AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Håper på noen saklige råd Jeg og mannen min har 1,2 mill i inntekt, fordelt likt på begge. Jeg ble plutselig syk, og da fikk jeg høyeste grunnlag hos NAV utfra min inntekt. I tillegg hadde jeg private forsikringer, noe som gjør at jeg totalt får utbetalt det samme som før. Så inntekt med og på AAP for meg blir det samme. Vi er i tidlig 40år, og har lenge bodd i liten leilighet med kun 1 soverom (med barn) for å spare EK. Tapte flere hundre tusen på forrige boligsalg (vanlig i den byen da), og flyttet til Oslo pga jobb. Vi har spart endel opp igjen EK (nok til å dekke ca 25% av ønsket lånesum, kanskje mer etterhvert) og sparer ca 12-15.000 kr hver måned. I tillegg betaler vi 12.000 kr i leie. Vi mangler aldri penger. Prognosen min er ikke super ifølge spesialisten, jeg kommer nok aldri til å oppnå mer enn dels jobb dels uføre. Det er mange år til jeg eventuelt har en stabil arbeidskapasitet - og jeg tror dessverre det ender på en søknad om uføretrygd. Inntekten vil ikke endres da. Sannsynligheten for at det blir utvidelse av AAP er jo der, og da nærmer jeg meg 46 år før jeg er endelig avklart, han 49. Da enten tilbake i jobb, eller ufør. Inntekten vil være den samme for meg uansett scenario. Usikkerheten her ligger jo i om NAV setter seg totalt på bakbena og krever karensår i 1 år. Eller at ALT går åt helvete og jeg får avslag tross 100% nedsatt arbeidsevne. Man vet jo aldri worst case scenario. Ønsket vårt er: Kjøpe en helt grei bolig i hjembyen vår, som vi leier ut til mannen får fast jobb han ønsker der. Type 3 ganger dagens inntekt. Det kan ta 1 år, eller 3. Worst case scenario er altså at min inntekt går til helvete, og da må vi selge. Isåfall går det enten i 0 pga verdistigning, eller, vi taper av vår EK. Banken har åpnet for dialog, og sier samtidig «vi vurderer ved AAP, men kanskje dere også kan vente litt om ønskelig». Men vi har nå skolebarn, ønsker stabilitet og vil kunne kjøpe bolig om 1-3 år til. Innen den tiden er ikke nødvendigvis jeg ferdig avklart, og garantert ikke vesentlig friskere. Og vi har liksom allerede spart FØR jeg ble syk til å endelig kunne få kjøpt igjen. Noen lure og konstruktive råd til oss som er stuck mellom to stoler i en stund? Anonymkode: 8a7a1...561
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Du sier at dere er i dialog med banken og at de er positive og det er veldig bra, for da vi søkte mens jeg var på AAP ble kun mannens inntekt regnet med. Det er ikke godt å si hva som lønner seg, synes du hadde mange risikomomenter. Så dere leier nå? Hvorfor kjøpte dere ikke istedenfor da kunne dere betalt ned en del i tillegg til verdiøkning. Det høres ut som dere har hatt/har gode lønninger. Hvorfor har dere ikke klart å spare mer? Dere har vel minst utbetalt 70000kr i mnd, 1 barn og klarer ikke å spare mer enn 12k i mnd. Sånne ting ser nok banken på. Vi har ca 1,1mill i samlet inntekt, 3 barn og klarer å spare betydelig mer enn det. Kanskje dere må se godt over økonomien deres og budsjett. Se om dere klarer å spare mer. Ellers så hadde jeg ikke ventet med å kjøpe, men bare funnet ut hvor jeg ønsker å bo og kjøpt der. Selv om du skulle ende med 1 år i karens så må du betale husleie. Hvis dere har boliglån så går det an å søke om avdragsfrihet. Anonymkode: ea822...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Vi har spart mellom 12-17.000 omtrentlig. Årsaken til at vi ikke har spart mer er to ting: 1. Vi sparte endel år til IVF (riktignok uten å få barn ut av alle forsøkene) 2. Nå som IVF ikke lengre er aktuelt skulle vi spare mer, men jeg ble syk. Min behandling finnes kun privat, og jeg har utgifter på ganske mange tusen i måneden. Første delen var jo «frivillig» sånn sett, men vi ante jo ikke at jeg skulle bli syk. Vi tok et valg: er det viktigst i livet å få et barn, eller å spare ekstra mye til bolig nå. Valget vårt ble det første. Vi kommer jo uansett kun til å etterspørre lån vi kan dekke 25% av selv, så jeg tenker banken ikke krever mer utover det. Når man bor i Oslo er gjerne leieutgifter på 20-25.000 for en liten leilighet, der er bare nå vi har hatt flaks og funnet noe til 12.000. Når huseier evt sier opp kontrakten må vi leie for høye summer igjen. Anonymkode: 8a7a1...561
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Og nei, vi har ikke utbetalt 70+. Vi får jo ikke rentefordelen uten lån, og har begge studielån Anonymkode: 8a7a1...561
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Når vi kjøpte hus for 3 år siden ble kun hans inntekt regnet med. Jeg var på aap og hadde egenkapitalen, han hadde inntekten og 0 egenkapital. Anonymkode: 54f33...8b7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Glemte også å legge til at vi ikke får kjøpt i Oslo pga prisene. Her vi bor koster en 3roms mellom 6-9 mill. Derav flytting til en mindre by. Anonymkode: 8a7a1...561
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når vi kjøpte hus for 3 år siden ble kun hans inntekt regnet med. Jeg var på aap og hadde egenkapitalen, han hadde inntekten og 0 egenkapital. Anonymkode: 54f33...8b7 Kan jeg spørre om du er avklart nå, og hva dere gjør med din inntekt? Et alternativ for oss er jo selvsagt å gjøre som dere. Da er vi ikke like avhengige av min avklaring økonomisk. Men da sitter jeg jo med etterhvert ganske mye ekstra - kanskje man bare da eventuelt sparer en god slump til for siste eventuelle flytteprosjekt. Eller lar det bli oppspart EK til småtten som jo ikke er liten for alltid 🤷♀️ Da kan evt han få en leilighet av oss når han skal flytte hjemmefra. Ikke så dumt alternativ egentlig. Anonymkode: 8a7a1...561
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #8 Skrevet 14. september 2021 Vi fikk lån med meg som vikar og samboer på AAP. Da i banken jeg har hatt i over 20 år. Lånet er ganske lite, litt over 3x min inntekt. 1 barn, 1 bil, studielån, ellers ingen gjeld og aldri hatt noe til inkasso o.l. Hadde også mye i egenkapital (1,1 mill). Vi søkte i 17 banker før vi til slutt fikk ja likevel fra min egen bank. Vi leter nå etter bolig hvor jeg jobber, men det er utfordrende da vi ligger ca 1,5 mill under det vi bør ha for å finne noe ok (Ikke oslo). Anonymkode: c6f0f...a57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå