AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Noen her som har eller har hatt søvnapné? Jeg var nylig hos spesialist hvor de skulle registrere søvn. Prøvene viser at jeg har en god del perioder på natten hvor jeg får pustestans. Jeg har ikke merket mye til dette annet enn at jeg snorker når jeg sovner oppreist. Jeg har søvnforstyrrelser hvor jeg sliter med å sovne, våkner mye på natt, sover lite sammenhengende og våkner aldri uthvilt. Det er som om jeg ikke har sovet i det hele tatt. Men så over til spørsmålet: har noen av dere søvnapné, eller har hatt det (som har blitt frisk ved for eksempel vektreduksjon eller hjelpemidler)? Merket dere bedring i søvn og energi etterpå? Anonymkode: de2c9...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Hvorfor ble du henvist til søvnregistrering? Anonymkode: 2bda5...c3e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ble du henvist til søvnregistrering? Anonymkode: 2bda5...c3e Fordi jeg har hatt søvnproblemer siden tenårene som har blitt mye hyppigere og vanskeligere å forholde meg til nå som jeg er eldre. Har ikke energi og er trøtt hele dagen. Anonymkode: de2c9...7ff
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Og selvfølgelig fordi legen mistenkte at jeg kunne ha pustestans på natten etter jeg forklarte noen av symptomene mine. Anonymkode: de2c9...7ff
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Jeg vet om en som har det og hun bruker maske om natt. Den eneste måte å bli kvitt det på er å gå ned i vekt. Anonymkode: 61073...c0a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Har det ikke selv, men har en nabo som sier at hun fikk et nytt liv etter at hun begynte med CPAP. Våkner uthvilt om morgenen og har mye mer energi om dagen. Anonymkode: da732...081
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Jeg har søvnapnè. Jeg fikk det etter mitt andre svangerskap, og det har vedvart i både vekt ned- og oppgang. Jeg var veldig slank etter fødsel, raste ned i vekt ved amming, men fikk det uansett. Gikk opp i vekt, og er nå nede i vekt igjen. Jeg har BMI på 24 nå nå, men har en del løshud og ser ekstra stor ut av den grunn. Jeg har fremdeles søvnapnè, og jeg får alltid beskjed om å spise sunt, trene regelmessig og at vekt har mye å si... For meg har det vært irrelevant. Men cpap har endra livet mitt fullstendig. Jeg hadde også søvnvansker, og snorka mye. Myyyye og HØYT. Jeg hadde ellers noe av det samme; urolig søvn, hyppig oppvåkninger, alltid trøtt som om jeg ikke har sovet noe. Cpap og jeg gikk endelig overens for et halvt år siden (vanskelig å tilvenne seg maska, tok meg åtte måneder), og jeg har en helt ny hverdag. Jeg har moderat søvnapnè. Ble registrert 18 pustestopp i timen. Det var nok til at jeg følte meg helt ødelagt. Anonymkode: 0c45c...a79
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet om en som har det og hun bruker maske om natt. Den eneste måte å bli kvitt det på er å gå ned i vekt. Anonymkode: 61073...c0a Jeg holder på å gå ned i vekt 😊 har gått ned 20 kg på underkant av ett år. Har et stykke til å gå, men krysser fingrene for at jeg klarer å klatre videre ned og blir kvitt (unnskyld språkbruken) jævelskapen. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har det ikke selv, men har en nabo som sier at hun fikk et nytt liv etter at hun begynte med CPAP. Våkner uthvilt om morgenen og har mye mer energi om dagen. Anonymkode: da732...081 Så godt å høre at det finnes håp med hjelpemidler! Skal inn på neste time om 3 uker, så får nok høre mer. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har søvnapnè. Jeg fikk det etter mitt andre svangerskap, og det har vedvart i både vekt ned- og oppgang. Jeg var veldig slank etter fødsel, raste ned i vekt ved amming, men fikk det uansett. Gikk opp i vekt, og er nå nede i vekt igjen. Jeg har BMI på 24 nå nå, men har en del løshud og ser ekstra stor ut av den grunn. Jeg har fremdeles søvnapnè, og jeg får alltid beskjed om å spise sunt, trene regelmessig og at vekt har mye å si... For meg har det vært irrelevant. Men cpap har endra livet mitt fullstendig. Jeg hadde også søvnvansker, og snorka mye. Myyyye og HØYT. Jeg hadde ellers noe av det samme; urolig søvn, hyppig oppvåkninger, alltid trøtt som om jeg ikke har sovet noe. Cpap og jeg gikk endelig overens for et halvt år siden (vanskelig å tilvenne seg maska, tok meg åtte måneder), og jeg har en helt ny hverdag. Jeg har moderat søvnapnè. Ble registrert 18 pustestopp i timen. Det var nok til at jeg følte meg helt ødelagt. Anonymkode: 0c45c...a79 Det høres virkelig ikke bra ut 😮 18 pustestopp i timen er mye! Jeg har ikke fått sett selve registreringen ennå, men ringte til dem dagen etter og spurte litt om hvordan det hadde gått. Fikk høre at det var en del pustestopp, så har ny konsultasjon snart. Krysser fingre for at det finnes håp! Anonymkode: de2c9...7ff
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fordi jeg har hatt søvnproblemer siden tenårene AnonymBruker skrev (19 minutter siden): har noen av dere søvnapné, eller har hatt det (som har blitt frisk ved for eksempel vektreduksjon Tenker det kommer an på hvorvidt du hadde søvnapné før du gikk opp i vekt, eller sagt på en annen måte om du var overvektig som tenåring. Anonymkode: ba380...240
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg holder på å gå ned i vekt 😊 har gått ned 20 kg på underkant av ett år. Har et stykke til å gå, men krysser fingrene for at jeg klarer å klatre videre ned og blir kvitt (unnskyld språkbruken) jævelskapen. Så flink du har vært! 👏 Anonymkode: 61073...c0a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker det kommer an på hvorvidt du hadde søvnapné før du gikk opp i vekt, eller sagt på en annen måte om du var overvektig som tenåring. Anonymkode: ba380...240 Det tenkte jeg faktisk ikke på å svare på. Jeg var ikke overvektig som tenåring, men ble det etter et par år ettet fødsel. Har jobbet iherdig med vektreduksjon, men det er fryktelig tøft når man ikke har energi, knapt nok til å stå opp på morgenen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så flink du har vært! 👏 Anonymkode: 61073...c0a Tusen takk! 🥰 Trodde aldri jeg skulle klare det! Anonymkode: de2c9...7ff
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det tenkte jeg faktisk ikke på å svare på. Jeg var ikke overvektig som tenåring, men ble det etter et par år ettet fødsel. Da tenker jeg at du kanskje ikke bør ha som mål å bli helt frisk fra apnéen selv om du er kjempeflink med vektreduksjonen, men heller ha det som et mål at all bedring er bra. Når du har klart å senke vekten såpass drastisk så vil det jo påvirke helsen din uansett. 👍 Anonymkode: ba380...240 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har søvnapnè. Jeg fikk det etter mitt andre svangerskap, og det har vedvart i både vekt ned- og oppgang. Jeg var veldig slank etter fødsel, raste ned i vekt ved amming, men fikk det uansett. Gikk opp i vekt, og er nå nede i vekt igjen. Jeg har BMI på 24 nå nå, men har en del løshud og ser ekstra stor ut av den grunn. Jeg har fremdeles søvnapnè, og jeg får alltid beskjed om å spise sunt, trene regelmessig og at vekt har mye å si... For meg har det vært irrelevant. Men cpap har endra livet mitt fullstendig. Jeg hadde også søvnvansker, og snorka mye. Myyyye og HØYT. Jeg hadde ellers noe av det samme; urolig søvn, hyppig oppvåkninger, alltid trøtt som om jeg ikke har sovet noe. Cpap og jeg gikk endelig overens for et halvt år siden (vanskelig å tilvenne seg maska, tok meg åtte måneder), og jeg har en helt ny hverdag. Jeg har moderat søvnapnè. Ble registrert 18 pustestopp i timen. Det var nok til at jeg følte meg helt ødelagt. Anonymkode: 0c45c...a79 Hva var årsaken til dette? Snorket du før graviditet? Anonymkode: d900a...f66
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #14 Skrevet 14. september 2021 Jeg har det og sover med cpap. Ble registert 52 pustestopp i timen og oksygenmetning nede på 78 i løpet av natten og fikk telefon fra sykehuset et par timer etter jeg leverte inn måleren om at jeg ikke fikk kjøre bil og time veldig kjapt med cpap. Nå bruker jeg C-pap daglig og det fungerer supert! Anonymkode: 55778...e34
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #15 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva var årsaken til dette? Snorket du før graviditet? Anonymkode: d900a...f66 Nei, jeg snorket ingenting før fødselen, begynte omkring seks uker etterpå. Helsesykepleieren spøkte om at det var søvnmangelen som utløste det (var ekstremt lite søvn i nesten et år), men jeg fikk påvist allergi i samme tidsrom grunnet følelsen av "hårball" i halsen og følte meg veldig tett i nesa, men uten noe som helst snufsing osv. Anonymkode: 0c45c...a79
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #16 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, jeg snorket ingenting før fødselen, begynte omkring seks uker etterpå. Helsesykepleieren spøkte om at det var søvnmangelen som utløste det (var ekstremt lite søvn i nesten et år), men jeg fikk påvist allergi i samme tidsrom grunnet følelsen av "hårball" i halsen og følte meg veldig tett i nesa, men uten noe som helst snufsing osv. Anonymkode: 0c45c...a79 Er dette vanlig etter graviditet og fødsel?😳 Anonymkode: d900a...f66
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #17 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette vanlig etter graviditet og fødsel?😳 Anonymkode: d900a...f66 Nei 😊 Heldigvis ikke, det var nok tilfeldig. Jeg har atopisk eksem, så ekstra utsatt for allergier/kryssallergier 🙂 Anonymkode: 0c45c...a79
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #18 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, jeg snorket ingenting før fødselen, begynte omkring seks uker etterpå. Helsesykepleieren spøkte om at det var søvnmangelen som utløste det (var ekstremt lite søvn i nesten et år), men jeg fikk påvist allergi i samme tidsrom grunnet følelsen av "hårball" i halsen og følte meg veldig tett i nesa, men uten noe som helst snufsing osv. Anonymkode: 0c45c...a79 Bruker du allergimedisiner hele året? Tabletter og nesespray? Snakk eventuelt med fastlegen om å prøve det hvis du ikke allerede har testet det. Det kan hjelpe litt. Anonymkode: ba380...240
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #19 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bruker du allergimedisiner hele året? Tabletter og nesespray? Snakk eventuelt med fastlegen om å prøve det hvis du ikke allerede har testet det. Det kan hjelpe litt. Anonymkode: ba380...240 Det eneste som hjalp bittelitt var Avamys, men den hjalp kun for nesa og ikke halsen, så jeg fortsatte å snorke. Men jeg blødde så utrolig mye neseblod av den, så måtte slutte. Det ble utrolig grisete både dag og natt, og umulig å pusse nesa, nyse eller komme borti den uten at det ble full foss. Kjipe greier, men cpapen gjør at jeg ikke lenger kjenner at jeg er tettere i det ene neseboret pga hevelse i nesemuslingene på natta i hvert fall 🙂 Og med den kjenner jeg heller ikke at halsen er trang (og det føles som en hårball som sitter fast). Anonymkode: 0c45c...a79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå