Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selvstendig næringsdrivende og driver et lite firma. For første gang opplever jeg nå at en kunde ikke betaler fakturaen sin. Kunden mener av ulike grunner at jeg burde trekke fakturaen tilbake, men han har tidligere skrevet under en kontrakt på at han godtar å betale denne fakturaen hvis han havner i denne aktuelle situasjonen. Ønsker ikke være mer spesifikk her, men jeg har altså retten på min side.

Jeg må nå for første gang sende purring med inkassovarsel. Hvis kunden ikke betaler denne purringen med inkassovarsel, må jeg sende saken videre til inkasso. Dette er helt nytt for meg, og både litt skremmende og ukjent. Vil jeg risikere å måtte ut med gebyrer og lignende til et inkassobyrå i en sånn sak? Hvis kunden ikke betaler, kan dette bli dyrt for meg? Kan det bli en skikkelig krangel rundt dette? Risikerer jeg å måtte møte kunden i et forliksråd? 

Opplys meg gjerne, den som kan. Hvilket inkassobyrå bør jeg isåfall bruke? 
Er det noe mer jeg bør tenke på?

Anonymkode: c9319...9eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det beste er om du faktisk ringer et inkassobyrå og forklarer situasjonen for dem, de kan gi deg utfyllende informasjon om prosessen, kostnader og andre ting som du ikke vil få her på KG. Søk opp forskjellige byråer og ta en ringerunde så vil du bli klokere, mange byrå har også informasjon om dette på sine nettsider. Masse informasjon til folk som har fått varsel og bedrifter som vurderer å sende ut krav.

Endret av Merovingian
Postet før jeg var ferdig
Skrevet

Som bedriftseier vil du en gang i blant møte på folk som ikke betaler regningene sine. Sånt skjer. Det er derfor i din interesse å finne et inkassobyrå du kan benytte, og som du/bedriften din blir kunde hos. Dette koster penger, antagelig, men jeg tror hoveddelen av inkassobyråets inntekter kommer fra den som ikke vil betale i form av pålagte renter og gebyrer. Hvor mye bedriften må ut med for å være tilknyttet inkassobyrået, kjenner jeg ikke til.

Du må egentlig bare kontakte noen inkassobyråer og høre. Lindorff er det første jeg tenker på. Stort og anerkjent. I kontorjobben jeg hadde før, hadde vi Lindorff som inkassobyrå når kundene våre ikke betalte, og vi var på kurs hos Lindorff flere ganger. Jeg synes de virket som et pålitelig byrå som vet hva de driver med.

Skrevet
Merovingian skrev (4 timer siden):

Det beste er om du faktisk ringer et inkassobyrå og forklarer situasjonen for dem, de kan gi deg utfyllende informasjon om prosessen, kostnader og andre ting som du ikke vil få her på KG. Søk opp forskjellige byråer og ta en ringerunde så vil du bli klokere, mange byrå har også informasjon om dette på sine nettsider. Masse informasjon til folk som har fått varsel og bedrifter som vurderer å sende ut krav.

Takk, ja jeg må ta en ringerunde, ønsket bare spørre her først, i håp om å bli litt klokere😊

Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Som bedriftseier vil du en gang i blant møte på folk som ikke betaler regningene sine. Sånt skjer. Det er derfor i din interesse å finne et inkassobyrå du kan benytte, og som du/bedriften din blir kunde hos. Dette koster penger, antagelig, men jeg tror hoveddelen av inkassobyråets inntekter kommer fra den som ikke vil betale i form av pålagte renter og gebyrer. Hvor mye bedriften må ut med for å være tilknyttet inkassobyrået, kjenner jeg ikke til.

Du må egentlig bare kontakte noen inkassobyråer og høre. Lindorff er det første jeg tenker på. Stort og anerkjent. I kontorjobben jeg hadde før, hadde vi Lindorff som inkassobyrå når kundene våre ikke betalte, og vi var på kurs hos Lindorff flere ganger. Jeg synes de virket som et pålitelig byrå som vet hva de driver med.

