 🙈 Har brukt ca 1,5 år på å tåle litt mobil, og veilederen min fyller fortsatt ut meldekortene mine da jeg ikke klarer det selv. Altså: funksjonsnivået er helt katastrofalt. Om et års tid tenker jeg på å søke ufør fremfor forlenging av AAP, og så forsøke så godt jeg kan å gå fra 100% ufør til gradert på sikt. Men: Hvordan kan denne arbeidsutprøvingen organiseres når man ikke klarer omtrent noe, ei heller å komme seg til stedet? Sånn rent praktisk, har noen erfaring med «umulige» caser og hvordan det ble løst? Anonymkode: cf0bd...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #2 Skrevet 14. september 2021 Skjønner ikke helt hvordan du "klarer" å skrive et innlegg her men du klarer ikke å fylle ut meldekortet selv..? Uansett, arbeidsutprøving er jo utprøving, hvis du ikke klarer det så klarer du det ikke og derfor vil du nok raskt blir sendt videre for søknad om uføretrygd så lenge du kan dokumentere hva som gjør at du ikke "klarer" noe. Anonymkode: b1b40...280 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke helt hvordan du "klarer" å skrive et innlegg her men du klarer ikke å fylle ut meldekortet selv..? Uansett, arbeidsutprøving er jo utprøving, hvis du ikke klarer det så klarer du det ikke og derfor vil du nok raskt blir sendt videre for søknad om uføretrygd så lenge du kan dokumentere hva som gjør at du ikke "klarer" noe. Anonymkode: b1b40...280 Ja, kan forsåvidt dokumentere det. Men jeg lurte ikke på en vurdering på KG av funksjonsevnen, den tar sykehus/spesialist og NAV seg av. Jeg lurte konkret på om noen har erfaring Anonymkode: cf0bd...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 Jeg er på en måte ikke så langt fra deg i løpet. Jeg har hatt møte med fastlegen og Nav, og de uttalte begge at de ikke så det som hensiktsmessig å sende meg på arbeidsutprøving. Jeg venter på en vurdering til fra spesialist, og så vil Nav skrive arbeidsevnevurdering (om jeg husker rett ord). Jeg har nesten et år igjen på AAP, så forstod det som om de ikke følte det hastet veldig. Anonymkode: 2d972...540 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #5 Skrevet 14. september 2021 Da er det kjempeviktig at fastlegen din kan skrive en god funksjonsvurdering av deg. Hvordan du har det i hverdagen, hva går og hva går ikke. Dette er noe mange fastleger er helt elendige på og da blir det vanskelig for Nav å vurdere deg. Fastlege må også gi en god beskrivelse på hvorfor du ikke kan være i tiltak. om du har en spesialist som kan støtte det fastlegen skriver så har du en god sak. Men veilederen din skal ikke fylle ut meldekortene dine. Du må søke om fritak for å sende meldekort, så gjøres det automatisk. Anonymkode: 1f23d...12c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #6 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er på en måte ikke så langt fra deg i løpet. Jeg har hatt møte med fastlegen og Nav, og de uttalte begge at de ikke så det som hensiktsmessig å sende meg på arbeidsutprøving. Jeg venter på en vurdering til fra spesialist, og så vil Nav skrive arbeidsevnevurdering (om jeg husker rett ord). Jeg har nesten et år igjen på AAP, så forstod det som om de ikke følte det hastet veldig. Anonymkode: 2d972...540 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det kjempeviktig at fastlegen din kan skrive en god funksjonsvurdering av deg. Hvordan du har det i hverdagen, hva går og hva går ikke. Dette er noe mange fastleger er helt elendige på og da blir det vanskelig for Nav å vurdere deg. Fastlege må også gi en god beskrivelse på hvorfor du ikke kan være i tiltak. om du har en spesialist som kan støtte det fastlegen skriver så har du en god sak. Men veilederen din skal ikke fylle ut meldekortene dine. Du må søke om fritak for å sende meldekort, så gjøres det automatisk. Anonymkode: 1f23d...12c Ah, Ok - trodde veilederen gjorde det for meg 😅 Har fritak. Så da er det slik at man eventuelt må få vurdering fra fastlege&spesialist, og så denne vurderingen fra NAV. Det høres «fint» ut (håper jo åpenbart på et mirakel istedet og at man kan få livet/jobben tilbake) men jeg vet at både fastlege og spesialist er nokså klare over situasjonen og at den 100% skyldes sykdommen min og omfattende symptomer. Går til behandling 1-2 gg ukentlig på praksisen til spesialisten (annen fagperson), så der også kan jeg få alt av erklæringer om nødvendig. Jeg planlegger også å søke om rehabiliteringsopphold på ganske lang tid om jeg blir bra nok til det, får inntrykk av at også de skriver «rapport» ifbm AAP. En ting er jo om man er usikker på arbeidsevne, men frem til nå har jeg jo ikke engang sjanse til å klare meg alene hjemme ett døgn - er liksom så milevis unna spørsmålet «hvor mange prosent jobb» 🙈 Anonymkode: cf0bd...c6b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ah, Ok - trodde veilederen gjorde det for meg 😅 Har fritak. Så da er det slik at man eventuelt må få vurdering fra fastlege&spesialist, og så denne vurderingen fra NAV. Det høres «fint» ut (håper jo åpenbart på et mirakel istedet og at man kan få livet/jobben tilbake) men jeg vet at både fastlege og spesialist er nokså klare over situasjonen og at den 100% skyldes sykdommen min og omfattende symptomer. Går til behandling 1-2 gg ukentlig på praksisen til spesialisten (annen fagperson), så der også kan jeg få alt av erklæringer om nødvendig. Jeg planlegger også å søke om rehabiliteringsopphold på ganske lang tid om jeg blir bra nok til det, får inntrykk av at også de skriver «rapport» ifbm AAP. En ting er jo om man er usikker på arbeidsevne, men frem til nå har jeg jo ikke engang sjanse til å klare meg alene hjemme ett døgn - er liksom så milevis unna spørsmålet «hvor mange prosent jobb» 🙈 Anonymkode: cf0bd...c6b Det er Nav som ber om legeerklæringen ja (for da får legen betalt for den), men det er lurt av deg å snakke med legen før hen skriver den, så ting blir nøyaktig og riktig. Det kan fort ende opp med mye frem og tilbake mellom veileder og lege om man ikke får de konkrete svarene man er ute etter. Epikrise fra rehabiliteringsopphold kan du sende inn til Nav, de er ofte gode og tverrfaglige. Anonymkode: 1f23d...12c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå