Gå til innhold

Alkohol etter at barna er lagt, svar ærlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol når barna er i hus, av den enkle grunn at jeg sliter med å styre meg. Dette fører til at jeg ikke vil ta noen sjanser, og derfor kun drikker alkohol når jeg har barnevakt hele natten (og det skjer jo så godt som aldri 😆). Jeg har hatt et problematisk forhold til alkohol før jeg ble mor, og mener oppriktig at jeg kan takke barna mine for at jeg klarte å kutte. Men jeg kjenner mange som ikke har et problematisk forhold (så vidt jeg vet), men som likevel ofte ender opp med å drikke mer en de hadde tenkt når vi en sjelden gang er ute.

Jeg ser jo i sosiale medier og blant bekjente at det er helt normalt å drikke i helgene etter at barna er lagt. Jeg får inntrykk av at det da er snakk om temmelig beskjedne mengder, som at foreldrene deler en flaske vin etc. Dere som gjør dette, er det faktisk slik at dere holder dere til den mengden, eller hender det at det sklir ut dersom dere har mer drikke tilgjengelig hjemme? Si at tanken var å dele en flaske, men så ble det plutselig en til? Jeg tror ikke nødvendigvis at det et slik, men er litt nysgjerrig. Har det noen gang eskalert, og at en av dere eller begge har blitt beruset/fullere en planlagt selv om det har vært små barn i huset?  Har det i så fall skjedd ofte eller bare en gang?

Anonymkode: 30299...aa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og samboer har 1 barn på 2 år. Vi deler ofte en flaske vin etter barnet er lagt i helgen, og det blir 99% av gangene kun med det. Vi er begge glad i vin og mannen er vinsamler, så har 300 flasker vin i vinskapet, så står ikke på tilgjengeligheten.

Vi kan også åpne en flaske en hverdag etter barnet er lagt og ta kun et glass vin. Det går helt fint.

Har skjedd at vi har åpnet en flaske nr. 2, men det har kanskje vært når det har vært sommer og varmt, at vi har delt en flaske hvitvin ute først, også fristet det med et siste glass rødvin, men da har gjerne ikke flasken blitt drukket opp. Siden vi er vant til å drikke 1-3 glass vin gjennom kvelden, så føler jeg meg ikke beruset av det. Da er det gjerne fra kl. 19 når barnet sover, til vi legger oss mellom 23 og 24. Så altså 4-5 timer, gjerne inkludert middag, eller kanskje litt ost osv.

Anonymkode: 03376...06c

• Liker 8
Skrevet

Det hender at vi deler en flaskevin eller tar oss en eller to øl.

Kanskje en av oss drikker mer, men aldri begge. En må jo være klar om barnet skulle våkne.

Anonymkode: c26af...281

• Liker 1
Skrevet

Ofte tar mannen en øl og 2, jeg drikker gjerne et glass rødt. Men er veldig glad i en god rødvin, og til en god middag deler vi en flaske eller 2 ja.

Jeg kan og fint ta et glass midt i uken om jeg føler for det. No har vi 2 tenåringer som kjører bil selv og om de yngre skal på noe, så kjører vi. 

Anonymkode: d9eff...270

• Liker 1
Skrevet

Min mann drikker mye øl i helgene, 6-10. Men jeg tar meg ikke mer enn en, om det så er hard seltzer, cider eller ett glass vin. Gjerne ikke samtidig med min mann, da jeg vil at noen skal være edru i huset.

Anonymkode: 1293f...c48

Skrevet

Vi tar er glass eller deler en flaske. Ingen problem å stoppe der for min del. 

• Liker 3
Skrevet

Det har skjedd at jeg har blitt mer beruset enn planlagt ja

Skrevet

Vi deler fint en flaske eller tar et glass, åpnes ved middagsbordet der barna jo også er. Jeg synes ikke noe om å "gjemme" alkohol til etter at barna har lagt seg, fordi vi klarer å styre oss.

Til deg, TS, så vil jeg si gratulerer. Det virker som om du har funnet en løsning som fungerer for deg og dine, og det er helt fantastisk bra!

Anonymkode: 58283...5dd

• Liker 13
Skrevet

Jeg har aldri hatt noe problem med alkoholbruk, drikker lite og blir sjelden beruset (utenom i mine studentdager og da var det med vilje 😆😆) så har ingen dårlige opplevelser på det området. 

Både jeg og mannen kan fint ta en øl til middag eller etter barna har lagt seg. 

Anonymkode: e4596...cec

• Liker 2
Skrevet

Tar ofte et glass i helgene etter at ungene er lagt, av og til et i ukedagene. Kan til og med ta et glass før de er lagt, de er over 12 år. Helt ærlig, det er ingen problem og det blir aldri kraftig rus. Sklir aldri ut.

Anonymkode: a5106...7a2

Skrevet

Vi tar også et par glass innimellom hjemme om kvelden, men det stopper der. Er jo jobb dagen etter, og det er IKKE gøy å komme bakfull på jobb heller.

Det hender jeg drikker mer i helgene, for jeg er glad i en fest og drikker sosialt, da kan det gå mange øl, hvis jeg ute på byen med venninner, eller på hjemmefest hos en av mine barnløse venninner fredag eller lørdag. Da er mannen hjemme med barna.

For meg er det en slags mental sperre på lysten på alkohol når det er hverdag, kontra når jeg er på fest. Ikke noe jeg må jobbe for å begrense. Samme med mannen min, heldigvis. Så kan jeg like gjerne ta en cola som en øl når jeg er hjemme med barna.

Anonymkode: de8d1...4bf

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi deler fint en flaske eller tar et glass, åpnes ved middagsbordet der barna jo også er. Jeg synes ikke noe om å "gjemme" alkohol til etter at barna har lagt seg, fordi vi klarer å styre oss.

Til deg, TS, så vil jeg si gratulerer. Det virker som om du har funnet en løsning som fungerer for deg og dine, og det er helt fantastisk bra!

Vil gjerne legge til at vi legger til rette for andre løsninger også. For eksempel insisterer vi på å ha familiemiddager hjemme hos oss da vi har familiemedlemmer som har et anstrengt forhold til alkohol. Ved å være vertskap på f.eks julaften, så sørger vi dermed for at det ikke blir servert alkohol, og barna får fine minner sammen med hele familien sin. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker egentlig ikke følelsen av å bli beruset, fordi jeg liker kontroll, så det begrenser seg selv. Kan gjerne drikke en øl eller to eller en halv flaske vin, uavhengig av om det er hverdag eller helg. Faktisk tror jeg (uten at jeg har konkrete tall) at vi drikker alkohol oftere i ukedager enn i helgene. Gjetter på at snittet er ca en dag i uka.

Har litt samme holdning som til godteri. Jeg spiser (drikker) når jeg har lyst på, ikke "fordi" det er lørdag. Mye heller nyte et glass på en onsdag jeg har virkelig lyst på enn å ta det på lørsdag fordi det er da man "skal" drikke. 

Et par ganger i året er det full fest, med mer drikke. Da er ungene hos andre. Skal jeg bli full så må det være i en setting der jeg føler meg 100% trygg og er sammen med kun folk jeg kjenner godt. 

Anonymkode: 72b3f...a3b

• Liker 2
Skrevet

Aldri noensinne vært full med barn i hus. Vin kan godt ta et glass vin, men det blir med det. 

Har inntrykk av at altfor mange drikker med små barn hjemme. Vet selv om tre vennepar som drikker for mye. Det er trist at alkohol er en så viktig del av livet til folk. Vi klarer heldigvis å ha kjærestetid og kose oss uten en flaske vin. 

Anonymkode: acfc9...324

• Liker 2
Skrevet

Vi drikker vin 2-4 ganger i uka. Det er utrolig sjeldent det "sklir ut" utover en flaske, og da er det gjerne kun snakk om 1-2 glass til. Som regel fordi vi velger å ta et glass hvitvin mens vi lager mat, eller griller om sommeren, begge deler over mange timer. 

Kan ikke huske sist jeg drakk en mengde som tilsvarte at jeg ikke kunne ta godt vare på et barn, selv når det ikke er et eneste barn i nærheten, da jeg ikke liker å bli full. 

Anonymkode: ceb9d...fd1

• Liker 3
Skrevet

Ingen av oss drikker alkohol overhodet, hverken med eller uten barna i hus. 

Skrevet

👏 Ts, bra jobba! 

Jeg kan ta et glass vin eller en 0,33 øl. Etter det har jeg ikke lyst på mer. Mannen tar gjerne en 0,5.

Ikke hver dag. 1-2 ganger i uka. 

Anonymkode: 76579...851

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke problem med å kun ta ett glass vin til maten, eller en øl på kvelden men når barna var hjemmeboende valgte jeg å ikke gjøre det fordi jeg ville være i stand til å kjøre hvis det skulle være behov for det. Jeg har vokst opp med foreldre som "tok seg en fest hjemme" og jeg husker at jeg ikke syns det var ok, derfor har jeg aldri vært synlig beeruset med ungene heller.. 

Skrevet

Jeg tar meg ofte en cider eller et glass øl eller vin til maten f.eks, men jeg drikker aldri så mye at jeg blir beruset. Jeg drikker kun fordi jeg liker smaken av det jeg drikker. 

Skrevet

Hva hvis det plutselig skjer noe med barnet og du må ut å kjøre? Er det ikke da risky å drikke etter at barna har lagt seg? Her i hus drikker ikke begge samtidig med mindre vi får barnevakt, nettopp pga. at en av oss må kunne kjøre (nå skal det sies at vi har et barn som er sykt)

Anonymkode: e603f...0fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...