Gå til innhold

Hvordan få baby til å sovne igjen når han våkner på kveld/natt? Skriker seg ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er «normal» barnegråt når de ligger i senga? Vår baby har sovet godt hele tiden og har baby våknet så har jeg ammet så sovner han igjen. Men i det siste er han mer våken, gråter og skriker seg nesten helt ut når vi legger han ned (etter han har våknet). Prøver samtidig å avvenne amming og føler meg helt rådvill. Syns det er så vondt å høre når han skriker såå mye, jeg kan jo ikke bare la han ligge der? Jeg og samboer er også ikke helt enige om hvordan vi skal gjøre det og det føles helt håpløst 😭 Svigers snakker om skrikekur men det vet jeg ikke om jeg verken ønsker eller klarer å stå i..

Anonymkode: c2365...fa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er baby?

Anonymkode: 27872...4b1

Skrevet

7 mnd

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor gammel er baby?

Anonymkode: 27872...4b1

7 mnd

Skrevet

Ingenting er er unormalt eller normalt. Alle unger er forskjellig. 
Det er helt naturlig at når de blir eldre så vil de være mer våkne og nysgjerrige på det rundt seg. Vi har hatt en del runder rundt samme aldern hvor han nektet å sove. Endte med at vi satt ved siden av han og holdt han på magen til han sovna.

Dere må finne ut av det på egen hånd, desverre. For hva enn som funket for min funker kanskje ikke for din osv. En ting er ihvertfall sikkert... jeg støtter IKKE skrikekur. Når barnet skriker seg huden full og du i tillegg ikke er i nærheten så vil etterhvert ungen slutte å skrike, for hen skjønner at du ikke kommer for å trøste. Jeg syns det er helt grusomt å gjøre noe sånt mot ungen sin. 

• Liker 3
Skrevet

Begge våre barn har vært sånn. Sovet godt i starten og så rundt 6 mnd hadde de en veldig vanskelig periode der de våkna mye lenger på natta. Med første lærte jeg på helsestasjonen at det var lurt å gjøre det mest mulig "kjedelig" å våkne. Minst mulig oppmerksomhet og ingen pupp (det var vi først motivert til når baby var 7-8 mnd og spiste bra med fast føde). De vil bli både sint og lei seg, men det viktige er at de ikke blir redd, altså at man er i rommet. Vi gjorde dette med første og det tok ikke mange ukene før hun begynte å sove 11 timer sammenhengende på natta! Men da måtte vi tåle en del gråt først. Med andremann gjorde vi akkurat det samme og det funket på han og! Anbefaler podcastepisodene til foreldrerådet der Caroline Lorentzen er gjest 😊

Anonymkode: 1a3ce...bb6

• Liker 1
Skrevet

Prøv hårføner lyd. 5 min med den i grei avstand så sovner min alltid igjen. 

Anonymkode: 9ba2d...e3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begge våre barn har vært sånn. Sovet godt i starten og så rundt 6 mnd hadde de en veldig vanskelig periode der de våkna mye lenger på natta. Med første lærte jeg på helsestasjonen at det var lurt å gjøre det mest mulig "kjedelig" å våkne. Minst mulig oppmerksomhet og ingen pupp (det var vi først motivert til når baby var 7-8 mnd og spiste bra med fast føde). De vil bli både sint og lei seg, men det viktige er at de ikke blir redd, altså at man er i rommet. Vi gjorde dette med første og det tok ikke mange ukene før hun begynte å sove 11 timer sammenhengende på natta! Men da måtte vi tåle en del gråt først. Med andremann gjorde vi akkurat det samme og det funket på han og! Anbefaler podcastepisodene til foreldrerådet der Caroline Lorentzen er gjest 😊

Men når du skriver «en del gråt» Gråter baby da mye/skriker ut pusten nesten? For det gjør min og det syns jeg er så vondt.. Og når du sitter på rommet i nærheten, er lyset på eller av? Snakker du til baby eller er helt stille?😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men når du skriver «en del gråt» Gråter baby da mye/skriker ut pusten nesten? For det gjør min og det syns jeg er så vondt.. Og når du sitter på rommet i nærheten, er lyset på eller av? Snakker du til baby eller er helt stille?😅

Nå er ikke jeg så god til å huske, men ja, det var nok sterke protester i starten.. spesielt med førstemann, for da hun våknet på natta var vår reaksjon (før vi snakket med helsestasjonen) å bysse og bære helt til hun sovnet igjen, og når man har vendt de til sånn "service" blir de så klart sinte når man slutter med det. I tillegg kan de gråte mye fordi de er trøtte. Jeg har lært med mine barn at de protesterer veldig sterkt når de blir avvent noe de har likt, men når man gjør det veldig "koselig" å våkne på natta blir det fort et mønster. Jeg hadde litt problemer med å "tåle" gråtingen med førstemann, men mannen min hadde ikke det (typisk mann som sover gjennom alt), så da oppmuntret helsesykepleier at mannen tok mest netter første perioden. 

Med andremann var denne erfaringen gull å ha med seg, og det var fascinerende å se hvordan også han kunne lære å sove sammenhengende. Jeg kan ikke garantere noe for ditt barn, men syns dette er verdt et skikkelig forsøk.

Hvor gammel er babyen din?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...