Ja jeg må høre med inkassobyråene. Jeg har aldri opplevd dette før, etter 13 år som selvstendig, så noen fast avtale hos et inkassobyrå, som må betales for, er nok uaktuelt. Men jeg trenger hjelp til denne ene saken. Kjenner jeg blir opprørt av hele saken, for kunden har ikke betalingsproblemer, han bare nekter å betale, for å være vanskelig. Dette er en kunde jeg tidligere hadde et godt forhold til. Jeg syns rett og slett det hele er ganske ubehagelig, men jeg kan jo ikke la han slippe unna. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjenner noen til denne siden? Her kan bedrifter ordne inkasso på egen hånd:

https://kredin.no/?gclid=Cj0KCQjwkIGKBhCxARIsAINMioKSlnI2FJ3uN_dbKprh3xKgUKzznQkZ5_lwjTxE8ldSoFcGpit_IZ8aAiKeEALw_wcB

Vi bruker Kredin (stort sett små summer 5 - 10.000) og det fungerer utmerket. Betaler pr sak, så da kan man gjøre en vurdering om det er verdt det.

Brukte tidligere et inkassoselskap som var integrert i Tripletex (regnskapsprogram). Problemet er at inkassoselskap øker lønnsomheten sin jo lenger tid det tar, så de har ikke det samme behovet som deg for løsninger.

Løsningen ligger i få saken raskest mulig til Namsmannen, derfor er egeninkasso (f eks via Kredin, det finnes flere) en god løsning. Der går man videre med lovens minimumsfrister.

Du får utlegg til rettsbehandlingen hos Namsmannen når den tid kommer. Det blir en del av kravet mot skyldner (debitor). Hos inkassoselskap får du stadig vekk mva-mellomoppgjør (de er ikke mva-registrert) dersom debitor betaler, så det blir noen bilag å føre.

Og tro meg - uansett hva du driver med er det noen som ikke betaler. Noen kan ikke, andre vil ikke. Slik er business. Har du levert det du skal er det bare å kjøre på. I verste fall får du ingenting eller pant i fast eiendom. Vi har eid våre små andeler i mange hus opp gjennom årene, da blir saken løst når eiendommen en dag skal selges.

Endret av A-hunter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjenner noen til denne siden? Her kan bedrifter ordne inkasso på egen hånd:

https://kredin.no/?gclid=Cj0KCQjwkIGKBhCxARIsAINMioKSlnI2FJ3uN_dbKprh3xKgUKzznQkZ5_lwjTxE8ldSoFcGpit_IZ8aAiKeEALw_wcB

De har jo nesten stjålet navnet til en stor og kjent aktør innen inkassobransjen? De kaller seg Kredin, og fra før finnes Kredinor?

Men de får jo godt skussmål fra innlegget over meg, så kanskje bare å overse det jeg hengte meg opp i 😆. Men litt sleipt å kopiere noens navn sånn.

Endret av Million
Skrevet

Lindorff er det mest seriøse selskapet når det gjelder kommunikasjon hvertfall, ift. Kredinor og de andre. De er like gebyrsultne som de andre, men opptrer hvertfall nogenlunde profesjonelt er min opplevelse

Anonymkode: 76115...f3d

Skrevet

Jeg driver eget firma og har en årsavtale med Lindorff. Koster 1290,- pr år og de tar alle sakene fortløpende.

Anonymkode: 714e1...907

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg driver eget firma og har en årsavtale med Lindorff. Koster 1290,- pr år og de tar alle sakene fortløpende.

Takk for info. For meg er det ikke aktuelt med en årsavtale, da dette er første sak som går til inkasso på 13 år. Håper å få løst saken før evt inkasso blir aktuelt, men det virker ikke som det vil ordne seg med det første. Vurderer å bare la pengene gå til spille, men vil helst ikke at kunden skal slippe unna.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for info. For meg er det ikke aktuelt med en årsavtale, da dette er første sak som går til inkasso på 13 år. Håper å få løst saken før evt inkasso blir aktuelt, men det virker ikke som det vil ordne seg med det første. Vurderer å bare la pengene gå til spille, men vil helst ikke at kunden skal slippe unna.

Skjønner. Vi sender ut mellom 2700 - 3000 faktura pr år, så for oss er det i hvert fall en god avtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...