Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Idag har jeg stort sett...hatt hyggelig selskap med venninner (utflukt til en øy, "oppdagelsesferd" pluss bading).

Flinke dere er! Har du ikke fått ut den nye flybabien da, Imax? ;)

*venter sammen med Imax*

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har ikke vært så mye på nett i helga, men har vært flink selv om jeg ikke har rapportert her. Til tross for kraftkoking og to større middager var kjøkkenet rent og ryddig da vi la oss både i går og lørdag kveld. Fornøyd med det. Lørdag fikk jeg også tatt en del greier i hagen som har ventet litt for lenge nå. Om vi får mer opphold snart skal jeg prøve å ta resten. kanskje det blir mine 15 minutter i dag?

Dagens progresjon, oppdateres etterhvert...:

1. Shine your sink! :)

2. Get dressed! :)

4. Lay out youre clothes for tomorrow! :)

5. Go to bed at decent hour! :)

6. Declutter for 15 minutes every day. :)

Endret av Fakse
Skrevet

Da er jeg i gang med en ny uke med nye muligheter! :hoppe:

I dag har jeg faktisk lest ALLE e-postene fra FlyLady for å bli inspirert og oppdatert. Og det funker faktisk!

Jeg har foreløpig gjort:

Swish & Swipe (Gjest med sko - genialt å bruke gammel shampo (ja, jeg har sett Flylady foreslå det, men har ikke gjort det), tenkte ikke på at det også er litt miljøvennlig i stedet for å bruke badesprayen som gjør at jeg hoster :overrasket: )

Tatt på meg skoene mine (for meg betyr det sminke og hår)

Så har jeg noen planer for å rydde i noen skuffer, så får vi se om jeg får det til. Men tror jeg skal bruke dagen i dag som Anti-procrastination dag og komme igang med stellevesken. Får bruke 15 min teknikken, den funker alltid når jeg skal komme i gang med ting.

Ha en fin mandag og en fin uke folkens!

PS! Flybabyen min har enda ikke kommet ut, ligger og sover tenker jeg! ;)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

God morgen alle! Så flinke dere har vært i helgen! Idag har jeg noen kjipe oppgaver som MÅ gjøres og det er det eneste jeg vil ha gjort idag.

*logger meg rett av*

Skrevet

Barnet mitt er i mye bedre form i dag og kunne egentlig vært i barnehagen. Men jeg har henne hjemme og det er koselig det og!

Jeg har i alle fall fått gjort de tre tingene jeg ville gjøre

* swish'n swipe (og da tok jeg litt decluttering samtidig)

* støvsuget

* klesvask

I tillegg har jeg vasket halve terassen. Mye grønske og sopp på terassegjerdet. Så nå i dette regnværet tok jeg halvparten, så mye som kroppen min maktet... Stor forbedring nå når jeg ser forskjellen :)

Neste sommer skal vi lage ny terasse uansett, men i mellomtiden skal vi jo se ut på denne terassen i et helt år og da kan det jo få se litt ok ut.

Om en stund skal jeg gjøre litt småoppgaver rundtom.

Gjest Gjest med sko ii
Skrevet

Måtte bare inn og rapportere at jeg er ca halvveis i min oppgave idag, takket være babysteps med "avkobling" i mellom. Har nesten jobbet meg gjennom stuens verste hotspot fordi jeg måtte finne noe (med det resultat at hotspoten er blitt delt opp i noen mindre; økonomi, privat og fag.) Noe av hotspoten er kastet, men hva gjør dere med "leftovers"? Lar tre små hotspots ligge og tar dem siden? Stapper i poser og hiver innerst i skapet?

*kan ikke la meg avspore av små hotspots, de var ikke prioritert idag*

Skrevet

Det er ikke alltid jeg orker å forholde meg til hotspots egentlig. Tar litte bitte granne, og så må resten være.... :sjenert:

I dag har jeg ryddet i 2 skuffer på gangen (og pælma ting jeg ikke en gang VET hva er :ler: ) og en hotspot oppå kommoden (kommoden er gammel og har en fin marmorplate, husker nesten ikke hvordan den ser ut :ler: ).

Laget også salat til middag i morges, så den skal snart spises - til null komma null innsats :sikle:

Skrevet
Noe av hotspoten er kastet, men hva gjør dere med "leftovers"? Lar tre små hotspots ligge og tar dem siden? Stapper i poser og hiver innerst i skapet?

Det som ikke kan kastes og ikke legges på "sin plass". Det legger jeg bare ned i en skuff og gjør det til dens plass enn så lenge :ler:

Men jeg prøver legge den til et permanent sted. Og er det ikke noe permanent sted for tingen, ja da kastes den.

Blir forsåvidt veldig nysgjerrig på hva det er du driver med i dag Gjest med sko...

Skrevet

Dagens homeblessing snart ferdig. Måtte ut en tur på shopping midt i, for det viste seg at toalettsetet var overmodent for utskifting. Det løsna i festet på ene sida mens jeg vaska, så da måtte vi finne nytt. Nå har vi skinnende blått toalettsete som passer veldig bra med resten av badet :)

Skrevet (endret)
1. Shine your sink! :tommelsmil:

2. Get dressed!  :tommelsmil:

3. Put on lase up shoes! (Lar denne stå i dag, henter tøflene, for det er så kaldt her)  :tommelsmil:

4. Lay out youre clothes for tomorrow! :tommelsmil:

5. Go to bed at decent hour! :tommelsmil:

6. Declutter for 15 minutes every day. :tommelsmil:

Nå ser jeg faktisk enden på haugen av klær som skal strykes. 2-3 ganger igjen nå, så kanskje...

Endret av Fakse
Skrevet

Jeg blir inspirert her jeg sitter, og gleder meg til å komme hjem! :klappe:

DERE ER SUPERFLINKE ALLE SAMMEN!

Skrevet

Hmmm ikke noe rutinemessig som er blitt gjort i dag... Joa, tømt oppvaskemaskinene. Har jo kledt på meg også, men ikke helt stæsjet liksom.

Har da vasket motoren på bilen. Så noe har jeg jo gjort! :danse:

Får ta litt decluttering litt senere. Men solen skinner, sambo er hjemme og da har jeg mer lyst til å gjøre andre ting. Kanskje litt hagearbeid, få bort litt løvetenner.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Her har jeg bare tatt morgenrutine, swish og swipe, oppvask og så produserer jeg mer oppvask fordi jeg baker. Men skal være flink å rydde/vaske etterpå. Er ikke helt i form og går som i en døs...må prøve å skjerpe meg. Har flere gjøremål som ikke kan sluntres unna idag, men da må jeg få litt action her.

Kanskje jeg skulle tatt meg en dusj?

Skrevet (endret)

Kanskje du skulle gå deg en tur, Gjest med sko? Det hjalp i alle fall på å "vekke" meg da jeg holdt på å sovne tidligere i dag.

1. Shine your sink!  :klappe:

2. Get dressed!  :klappe:

3. Put on lase up shoes! (tøfler)  :klappe:

4. Lay out youre clothes for tomorrow! :klappe:

5. Go to bed at decent hour!

6. Declutter for 15 minutes every day. :klappe:

I ettermiddag er det faktisk nesten oppholdsvær, så jeg skal ta 15 minutter i hagen jeg :)

******** To timer senere *********

Det ble halvannen time i hagen i stede for 15 minutter i hagen. Men så fikk jeg klippet plenen og plantet ned en del sommerblomster som bare MÅTTE i jorda om de ikke skulle ta sin død (fått av mamma, har holdt mitt løfte om ikke å kjøpe noen i år ja..). Fikk også vannet det som er igjen i drivhuset. Ikke så mye der lengre da, noen poteter i bøtter som skal bli tidligpotet, og et par tomatplanter og en squash. Men det er MYE igjen i hagen som skal gjøres fortsatt da. Har ganske store områder som er overgrodd med ugress, og som egentlig burde bli til bed av ymse slag. Helst lettstellte, for vi har så stor hage at det er vanskelig å rekke over alt ellers. Får vel ta det med baby-steps.

Da jeg kom inn dekket jeg bordet til i morra og la frem klærne jeg skal ha på meg, så det enste som gjenstår på lista er å legge meg i fornuftig tid. Det bør ikke være noe problem kjenner jeg :Gjesp:

Endret av Fakse
Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

;) Fikk gått en tur og kom inn igjen mye kvikkere :)

Idag har jeg skjøvet foran meg en viktig oppgave (utsetter den til imorra jeg) :tristbla:

men det positive er at jeg har fått "breakthrough" i boden, så det nå går an å sette føttene der inne. Kastet 5 kg ukeblader som jeg hadde lagt inn der i håp om at jeg skulle få lest dem "siden". Ajah, det er sommer og jeg har annet å kaste bort tiden min på. Og så fant jeg de fotvennlige sandalene mine :klappe: , og det var på høy tid for jeg har fått vondt i fotsålene av de andre billige (som nå er KASTET- jeg er ingen selvplager nemlig, bare treig...)

Så flink du har vært i hagen, Fakse! Et tips til vedlikeholdsfrie bed, er å luke dem rene, og deretter legge på et 10 cm tykt lag gressklipp/blader over. Etterfylles når det synker sammen. Gir arbeidsbesparelser i form av mindre vanning (hindrer fordampning), pluss gir optimale forhold for hagens gartner; meitemarken. Det eneste er at du må tåle synet av gult "dekke" etterhvert, i steden for gråbrun jord.

Kattebæsjing forsvinner, de liker ikke å grave i det. Nåh, hva tror du?

Endret av Gjest med sko
Skrevet (endret)

Ja, gressklipp i bedene er et godt tips. Men det er to problemer med det. Det ene er at vi ikke samler opp gresset, men klipper det rett tilbake i plenen igjen. Det andre er at jeg da faktisk må LUKE først, og det er jo ikke så enkelt :ler:. Men om jeg får laget noen bed med dekkduk og bark/rullestein rundt plantene, noen med bundekkende planter (de krever mye jobb før plantene faktisk har klart å bli bunndekkere da, altså babysteps), så skal jeg vel alltids klare å oppdrive gress nok til de bedene som blir igjen, der jeg ønsker å ha muligheten til å flytte om på ting eller plante sommerblomster. Dessuten har jeg faktisk et par bed der planen er at det skal bli gresspen, så da blir de jo veldig lette å vedlikeholde :sjarmor:.

Så til dagens innsats:

1. Shine your sink! :)

2. Get dressed! :)

3. Put on lase up shoes! :)

4. Lay out youre clothes for tomorrow! :) Tar det når jeg legger meg om tre minutter...

5. Go to bed at decent hour! :) (er på vei)

6. Declutter for 15 minutes every day. :)

Det plager meg at pukt 5 er vanskelig å få til. Riktig nok legger jeg meg i fornuftig tid, men jeg får jo ikke sove, og hva hjelper det da? Det vil si jeg får sove, men jeg våkner så utrolig lett av alle mulige lyder, så da blir søvnen veldig urolig og oppstykket. Får bare holde ut, la være å sove på dagen samt legge meg og stå opp i fornuftig tid, så hjelper det forhåpentligvis før eller senere.

Endret av Fakse
Skrevet

Jeg har begynt ganske på bunn igjen, men shiner nå kjøkkenvasken daglig.

Har fått smilefjes på kalenderen 4 dager på rad i alle fall.

Jeg har mye annet jeg bare MÅ gjøre, men som ikke står på "smilefjeslista" mi da, så jeg gjør jo litt mer fornuftig pr dag enn bare det, men jeg larikke lista vokse med "smileforpliktende" oppgaver før det er kommet 7 på rad, som er min måte å innføre vaner på. Det har funket før, og jeg håper jeg klarer det igjen, selv med flyttingen...

(I praksis står det fra i dag av også "pakk minst 2-3 kasser" på den lista, for jeg har kommet frem til at 2-3 kasser pr dag fra nå frem til flyttingen er nødvendig, for å komme i mål uten å pakke 20 kasser på en dag på slutten (ser for meg at jeg står der til midt på natten og pakker og pakker dagen før mine foreldre kommer for den store flyttingen... vil gjerne unngå det, og da er det altså babysteps som teller. Et par kasser hver dag er bedre enn 20 kasser på en natt.)

Skrevet

Jeg har bare bedrevet dank de siste dagene... Så i dag skal jeg ta i ett tak.

- gjøre rutinene swish'n swipe, klesvask, oppvaskemaskin

- 15 minutter declutter

- Kellys mission

- ordne vaskerom og dermed også kjellerrom fordi det som skal ut av vaskerommet skal ned i kjellerrommet

Nå som dette er postet her, må jeg jo bare gjøre det... :sjenert:

Skrevet
Nå som dette er postet her, må jeg jo bare gjøre det...  :sjenert:

Ja, er det ikke bra? :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Idag ble jeg brått vekket og måtte avgårde og få dyr på rømmen tilbake + fikse gjerde på sommerbeite. :sur:

og ennå litt mer :sur:

26 varmegrader, steike sol og rakk ikke frokost først :sur:

Og nå vingler jeg mellom å gå og legge meg eller dra på biblioteket siden de har langåpent og jeg MÅ levere noe. Ingen god dag her :evil:

Forresten har jeg sniktittet og lest at Imax fikk en datter i morges :flagg:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...