Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som var resus minus- hvor mye ekstrastyr var det? 
- var du bekymret gjennom svangerskapet- sånn om du fikk dunk i magen ? , kunne du amme? Alle i min familie er resus pos... dvs jeg vet ikke hva far hadde- men alle søskena og mor .. så hadde liksom ikke se denne komme ( fikk melding av legen i går )

leser en plass at man testes på nytt i uke 18- for å fastslå barnets resus status. legen vil ha meg inn for ny prøve uke 24.. hva gjorde dere?

Anonymkode: b14db...285

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 
Jeg følger gjerne denne tråden, da jeg også er interessert i å høre andres erfaringer om det samme😊

Jeg fant nylig også ut at jeg er rhd negativ mens min samboer er rhd positiv, og følte en del bekymringer helt i starten. Da googlet jeg alt jeg kunne, og  fant frem til de verst tenkelige, mulige scenarioene…

Jeg gjennomførte en provosert abort som tenåring (i uke 8), og leser at jeg egentlig skulle fått sprøyten med antistoffer etter dette, noe jeg ikke fikk. Samtidig leser jeg at så lenge aborten ble gjennomført såpass tidlig (og ikke ved utskrapning), så var det ingen fare for at det har skjedd blodoverføring. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på - hun jeg snakket med hos legen mente det ikke var noe problem.

Jeg snakket nylig med ei venninne som er sykepleier og jobber på fødeavdelingen, og hun - og mange av hennes pasienter/kollegaer/venninner har også vært rhd minus. Det hjalp veldig å snakke med henne og høre hvor vanlig dette faktisk er, og hvor lite sannsynlig det er at fosteret (eller mor) påvirkes negativt av det når det oppdages før fødselen❤️

Jeg skal inn til legen for å ta nye blodprøver for å finne ut av fosterets blodtype i uke 24 fikk jeg beskjed om.

Anonymkode: f49ed...55d

Skrevet

Det er riktig at du skal ta ny blodprøve i uke 24, da finner man barnets rhesus. Om barnet er negativ trenger man ikke gjøre noe. Om barnet er positiv (ganske vanlig) så får du en sprøyte i uke 28 for å unngå at kroppen din lager antistoffer mot den blodtypen. (I tillegg testes blod fra navlesnora etter fødselen, og du får evt en ny sprøyte innen et par dager etter fødsel.)

Har ingen betydning for dette barnet, men beskytter eventuelt neste barn. Ingen andre spesielle hensyn eller bekymringer. 🙂

(Jeg jobber med dette)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! 
Jeg følger gjerne denne tråden, da jeg også er interessert i å høre andres erfaringer om det samme😊

Jeg fant nylig også ut at jeg er rhd negativ mens min samboer er rhd positiv, og følte en del bekymringer helt i starten. Da googlet jeg alt jeg kunne, og  fant frem til de verst tenkelige, mulige scenarioene…

Jeg gjennomførte en provosert abort som tenåring (i uke 8), og leser at jeg egentlig skulle fått sprøyten med antistoffer etter dette, noe jeg ikke fikk. Samtidig leser jeg at så lenge aborten ble gjennomført såpass tidlig (og ikke ved utskrapning), så var det ingen fare for at det har skjedd blodoverføring. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på - hun jeg snakket med hos legen mente det ikke var noe problem.

Jeg snakket nylig med ei venninne som er sykepleier og jobber på fødeavdelingen, og hun - og mange av hennes pasienter/kollegaer/venninner har også vært rhd minus. Det hjalp veldig å snakke med henne og høre hvor vanlig dette faktisk er, og hvor lite sannsynlig det er at fosteret (eller mor) påvirkes negativt av det når det oppdages før fødselen❤️

Jeg skal inn til legen for å ta nye blodprøver for å finne ut av fosterets blodtype i uke 24 fikk jeg beskjed om.

Når man tar disse blodprøvene så sjekkes du også for antistoffer. Om det skulle blitt funnet hadde du fått beskjed, og fått en helt annen oppfølging (man kan til og med utføre blodoverføring til barnet gjennom svangerskapet, det går stort sett bra med disse barna også).

så du skal nok bare ta det med ro ja. 😊

• Liker 2
Skrevet

Og amming er helt uproblematisk ift rhesus-type 🙂

• Liker 2
Skrevet
Jem21 skrev (1 minutt siden):

Når man tar disse blodprøvene så sjekkes du også for antistoffer. Om det skulle blitt funnet hadde du fått beskjed, og fått en helt annen oppfølging (man kan til og med utføre blodoverføring til barnet gjennom svangerskapet, det går stort sett bra med disse barna også).

så du skal nok bare ta det med ro ja. 😊

Ok, takk for svar! Så godt å høre🤩 Det er altså rutine å teste for antistoffer samtidig som man tester for blodtype, uavhengig av om kvinnen har født/hatt abort tidligere? 

Jeg svarte «nei» da sykepleieren som tok blodprøvene spurte om jeg hadde abortert tidligere. Jeg tolket spørsmålet som om jeg hadde hatt en spontanabort, og kom ikke på før senere at det kunne ha betydning for om de testet for antistoffer eller ikke? 

Skrevet
Jem21 skrev (9 minutter siden):

Og amming er helt uproblematisk ift rhesus-type 🙂

Så bra :) på hest er det nemlig kjempeproblem om hoppe og føll har uforenelige blodtype- da angriper morens antistoffer i råmelka føkkets boldceller og føllet dør 😳

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ok, takk for svar! Så godt å høre🤩 Det er altså rutine å teste for antistoffer samtidig som man tester for blodtype, uavhengig av om kvinnen har født/hatt abort tidligere? 

Jeg svarte «nei» da sykepleieren som tok blodprøvene spurte om jeg hadde abortert tidligere. Jeg tolket spørsmålet som om jeg hadde hatt en spontanabort, og kom ikke på før senere at det kunne ha betydning for om de testet for antistoffer eller ikke? 

Ja, alle testes alltid for antistoffer da man kan ha hatt en tidlig abort man ikke vet om. Men det er svært sjelden en abort har noe å si.

• Liker 1
Skrevet
Jem21 skrev (1 minutt siden):

Ja, alle testes alltid for antistoffer da man kan ha hatt en tidlig abort man ikke vet om. Men det er svært sjelden en abort har noe å si.

Takk for svar! Veldig betryggende å høre at jeg i hvert fall ikke har dannet antistoffer jeg ikke kjenner til😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så bra :) på hest er det nemlig kjempeproblem om hoppe og føll har uforenelige blodtype- da angriper morens antistoffer i råmelka føkkets boldceller og føllet dør 😳

Oy da 😱

Skrevet

Hei,

Jeg har Rhesus minus selv og har hatt to svangerskap med Rhesus positive barn.  Det har aldri skapt noen problemer i svangerskapene. Blitt testet i uke 24 og fått sprøyter i uke 28 og etter fødsel slik Jem21sier. 

I tillegg fikk jeg tilsvarende sprøyte når jeg mistet i uke 9 mellom disse svangerskapene. Fikk da beskjed om at det tidligst var behov for sprøyte fra uke 9-10. Har også mistet tidligere enn dette, men da var ikke dette nødvendig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere som var resus minus- hvor mye ekstrastyr var det? 
- var du bekymret gjennom svangerskapet- sånn om du fikk dunk i magen ? , kunne du amme? Alle i min familie er resus pos... dvs jeg vet ikke hva far hadde- men alle søskena og mor .. så hadde liksom ikke se denne komme ( fikk melding av legen i går )

leser en plass at man testes på nytt i uke 18- for å fastslå barnets resus status. legen vil ha meg inn for ny prøve uke 24.. hva gjorde dere?

Hva mener du dunk i magen og om man kan amme.........??

Selvfølgelig kan man amme? Det har ingenting med saken å gjøre? Og hva mener du "dunk i magen"...??

Du sjekkes for antistoffer i uke 18. Barnets rhesus status sjekkes via NIPT-test i uke 24. Dersom barnet er positivt, får du profylakse i uke 28 og etter fødsel. TA DA. Ikke noe mer hokus enn det.

Dersom du har antistoffer er det en helt annen regle, men det er lite sannsynlig med mindre du har abortert etter uke 9 tidligere. 

Anonymkode: a0b24...cfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan man amme? Det har ingenting med saken å gjøre? Og hva mener du "dunk i magen"...??

Du sjekkes for antistoffer i uke 18. Barnets rhesus status sjekkes via NIPT-test i uke 24. Dersom barnet er positivt, får du profylakse i uke 28 og etter fødsel. TA DA. Ikke noe mer hokus enn det.

Dersom du har antistoffer er det en helt annen regle, men det er lite sannsynlig med mindre du har abortert etter uke 9 tidligere. 

Kanskje ikke et dunk er et ord - men om noen eller noen dunket deg i magen/ slag i magen. 

og i forhold til å amme: melk-og  da særlig råmelk inneholder antistoff.. dersom hoppe og føll har uforenelige blodtyper angriper morens antistoff føkkets blodceller- og føllet dør . Lurte derfor på om dette kunne være problem hos oss og.. 

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt, "TA DA"?! 😂 Snakk om å gå inn for å svare noen på krasses mulig måte til noen som stiller et helt enkelt og saklig spørsmål. Klassisk KG👏

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ærlig talt, "TA DA"?! 😂 Snakk om å gå inn for å svare noen på krasses mulig måte til noen som stiller et helt enkelt og saklig spørsmål. Klassisk KG👏

Helt fint svar du siterer, rett frem svar uten dikkedakke

Anonymkode: 750fb...7ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og jeg svarer «TA DA» fordi TS virker mer urolig enn nødvendig. Ærlig talt, snakker om å fortolke det verste inn i et svar. Klassisk KG. 

Helt fint svar du siterer, rett frem svar uten dikkedakke

Anonymkode: 750fb...7ef

Takk !

Skrevet

Hei, jeg er rhesus minus, barn 1 så visste jeg ikke at det var noe å tenke på, jordmor fikk aldri blodprøvepapirene mine fra uke 12. så når jeg skulle på innskriving av sykehuset uke 36(2016 så var det sånn) så fikk jeg kjeft om at jeg ikke hadde gitt beskjed hva blodtype jeg hadde og ble sendt umiddelbart til prøvetaking, og en fin liten brosjyre og masse vonde tanker. Vaksine etter fødsel, barn 2 så tror jeg jordmor kikket veldig grundig på hjerte og ekstra blodprøve, en vaksine i uke 20 tror jeg og etter fødsel, gikk bra

Anonymkode: b3917...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...