Gå til innhold

Slang - er det så farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Who cares?
Skrevet

Hørte i går at det pågår en diskusjon nå blandt foreldre i nabolaget om at noen gutter har løyet om at de har vært på plommeslang, og hva man skal gjøre med dette. Ja jeg vet at det i utgangspunktet er å stjele når man går på "slang", men er ikke det bare en fase alle barn går igjennom? Hvor mange av oss her inne har ikke en eller annen gang i barndommen/ungdomstiden være på slang? Og har det gjort at vi ble kriminelle av den grunn? Det har da vel blitt folk av de fleste av oss uansett vel? Syns det er enkelte rampestreker man bare må finne seg i at barna prøver seg på i barndommen jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På en måte er jeg enig med deg, men samtidig er det din jobb som foreldre å si at stjeling er og blir stjeling uansett. Hadde ejg visst at mine gikk på slang, ville jeg selvfølgelig ikke tiet.

Hvor går grensen for "rampestrekene"? For barn er veldig flinke til å strekke den grensen. Er det lov å ta ting, så lenge det ikke er i en butikk? Hva med andres eiendeler? For er ikke eplene, plommene og pærene andres eiendeler?

Det er jo også det med å gå inn på andres eiendom, uten å spørre først. Så hvor skal vi la grensen gå?

Jeg har selv gått på slang, men det var uten at mine foreldre visste om det. Og jeg regner med jeg hadde fått høre det, om de hadde visst det.

Skrevet
Hørte i går at det pågår en diskusjon nå blandt foreldre i nabolaget om at noen gutter har løyet om at de har vært på plommeslang, og hva man skal gjøre med dette. Ja jeg vet at det i utgangspunktet er å stjele når man går på "slang", men er ikke det bare en fase alle barn går igjennom? Hvor mange av oss her inne har ikke en eller annen gang i barndommen/ungdomstiden være på slang? Og har det gjort at vi ble kriminelle av den grunn? Det har da vel blitt folk av de fleste av oss uansett vel? Syns det er enkelte rampestreker man bare må finne seg i at barna prøver seg på i barndommen jeg.

Synes du at det er greit at folk går på slang hos deg?

I så fall, hvor mye er passe? Ti epler? Hundre? Tre hundre?

Skrevet

epleslang er vel noe alle unger skal igjennom

Skrevet
epleslang er vel noe alle unger skal igjennom

Men det betyr vel ikke at vi foreldre bare skal si at det er greit?

Gjest Bellatrix
Skrevet

At de fleste barn går på slag betyr ikke at det er greit. Vi hadde et epletre hjemme og da vi endelig skulle ta inne eplene var det noen som hadde gjort det før oss. Det var ikke koselig.

Trådstarter, hadde du blitt glad om noen andre kom og tok din frukt?

Skrevet

JA! Det er farlig; Se bare her

Som dere ser, er det hvertfall helsefarlig å gå på slang.

Skrevet

Som voksen synest jeg ikke slang er så veldig greit. Det er det samme som å stjele fra andre.

Synest forøvrig at det er litt mer uskyldig om noen barn tar seg noen få plommer, enn barn som ribber nesten hele treet, knekker greiner osv. Det er vanskelig å skille hva som er uskyldig og det som ikke er det, derfor er det vel greit å si at slang er forbudt...

Er enig i at slang er noe de aller, aller fleste barn er med på en eller flere ganger.

Gikk foresten ofte på slang som barn da ;)

Skrevet

Slang er både morsomt og ganske uskyldig, og barndommen min hadde ALDRI blitt den samme uten.

Når mine barn blir så store at de går på slang, kommer jeg til å kjefte på dem og si at de ikke må stjele, men når de ikke ser meg så må jeg nok le litt...

Skrevet

Naturligvis er slang IKKE greit. Jeg sliter med at ex'en har sagt til våre unger at det er greit, - noe det slett ikke er.

Alvorligheten i det kan vi naturligvuis diskutere, men en holdning som tilsier at det er lov å stjele fra andre kan ikke forsvares.

Jeg har derfor valgt å si til mine barn at det ikke er lov. Jeg overser derimot de barna som er i min egen hage å forsyner seg, såfremt ikke mine egne unger vet om dette, fordi jeg ser på det som en bagatell innerst inne. Og når jeg ser unger i egen hage er det nok å vise seg i vinduet (men late som jeg ikke ser ut) slik at de andre ungene stikker av igjen. Men det er og blir tyveri fra andre. Mine unger kan gå i vår egen hage og ta det de ønsker, men å gå på slang er vel for spenningens skyld. Dessuten skal alt skje så fort at grener knekker.

Om vi som foreldre signaliserer at det er lov å stjele fra andre mener jeg vi gir dem helt feil oppdragelse.

Skrevet
Synes du at det er greit at folk går på slang hos deg?

I så fall, hvor mye er passe? Ti epler? Hundre? Tre hundre?

Tre hundre epler? er du helt på styr eller? Dette er snakk om barn. Når de går på slang er det kanskje snakk om et eple til hvær av de som er med. Vanligvis 2-3stk.

Skrevet

Okei, da sier vi 2 - 3 epler på hver. Hvordan stiller du deg til fem? Er det rett eller galt, da?

Hvis epletreet ditt ligger ved en skolevei - er det fremdeles greit med 2 - 3 epler dersom det er femti skoleunger som tar?

Håper ikke jeg er helt på styr, prøver bare å få noen til å trekke grensene. Og særlig dere som synes det er greit, ja. ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet
Tre hundre epler? er du helt på styr eller? Dette er snakk om barn. Når de går på slang er det kanskje snakk om et eple til hvær av de som er med. Vanligvis 2-3stk.

Og hvis det er første høsten treet har epler, det er bare 4 epler på det, er det da greit å ta 3 av de?

Skrevet

Jeg er vel en av de få som aldri har vært på epleslang - fordi jeg er opplært til at det er å stjele. Jeg vil også videreføre den lærdommen - at det ikke er greit å lure seg inn på andres eiendom å ta frukt - selvom det bare er snakk om et par-tre epler. Det kan fort bli mye epler det om det er mange som gjør det...

Husker vi ringte på døra til en gammel mann med massevis av epletrær en gang, for å spørre om å få noen epler, og vi fikk full tilgang.

Mange vil nok si at halve moroa og spenningen da var borte, men eplene smakte veldig godt! ;) Og samvittigheten er ren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...