Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Jeg tror de aller fleste av oss ramler av i blant. Men så lenge jeg leser FlyLady-mailer og denne tråden (nesten) hver dag, så holder jeg meg påminnet om at jeg har et babystep å gjøre. Jeg gjør ikke alltid noe hver dag, men de aller fleste dagene tenker jeg på konseptet, og enkelte rutiner gjør jeg ofte (og mye oftere enn før, i tillegg til at jeg har sluttet å være martyr). Dseeuten utsetter jeg færre gjøremål, og det er veldig bra forbedring :)

Idag har jeg ikke kommet meg i seng ennå etter nattevakten fordi jeg har passet på en syk hest. Dyrlegen og eieren kom tilsist, og hesten er nå på bedringens vei. Nå skal jeg spise, dusje og så sove noen timer. Mmm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det festlige er når man som meg oppdager at man tenker Flylady ellers også. Det er kjedelige jobber, lange turer, merkelige mennesker osv. Babysteps, litt av gangen, litt hver dag...

Gjest Gjest med sko
Skrevet
:) Ja, jeg har god nytte av FlyLady-holdning
Skrevet

Nå er vi vel hjemkommet, og helga har blitt brukt til å komme i orden. Koffertene er pakket ut, og alt er rydda på plass. Lørdagen var vi på en handlerunde, og søndagen brukte jeg på å få advent i huset. Har hengt opp stjerner og lagt på duker, men måtte vaske litt vindu og støvsuge litt rundt om kring før jeg kunne gjøre det, så det tok faktisk store deler av dagen. Men nå er det så fiiiiint og koselig hos oss, det var deilig å stå opp til adventslys og ryddig hus i morrest :hoppe:.

Nå som vi har vært borte og leieboeren har vært alene hjemme merker jeg hvor godt rutinene jeg har til daglig hjelper. Den lille sveipen med hendene over vasken på badet mens jeg vasker hendene holder faktisk vasken skinnende ren, men da vi kom hjem var den støvete og ekkel. Dusjen som jeg vasker litt av daglig bar tydelig preg av at det var halvannen uke siden sist, og vasken på kjøkkenet var langt i fra blank. Dette er våre oppgaver i huset, leieboeren har andre, så jeg klandrer ikke henne for å ikke ha gjort det mens jeg var borte altså. Men det er fint å se at det gjør en forskjell, beviset var liksom så synlig :)

Skrevet

Swish and swipe funker, helt klart!

Jeg har hengt en mikrofiberklut på badet, tar ofte en runde her og der med den når ungene bader (da må jeg være tilstede, men får ikke plass i badekaret sammen med dem). En tørrmopp bak døren av typen Swiffer og badet skinner (nesten) hver dag.

Skrevet

Jeg har også en mikrofiberklut hengende ved vasken på badet. da er det kjapt å ta en swisj mens jeg likevel er på badet for å pusse tennene for kvelden.

Forrige uke ble det ikke gjort mye. Tirsdag og onsdag var jeg borte med jobben, kom ikke hjem før midnatt onsdag. Torsdag reiste vi til mor og far på langhelg. Heldigvis hadde jeg laget pakkelister, så det var greit for sambo å pakke mens jeg var på jobb på torsdag, så var vi klar til å dra da jeg kom hjem. Vi kom igjen i går kveld, fikk lagt snuppa og pakket ut. Deilig å være ferdig utpakket. Før hadde jeg en tendens til å la bagene stå til jeg skulle bruke dem igjen....

Her er status fra forrige uke:

Hjemmevelgjøringstimen (Sambos jobb denne uke) Sambo var syk på mandag, så det ble min jobb likevel

Vaske vinduer i stua NEI

Henge opp adventskrans på ytterdøra NEI

Henge opp snor for mottatte julekort OK

Lage krydret eplesyltetøy til julegaver Delvis, resten gjøres nok i kveld

Her er denne ukes plan:

Hjemmevelgjøringstimen

Gjøre ferdig eplesyltetøyet

Vaske vinduer på kjøkkenet

Sette opp adventslyset i kjøkkenvinduet

Pakke inn noen julegaver

Lage en slagplan for resten av desember

Skrevet

Denne uken er det kjøkkenet, planer for min del:

1) Kellys missions alle dager

2) Pusse kjøkkenvinduene innvendig (kanskje også utvendig)

3) Vaske oppå skapene

4) Vaske kjøkkenfronter

5) Hjemmevelgjøringstimen

6) Overtale Qliomannen til å få hjelp til å bære ut det h***** vitrineskapet!

7) Om skapet kommer seg ut: Brobekk forbrenningsanlegg

8) Drikke masse gløgg!

9) Skrive resten av julekortene

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Jeg greier ikke helt å følge med, men jeg har da fortsatt oppgaver på kjøkkenet.

Idag skal jeg ta tredagersoppvasken, og halvparten av ukesrengjøringen.

Planer for resten av uken:

Ajour med oppvask hver kveld

resten av ukesrengjøringen

Bake en julekakesort

15 minutter decluttering hver dag

Og får jeg ånden over meg skal jeg ta en ny crisis cleaning på en time, det er effektivt uten å være pyton.

Skrevet

En times kriserydding høetes ut som en perfekt plan for dagen.

Enten det eller å ta ukesrengjøringen

Ellers er egentlig planen min for denne uka å få laga julekorta.

Det er jo kjempekosleig, sette på ei plate med julemusikk og gå igang med papir, sak og lim og sånn, og lage julekort. Bare så lett å utsette for "det tar jo litt tid..." Men, hva om jeg bare får unna LITT i dag, jeg får da kommet i gang, og dette kan jeg også gjøre med babysteps, selv om det er et stort prosjekt, og KOSELIG. Ikke bare pyton-ting som kan tas i babysteps :)

Skrevet
Jeg finner ikke mine juleCD'er....

Kan ikke hjelpe nå, men mitt tips til neste år er å samle alle adventsting i en egen eske. Du vet, adventsstjerner, adventsstake, lilla lys til neste år (man husker jo aldri å handle dem før første søndag i advent...), DVD'ene med skomakergata, julemusikken og det man ellers pleier å ta frem i begynnelsen av adventa :)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Det var et veldig godt tips, Fakse!

Ellers har jeg fått bestilt time til bilen på verksted. Ikke noe prekært, men nettopp derfor er det greit å få en dato (det er likevel flere ukers ventetid for time, så man må være tidlig ute!)

Skrevet

Jeg vasket opp, skinnet vasken, mannen gjorde dagens soneoppgave. Nå tar jeg kvelden! :)

Skrevet

Ja, jeg har samlet alt annet, og ekstra lilla lys, men CD'ne er borte vekk. *banner så det lyser* I går koste jeg meg med Sessa, i dag skal jeg være husmor!

Skrevet

Nå har jeg vært hos tannlegen. Der fikk jeg masse skryt fordi jeg har blitt så flink til å bruke tanntråd og fluorskyllevann. Det hadde ført til at et begynnende hull hadde stått helt stille siden sist, og at alt ellers var bra. Har innført tanntråd og skyllevann som en del av kveldsrutinen, så jeg antar at Flylady skal ha sin del av takken for dette :)

Skrevet

Oi, så flink!

Jeg har stadig på lista mi over "ting som snart bør prioristeres" nettopp tannlegebesøk.

Redd jeg ikke får skryt da (uansett vet ikke tannlegen hvordan det var sist, for jeg kan umulig gå til den samme tannlegen, kontoret er i Ålesund, og tannlegen pensjonert) Dessverre er det litt for lenge siden sist jeg var der, det gjelder både meg og min kjære, men vi har ikke rotet oss til å gjøre noe med det...

Pleide få høre at jeg hadde så sterk emalje at jeg ikke trengte komme en gang i året, men de sa 18 måneder. Redd det er vesentlig lenger enn som så siden sist, så jeg bør nok ta en tur ja. Begge to, bør det. Lopmmeboka krymper seg bsre ved tanken, men det får så være... det blir ikke bedre av å vente...

Skrevet
Oi, så flink!

Jeg har stadig på lista mi over "ting som snart bør prioristeres" nettopp tannlegebesøk.

Redd jeg ikke får skryt da (uansett vet ikke tannlegen hvordan det var sist, for jeg kan umulig gå til den samme tannlegen, kontoret er i Ålesund, og tannlegen pensjonert) Dessverre er det litt for lenge siden sist jeg var der, det gjelder både meg og min kjære, men vi har ikke rotet oss til å gjøre noe med det...

Pleide få høre at jeg hadde så sterk emalje at jeg ikke trengte komme en gang i året, men de sa 18 måneder. Redd det er vesentlig lenger enn som så siden sist, så jeg bør nok ta en tur ja. Begge to, bør det. Lopmmeboka krymper seg bsre ved tanken, men det får så være... det blir ikke bedre av å vente...

Da utfordrer jeg deg til å slå opp tannleger på gule sider, og ringe for å bestille time med en gang. De pleier å ha fulle bøker, så du får sikkert ikke komme før etter nyttår, men det gjør jo ikke noe fra eller til. Tenk så flink du føler deg når du får gjort det som du har tenkt på så lenge :)

Skrevet

Ikke med en gang nei, jeg sitter her på jobb og sniiiiker meg inn på Kget sekund, med to revisorer på kontoret er det ikke aktuelt å ringe tannlegen akkurat...

Men i stedet gjør jeg dette: Sender mail hjem til meg selv, og min forlvoedes privatmail, om at dette må vi ordne.

Så får jeg heller rapportere tilbake (eller du følge opp) at jeg reetl gjør det?

Skrevet
Ikke med en gang nei, jeg sitter her på jobb og sniiiiker meg inn på Kget sekund, med to revisorer på kontoret er det ikke aktuelt å ringe tannlegen akkurat...

Men i stedet gjør jeg dette: Sender mail hjem til meg selv, og min forlvoedes privatmail, om at dette må vi ordne.

Så får jeg heller rapportere tilbake (eller du følge opp) at jeg reetl gjør det?

Ah, nei da er det ikke så enklet. Men jeg lover å mase på deg om jeg ikke hører no om det her :sjarmor:

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...