AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Jeg fikk beskjed om at jeg kunne gå på AAP i 3 år sammenhengende. Har nå gått på AAP i ca 1,5 år og helsen min har egentlig bare forverret seg. Mitt eneste tiltak er behandling, da arbeidsutprøving hadde vært for vanskelig. Det jeg lurer på er hva som skjer når de 3 årene har gått, om jeg enda ikke har blitt frisk? Psykologen min har selv sagt at jeg sannsynligvis kommer til å kreve behandling i flere år fremover, og det var før helsen min forverret seg. Er det ingen andre løsninger enn uføretrygd? Jeg ble syk tidlig i tenårene og har vært i behandling i over 5 år allerede, men er bare i tidlig 20 årene og håper inderlig på å kunne komme meg ut i arbeid en dag... Synes det er helt forferdelig om jeg må søke uføretrygd i en såpass ung alder bare fordi de har begrensninger til AAP? Tenk om jeg blir frisk en dag? Vil jo ikke gi opp håpet så tidlig.. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 48895...854
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #2 Skrevet 14. september 2021 De kan forlenge aap et og ett år til du har vært på aap i totalt 5 år til sammen. Du har god tid. Anonymkode: 07f2d...5fe
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De kan forlenge aap et og ett år til du har vært på aap i totalt 5 år til sammen. Du har god tid. Anonymkode: 07f2d...5fe Er du sikker? Jeg fikk beskjed om at 3 år var maks.. Må forlenge/vurderes på nytt hvert år uansett. Men lurer vel fortsatt på det samme enten det er 3 år eller 5 år.. Det er få år når det er snakk om alvorlig sykdom... ts Anonymkode: 48895...854 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 Jeg anbefaler deg på det sterkeste å gjennomføre arbeidsutprøving eller vil ikke nav ha noe grunnlag for å vurdere din arbeidsevne, Du er nesten garantert avlsag på ufør i alle instanser uten at du har gjennomført det. Det finnes dog mange måter å gjennomføre det på, Du kan prøve 1-2 ganger i uka over 2-3 mnd? Det som er viktig er at du gjør det du klarer, Det er alt de kan forlange. Bare si ja og gjør ditt beste. Når AAP utløper så stanser pengene, I teorien skal du være ferdig utredet innen dette og enten være avklart mot arbeid eller ufør. Om nødvendige ting ikke er gjort så kan det få svært ugunstige konsekvenser som deg, Da du blir sittende uten inntekt og henvist til sosialen til karenstiden er utløpt (1år) hvor du kan søke AAP på nytt. Nå skal du høre her, Om du får innvilget uføretrygd så er det ingenting som stopper deg fra å gå tilbake i arbeidslivet om du føler deg bedre senere. Du kan faktisk jobbe mens du mottar ufør og tjene en bestemt summ ved siden av uføreytelsen din! Om du overstiger dette og vil jobbe mer så gir du bare beskjed til NAV så hjelper de deg videre med dette. Så det er ikke slik at du må være ufør resten av livet om du blir innvilget det. Du kan få deler av inntekten din fra ufør og resten fra det du klarer jobbe eller hele inntekten fra arbeid, Ikke bekymre deg for det! Nav er bare glade for at mottakere kommer ut i arbeid igjen senere i livet. Forlengelse av AAP utover 3år praktiseres svært strengt og det kreves særlige grunner for å få innvilget dette. Anonymkode: 6871f...321 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #5 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du sikker? Jeg fikk beskjed om at 3 år var maks.. Må forlenge/vurderes på nytt hvert år uansett. Men lurer vel fortsatt på det samme enten det er 3 år eller 5 år.. Det er få år når det er snakk om alvorlig sykdom... ts Anonymkode: 48895...854 Det som kommer til å skje er at innen de tre årene kommer de til å prøve å avklare deg. Hvordan nav avklarer deg er hovedsakelig legen som skal bestemme hva som er hensiktsmessig behandling eller utprøving for din del. Dersom du ikker avklart på 3 år vil det bli søkt om ett og ett år i inntil 5 år totalt. Her er nav og legen din ansvarlig for at du har gått igjennom all hensiktsmessig behandling og det vil mest sannsynlig bli søkt en uføretrygd. En uføretrygd kan søkes når som helst og det bestemmer du. Men det er helt nødvendig for at en uføre skal bli godkjent at du har prøvd all behandling du kan bli bedt om i ditt tilfelle og det er også helt essensielt at legen og lokalt nav er enige med at du skal søke. For å fylle kravet til uføre skal du være beregnet til at sykdommen din passerer syv år. Syv år med sykdom regnes som varig syk og nedsatt funksjon. Dersom du søker uføre vil du minste stønaden din om du får avslag så søknaden må være god. Dersom du er bekymret fordi du anser en uføretrygd som et nederlag er ikke det nødvendig. Dersom du blir bedre og vil utdanne deg beholder du uføretrygden din under utdanningen, du kan når som helst legge inn inntekt fra en evt jobb på nav sine sider og der beregner de hvor mye som skal tas av inntekten din for % du har jobbet. Men du har lov til å tjene opptil 1 g uten å miste trygden. Dersom du blir bedre kan du sette uføre trygden din på vent også i et helt år uten å miste den dersom du kommer deg i jobb. du kan jobbe 80% også om du vil, 50%.. har du en ufør velger du bare selv og du vil alltid ha den å falle tilbake på om du ikke klarer arbeidslivet selv om du trodde du ville klare det. Anonymkode: 07f2d...