Gå til innhold

Steril eller kommet i overgangsalder etter SA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart 41, og hadde for noen måneder siden en SA. Har hatt ustabil syklus med mellomblødninger siden da(har aldri hatt mellomblødninger siden, heller ikke etter en SA for noen år siden), og er redd denne prosessen kan ha utløst overgangsalder eller ført til sterilitet?

Er det mulig? Har alltid blitt lett gravid, men kan det ha skjedd noe med kroppen i forbindelse med SA som gjør at jeg noen måneder senere kanskje ikke klarer å bli gravid igjen?

Er det håpløst?

Anonymkode: f6236...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at syklusen klusser en del etter en SA. Og det er veldig vanlig at det både er vanskeligere å bli gravid og vanligere å miste når man over 40. Ikke fordi man er i overgangsalderen ennå, men fordi eggene er gamle og mer utsatte for kromosomfeil. 

Anonymkode: 1ac42...951

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er vanlig at syklusen klusser en del etter en SA. Og det er veldig vanlig at det både er vanskeligere å bli gravid og vanligere å miste når man over 40. Ikke fordi man er i overgangsalderen ennå, men fordi eggene er gamle og mer utsatte for kromosomfeil. 

Anonymkode: 1ac42...951

Ja, har forstått at det kan klusse til syklus. Men når det er tre måneder siden, og jeg fremdeles har mellomblødninger og negative eggløsningstester, blir jeg fortvilet og bekymret. Kan det hende at denne siste SA har trigget overgangsalderen?

Hadde en SA da jeg var 38 og, men da opplevde jeg ikke småblødninger mer enn to måneder.

Skrevet

Dytter denne litt; er det noen som vet om SA kan trigge overgangsalder når man mister rundt 40-årsalderen? At det er derfor syklusen fremdeles er rar tre måneder ca. senere? Sist syklus var også på kun 21 dager, da er det vel ikke mulig å bli gravid engang?

Er det noe jeg kan gjøre for å øke lengden på syklusen/lutealfasen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dytter denne litt; er det noen som vet om SA kan trigge overgangsalder når man mister rundt 40-årsalderen? At det er derfor syklusen fremdeles er rar tre måneder ca. senere? Sist syklus var også på kun 21 dager, da er det vel ikke mulig å bli gravid engang?

Er det noe jeg kan gjøre for å øke lengden på syklusen/lutealfasen?

Har du vært hos lege/gynekolog med dette?

Anonymkode: 8968a...5a8

Skrevet

Har du vært hos lege/gynekolog med dette?

Nei, ikke siden jeg mistet. Men var til gynekolog litt etter jul, for å sjekke mine sjanser. Da fikk jeg vite at jeg har veldig gode eggreserver. Altså gode i betydningen mange egg, sjekket ikke kvaliteten. Men hun mente jeg ikke skulle ha problemer med å bli gravid.

Vet ikke hvor raskt eggreserver blir tomme, men er rundt 8 mnd siden jeg var hos gynekolog. Hvor mye kan endres til det verre på 8 mnd etter å ha mistet for tre mnd siden når man nærmer seg 41?

Skrevet

Nei, ikke siden jeg mistet. Men var til gynekolog litt etter jul, for å sjekke mine sjanser. Da fikk jeg vite at jeg har veldig gode eggreserver. Altså gode i betydningen mange egg, sjekket ikke kvaliteten. Men hun mente jeg ikke skulle ha problemer med å bli gravid.

Vet ikke hvor raskt eggreserver blir tomme, men er rundt 8 mnd siden jeg var hos gynekolog. Hvor mye kan endres til det verre på 8 mnd etter å ha mistet for tre mnd siden når man nærmer seg 41?

Jeg kan ikke tenke meg at det skal ha skjedd noe drastisk med eggene dine på 8 mnd. Så jeg tviler sterkt på at du er kommet i overgangsalderen! Men jeg ville bestilt meg en time til gynekologen igjen jeg, og delt mine bekymringer der. Tipper det vil berolige deg litt mer😊 Lykke til!❤️

Skrevet

Har du vært gravid tidligere da? Uten å miste?

Anonymkode: 80370...532

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du vært gravid tidligere da? Uten å miste?

Anonymkode: 80370...532

Ja, heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...