Gå til innhold

Hvis du ser skjeggkre på dagtid, er det et tegn på at det er MANGE av dem i huset??

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei. Skal de bryte seg inn? 

Anonymkode: abab0...745

Om nødvendig, så klart skal de det. Masternøkkel finnes også for slike tiltak som dette. 

Anonymkode: 314f5...64f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om nødvendig, så klart skal de det. Masternøkkel finnes også for slike tiltak som dette. 

Ja, i tilfelle lekkasjer og sånn. Skjeggkre er ikke en slik grunn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva skjer hvis jeg sprayer med permetrin? Dævver de eller bare løper til naboen? 

Noen som vet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, i tilfelle lekkasjer og sånn. Skjeggkre er ikke en slik grunn. 

Jo, det kan det jo være! Hvor skal man liksom sette grensen? Kakerlakker? Veggedyr? Ingen av delene er skadelig for mennesker direkte, men blir det mye av dem så er det en belastning likevel. De fleste vil ikke bo i hjem hvor det kryr av insekter. Så klart det må gjøres tiltak i blokken, og det kan ikke hver enkelt beboer motsi seg, om styret eller årsmøtet vedtar at det skal gjøres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det kan det jo være! Hvor skal man liksom sette grensen? Kakerlakker? Veggedyr? Ingen av delene er skadelig for mennesker direkte, men blir det mye av dem så er det en belastning likevel. De fleste vil ikke bo i hjem hvor det kryr av insekter. Så klart det må gjøres tiltak i blokken, og det kan ikke hver enkelt beboer motsi seg, om styret eller årsmøtet vedtar at det skal gjøres. 

Link til slike regler? En av våre naboer plager andre med røyk og diverse lukter som kommer fra hennes leilighet, og styret sier «vi kan ikke gå inn i leiligheten hennes for å sjekke ventilasjon». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Link til slike regler? En av våre naboer plager andre med røyk og diverse lukter som kommer fra hennes leilighet, og styret sier «vi kan ikke gå inn i leiligheten hennes for å sjekke ventilasjon». 

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-styret-i-et-sameie-palegge-meg-a-sanere-leilighet/

Dette er et sameie, her har man mer råderett over enheten enn i et borettslag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 6.20):

Sølvkre i sengen? 

Den jeg siterte sa at de kun var på badet. 

Anonymkode: 01562...586

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den jeg siterte sa at de kun var på badet. 

Nei, les igjen 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, les igjen 🙂

«Ser de nesten bare om natten og de holder kun til på badet heldigvis. De er ekle, men har gitt opp å få de vekk. Dette er dyr som har eksistert på Jorda i millioner av år så det er umulig å bli kvitt dem.»

Dette var det jeg svarte på at det høres ut som sølvkre når de kun holder til på badet. Tror det er du som må lese igjen. Men dette gidder jeg ikke å diskutere med deg for det er irrelevant😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 22.53):

Ser de nesten bare om natten og de holder kun til på badet heldigvis. De er ekle, men har gitt opp å få de vekk. Dette er dyr som har eksistert på Jorda i millioner av år så det er umulig å bli kvitt dem.

I min gamle leilighet (kjellerleilighet) var de overalt. Kunne våkne om morgenen og se de fare rundt i sengen og oppå dynen, det var ekkelt.

Anonymkode: 0a0a6...d7e

Her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her. 

Han snakker jo om to ulike leiligheter. Nåværende og gamle. Kun på badet i nåværende leilighet og da er det trolig sølvkre og ikke skjeggkre (det er bra). 

• Liker 2
Skrevet

Sølvkre kan også befinne seg i senger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sølvkre kan også befinne seg i senger. 

🤢🤢

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Han snakker jo om to ulike leiligheter. Nåværende og gamle. Kun på badet i nåværende leilighet og da er det trolig sølvkre og ikke skjeggkre (det er bra). 

Nei, det er ikke bra. Skjeggkre blir importert fra varmere land og finnes ikke naturlig i den norske faunaen. De kan altså saneres vekk.

Sølvkre derimot er 90% av tilfellene et symptom på skjult fukt og/eller muggsopp og er ofte en indikasjon på et mye større problem. De lever i jorda og elsker fuktige områder.

Anonymkode: b3838...781

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det er ikke bra. Skjeggkre blir importert fra varmere land og finnes ikke naturlig i den norske faunaen. De kan altså saneres vekk.

Sølvkre derimot er 90% av tilfellene et symptom på skjult fukt og/eller muggsopp og er ofte en indikasjon på et mye større problem. De lever i jorda og elsker fuktige områder.

Anonymkode: b3838...781

Det er ikke helt sant det du sier. Det går helt fint å ha sølvkre uten å ha et stort fuktproblem og sølvkre finnes heller ikke naturlig i den norske faunaen. Dessuten trenger også skjeggkre høy fukt for å gjennomføre livssyklusen sin. Voksne sølvkre klarer seg flere dager uten mye fukt. Det er ikke så stor forskjell på insektene, bare at den ene typen er større enn den andre og klatrer mindre og formerer seg mindre generelt. 