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #6 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg anbefaler deg på det sterkeste å gjennomføre arbeidsutprøving eller vil ikke nav ha noe grunnlag for å vurdere din arbeidsevne, Du er nesten garantert avlsag på ufør i alle instanser uten at du har gjennomført det. Det finnes dog mange måter å gjennomføre det på, Du kan prøve 1-2 ganger i uka over 2-3 mnd? Det som er viktig er at du gjør det du klarer, Det er alt de kan forlange. Bare si ja og gjør ditt beste. Når AAP utløper så stanser pengene, I teorien skal du være ferdig utredet innen dette og enten være avklart mot arbeid eller ufør. Om nødvendige ting ikke er gjort så kan det få svært ugunstige konsekvenser som deg, Da du blir sittende uten inntekt og henvist til sosialen til karenstiden er utløpt (1år) hvor du kan søke AAP på nytt. Nå skal du høre her, Om du får innvilget uføretrygd så er det ingenting som stopper deg fra å gå tilbake i arbeidslivet om du føler deg bedre senere. Du kan faktisk jobbe mens du mottar ufør og tjene en bestemt summ ved siden av uføreytelsen din! Om du overstiger dette og vil jobbe mer så gir du bare beskjed til NAV så hjelper de deg videre med dette. Så det er ikke slik at du må være ufør resten av livet om du blir innvilget det. Du kan få deler av inntekten din fra ufør og resten fra det du klarer jobbe eller hele inntekten fra arbeid, Ikke bekymre deg for det! Nav er bare glade for at mottakere kommer ut i arbeid igjen senere i livet. Forlengelse av AAP utover 3år praktiseres svært strengt og det kreves særlige grunner for å få innvilget dette. Anonymkode: 6871f...321 Jeg måtte droppe ut av VGS fordi helsen ble forverret og ble satt ut i arbeidstrening via NAV. Måtte slutte og gå over på AAP på grunn av helsen. Etter det har vi snakket litt frem og tilbake om jobb og utdanning, og NAV støttet meg i å prøve å ta opp fag på en skole for psykisk syke fordi det vil lønne seg for samfunnet om jeg får meg en utdannelse. Målet mitt for i år er å gå på denne skolen 2 dager i uken (er snakk om 1 fag), men det har jeg så langt ikke mestret. Gjør det jeg klarer over nettet. Skulle jeg prøvd jobb heller så måtte jeg ha droppet ut av skole, og jeg hadde fortsatt sannsynligvis ikke klart det siden jeg ikke engang klarer tilrettelagt skole... Men jeg skal spørre saksbehandleren min. Kanskje det er lurest om jeg bare gir opp skole og heller prøver å finne meg en tilrettelagt jobb? Men jeg hadde virkelig fått det for meg at uføretrygd var en permanent greie.. Om det virkelig er slik at man kan jobbe (om man klarer det) på uføretrygd så kjenner jeg at stresset lettes en god del! Det virker som om at mange misunner de med uføretrygd, men jeg kan virkelig ikke se for meg noe verre. Jeg blir grønn av sjalu når venner klager til meg over hvor stressende det er å måtte kombinere studier og jobb.. Det må være tungt selvsagt, men å i det hele tatt ha helsen til å klare det.. Det er drømmen min. ts Anonymkode: 48895...854
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg måtte droppe ut av VGS fordi helsen ble forverret og ble satt ut i arbeidstrening via NAV. Måtte slutte og gå over på AAP på grunn av helsen. Etter det har vi snakket litt frem og tilbake om jobb og utdanning, og NAV støttet meg i å prøve å ta opp fag på en skole for psykisk syke fordi det vil lønne seg for samfunnet om jeg får meg en utdannelse. Målet mitt for i år er å gå på denne skolen 2 dager i uken (er snakk om 1 fag), men det har jeg så langt ikke mestret. Gjør det jeg klarer over nettet. Skulle jeg prøvd jobb heller så måtte jeg ha droppet ut av skole, og jeg hadde fortsatt sannsynligvis ikke klart det siden jeg ikke engang klarer tilrettelagt skole... Men jeg skal spørre saksbehandleren min. Kanskje det er lurest om jeg bare gir opp skole og heller prøver å finne meg en tilrettelagt jobb? Men jeg hadde virkelig fått det for meg at uføretrygd var en permanent greie.. Om det virkelig er slik at man kan jobbe (om man klarer det) på uføretrygd så kjenner jeg at stresset lettes en god del! Det virker som om at mange misunner de med uføretrygd, men jeg kan virkelig ikke se for meg noe verre. Jeg blir grønn av sjalu når venner klager til meg over hvor stressende det er å måtte kombinere studier og jobb.. Det må være tungt selvsagt, men å i det hele tatt ha helsen til å klare det.. Det er drømmen min. ts Anonymkode: 48895...854 Helt ærlig, det beste du kan gjøre er å ta det med ro, samarbeide med nav og ta en uføre. Om du er så syk kan en uføre gjøre at du får deg en utdanning, kommer deg i arbeid og holder deg i arbeid. Psykisk sykdom kommer nok til å holde deg i hånda hele livet, så du må jobbe med den og ikke mot den. Å ta utdanning i ditt tempo fordi du ikke må følge studiene for å få studielån eller for å komme fortest i arbeid for å betale den gagner deg bare. Og om du får en jobb med uføre i bakhånd kan du jobbe 50 % og faktisk klare det fordi du tar hånd om din psykiske helse. Anonymkode: 07f2d...5fe 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #8 Skrevet 14. september 2021 Nå kommer den nye regjeringen til å innføre det 4 året igjen og ta bort karensåret. Rødt og SV vil garantert også sikre "varig" inntekt så lenge man ikke er ferdig avklart mot arbeid eller ufør. Håper også de stiller kravene for oss på AAP annerledes. Anonymkode: e90c1...acb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå