Gå til innhold

KrF under sperregrensen!

Anbefalte innlegg

Skrevet
delias skrev (7 minutter siden):

Bibelbeltet og bibelbeltet.. Jeg er selv politiker lokalt for KrF og vi har en del ateister med oss :) mange av oss syntes vi heller burde kalle oss kristendemokrater for eksempel. Men er ikke sånn at vi i KrF kun er «det kristne folket» skal sies. Mange liker resten av partiprogrammet vårt når det gjelder klima, familie, bistand og mye annet av temaene. 

Ateister som stemmer Krf?? I så fall ateister med rimelig ferske hjerneslag!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 time siden):

Kunne ikke vært mer uenig. Det tristeste med hele valget er at KrF kom under sperregrensen. Kun 3 på Stortinget som kommer til å tale saken til det ufødte liv, mot 21 representanter som er for abort til levedyktig alder.

KrFs lefling med abortloven og deres restriktive holdning til testing er den aller viktigste grunnen til at jeg er så glad for at deres innflytelse nå er skarve 3 representanter!

Jeg ønsker færrest mulig aborter, men ikke ved å tvinge gjennom uønskede svangerskap.

Så får vi i inderlig håpe kontantstøtten også ryker!

• Liker 7
Skrevet

Nå tror jeg jaggu jeg setter på John Lennon,s  Imagine på 3000 desibel for å feire at bedehuspredikantene fra sørlandet er ute av norsk politikk!!!.🤩...Jess det gjør jeg!

Skrevet
ABM skrev (1 time siden):

Nå tror jeg jaggu jeg setter på John Lennon,s  Imagine på 3000 desibel for å feire at bedehuspredikantene fra sørlandet er ute av norsk politikk!!!.🤩...Jess det gjør jeg!

Om det var KRF du siktet til sitter de fortsatt på Stortinget med 3 mandater.

• Liker 2
Skrevet
Imariuz skrev (6 minutter siden):

Om det var KRF du siktet til sitter de fortsatt på Stortinget med 3 mandater.

Se grafen over siste 20 år da...de 3 siste sklir ut av stortinget ved neste valg...

Skrevet
ABM skrev (6 minutter siden):

Se grafen over siste 20 år da...de 3 siste sklir ut av stortinget ved neste valg...

Grunnen til nedgangen ved dette valget var at de kristne velgerne gikk til andre partier. Tilpasser de seg kan de hente disse tilbake og komme over igjen, slik Venstre har gjort en rekke ganger,

Skrevet
Imariuz skrev (1 minutt siden):

Grunnen til nedgangen ved dette valget var at de kristne velgerne gikk til andre partier. Tilpasser de seg kan de hente disse tilbake og komme over igjen, slik Venstre har gjort en rekke ganger,

De kristne blir færre og færre..fordi de eldste er de mest religiøse og dør først...ikke verre egentlig..

Og sånn sett er det vel håp for verden og..fordummende religion har ingenting i politikken å gjøre spør du meg....

Skrevet
11 hours ago, Dusten said:

For meg som KrF-velger var det veldig trist at KrF havnet under sperregrensen, men jeg kan forstå det. Retningen partiet har valgt i det siste er for snever, og ved å være utydelige på endel viktige spørsmål gjør man det vanskelig å nå nye velgere. Det første KrF bør gjøre er å vrake motstanden mot abortloven. Det må kunne være lov å si at man er mot abort, men for abortloven slik jeg ser det. KrF bør være mer pragmatiske og si at i den ideelle verden er det ingen aborter, men den ideelle verden finnes ikke, derfor må det jobbes med å få ned antall aborter så mye som mulig innenfor dagens regelverk. 

Et annet punkt er symbolpolitikk som KRLE-faget. KrF må innse at det ikke er noe trekkplaster, heller motstandsskapende. Jeg er jo enig i at kristendommen skal ha stor plass i KRLE-faget, siden vårt samfunn i stor grad er bygd opp rundt kristendom. For å forstå dagens samfunn er det da innlysende at kristendom er en viktig del av et religionsfag. Likevel er det slik at kommunikasjonen til KrF rundt dette er for dårlig. Det blir oppfattet som innprenting og overstyring av fag. 

KrF burde jobbe mer for å få fram de viktige sakene deres på familie og eldreomsorg. Valgfrihet og det å legge til rette for å kunne ta individuelle valg på disse områdene er viktig. Dette har ikke vært tema i denne valgkampen i det hele tatt. Dette er saker KrF prøver å profilere seg på, men som har vist seg vanskelig å få gjennom i valgkampen. 

