Gå til innhold

Langtur og pulssoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok meg en langtur i går, 14 km i veldig rolig tempo syns jeg selv. Ca 6:30 pr km i gjennomsnitt. Har aldri sprunget så langt før så ble litt stiv. Pleier å ha en fart på lengre løp på 6-6:10. så jeg syns jeg tok det veldig rolig. Og jeg var absolutt aldri andpusten eller sliten i pusten. Ser på pulsklokka at den var på 144 i gjennomsnitt. Mens jeg burde ha løpt på maks 125…

Dette iht beregnet makspuls på 179. (Er 50 år).

Er vel ikke noe annet å gjøre da enn å sette ned tempoet ENDA mer..? Og følge med på puls? Gjorde ikke det denne gang. Jeg løper ALDRI på så lav puls som 125, hvordan skal jeg greie det?

Prøver å trener meg opp til et halvmaraton. Har ellers trent jevnlig uten avbrudd pga skade nå i minst et år, ca hver 2/3 dag. Men maks 10 km løp tidligere.

Hvis jeg GÅR tur har jeg puls på Ca 115-122..

Har ellers hvilepuls på 43-45.

Noen tips?

Anonymkode: 723c2...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tok meg en langtur i går, 14 km i veldig rolig tempo syns jeg selv. Ca 6:30 pr km i gjennomsnitt. Har aldri sprunget så langt før så ble litt stiv. Pleier å ha en fart på lengre løp på 6-6:10. så jeg syns jeg tok det veldig rolig. Og jeg var absolutt aldri andpusten eller sliten i pusten. Ser på pulsklokka at den var på 144 i gjennomsnitt. Mens jeg burde ha løpt på maks 125…

Er vel ikke noe annet å gjøre da enn å sette ned tempoet ENDA mer..? Og følge med på puls? Gjorde ikke det denne gang. Jeg løper ALDRI på så lav puls som 125, hvordan skal jeg greie det?

Prøver å trener meg opp til et halvmaraton. Har ellers trent jevnlig uten avbrudd pga skade nå i minst et år, ca hver 2/3 dag. Men maks 10 km løp tidligere.

Noen tips?

Har du testet makspulsen din med en valid protokoll? For den beregningen med en formel er ikke nøyaktig for alle individer. Hvis du skal være seriøs og trene etter puls på den måten må du nesten måle den skikkelig 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen tips?

Det tar tid. 

I starten når jeg skulle løpe rolig sone 2, måtte jeg gå opp bakker. Nå går det fint å løpe.

Før klarte jeg knapt å komme under timen på mila i det hele tatt. Nå løper jeg mila på under timen i sone 2.

Har du treninfsklokke? Det er et godt hjelpemiddel. 

Skrevet

Ja, mitt tips er at du har for mye fokus på puls til å trene så lite som du gjør. Det går helt fint at snittet havner i sone 2. 

Anonymkode: 29ea2...286

Skrevet

Du har nok høyere makspuls enn beregnet, makspuls er individuell. Du må ta en makspulstest for å finne den. 

Av egen erfaring så fikk jeg ikke framgang i løpingen før jeg sluttet å følge med så mye på puls. Det holdt meg tilbake, og var forstyrrende å se ned på klokken den hele tiden. Det ødela flyten. Faktisk har bruker jeg den ikke nå på langturer, bare intervaller. Kjenner det godt på pust og form. Puster jeg rolig, gjerne med nesen, eller har "pratefart", så løper jeg rolig nok på langturene. Jeg løper bare 3-4 ganger i uken, så får nok av restitusjon mellom øktene. Hadde jeg løpt hver dag så hadde jeg vært mer opptatt av å holde meg i sone 1-2.

Anonymkode: 6ddf1...00d

• Liker 1
Skrevet

Visst man skal trene etter puls så er det vell bedre og finne ut hva man har i terskelpuls enn maxpuls.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du har nok høyere makspuls enn beregnet, makspuls er individuell. Du må ta en makspulstest for å finne den. 

Av egen erfaring så fikk jeg ikke framgang i løpingen før jeg sluttet å følge med så mye på puls. Det holdt meg tilbake, og var forstyrrende å se ned på klokken den hele tiden. Det ødela flyten. Faktisk har bruker jeg den ikke nå på langturer, bare intervaller. Kjenner det godt på pust og form. Puster jeg rolig, gjerne med nesen, eller har "pratefart", så løper jeg rolig nok på langturene. Jeg løper bare 3-4 ganger i uken, så får nok av restitusjon mellom øktene. Hadde jeg løpt hver dag så hadde jeg vært mer opptatt av å holde meg i sone 1-2.

Anonymkode: 6ddf1...00d

Lurt! Toppidrettsutøvere trener vel mest på følelsen, så sjekker de statistikken fra klokka senere, har jeg hørt?

Skrevet

Jeg begynte å jogge i mai 2020, da var jeg 41. Jeg hadde ikke pulsklokke jeg bare løp. Og sånn fortsatte jeg og fullførte halvmaraton i oktober 2020. Slutt å gjøre trening til vitenskap og bare løp sånn det passer deg. Noen ganger kjappe løp, noen ganger rolige. 

Anonymkode: 7c3af...d12

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke pulsklokke, men sykler mye, og forsøker å sette noen personlige stravasegmentrekorder hver uke. Ikke akkurat vitenskapelig trening, men allikevel, framgangen er betydelig og den er morsom.  Pulsmessig så blir det vel en blanding av tempo, fartslek og noen naturlige intervalldrag der det går opp i smertsonen i den lengste brattbakken.  Jeg kommer til på fortsette slik, og jeg tar det gjerne litt roligere av og til når jeg føler at det er smart, typisk den turen som kommer først etter et heltursrekordforsøk. Sykling gir nok en mer ujevn belastning enn løping, da det til tider ikke blir temmelig lett, og til tider tungt. Denne ujevne belastningen ser ut til å være veldig bra for meg, og sånn kjempeprolig med under 130 puls , det hører vel egentlig til  de lange turene på mer enn to timer (disclaimer, jeg tar ikke pulsen så 130 er bare et fiktivt tall). Altså , fokus på å holde rolig pedaltrykk det gjør jeg hvis jeg skal forsikre meg om å ha ressurser den tredje og eventuelt den fjerde timen fordi det er kjedelig å være tom et par mil hjemmefra. Been there, done that.

Endret av I Grosny
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...