Gå til innhold

Tidlig svangerskapsforgiftning, erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 21 i morgen, og har den siste uken hatt forhøyet blodtrykk og svakt utslag på urinprøve. Jeg har hatt mye vondt i hodet de siste 5 ukene, hevelse i beina og siden helgen har jeg fått noe vann i hendene/fingrene også. Legen er ikke videre veldig bekymret, men nevnte mulig svangerskapsforgiftning. Jeg har time hos jordmor før helgen, men syns det er rart at legen ikke tok det mer seriøst? 

Noen som har hatt tidlig svangerskapsforgiftning, evt bare lignende symptomer uten årsak? Hvordan forløp det seg videre, hvilke tiltak kan man evt gjøre? 🤷🏼‍♀️ Ble du sykemeldt, eller gikk det fint å jobbe? 

Anonymkode: c5deb...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk høyt høyt blodtrykk litt senere enn deg. Først steg blodtrykket, så kom det protein i urinen. På et tidspunkt ble jeg sykemeldt og lagt inn på sykehuset, da hadde blodtrykket kommet opp på et nivå hvor legen sa at han «ikke lenger hadde et valg». Jeg husker ikke lenger hva det var, men tror det var 120/90, men kan huske feil. Når legen ikke er bekymret er det nok ikke så veldig høyt. 
Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre, de anbefaler hvile, men vet egentlig ikke om det hjelper. Det eneste som hjelper om det er sf er å føde. Jeg måtte inn på sykehuset flere ganger i uken for å sjekke at alt gikk fint. Jeg begynte også på blodtrykksmedisin. Du blir i hvert fall godt fulgt opp om det er sf, de har retningslinjer de følger.

Anonymkode: 1269c...a4f

Skrevet

Hva er trykket på?

Anonymkode: 02ccb...780

Skrevet

Jeg hadde sky høyt blodtrykk, proteiner i urinet, hodepine og synsforstyrrelser fra uke 24. Det holdt seg slik til jeg fødte, gikk dog til jordmor hver uke .

Anonymkode: b79f8...214

Skrevet

Normalt med stigende blodtrykk på slutten. Hadde det med begge, men kun ene utviklet seg til svangerskapsforgiftning. Så lenge du blir fulgt opp hos jordmor og lege går det bra. Hadde det vært veldig høgt hadde du blitt sykemeldt. 

Skrevet
Mille1992 skrev (3 timer siden):

Normalt med stigende blodtrykk på slutten. Hadde det med begge, men kun ene utviklet seg til svangerskapsforgiftning. Så lenge du blir fulgt opp hos jordmor og lege går det bra. Hadde det vært veldig høgt hadde du blitt sykemeldt. 

Mot slutten ja, men jeg er bare i uke 21...... Akkurat bikket halvveis. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva er trykket på?

140/95.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde sky høyt blodtrykk, proteiner i urinet, hodepine og synsforstyrrelser fra uke 24. Det holdt seg slik til jeg fødte, gikk dog til jordmor hver uke .

Anonymkode: b79f8...214

Godt å høre at det holdt seg "stabilt". Var du sykemeldt? Jeg har to arbeidsplasser, den ene kan jeg ikke utføre etter uke 24 pga fare for foster og får fra da svangerskapspenger, og den andre er en liten stilling som nattevakt. Denne ønsker jeg gjerne å stå i så lenge det lar seg gjøre for å ikke gå helt på veggen..... 

Anonymkode: c5deb...a56

Skrevet

Hm det var høyt, men bra du har time hos jordmor allerede denne uken, da ville jeg tatt det opp med henne :)

Anonymkode: 755eb...fcd

Skrevet

Var ikke høyt nei, akkurat sånn at man kan diagnostiseres med hypertensjon. Ingen grunn til panikk enn så lenge hvis du kun har 140 systolisk

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Var ikke høyt nei, akkurat sånn at man kan diagnostiseres med hypertensjon. Ingen grunn til panikk enn så lenge hvis du kun har 140 systolisk

Jeg fikk utredning av mulige bakenforliggende sykdommer + medisiner mot høyt blodtrykk med slike verdier som ikke-gravid. Men da behandler man vel selv om bare et av tallene er for høyt. Vet ikke hvordan det er når man er gravid om det er andre kriterier.

Skrevet

Jeg fødte for 4 uker siden nå. Hadde høyt blodtrykk hele graviditeten og ble fulgt nøye opp. Veldig viktig. Var sykmeldt fra uke 8 og ut.

Anonymkode: 00916...626

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg fikk utredning av mulige bakenforliggende sykdommer + medisiner mot høyt blodtrykk med slike verdier som ikke-gravid. Men da behandler man vel selv om bare et av tallene er for høyt. Vet ikke hvordan det er når man er gravid om det er andre kriterier.

Jada, det er som sagt innenfor diagnostiske kriterier for hypertensjon, og man skal selvsagt utrede hvis et ungt menneske har slikt blodtrykk og man kan diagnostisere svangerskapsforgiftning basert på det hvis de andre kriteriene også er tilstede, men poenget mitt er bare at det er ikke et faretruende høyt blodtrykk og man trenger ikke nødvendigvis å gjøre tiltak i svangerskapet som lege annet enn hyppig oppfølging

Skrevet

Jeg fikk forhøyet blodtrykk og utslag på proteiner i uke 24. Ble umiddelbart henvist til oppfølgning ved sykehuset. 

Hadde jevnlig oppfølgning ved sykehuset og ukentlig kontroll hos jordmor. Ble sykemeldt på dagen ved sykehuset og bedt om å ta det med ro. Hadde også døgnmålere av blodtrykk i flere omganger. Ble også satt på blodtrykksenkende medisin og innlagt litt senere i svangerskapet. Ble igangsatt i uke 35. 

Dersom du både har utslag på protein og et blodtrykk på 140/95 synes jeg det er rart du ikke ble henvist videre. Kanskje du kan bestille deg en time hos jordmor? (Min erfaring er dessverre at flere fast leger ikke har så veldig høy kunnskap om svangerskapsforgiftning). 

Anonymkode: c5e1c...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...