I det store og det hele er det nok litt for få saker KrF har vist engasjement i. Det er ikke noe folkeparti lenger. Ikke fordi politikken på mange områder som klima, bistand, økonomi osv er dårlig, men fordi partiledelsen har hatt ett for snevert fokus på hva som skal være de viktigste sakene. Derfor synes jeg nåværende leder skal ta hatten sin og gå, og slippe til fornyende krefter. 

Jeg drakk champagne idag for å feire at KrF var ute. Men du postet et veldig fornuftig innlegg som fikk meg til å tenke litt bedre om KrF-velgere enn før 😊 

• Liker 2
Skrevet
fro skrev (33 minutter siden):

Jeg drakk champagne idag for å feire at KrF var ute. Men du postet et veldig fornuftig innlegg som fikk meg til å tenke litt bedre om KrF-velgere enn før 😊 

Jeg drikker ikke champanje...men jeg skal spare en konjakk til trønderbataljonen SP er ute av regjeringen...

Skrevet

Jeg synes det er trist. Norge trenger et verdiparti 

• Liker 2
Skrevet
janeikanskje skrev (4 timer siden):

Mange og mange...😉

Tror faktisk det er noe i det. Jeg hører at det er en del som får KrF ganske så høyt opp på Valgomatene men som ikke ønsker å stemme på et "Kristelig" parti og derfor ikke gjør det.

• Liker 1
Skrevet
ABM skrev (1 time siden):

De kristne blir færre og færre..fordi de eldste er de mest religiøse og dør først...ikke verre egentlig..

Og sånn sett er det vel håp for verden og..fordummende religion har ingenting i politikken å gjøre spør du meg....

Kristne føder flere barn enn ikke-kristne, så det stemmer ikke. Kristne vil faktisk øke, og ateister falle som andel av befolkningen. Problemet for KRF er at de ikke har greid å levere på løftene sine, og virket svake i verdipolitikken, derfor har mange kristne stemt på andre partier.

Skrevet
fro skrev (1 time siden):

Takk for gode ord. Jeg er nok ikke alene som KrF-velger om å ha disse tankene, men det er også mange som sliter med å se forskjellen på personlige meninger og pragmatisk politikk i KrF. Når Kjell Ingolf Ropstad ble grillet om hva han personlig mente om abort, så hadde det sett så mye bedre ut om han hadde sagt sin personlige mening (jeg regner med han er i mot akkurat som meg), for så å snakke om en god politikk for å redusere antall aborter innefnfor dagens grense. 

Når det er sagt så syns jeg at spørsmål om hans personlige mening i en debatt er på grensen til frekt. Jeg er ganske sikker på at det er flere politikere i andre partier som personlig er mot abort, men for abortloven. 

Skrevet (endret)
Antiviruset skrev (5 timer siden):

Ja det er sikkert derfor han straffer de hardt :) Så viser det seg at det er mange flere stortingspolitikere som har gjort akkurat det samme, dette var bare en drittpakke som kom rett før valget. Tror ikke det rammet Krf en gang. Det som gjør at Krf har falt så mye er at de har støtt fra seg sine kjernevelgere. Ved å ikke ta vare på de kristne verdier i samfunnet. Der har du hele årsaken. Hadde Krf gjort dette ville de lagt stabilt rundt 6-7 prosent i Stortinget. I stedet skulle de tekkes denne verden og kaste sine verdier på båten, for å sanke stemmer fra verdslige velgere. Alle så jo hvor det ville ende.

Jeg tror du tar litt feil. Man ser et lignende fenomen i USA. De evangeliske kristne har mistet taket på de unge. De unge ønsker frihet, de liker ikke homofobi og de skjønner ikke hvorfor man skal pine og plage selg selv med pietistiske holdninger til alt mulig. Det er visse ting som er på vei ut. Tviholder man på disse gammelmannsholdningene, så fyker trolig gudstroen også ut med badevannet.

Endret av Michaelhe
  • Liker 3
Skrevet

Velgerne deres dør ut, rett og slett. Skal de ha en sjanse til å overleve er de nødt til gå bredere ut og få verdikonservative muslimer til å stemme på dem.

Det er også en smule komisk at noen tror det er en god idé med flere kristne partier i Norge. Velgermassen finnes rett og slett ikke.

Personlig synes jeg det er helt greit at KrF sannsynligvis er historie som politisk kraft i Norge. Staten bør være sekulær.