De aller fleste har litt sølvkre og lever helt greit med det. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke helt sant det du sier. Det går helt fint å ha sølvkre uten å ha et stort fuktproblem og sølvkre finnes heller ikke naturlig i den norske faunaen. Dessuten trenger også skjeggkre høy fukt for å gjennomføre livssyklusen sin. Voksne sølvkre klarer seg flere dager uten mye fukt. Det er ikke så stor forskjell på insektene, bare at den ene typen er større enn den andre og klatrer mindre og formerer seg mindre generelt. 

De aller fleste har litt sølvkre og lever helt greit med det. 

Hvor mange har skjeggkre da? 

Skrevet

Jeg jobber med skadedyr. Kan dere være så snill og droppe den permetrinen. Jeg forstår ikke at dette er på det åpne markedet, virker som om folk flest bruker det like ofte som nesespray. Der er en gift, det tar livet av insekter og dere sprayer det ivrig rundt i huset nærmest daglig for å bli kvitt ufarlige insekter. Når en kunde har gått amokk med permetrin kjenner jeg det idet de åpner inngangsdøren.  Sølvkre klatrer ikke du finner de ikke i senger og kjøkkenskap, de trenger mye høyere luftfuktighet enn skjeggkre og finnes derfor som regel kun på bad eller under kjøkken.  Skjeggkre lever i hele huset men formerer seg mest ved våtrom. Begge er hovedsaklig inni konstruksjonen på huset, de du ser er toppen av isfjellet. Advion fungerer så bra fordi insektene spiser dette, går inn igjen i konstruksjonen for så bli spist av andre kre som dør av sekundærforgiftning. Advion er i fast form og bæres ikke gjennom luften slik som permetrin gjør, vi får derfor ikke giften i oss. Det er ikke farlig og tråkke på som en spurte om. Forsikringen dekker som regel sanering, men det er så pass billig å få det gjort at det knapt lønner seg å bruke forsikringen til dette.  Og kakerlakker er helseskadelige, var en som påsto noe annet her. Dersom man mot all formodning vil løse problemet selv så klin dobbelsidig teip langs gulvet i hele huset ( sjekk at den går an å ta av igjen før hele huset teipes) , teip beina på sengen hvis du finner dyr der, eventuelt fuge alt av sprekker og gliper mot nabo.

Anonymkode: 5d3cb...453

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber med skadedyr. Kan dere være så snill og droppe den permetrinen. Jeg forstår ikke at dette er på det åpne markedet, virker som om folk flest bruker det like ofte som nesespray. Der er en gift, det tar livet av insekter og dere sprayer det ivrig rundt i huset nærmest daglig for å bli kvitt ufarlige insekter. Når en kunde har gått amokk med permetrin kjenner jeg det idet de åpner inngangsdøren.  Sølvkre klatrer ikke du finner de ikke i senger og kjøkkenskap, de trenger mye høyere luftfuktighet enn skjeggkre og finnes derfor som regel kun på bad eller under kjøkken.  Skjeggkre lever i hele huset men formerer seg mest ved våtrom. Begge er hovedsaklig inni konstruksjonen på huset, de du ser er toppen av isfjellet. Advion fungerer så bra fordi insektene spiser dette, går inn igjen i konstruksjonen for så bli spist av andre kre som dør av sekundærforgiftning. Advion er i fast form og bæres ikke gjennom luften slik som permetrin gjør, vi får derfor ikke giften i oss. Det er ikke farlig og tråkke på som en spurte om. Forsikringen dekker som regel sanering, men det er så pass billig å få det gjort at det knapt lønner seg å bruke forsikringen til dette.  Og kakerlakker er helseskadelige, var en som påsto noe annet her. Dersom man mot all formodning vil løse problemet selv så klin dobbelsidig teip langs gulvet i hele huset ( sjekk at den går an å ta av igjen før hele huset teipes) , teip beina på sengen hvis du finner dyr der, eventuelt fuge alt av sprekker og gliper mot nabo.

Dobbelsidig teip, som jeg faktisk prøvde å finne, ødelegger gulvet. 
Anbefaler du Advion, men ikke Permetrin, altså? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du jobber med skadedyr så må du ikke drive med feilinformasjon. Sølvkre klatrer og jo, de kan befinne seg i senger. Dette vet jeg. Hvis du tror jeg bare tuller, så spør FHI selv.

Skrevet

Tror nok folk kommer til å fortsette med spraying av Permetrin all den tid Advion ikke kan kjøpes av privatpersoner. Mange tar det nok for gitt at Advion dermed må være farligere enn Permetrin, for det virker jo mest logisk ut fra tilgjengeligheten... 

Anonymkode: 19757...8ec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...