Humas Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Jeg har gått lenge på lavkarbo/keto og gått mye ned i vekt. Har holdt meg unna frukt. Ønsker å endre litt på det nå. Hvorfor er frukt så ille? (Jeg har ingen insulinproblemer). Ved å f eks lage smoothie m litt banan, jogurt, bær og mandelmel (1 gang per dag) dette får vel ikke blodsukker i taket? Jeg spiser totalt likevel lavkarbo/smartkarbo.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Frukt er ikke ille. Frukt er en fantastisk kilde til fiber og vitaminer. Anonymkode: 4cae5...16f 2
Inwe Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 Spiser høykarbo plantebasert og har aldri følt meg bedre. Frukt er selvsagt ikke ille, ikke karbohydrater heller. Det har bare fått et veldig dårlig rykte. Spis sunt og det du føler passer for deg, det er mye bedre enn å følge dietter..
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 Du kan jo måle blodsukkeret og se om det fyker i været av frukt da? Anonymkode: 5c474...2f4 1
Humas Skrevet 14. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2021 Det er så mange meninger om bananer, mener til og med Fedon har tatt banan (høy gi) litt inn i varmen. Skal jamen sjekke blodsukkerstigning. Bruker den mest i smoothies, gjerne med litt mandelmel også, og sammen nesten 'alt mulig' av frukt og grønt.
Roci Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Humas skrev (På 13.9.2021 den 21.40): Jeg har gått lenge på lavkarbo/keto og gått mye ned i vekt. Har holdt meg unna frukt. Ønsker å endre litt på det nå. Hvorfor er frukt så ille? (Jeg har ingen insulinproblemer). Ved å f eks lage smoothie m litt banan, jogurt, bær og mandelmel (1 gang per dag) dette får vel ikke blodsukker i taket? Jeg spiser totalt likevel lavkarbo/smartkarbo. Du kan jo bare prøve deg fram og se hvordan det fungerer for deg, du "ødelegger" jo ingen ting 🙂 Jeg har selv gått ned en del i vekt med lavkarbo, og holder nå på å prøve meg fram med såkalt "carb cycling" for å se hvordan det fungerer. Så langt har jeg holdt vekta uten problemer, samtidig som det kanskje indikerer at dersom jeg vil ytterligere ned i vekt (er noen få kg fra målvekt pr i dag), så er det lavkarbo som gjelder. Kanskje det kan være interessant for deg å lese om carb cycling, eventuelt TD-metoden? Sistnevnte er utviklet av en norsk ernæringsfysiolog etter 20 års praksis med klienter, der hun (Trine Dahlmo) undret seg over hvorfor klientene hennes reagerte så ulikt på kostholdet hun satte dem på (klassisk lavfett). Kjernen i hennes kostholdsmetode er at vi reagerer ulikt på karbohydrater og derfor må tilpasse kostholdet vårt etter det. For å variasjon, utelukkes ingen matvaregrupper, det handler mer om sammensetningen av måltidene. Du kan i prinsippet spise både høykarbo og lavkarbo på samme dag, så lenge du spiser fett og karbohydrater i separate måltider.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 Inwe skrev (På 14.9.2021 den 11.45): Spiser høykarbo plantebasert og har aldri følt meg bedre. Frukt er selvsagt ikke ille, ikke karbohydrater heller. Det har bare fått et veldig dårlig rykte. Spis sunt og det du føler passer for deg, det er mye bedre enn å følge dietter.. Samme her 🤗 Anonymkode: adcfd...613
Akr0ym Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 Inwe skrev (På 14.9.2021 den 11.45): Spiser høykarbo plantebasert og har aldri følt meg bedre. Frukt er selvsagt ikke ille, ikke karbohydrater heller. Det har bare fått et veldig dårlig rykte. Spis sunt og det du føler passer for deg, det er mye bedre enn å følge dietter.. Samme gjør vi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå