Gjest Jaconandersen Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Jeg forstår ikke hvorfor mordere, som ikke gjør det i selvforsvar, skal få så kort straff for det dem gjør. Som regel bar rundt 18 år, der de er ute igjen etter 2/3. Offeret får den verste straffen som fins, å ikke få leve lenger Morderen blir fri igjen og kan leve et godt liv i ettertid. Ikke bare det, men få barn også. Det er bare så fryktelig feil at mordere får så lav straff. Det er ikke riktig. Strafferammene amerikanerne har for mord og alvorlig vold er riktig mener jeg. Vi i Skandinavia har rett når det kommer til tyveri og lignende. Siden disse bør få en andre sjanse og resultatet av kriminaliteten stort sett er reversibel. Hva tenker du? Hvorfor tror du straffen er så lav for mord og alvorlig vold (eks fører til hjerneskade)?
Elysion Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Jaconandersen skrev (Akkurat nå): Det er ikke riktig. Strafferammene amerikanerne har for mord og alvorlig vold er riktig mener jeg Dødsstraff altså?
Gjest Jaconandersen Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Wednesday Addams skrev (Akkurat nå): Dødsstraff altså? De har vel stort sett 30 og oppover. Gjerne opp til 1000 års fengsel. Men dødsstraff har ikke jeg noe ønske om.
Elysion Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Jaconandersen skrev (1 minutt siden): De har vel stort sett 30 og oppover. Gjerne opp til 1000 års fengsel. Men dødsstraff har ikke jeg noe ønske om. Da er vi mer enige. Jeg tenker at vi egentlig burde hatt livstid i Norge. Det er f.eks. ABB hadde fått én dom og så ferdig. Hadde vært mye bedre for ofrene tror iallfall jeg. 1
Silva Pluvialis Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Ja til livstid for drap, grov vold, voldtekt og seksuelle overgrep mot barn. 3
Gjest Jaconandersen Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Wednesday Addams skrev (1 time siden): Da er vi mer enige. Jeg tenker at vi egentlig burde hatt livstid i Norge. Det er f.eks. ABB hadde fått én dom og så ferdig. Hadde vært mye bedre for ofrene tror iallfall jeg. Vi har på en måte livstid, en forvaringsdom, men denne blir jo bare brukt med overveldende mistanke om gjentagelse.
Elysion Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Jaconandersen skrev (Akkurat nå): Vi har på en måte livstid, en forvaringsdom, men denne blir jo bare brukt med overveldende mistanke om gjentagelse. Jo, men forvaring forlenges vel bare hvert tiende år eller noe i den duren? Da må ofrene gjennom en ny belastning hvert tiende år, og det synes jeg de burde ha slippet. Vi burde hatt noe lignende det de har i USA med livstid uten mulighet for prøveløslatelse. 1
Blomsterpotta Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Ja til dødsstraff. Bli kvitt disse individene og staten sparer millioner av kroner siden vi slipper å bruke penger på de. Tar samtidig med praktiserende pedofile og de som misbruker dyr.
Elysion Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 Blomsterpotta skrev (Akkurat nå): Ja til dødsstraff. Bli kvitt disse individene og staten sparer millioner av kroner siden vi slipper å bruke penger på de. Tar samtidig med praktiserende pedofile og de som misbruker dyr. Nå er det jo et problem, da. Se til USA, for eksempel. Har skjedd at feil person blir dømt - og henrettet. Hva da? 1
Chomsky89 Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Gjenferdet skrev (1 time siden): Ja til livstid for drap, grov vold, voldtekt og seksuelle overgrep mot barn. Livstid for sekuelle overgrep mot barn/voksne tipper jeg fører til at flere Barn/voksne blir drept. Jeg vil selvsagt ikke at noen skal bli voldtatt, men hvis noen først går til det steget, Så blir nok fristen for å eliminere det eneste vitnet veldig stor når straffen for det de alerede har gjort er like streng som straffen for drap.
Drizzt Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 Jaconandersen skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke hvorfor mordere, som ikke gjør det i selvforsvar, skal få så kort straff for det dem gjør. Som regel bar rundt 18 år, der de er ute igjen etter 2/3. Offeret får den verste straffen som fins, å ikke få leve lenger Morderen blir fri igjen og kan leve et godt liv i ettertid. Ikke bare det, men få barn også. Det er bare så fryktelig feil at mordere får så lav straff. Det er ikke riktig. Strafferammene amerikanerne har for mord og alvorlig vold er riktig mener jeg. Vi i Skandinavia har rett når det kommer til tyveri og lignende. Siden disse bør få en andre sjanse og resultatet av kriminaliteten stort sett er reversibel. Hva tenker du? Hvorfor tror du straffen er så lav for mord og alvorlig vold (eks fører til hjerneskade)? Jeg er enig at straffeutmålingen i Norge er en skam og ikke samsvarer grovheten i forbrytelsen. Å drepe et annet menneske (ikke i selvforsvar og åpenbart uhell) fortjener mye strengere straff. I de verste tilfellene er kun dødsstraff som passer. Men ihvertfall livstid i fengsel for de ikke-verste tilfellene. Har du drept en gang, kan du drepe igjen. Jeg vil ikke ha drapsmenn i min omgangskrets fordi jeg kommer aldri til å stole på dem. Igjen - selvforsvar og åpenbart uhell er formidlende omstendigheter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå