Gå til innhold

Erfaring med endret adferd etter sterilisering av tispe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier: Er det noen her inne som har sterilisert en tispe, og som har erfaring med at det har ført til endring i adferden hennes? På godt eller vondt? Dyrlegen anbefaler sterilisering pga. innbilt drektighet. Jeg skal selvfølgelig snakke grundig med dyrlegen om for og imot, men før jeg gjør det vil jeg veldig gjerne høre om andres erfaringer. Hunden vår er litt nervøst anlagt, og jeg er redd for at det skal bli verre. Noen tanker fra erfarne hundefolk?

Anonymkode: f4a9a...f76

Skrevet

Frøkna mi ble sterilisert i fjor, 9 år gammel. Hun virker mye gladere nå (eggstokkene og livmora var full av cyster, men vet jo ikke om hun hadde noe vondt), kanskje enda mer opptatt av mat (labrador) men ellers liten endring i atferd her i hvert fall :)

Anonymkode: 79b68...ade

Skrevet

Tilsvarende erfaring som over her (litt yngre i alder riktignok). Forandret seg til det bedre,mer livlig og plutselig leken. Rett og slett mer glad. Hun hadde også cyster og et slags «forstadium» (om det går an å si det) til livmorbetennelse. 

Skrevet

Det med nervøsitet er nok mer en hannhund greie. Testosteronnivået går ned når de kastreres, og da blir de mindre 'modige'. Det er i hvertfall det som blir sagt.

Tisper kan jo ofte bli mer nervøse/rastløse før/under/etter løpetid, da det er mye hormoner på gang. Tispa mi blir litt nervøs under løpetiden, og ikke minst rastløs og stressa. Hun har slitt litt med innbilt drektighet også, men ikke nok til at dyrlege vil kastrere på bakgrunn av det. Ville likt å sett henne trygg og leken hele året rundt 

Anonymkode: 4711e...4ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...