Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Som jeg er ikke norsk og ikke vet hvordan det funker her i landet😜, vil jeg gjerne vitte om det finnes en slags online lenke man kan lage hvor man samler alle produkter man ønsker til gave for fødsel eller dåp. Så kan familie/venner gå til denne lenken og finne f. eks. en babycall, maxi cosi, tripptrapp.... Så kan de bidra og gi penger til kjøp av de artikler i stedet for å gi 'random' gaver. 

Anonymkode: a22da...427

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om. Det er vanlig i bryllup, da. 

Anonymkode: ee2d7...164

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldri hørt om. Det er vanlig i bryllup, da. 

Ja, det har jeg også hørt om. Men vi har ikke behov for vaser, gaffel og panner akkurat nå 🤣
I Frankrike, Nederland og Belgia har man ønskelister i butikker som barnashus, og så kan man kjøpe hva som står på lista til foreldreparet. 

• Liker 1
Skrevet

For en uting. Har du tenkt å sende ut denne mens du går gravid? 😅 Hadde av prinsipp ikke gitt deg gave, da. 

Anonymkode: d1912...65c

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror de fleste nordmenn vil føle seg støtt over å få en slik liste/link fra noen som er gravide. I Norge gis eventuelt - hvis familiene har anledning til det - store gaver som vogn, seng, bilsete etc av foreldrene, og det klarer man jo å avtale uten å lage en liste. Det er ellers forventet at "voksne" kommende foreldre står for dette selv. Gaver til gravide sees på som et overskudd og noe man gir fordi man har lyst. Fra venner og bekjente er det vanlig med et klesplagg, et helseteppe eller lignende. Ikke dyre ting. Random gaver om du vil. 

Jeg ville blitt veldig overrasket hvis en venninne (eller et søsken) sendte meg en gaveliste "bare" fordi de skulle ha barn. Det ville gitt meg en følelse av at jeg var forpliktet til å gi noe, og det strider mot vanlig skikk her når noen venter barn. Venner og venninner samt kollegaer spleiser ofte på gave, og da bare spør man den gravide om det er noe de trenger eller ønsker seg. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror de fleste nordmenn vil føle seg støtt over å få en slik liste/link fra noen som er gravide. I Norge gis eventuelt - hvis familiene har anledning til det - store gaver som vogn, seng, bilsete etc av foreldrene, og det klarer man jo å avtale uten å lage en liste. Det er ellers forventet at "voksne" kommende foreldre står for dette selv. Gaver til gravide sees på som et overskudd og noe man gir fordi man har lyst. Fra venner og bekjente er det vanlig med et klesplagg, et helseteppe eller lignende. Ikke dyre ting. Random gaver om du vil. 

Jeg ville blitt veldig overrasket hvis en venninne (eller et søsken) sendte meg en gaveliste "bare" fordi de skulle ha barn. Det ville gitt meg en følelse av at jeg var forpliktet til å gi noe, og det strider mot vanlig skikk her når noen venter barn. Venner og venninner samt kollegaer spleiser ofte på gave, og da bare spør man den gravide om det er noe de trenger eller ønsker seg. 

Takk for at du forklarte det for meg :) . Jeg skjønner- det er jo en stor forskjell med dette her. Skal se om jeg kan finne en annen løsning 👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke de andre kommentarene her, for jeg har savnet akkurat det samme! Vi ønsket oss noen ting, men hadde ikke lyst til å få alt mulig som vi ikke hadde behov for. Så i forkant av navnefest, jul og ett-årsdag sendte vi ut en digital liste på Google Docs hvor alle kunne krysse av dersom de kjøpte noe av det. Alt fra små ting til større ting. Da slapp vi dobbelt opp (særlig siden vi foreslo at flere av tingene kunne kjøpes brukt og dermed ikke kunne byttes). 

våre familier satte veldig pris på listen, da alle gjerne ville gi noe vi faktisk hadde bruk for - men vi fikk jo noen ting utenom listen også. Og om det hadde støtt noen så får det så være, vi krever ikke at noen skal gi noe heller. Men i vår familie gir man gjerne litt «for mye» etter vår smak - vi ønsker å gjøre det vi kan for å begrense forbruket vårt. Prøver å innføre en «Max 1» gave fra hver onkel/tante/besteforeldrepar, men det sitter litt langt inne 😅 så denne listen er helt topp for oss. Alternativet blir å «bestille» en spesifikk ting fra de som ønsker å gi gave, det funker også men litt for direkte for min smak.

Anonymkode: bafbd...927

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke de andre kommentarene her, for jeg har savnet akkurat det samme! Vi ønsket oss noen ting, men hadde ikke lyst til å få alt mulig som vi ikke hadde behov for. Så i forkant av navnefest, jul og ett-årsdag sendte vi ut en digital liste på Google Docs hvor alle kunne krysse av dersom de kjøpte noe av det. Alt fra små ting til større ting. Da slapp vi dobbelt opp (særlig siden vi foreslo at flere av tingene kunne kjøpes brukt og dermed ikke kunne byttes). 

våre familier satte veldig pris på listen, da alle gjerne ville gi noe vi faktisk hadde bruk for - men vi fikk jo noen ting utenom listen også. Og om det hadde støtt noen så får det så være, vi krever ikke at noen skal gi noe heller. Men i vår familie gir man gjerne litt «for mye» etter vår smak - vi ønsker å gjøre det vi kan for å begrense forbruket vårt. Prøver å innføre en «Max 1» gave fra hver onkel/tante/besteforeldrepar, men det sitter litt langt inne 😅 så denne listen er helt topp for oss. Alternativet blir å «bestille» en spesifikk ting fra de som ønsker å gi gave, det funker også men litt for direkte for min smak.

Anonymkode: bafbd...927

Selv føler jeg meg mye bedre når jeg vet at jeg kan gi noe jeg vet man har bruk for og vil ikke bli lagt bort ubrukt i en skuff. 
Men, det er jo en kulturforskjell og vi kan heldigvis godt diskutere om sånne ting i min "norske familie" ;) , så det kommer til å bli helt greit 👌😜 .

• Liker 2
Skrevet
Charlotte66 skrev (11 timer siden):

Selv føler jeg meg mye bedre når jeg vet at jeg kan gi noe jeg vet man har bruk for og vil ikke bli lagt bort ubrukt i en skuff. 
Men, det er jo en kulturforskjell og vi kan heldigvis godt diskutere om sånne ting i min "norske familie" ;) , så det kommer til å bli helt greit 👌😜 .

Til dåp er det lov å komme med ønsker. Feks at en ikke ønsker seg masse greier i sølv som blir liggende å støve i en skuff. Gaver en får når baby er født er som regel mindre ting (med mindre fra foreldre) og det er gjerne ting som folk koser seg med å kjøpe. Som bitte små upraktiske plagg, rangler og pledd. Og det er super koselig å få disse smågavene! 

Anonymkode: 04aad...846

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Til dåp er det lov å komme med ønsker. Feks at en ikke ønsker seg masse greier i sølv som blir liggende å støve i en skuff. Gaver en får når baby er født er som regel mindre ting (med mindre fra foreldre) og det er gjerne ting som folk koser seg med å kjøpe. Som bitte små upraktiske plagg, rangler og pledd. Og det er super koselig å få disse smågavene! 

Anonymkode: 04aad...846

Sant - det finnes jo så mye fint til baby'er: pledd, leker, kosedyr.... Aldri nok av sånt 😍

• Liker 1
Skrevet

Til dåp er det iallfall helt lov å ha ønskeliste. Vet ikke om noen av barne/baby-butikkene tilbyr sånne lister da, vet bare om butikker som tilbyr det til bryllup. 

Personlig synes jeg folk som blir støtt og fornærmet av ønskeliste er sære.. men vet det er litt en greie i Norge. Nå pleier vi ikke kjøpe så store gaver rundt fødsel/barsel da, det er mest småting som rangler, klær osv. Men personlig synes jeg det er fint å vite at man kjøper noe som er ønsket ikke noe de ikke får bruk for.. 

Jeg kommer fra en ønskeliste-familie der vi alle gamle som unge skriver ønskelister vi deler med hverandre (i nærmeste familie, altså mine foreldre-meg og søsken-våre menn/koner-barn, ikke ut over det) til jul og bursdag, synes det er supert da kan man velge å gi noe man vet den andre ønsker seg eller finne på en overraskelse om man vil men kanskje få ideer til hva de liker for tiden :)

Anonymkode: a53d4...e97

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke vanlig i Norge TS, heller ikke til dåp/navnefest. Hadde reagert om jeg hadde fått servert en ønskeliste. Ved bryllup er det imidlertid vanlig. 

Anonymkode: b4256...972

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 19.27):

For en uting. Har du tenkt å sende ut denne mens du går gravid? 😅 Hadde av prinsipp ikke gitt deg gave, da. 

Anonymkode: d1912...65c

Ikke jeg heller. Det blir jo tigging.

Skrevet (endret)

Gift registry (som det så fint heter eller gave register som det vil bli på norsk) er ikke vanlig utover bryllup tror jeg i Norge.

Men det betyr jo ikke at du ikke kan gjør det heller :)

Endret av mereo
Skrevet

Jeg har fått ønskelister til dåp, jeg synes det er HELT GREIT. Hvorfor i all verden er folk så i mot dette? Folk har så mye rart for seg altså... Det er en ønskeliste ikke en kravliste! Og det er da supert å kunne si litt hva man ønsker istedet for at folk skal bruke penger på noe som ikke blir brukt, må byttes, må gis bort osv - det er jo ikke bærekraftig eller bra. 

Anonymkode: a53d4...e97

• Liker 2
Skrevet

Ønskelister er praktisk, men det er noe man deler når noen spør heller enn å sende ut uoppfordret.

• Liker 2
Skrevet

Fikk «beskjed» fra søsken om at de ønsket seg en spesifikk ting i barselgave. Fikk helt sjokk da dette var kjempedyrt. 

Anonymkode: 6bd74...347

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...