• Liker 5
Skrevet
Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du tar litt feil. Man ser et ligenende fenomen i USA. De evangeliske kristne har mistet taken på de unge. De unge ønsker frihet, de liker ikke homofobi og de skjønner ikke hvorfor man skal pine og plage selg selv med pietistiske holdninger til alt mulig. Det er visse ting som er på vei ut. Tviholder man på disse gammelmannsholdningene, så fyker trolig gudstroen også ut med badevannet.

Dette er med respekt å melde bare tull! Gudstroen er helt avhengig av ordet! Om man ikke har dette på plass blir det en falsk tro. De evangeliske kristne har ikke mistet taket på noe som helst, de har sine tilhengere og det ligger konstant på rundt 10%. Problemet er at de er spredd utover det politiske landskapet og ikke står sammen. I alt fra Arbeiderpartiet, Krf, partiet de kristne, Høyre og Venstre. Krf ville omfavne alle og tynnet ut budskapet. Det endte opp med at ingen ville ha de. Hadde de stått på det kristne budskapet og et konservativt verdisyn ville de lagt konstant rundt 7% tipper jeg. Nå har de ingenting tilbake.

I USA er de som skal vinne valget avhengig av å få med seg de kristne velgerne når de skal vinne valg. For det er ikke bare hvite som er kristne. Men når man får Trump og Biden og velge mellom er det omtrent som pest og kolera. Og motsetningene i USA er nå totalt ute av kontroll.

• Liker 1
Skrevet
Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Hadde de stått på det kristne budskapet og et konservativt verdisyn ville de lagt konstant rundt 7% tipper jeg. Nå har de ingenting tilbake.

Dette er jeg helt uenig i. Jeg tror ikke at et parti med et mer konservativt verdisyn ville fått den oppslutningen. Bare se på de 0,4 prosent av stemmene pdk fikk. Jeg tror det er lite stemmer å hente med å gjøre partiet enda mer konservativt. 

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (2 minutter siden):

Velgerne deres dør ut, rett og slett. Skal de ha en sjanse til å overleve er de nødt til gå bredere ut og få verdikonservative muslimer til å stemme på dem.l

Igjen bare tull! kristne og muslimer har veldig lite tilfelles. Det er dessuten bare snakk om tid før det vil bli dannet egne muslimske partier eller parti. Om en stat skal være sekulær eller ikke er opp til velgerne å bestemme. Det kan endre seg over kort tid med en stadig større voksende muslimsk befolkning. Nå er ikke muslimer noen ensartet gruppe heller og det er mange motsetninger innad hos de også. Akkurat som det er blant de sekulære. Gud velsignet Norge som kristen nasjon, velsignelsen kan forsvinne når Norge forkaster Gud. Da vil mange lengte tilbake til det som bygget Norge over 1000 år. Bare vent å se. Det blir neste generasjon sitt problem. Jeg har gjort mitt, står i min tro. De andre får ta ansvar for sitt liv.

Skrevet
Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Gud velsignet Norge som kristen nasjon, velsignelsen kan forsvinne når Norge forkaster Gud. Da vil mange lengte tilbake til det som bygget Norge over 1000 år. Bare vent å se. Det blir neste generasjon sitt problem. Jeg har gjort mitt, står i min tro. De andre får ta ansvar for sitt liv.

Dette synes jeg er sprøyt. Gud velsignet ikke nasjoner men frelser enkeltpersoner fra synd. Slik tankegang som dette er med på å nedvurdere den individuelle menneskelige innsatsen, samt geografiske og politiske tilfeldigheter. 

Skrevet (endret)
Dusten skrev (8 minutter siden):

Dette er jeg helt uenig i. Jeg tror ikke at et parti med et mer konservativt verdisyn ville fått den oppslutningen. Bare se på de 0,4 prosent av stemmene pdk fikk. Jeg tror det er lite stemmer å hente med å gjøre partiet enda mer konservativt. 

PDK når ikke opp fordi det krever et partiapparat  som tar årtier å dyrke frem. De vokser litt for hvert valg. Om de kan erstatte KRF gjenstår å se, det vil ta tid. Et kristen parti som står på de kristne grunnverdiene har bare positive sider ved seg. Legger til rette for familien som samfunnet sin hjørnestein, tar vare på sine medmennesker og lar de 10 bud være retningsgivende for hvordan samfunnet skal formes. Et kristen parti vil aldri kunne bli veldig stort, blir de det er det noe som er galt. For ikke troende mennesker har en konstant motvilje mot kristendommen og har alltid hatt det. De tåler bare ikke det lyset over livet sitt.

redigert fordi jeg blandet PDK med MDG :) 

Endret av Antiviruset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...