Gå til innhold

Fant nylig ut at barnehageansatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har nylig begynt i barnehagen og i dag oppdaget jeg at den ene ansatte i barnehagen har sine unger i samme barnehage. Dette er en fast ansatt pedagog og vedkommende har to unger i samme barnehage. 

Jeg skjønner ikke hvordan det går an? Vi bor I ett område med kanskje 6 barnehager i 5 km radius. Det er 2 andre barnehager under 500 meter unna. Jeg hadde skjønt dette om det var snakk om et lite sted med 1 eneste barnehage. Men dette er virkelig ikke tilfelle.

Jeg må innrømme at jeg synes det er litt uvanlig og ikke minst ubehagelig som mor. Spesielt når den ene ungen hennes angivelig går i samme avdeling som mitt barn.  Hvordan greier hun å skille mellom rollen som mor og ansatt, hvordan greier barnet hennes som er 1 år å gjøre det? Er det ikke veldig uprofesjonelt? 

Dette er den ene ansatte på avdelingen som mitt barn er mest usikker på og skeptisk til. Barnet mitt har ikke gått lenge i barnehagen, begynte nå i høst, og levering skjærer seg hver gang hun tar i mot. Opplevde også under tilvenningsdagene at den samme ansatte var litt fraværende og "kort" ovenfor de fleste barna. Men veldig involvert i noen få unger på naboavdelingen,  tenkte først ikke over det. Men i dag falt brikkene på plass . Og nå har altså den yngste ungen hennes også begynt i barnehagen, i samme avdeling som mitt barn. 

Jeg sitter her med en litt dårlig følelse...

Er dette virkelig greit? 

Anonymkode: dc9a9...180

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig at barnehageansatte har barn i samme barnehage. Enkelte barnehager har det til og med i vedtektene at barn av ansatte har prioritet ved opptak. Men de barnehagene vi har brukt har barn av ansatte stort sett vært på andre avdelinger enn forelderen. Har aldri opplevd det som problem. 

Men når du opplever det som problem eller at den ansatte sitt fokus går det an å spørre pedagogisk leder eller ta det opp gjennom FAU om det er vanskelig å ta det direkte.

Anonymkode: 99389...407

• Liker 37
Skrevet

Helt vanlig, men mor pleier aldri å være på sitt barns avdeling. Var sånn i min datters barnehage.

Anonymkode: 36c01...3f7

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt vanlig. I barnehagen vi bruker, er imidlertid ikke mor og barn på samme avdeling. Har aldri sett på dette som en utfordring. 

Tviler relativt sterkt på at ditt barns manglende kjemi med denne ansatte, skyldes at den ansatte har et barn i samme barnehage. 

Anonymkode: 6516d...c7e

Er også enig i dette forresten. Gi det litt tid og la de bli kjent før du tar praten med barnehagen.

Anonymkode: 99389...407

• Liker 13
Skrevet

Her var en mor (pedagog) og barn på samme avdeling. Der var tydelig at mor prioriterte sitt eget barn og dets behov før andre barn. De andre ansatte kompenserte for det, men hadde de ikke gjort det hadde jeg klaget til styreren. Det var kun en småbarnsavdeling så ikke mange steder å omplassere moren. 
Jeg var selv barn i samme barnehage som moren min jobbet, men hun var helt klar på at jeg ikke skulle ha noen særbehandling og at vi skulle være på forskjellige avdelinger.

Anonymkode: 44e7f...d1e

• Liker 6
Skrevet

Du må jo virkelig bare gå inn i deg selv her. Skjerp deg. 

Skrevet

En av de ansatte i vår barnehage har også ett barn i samme bhg. Også i samme avdeling som vårt barn. Tror ingen tenker over det, jeg visste det ikke før etter ett år senere, da barnet kalte henne "mamma" .

Anonymkode: 598e1...f09

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er da helt normalt at barnehageansatte får plass til egne barn i barnehagen. Det er for eksempel en "bonus" for ped.ledere at barnehagen gir dem sikret plass til egne barn, da det tiltrekker ansatte og gjør at barnehagen holder på dem. 

Da jeg fikk barn for over tjue år siden, fødte jeg samtidig som en nabo. Hun var (og er) ped.leder i barnehage. Siden hun jobbet et stykke unna fra før hun gikk ut i fødselspermisjon, ville hun heller få seg jobb i kommunen vi bodde i lokalt. Hun gikk derfor innom en lokal barnehage der vi bodde, sa hva hun var utdannet som og at hun ønsket jobb etter at mammapermisjonen var over. De tok i mot henne med åpne armer, ga henne jobb på flekken OG barnehageplass til barnet hennes når hun skulle begynne i jobb og trengte det. Barnet hennes fikk imidlertid plass på en annen avdeling enn den hun var. 

Det var helt vanlig at de ansatte i kommunale barnehager der fikk prioritert plass til egne unger. Helt normalt, og en fin måte å beholde ansatte på og hindre så mye gjennomtrekk.

Endret av Million
  • Liker 11
Skrevet

Har hatt ansatt med barn på samme avdeling til og med, null problemer med det. 

Anonymkode: e669a...8fc

• Liker 5
Skrevet

Det er helt vanlig. 

Tør vedde ganske mye på at det ikke er DET som er årsaken til at barnet ditt ikke har funnet kjemien helt med akkurat denne personen. Barn er mennesker de også og liker noen bedre enn andre. 

Stress ned! Er det noe barnet fanger opp så er det dine negative følelser overfor dette mennesket! 

Har jobbet i barnehage i mange år, og noen barn har det enklest når Anne er på jobb, mens andre trives best med levering når Liv tar imot. Det er helt normalt. 

• Liker 13
Skrevet

Det er nok vanlig. 

Men ikke spesielt heldig.. Jeg ser ved henting at slitne unger henger på sine foreldre, uavhengig av hvilken avdeling de jobber i. Er de ute så blandes alle

Anonymkode: ada01...93c

• Liker 5
Skrevet

Det er helt vanlig. Det var flere i min barnehage som hadde egne barn der, men som oftest ikke på egen avdeling. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnet mitt har nylig begynt i barnehagen og i dag oppdaget jeg at den ene ansatte i barnehagen har sine unger i samme barnehage. Dette er en fast ansatt pedagog og vedkommende har to unger i samme barnehage. 

Jeg skjønner ikke hvordan det går an? Vi bor I ett område med kanskje 6 barnehager i 5 km radius. Det er 2 andre barnehager under 500 meter unna. Jeg hadde skjønt dette om det var snakk om et lite sted med 1 eneste barnehage. Men dette er virkelig ikke tilfelle.

Jeg må innrømme at jeg synes det er litt uvanlig og ikke minst ubehagelig som mor. Spesielt når den ene ungen hennes angivelig går i samme avdeling som mitt barn.  Hvordan greier hun å skille mellom rollen som mor og ansatt, hvordan greier barnet hennes som er 1 år å gjøre det? Er det ikke veldig uprofesjonelt? 

Dette er den ene ansatte på avdelingen som mitt barn er mest usikker på og skeptisk til. Barnet mitt har ikke gått lenge i barnehagen, begynte nå i høst, og levering skjærer seg hver gang hun tar i mot. Opplevde også under tilvenningsdagene at den samme ansatte var litt fraværende og "kort" ovenfor de fleste barna. Men veldig involvert i noen få unger på naboavdelingen,  tenkte først ikke over det. Men i dag falt brikkene på plass . Og nå har altså den yngste ungen hennes også begynt i barnehagen, i samme avdeling som mitt barn. 

Jeg sitter her med en litt dårlig følelse...

Er dette virkelig greit? 

Anonymkode: dc9a9...180

Kanskje oppsøke psykolog?

• Liker 5
Skrevet

Har jobbet i barnehage, og har hatt barn i flare barnehager. Den ene var bitteliten, de to som startet deg hadde barna sine der begge to. Det har aldri vært noe problem på noen måte. 

Anonymkode: 68837...872

• Liker 3
Skrevet

Som de andre over her sier så er dette veldig vanlig. 

Ang kjemi mellom ditt barn og den ansatte som tilfeldigvis også er mamma til en på avdelingen vil jeg bare si: 

Det tar tid for barn å bli trygge. Noen blir de fortere trygge på enn andre. Kjemien blant barn og voksne er som mellom oss voksne, det er ikke alle en klikker helt med med engang. I barnehagen jeg jobber i har de fleste barna en "favoritt" blant personalet. 

Det viktigste du kan gjøre for ditt barn, er å vise trygghet ovenfor alle ansatte. Din usikkerhet/skepsis vil også barnet ditt merke. 

Jeg ville gitt det litt tid. 

Anonymkode: df0fe...1ce

• Liker 7
Skrevet

Haha, her trodde jeg det var snakk om overgrepssak eller at en ansatt hadde gjort en alvorlig forbrytelse.

Det er helt vanlig. Selv om det er mange barnehager i område så kan hende at det er mest praktisk sånn på grunn av far til barna sin jobb eller lignende. 
Man burde dog ikke ha egne barn på samme avdeling/gruppe som man jobber. 

Anonymkode: 9ce1b...43b

• Liker 8
Skrevet

Pass dine egne saker

Anonymkode: b8fa0...dcd

• Liker 8
Skrevet

Her i kommunen er det heldigvis ikke lov!

til dere som mener det er uproblematisk., det er det ikke.

Jeg har jobbet i 6 barnehager med ansatte som har egne barn , ikke en gang har det fungert 

Anonymkode: be606...07b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her i kommunen er det heldigvis ikke lov!

til dere som mener det er uproblematisk., det er det ikke.

Jeg har jobbet i 6 barnehager med ansatte som har egne barn , ikke en gang har det fungert 

Anonymkode: be606...07b

Du sier altså det stikk motsatte av hva 13 andre svar sier er helt vanlig og normalt. Det hadde det ikke vært om det ikke fungerte for barnehagene rundt om i landet.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...