Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at jeg er skuffet over valget i år. Jeg var fornøyd med Erna og Høyre sitt styre av landet. Det eneste jeg var misfornøyd med var at Frp var i regjering med høyre. Jeg liker ikke Jonas og hans AP. Jeg syns ikke en som er mange millionær og aldri har jobbet på golvet kan kalle seg en Arbeiderparti mann.

Jeg  bor også i en Arbeiderparti styrt by, og de har gjort det vanskeligere for oss vanlige folk i mange tilfeller. Bompengene har økt, det har blitt flere bomstasjoner. Parkeringsplasser har blitt fjernet for eksempel. Dette går ut over vanlige mennesker som skal reise til til og fra jobb, og ellers i hverdagen. De rikeste som Arbeiderpartiet mener de vil til livs merker ikke så mye til slike ting. Det er vanlige folk som blir straffet. Jeg vet at lokalpolitikk ikke er det samme som sentralpolitikk.

Med høyre i regjering har jeg begynt å tjene litt mer. Tidligere tjente vi ikke mer enn en ufaglært i industrien til tross for 7 år på skole etter gymnas. Arbeiderpartiet vil ikke ha for store forskjeller i lønn. Det gjør at det ikke lønner seg å ta en lengre utdannelse og ta jobber som er mer krevende. Selv må jeg gjennom jobben min tåle vold, trusler, biologisk smitte med mer. Jeg har også ansvaret for mennesker som kan dø hvis jeg gjør en liten feil.  Med Arbeiderpartiet i regjering har vi ikke fått betalt for den jobben vi gjør. Med høyre har vi gått mer opp og ligger nå omtrent likt med en tømrer eller bilmekaniker. Jeg er stygt redd for at at vi kommer til å bli akterutseilt igjen med AP i regjering. Med AP lønner det seg ikke å ta utdannelse og ta jobber med mer ansvar.

Høyre sin politikk har også reddet mange norske arbeidsplasser. Arbeiderpartiet sin kamp mot å la de rikeste betale mer gjør at det blir for dyrt for mange bedrifter å overlever i Norge. Det gjør at mange bedrifter flagger ut av landet. Det har ikke noe med egoistiske eiere å gjøre. Det handler om at mange må ta valg for å redde bedriften sin. Som følge av dette mister mange jobben. Der med skyter AP seg selv i foten med å ødelegge arbeidsplasser til sine egne tilhørere.

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også skuffet over valget - mest fordi jeg mener at klima er vår største utfordring nå.

Det er egoismen som vant. Vi er rikere enn alle andre og vi har ikke noen samvittighet med å gå over lik (bokstavelig talt) for å sikre at vi fortsatt har mye mer enn alle andre.

• Liker 21
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg er fornøyd,  ekstra fornøyd at Rødt havnet over sperregrensen. 

Skrevet

Egoismen er vel den viktigste faktoren. Folk flest mener at rike Norge ikke skal bidra særlig mye til de fattige landene mens de samtidig mener at de rike i Norge skal bidra vesentlig til folk flest.

• Liker 5
Skrevet
Samsung skrev (46 minutter siden):

Jeg må si at jeg er skuffet over valget i år. Jeg var fornøyd med Erna og Høyre sitt styre av landet. Det eneste jeg var misfornøyd med var at Frp var i regjering med høyre. Jeg liker ikke Jonas og hans AP. Jeg syns ikke en som er mange millionær og aldri har jobbet på golvet kan kalle seg en Arbeiderparti mann.

Jeg  bor også i en Arbeiderparti styrt by, og de har gjort det vanskeligere for oss vanlige folk i mange tilfeller. Bompengene har økt, det har blitt flere bomstasjoner. Parkeringsplasser har blitt fjernet for eksempel. Dette går ut over vanlige mennesker som skal reise til til og fra jobb, og ellers i hverdagen. De rikeste som Arbeiderpartiet mener de vil til livs merker ikke så mye til slike ting. Det er vanlige folk som blir straffet. Jeg vet at lokalpolitikk ikke er det samme som sentralpolitikk.

Med høyre i regjering har jeg begynt å tjene litt mer. Tidligere tjente vi ikke mer enn en ufaglært i industrien til tross for 7 år på skole etter gymnas. Arbeiderpartiet vil ikke ha for store forskjeller i lønn. Det gjør at det ikke lønner seg å ta en lengre utdannelse og ta jobber som er mer krevende. Selv må jeg gjennom jobben min tåle vold, trusler, biologisk smitte med mer. Jeg har også ansvaret for mennesker som kan dø hvis jeg gjør en liten feil.  Med Arbeiderpartiet i regjering har vi ikke fått betalt for den jobben vi gjør. Med høyre har vi gått mer opp og ligger nå omtrent likt med en tømrer eller bilmekaniker. Jeg er stygt redd for at at vi kommer til å bli akterutseilt igjen med AP i regjering. Med AP lønner det seg ikke å ta utdannelse og ta jobber med mer ansvar.

Høyre sin politikk har også reddet mange norske arbeidsplasser. Arbeiderpartiet sin kamp mot å la de rikeste betale mer gjør at det blir for dyrt for mange bedrifter å overlever i Norge. Det gjør at mange bedrifter flagger ut av landet. Det har ikke noe med egoistiske eiere å gjøre. Det handler om at mange må ta valg for å redde bedriften sin. Som følge av dette mister mange jobben. Der med skyter AP seg selv i foten med å ødelegge arbeidsplasser til sine egne tilhørere.

Arbeiderparti by betyr bankerott by.. Store muligheter for Høyre om 2 år 🙂 

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Det politiske spørsmålet er ikke hva som lønner seg for deg som individ, men hva som lønner seg for de fleste av oss i landet. Jo mindre forskjeller jo mer tillit og tilfredshet og et bedre land å leve i for alle. Rødts fremgang i dette valget tolker jeg som en ulmende misnøye fra dem som jobber på gølvet og et krav om bedre fordeling av godene enn det vi har opplevd med de blå. Selv er jeg bekymret for bygdenes overlevelse etter høyrevanstyret -desto gladere er jeg for å se at Sp gjør et så sterkt valg.

Skrevet

Jeg er også skuffet, jeg tror ikke på AP løftet om at det nå er "Vanlige folks tur" Og jeg tror at vanlige folk vil merke det og at det vil ramme dem hardt når skatter og avgifter går opp, når renten stiger, når hverdagen kommer.. 

• Liker 17
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Jeg er også skuffet, jeg tror ikke på AP løftet om at det nå er "Vanlige folks tur" Og jeg tror at vanlige folk vil merke det og at det vil ramme dem hardt når skatter og avgifter går opp, når renten stiger, når hverdagen kommer.. 

"Vanlige folks tur" er et godt retorisk grep, men totalt blottet for innhold og substans. Hvem er vanlige folk? Dersom vi ser på samfunnets utvikling de siste 8 årene så har vel vanlige folk hatt det ganske bra etter min forståelse, det samme med de 8 årene med rødgrønn regjering før det. Den økonomiske politikken er i det store og det hele ganske lik, utenom noen symbolsaker. Vi kan snakke mye om å øke skatteinntektene ved å skattlegge de rike hardere, men har den totale skatteinngangen gått ned etter 8 år med høyre-regjering? Tror ikke det nei. Vi må innse at den norske skattepolitikken slik den ofte blir diskutert, altså personskatt, formueskatt osv, egentlig er en veldig liten del av det som påvirker den norske stats inntekter. Det er den globale økonomien som har mest å si. Derfor blir det veldig symbolsk å hakke på de superrike milliardærene, og stille disse opp mot "vanlige folk". 

• Liker 6
Gjest Småbrukmann
Skrevet
Bag skrev (46 minutter siden):

Jeg er også skuffet over valget - mest fordi jeg mener at klima er vår største utfordring nå.

Det er egoismen som vant. Vi er rikere enn alle andre og vi har ikke noen samvittighet med å gå over lik (bokstavelig talt) for å sikre at vi fortsatt har mye mer enn alle andre.

Hvordan skulle du løst klima problemene ? 

Skrevet

Jeg har ikke sansen for en Ap-Sp-SV regjering, men synes Ap-Sp kunne vært noenlunde spiselige for oss som ikke stemmer på venstresiden for Sp kunne vært en fin balanse for Ap. Rødt kom seg over sperregrensen også.

Sånn sett er det skuffende, ja. 

On the bright side - MDG og Krf er under sperregrensen! 

• Liker 13
Skrevet (endret)
Dusten skrev (8 minutter siden):

"Vanlige folks tur" er et godt retorisk grep, men totalt blottet for innhold og substans. Hvem er vanlige folk? Dersom vi ser på samfunnets utvikling de siste 8 årene så har vel vanlige folk hatt det ganske bra etter min forståelse, det samme med de 8 årene med rødgrønn regjering før det. Den økonomiske politikken er i det store og det hele ganske lik, utenom noen symbolsaker. Vi kan snakke mye om å øke skatteinntektene ved å skattlegge de rike hardere, men har den totale skatteinngangen gått ned etter 8 år med høyre-regjering? Tror ikke det nei. Vi må innse at den norske skattepolitikken slik den ofte blir diskutert, altså personskatt, formueskatt osv, egentlig er en veldig liten del av det som påvirker den norske stats inntekter. Det er den globale økonomien som har mest å si. Derfor blir det veldig symbolsk å hakke på de superrike milliardærene, og stille disse opp mot "vanlige folk". 

Jeg er enig med deg..

- samtidig som jeg tror at disse "vanlige folka" som har stemt nå ikke helt innser at ved å skattlegge bedriftseiere (som er de AP bla a ønsker "straffe" med høyere skatter osv enkelt sagt) så vil det slå direkte ut på antall arbeidsplasser.

Jeg er for en grønnere linje til en hvis grad, misforstå meg riktig..
- men "de grønne" vant så åpenbart ikke dette valget slik de ser ut til å mene.  

så ja, jeg er kanskje ikke så jublende glad som mange i dag :P tvert imot.. 

Endret av Carrot
  • Liker 4
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig med deg..

- samtidig som jeg tror at disse "vanlige folka" som har stemt nå ikke helt innser at ved å skattlegge bedriftseiere (som er de AP bla a ønsker "straffe" med høyere skatter osv enkelt sagt) så vil det slå direkte ut på antall arbeidsplasser.

Jeg er for en grønnere linje, men "de grønne" vant så åpenbart ikke dette valget slik de ser ut til å mene. 

Ja du er inne på noe viktig her. Arbeiderpartiet har mye god politikk for arbeidere, og jeg synes det er bra at vi har partier som er opptatt av arbeiderklassens rettigheter. Likevel er det jo ikke til å stikke under en stol at dersom det ikke er arbeidsplasser blir det heller ingen arbeidere. Jeg er ingen økonom verken innen mikro eller makro-feltet og kan ikke si noe om at det og det partiet sin politikk vil skape arbeidsplasser, men det jeg kan si er at retorikken til venstresiden om å "straffe" de som eier bedrifter (noe mange milliardærer gjør) er helt bak mål. Omfordeling er bra, men det viktigste er å ha mange nok godt nok lønnede arbeidsplasser, og då kommer vi ikke unna, slik samfunnet er i dag, at noen med mye penger må være villige til å risikere å tape disse pengene på å starte bedrifter. Slik jeg ser det, mangler venstresiden god politikk på dette området. 

• Liker 8
Skrevet

Er heller ikke overlykkelig over at vi nå får rødgrønn regjering, men etter 2 hele regjeringsperioder ville det vært uvanlig om det ikke ble bytte.

Var mye snakk om utflagging under tidligere rødgrønn regjering, så det blir jo spennende fremover. Tror mange misforstår skattelette for de rike, og tror denne skatteletten kun går direkte på rene penger i omløp og ikke skjønner at skattelette gjør at bedriftseiere kan la være å ta ut gevinst fra bedriften for å betale skatt og heller bruke pengene til nyinvesteringer som gagner bedriften og ansatte.

At vi må gjøre mer for miljøet er det ingen tvil om, men å kun øke avgifter, gebyrer for å få dette til har jeg ingen tro på. En må satse mer på langsiktige gode løsninger, sette krav om bedre kvalitet og lengre holdbarhet på varer. 

• Liker 9
Skrevet

KrF og mdg med tilsammen 6 repr på Stortinget fremover.. Når de uttaler seg skulle man tro de hadde 60 representanter hver.. SP har falt fra meningsmålinger på over 22 % til under 14 i valget.. AP er svært fornøyd med 26 %  😀

Skrevet
Bag skrev (1 time siden):

Klima er en stor utfordring, kanskje til og med den største, men skole, arbeid, helse osv er også viktig, og MDG (jeg regner med at det er dette partiet du skulle ønske var større) har ikke lykkes med å adressere disse områdene på en god måte.

Man skal være veldig priviligert for å kunne stemme ut i fra miljø alene, og så priviligerte er de færreste i dette landet.

• Liker 11
Skrevet

Jeg var og fornøyd med håndtering av pandemi og det hele og det er vel få mennesker i politikken jeg liker bedre enn Erna og Bent. Problemet for meg er hovedsakelig samarbeidet med KRF, og det at de ikke er for en mer liberal abortlov. At denne regjeringen og har fucka opp brillestøtten er jeg heller ikke fornøyd med så derfor gikk jeg fra blått til veldig rødt. 

Jeg merker egentlig ikke så mye til hvem som styrer så derfor velger jeg meg ut saker som er viktige for meg, dette året så ble det abortloven. At kvinne i en slik setting skal måtte stå å forklare seg til en haug med ukjente og så skal de bestemme, for meg blir det helt fjernt. En kvinne må selv få velge om hun vil bære fram et barn, uansett. Dessuten så er nemdene en formalitet men det er ikke noe man trenger å utsette en kvinne for.

Selvsagt andre ting og som gjør at jeg valgte som jeg gjorde men det var hovedgrunnene. 

• Liker 6
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (8 minutter siden):

Jeg var og fornøyd med håndtering av pandemi og det hele og det er vel få mennesker i politikken jeg liker bedre enn Erna og Bent. Problemet for meg er hovedsakelig samarbeidet med KRF, og det at de ikke er for en mer liberal abortlov. At denne regjeringen og har fucka opp brillestøtten er jeg heller ikke fornøyd med så derfor gikk jeg fra blått til veldig rødt. 

Jeg merker egentlig ikke så mye til hvem som styrer så derfor velger jeg meg ut saker som er viktige for meg, dette året så ble det abortloven. At kvinne i en slik setting skal måtte stå å forklare seg til en haug med ukjente og så skal de bestemme, for meg blir det helt fjernt. En kvinne må selv få velge om hun vil bære fram et barn, uansett. Dessuten så er nemdene en formalitet men det er ikke noe man trenger å utsette en kvinne for.

Selvsagt andre ting og som gjør at jeg valgte som jeg gjorde men det var hovedgrunnene. 

Jeg er helt enig med deg :)  Jeg syntes i utgangspunktet Erna er en flott dame, helt til hun begynte å flørte med KRF og messe med abortloven. Jeg husker jeg ble sjokkert og tenkte hun skal aldri få min stemme noensinne. Jeg trodde hun var på oss damers side, men der tok jeg feil. Jeg er SÅ glad for at de er satt ut av spill nå og idag skal det feires!

• Liker 10
Skrevet (endret)

De som nå påstod at de skal øke skatten bare for rike for å få mer penger til såkalte "vanlige folk", enda større offentlig sektor, mer innvandring, mer sløsing med skattepenger og skru tilbake tiden på samfunnsreformer, vil oppdage at det finnes ikke mange nok rike å beskatte til å utgjøre en stor forskjell på dette. Da blir det nødvendig å øke skatter og bompenger også for mange ikke-rike. De tre trauste regjeringspartiene Ap, Sp og Sv har heller ikke baller til å gjøre nok så det monner på klimautslippene.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 4
Skrevet
Brutex skrev (1 time siden):

Egoismen er vel den viktigste faktoren. Folk flest mener at rike Norge ikke skal bidra særlig mye til de fattige landene mens de samtidig mener at de rike i Norge skal bidra vesentlig til folk flest.

Hvordan skal de rike i Norge bidra til fattige land?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...