Gjest Qlio Skrevet 5. november 2006 #1601 Skrevet 5. november 2006 I dag skal jeg pakke inn noen julegaver, og prøve å så skrevet ut bildene som skal rammes inn.
Gjest Catwoman Skrevet 5. november 2006 #1602 Skrevet 5. november 2006 Man kan vel si det sånn, Catwoman. Jeg føler meg som skilpadden i historien om haren og skilpadden som skulle løpe om kapp. Skilpadden vant fordi den gikk jevnt og trutt (men smått). SÅ får man bare kvitte seg med tankene om at det egentlig "går alt for sakte". Sannheten er jo at man, tross alt, kommer først til målet. ← jepp. Hvis jeg skal sette i gang med full rengjøring, så tar jo det gjerne lang tid, det er et tiltak å komme igang - og resultatet for min del har lett for å bli litt halvveis - startre grundig og så blir jeg bare lei og vil bli fort ferdig. Men når jeg heller tar litt om litt - har litt ledig tid en kveld, kanskje jeg fyker over og tørker støv. Litt ekstra tid før jobb vasker over kjapt på vasken og doen. etc. etc. Dermed holder det seg nogenlunde reint her uten at jeg føler at jeg bruker så mye tid på det.
Gjest Gjest med sko Skrevet 6. november 2006 #1603 Skrevet 6. november 2006 Og så var det kjøkkenet igjen. Den siste uka har jeg vært ganske flink med å vaske opp hver kveld, men det trengs noen Kellys missions for å få det et hakk bedre. Jeg er med. Snart har jeg forresten ryddet ferdig garasjen. Mangler bare å få kjørt bort noe, så er det igjen plass til bilen!
Malama Skrevet 6. november 2006 Forfatter #1604 Skrevet 6. november 2006 (endret) Kjøkkenet ja... der har vi en jobb å gjøre. Vi har nemlig ikke vært flinke og vaska opp hver dag, og med den mataton-helga vi har hatt, og bare samla opp oppvask dag for dag, så er det en real omgang på kjøkkenet som trengs. så en kjøkkenuke passer fint Endret 6. november 2006 av Malama
Gjest Qlio Skrevet 7. november 2006 #1605 Skrevet 7. november 2006 Må melde meg inn i mailinglista på ny siden jeg har byttet jobb.
Sessa Skrevet 7. november 2006 #1606 Skrevet 7. november 2006 har en del å gjøre på kjøkkenet ja. Hadde jeg hatt råd skulle jeg kastet hele innredningen og fått et splitter nytt kjøkken. Men det må spares til først!
Gjest Gjest med sko Skrevet 7. november 2006 #1607 Skrevet 7. november 2006 *rusler inn på kjøkkenet*
Sessa Skrevet 7. november 2006 #1608 Skrevet 7. november 2006 Barbordet/sitteplassen på kjøkkenet er ryddet. Jeg kaller den for internettkafeen Her sitter jeg med min laptop, rydder og surfer (når barna er i seng vel og merke!)
Gjest Qlio Skrevet 8. november 2006 #1609 Skrevet 8. november 2006 Jeg må "finne på" ting jeg, nå. Synes liksom alt ser så innmari bra ut, uten å skryte altså! Men gardiner og vinduer ble tatt sist gang, alle skapene er shinet, bord og benker ryddes strøkent hver dag, jeg vasker under bordet etter hvert måltid (med to små er dette en nødvendighet)... I dag skal jeg ta bakeskapet en gang til, finne ut hva jeg trenger til julekaker!
Fakse Skrevet 8. november 2006 #1610 Skrevet 8. november 2006 Jeg må "finne på" ting jeg, nå. Synes liksom alt ser så innmari bra ut, uten å skryte altså! Men gardiner og vinduer ble tatt sist gang, alle skapene er shinet, bord og benker ryddes strøkent hver dag, jeg vasker under bordet etter hvert måltid (med to små er dette en nødvendighet)... I dag skal jeg ta bakeskapet en gang til, finne ut hva jeg trenger til julekaker! ← Gratulerer! Så flott at du har kommet så langt Men har du begynt med detailed cleaning enda? Meningen er at om man gjør det så skal man aldri trenge å vaske rundt, fordi man tar ting litt etter litt . På siden jeg linket til finner du oversikt over sone 2, men også pdf med alle sonene. Må selvfølgelig tilpasses ditt hjem, men du ser prinsippet. Kan jo hende du er i gang med dette allerede, men hvis ikke så er det altså et tips
Malama Skrevet 8. november 2006 Forfatter #1611 Skrevet 8. november 2006 Jeg trenger i alle fall ikke finne på ting, det er sikkert. Håper jeg kommer så langt, en gang. Nå er det nok derimot tid for en reel "kriserydding". Finne igjen gjesterommet. Bryte påbudet om å ikke vaske klær, for jeg må sørge for å ha rent sengetøy (tror ikke jeg har rent "dobbeltsenglaken" nemlig). Sørge for at spisebordet bringes frem til overflaten igjen (vi bruker det ikke i hverdagen, spiser på kjøkkenet eller forran tv'n, så det "gror igjen" ganske fort) Og ta en kjapp støvrunde med en mopp. For på fredag kommer min bror og hans samboer på besøk for å bli hos oss i helga.
Fakse Skrevet 8. november 2006 #1612 Skrevet 8. november 2006 Jeg trenger i alle fall ikke finne på ting, det er sikkert. Håper jeg kommer så langt, en gang. Nå er det nok derimot tid for en reel "kriserydding". Finne igjen gjesterommet. Bryte påbudet om å ikke vaske klær, for jeg må sørge for å ha rent sengetøy (tror ikke jeg har rent "dobbeltsenglaken" nemlig). Sørge for at spisebordet bringes frem til overflaten igjen (vi bruker det ikke i hverdagen, spiser på kjøkkenet eller forran tv'n, så det "gror igjen" ganske fort) Og ta en kjapp støvrunde med en mopp. For på fredag kommer min bror og hans samboer på besøk for å bli hos oss i helga. ← Hvilket påbud? Kan dere ikke vaske klær i det hele tatt?
Malama Skrevet 8. november 2006 Forfatter #1613 Skrevet 8. november 2006 Jeg mente FlyLady sitt forbud mot å vaske klær når man bedriver kriserydding (hun poengterer at vi for all del IKKE skal sette på vaskemaskina når vi rydder de 15 minuttene på badet, men det synder jeg nesten alltid mot, når jeg først har ryddedag, så trenger jeg også å vaske klær. Eller, mer korrekt, jeg forsøker å vasek klær hver dag, og da gjør jeg det også mens jeg "kriserydder" (somregel ikke fordi det er "krise", men bare fordi jeg synes dette med 15 minutter i hvert rom funker godt når jeg trenger en real innsats i heimen))
Fakse Skrevet 8. november 2006 #1614 Skrevet 8. november 2006 Jeg mente FlyLady sitt forbud mot å vaske klær når man bedriver kriserydding (hun poengterer at vi for all del IKKE skal sette på vaskemaskina når vi rydder de 15 minuttene på badet, men det synder jeg nesten alltid mot, når jeg først har ryddedag, så trenger jeg også å vaske klær. Eller, mer korrekt, jeg forsøker å vasek klær hver dag, og da gjør jeg det også mens jeg "kriserydder" (somregel ikke fordi det er "krise", men bare fordi jeg synes dette med 15 minutter i hvert rom funker godt når jeg trenger en real innsats i heimen)) ← Sånn å forstå. Trodde dere hadde vannrasjonering i Bergen ellerno
Malama Skrevet 8. november 2006 Forfatter #1615 Skrevet 8. november 2006 Nei, i Bergen har vi mer enn nok vann for tida. MASSE vann.
Gjest Qlio Skrevet 8. november 2006 #1616 Skrevet 8. november 2006 Jeg kommer ikke til å vaske rundt til jul, fordi jeg tar steg for steg hele tiden. Oppå kjøkkenskaper en dag, kjøkkenfronter en annen dag, inni 3 skaper den tredje dagen osv. Alt innenfor de 15 minuttene. Og det funker så bra, jeg er så fornøyd, for jeg tar meg selv i nakken hele tiden og da er det aldri noen jobb men bare gøy! Har jeg 5 minutter mens jeg venter på middagen, går jeg igjennom en kjøkkenskuff osv. Det er måten vi tenker på som tar knekken på oss, tror jeg?
Malama Skrevet 8. november 2006 Forfatter #1617 Skrevet 8. november 2006 Du er kjempeflink! Har jeg 5 minutter mens jeg venter på middagen er det myyyye større sjangse for at jeg leser en tegneserie, glor på tv'n, blar gjennom dagens reklame el.l enn at jeg går gjennom en kjøkkenskuff. Jeg prøver å bli mer omstilt til å tenke sånn som du, og gjøre disse småtingene innimellom, men er ikke så flink...
Fakse Skrevet 8. november 2006 #1618 Skrevet 8. november 2006 Jeg prøver å bli mer omstilt til å tenke sånn som du, og gjøre disse småtingene innimellom, men er ikke så flink... ← Du blir ikke flink når du tenker og sier om deg selv at du ikke er det vet du . Tankene må endres først, og du må ha tro på at du klarer det
Gjest Qlio Skrevet 8. november 2006 #1619 Skrevet 8. november 2006 Du blir ikke flink når du tenker og sier om deg selv at du ikke er det vet du . Tankene må endres først, og du må ha tro på at du klarer det ← Det er så innmari sant! Eks: Kjøleskap er noe jeg har ett mindre hyggelig forhold til. Jeg har ikke problemer med hverken mat eller vekt, men mer at det er ett område som alltid har sett bomba ut hos oss. Nå smiler jeg når jeg åpner kjøleskapet. Hvorfor? Fordi jeg har funnet en løsning som passer for meg, vel! Når jeg smører matpakker tar jeg ut alt pålegget. FØR jeg setter det inn igjen, ser jeg om hyllen trenger en vask. Gjør den det, gjør jeg det med en gang, hvis ikke setter jeg inn maten. Sortering: Vi har nå drikke på øverste hylle, pålegg i midterste hylle og "evighetsvarer" og morgendagens mat (ferdigsmurte matpakker og middagen) i underste hylle. I venstre skuff er det uåpnet pålegg (Prim, majones, kjøttpålegg osv), i høyre hylle er det grønnsaker og frukt (ligger i åpne (klippet kortere) brødposer. Kjapt å se hva som må kjøpes inn, rent og oversiktlig. Jeg fikk det til tilslutt!
Malama Skrevet 8. november 2006 Forfatter #1620 Skrevet 8. november 2006 Jeg har nok en litn jobb å gjøre med tankene ja. JEg TROR at jeg kan klare det, men jeg tror at jeg kan klare det EN GANG, ikke NÅ. Og det er der jeg må jobbe litt med det kanskje. Jeg tenker nemlig som så at jeg nå først må rydde opp i "kaoset" som hersker i hjemmet, før jeg kan klare å få kontroll på småtingene. Men kanskje er det nettopp gjennom kontroll på småtingene at jeg får kontroll på kaoset? Jeg har nemlig litt lett for å ikke gidde å rydde i kjøkkeskuffene så lenge det er rotete på benkene likevel... (under unnskyldningen om å rydde benken først, men det blir jo ikke gjort...) Og det er vel ikke helt rett innstilling...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå