Gjest Gjest med sko Skrevet 25. juni 2006 #1081 Skrevet 25. juni 2006 Idag har jeg gått en liten tur og plukket lupiner, renewed my spirit. Skal også klippe gresset i hagen (nå som jeg har fått bevist at det tar meg 15 minutter kan jeg liksom ikke utsette det fordi jeg ikke "har tid" eller "føler for det" der og da...) Og så har jeg hatt skikkelig opprydning i flere av mailboksene mine. Det tok litt tid, men var deilig å ha gjort. Lagde noen flere mapper også så det var lettere å sortere mail. Har planer om å bla litt i kontrolljournalen også, og se om det er mer jeg kan få inn. En fullstendig adresse/mail/telefonliste hadde vært OK. En av de hyggelige bi-effektene av FlyLady, er at når man først har blitt kvitt "clutter", er det ikke fristende å kjøpe en masse nye "fancy" innredningsdetaljer, og det sparer men jo ganske mye penger på! Jeg blir mer og mer glad i å være her hjemme. Før trivdes jeg bedre på andre arenaer, fordi jeg ble deppa av å se det som fløt rundt og som jeg aldri greide å få ryddet. Det er så bra sagt: "You can't organize clutter, you can only get rid of it". Huset mitt er langt fra decluttered. Må huske at jeg må fortsette med decluttering i 15 minutter om dagen. For tiden er jeg flinkest til de daglige rutinene (som ikke innbefatter decluttering ennå.)
Litt Lost Skrevet 25. juni 2006 #1082 Skrevet 25. juni 2006 Så flink du er Gjest med sko! Jeg har ikke gjort noe i dag, annet enn påkledningsritualet som fungerer som alltid, rart det er et punkt fra Flylady, men ok... Jeg får sette i gang en klesvask i det minste. Har masse babyklær som er hentet frem og det må vaskes. Det skal jeg nå gjøre. Denne tråden her er vel så inspirerende som Flyladys påminnelser Egentlig er denne tråden en ekstra motivasjon og får meg til å gjøre mer enn Flylady... Men en ting er sikkert. Siden jeg har oppdaget Flylady har jeg hatt 4 rene og ryddige hot spots! Vi hadde ikke mindre enn 4 slike steder i stuen; spisebord, kommode, avlastningsbord og ekstra salongbord. Alle disse var stadig dekket av ting som liksom ikke hadde noe plass. Disse bordene har vært tom for unødvendig stæsj i 5 dager nå
Gjest Gjest med sko Skrevet 25. juni 2006 #1083 Skrevet 25. juni 2006 (endret) Tusen takk for skryt, Litt Lost! Søndager skal man egentlig ta fri fra husarbeide og "hente krefter" og nyte tilværelsen, men idag er det å gjøre litt opprydning noe jeg har lyst til å gjøre for meg selv. Det begynte forresten å regne før jeg rakk ut med gressklipperen, så det får jeg ta en annen dag. Jeg er enig med deg at tråden er vel så inspirerende som FlyLady-mailer. Ingen av oss er perfekte, men det er heller ikke meningen. (Meningen er vel å gjøre litt hver dag eller så ofte som mulig, for da spiller det ingen rolle om man ikke rekker det absolutt hver dag.) Jeg trives med å komme inn her og dele enkle gleder og aha-opplevelser med dere andre. Og forresten, så får jeg fortelle deg at du er veldig flink som greier ta kverken på hotspots! Jeg har fortsatt mange av dem rundt i huset. 6 stk bare i stua... Når jeg sitter her og titter på dem, slår det meg at to av dem faktisk bør la seg rydde opp ganske enkelt. De andre er "ekle" og inneholder mest papirer av alle slag. Jeg skal jammen meg kvitte meg med de to enkleste hotspotsene NÅ! Kan du holde styr på 4, skal vel jeg greie 2. Endret 25. juni 2006 av Gjest med sko
Gjest Qlio Skrevet 25. juni 2006 #1084 Skrevet 25. juni 2006 Jeg har hatt "pollen-vask" i 2.etg, og i år har det gått bedre enn før. "Pollen- vask" er: - vask av gardiner - pussing av vinduer - grundig gulvvask (alle bed- rollers, stoler o.l frem) - teppene vaskes i maskinen 1.etg har fått grundig støvsuging (sofa- dykk), og gulvene er vasket. Og så har jeg vært ute med barna i mange timer. Deilig!
Malama Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #1085 Skrevet 25. juni 2006 Jeg sparer ikke krefter på søndagne. Jeg "renewer ikke min spirit". Jeg rydder og vasker på søndager også. Men jeg gjør ikke BARE det. Jeg slapper mye av, og fyller energilager hele helga. Men jeg setter på vaskemaskina når jeg står opp, både lørdag og søndag, og jeg får unna litt rydding og sånn likegjerne søndag som lørdag. I dag har vi hatt en effektiv time, jegog min forlovede. Da ble det hengt opp klær, lagt sammen klær, strløket klær, vasket opp, og ryddet. Det var jo bare en time. Vi klarer fint å fylle energilager resten av dagen... Så jeg synes ikke det er noe problem at vi gjør LITT husarbeide på søndagene også. Selv m ikke FlyLady er helt enig. Men i all hovedsak har jeg FRI altså.
Gjest Gjest med sko Skrevet 25. juni 2006 #1086 Skrevet 25. juni 2006 I'm back! Og fikk fjernet to hotspots og ryddet bort litt tørt tøy. Jeg er enig med deg, Malama. Søndager kan fint brukes til litt husarbeide hvis man vil selv. Jeg synes det er helt fint å gjøre litt innimellom alt annet jeg koser meg med på en fridag.
Gjest Qlio Skrevet 25. juni 2006 #1087 Skrevet 25. juni 2006 Helger er en ting, hverdager er det flere av. Alt som kan gjøre hverdagene mine fine, fremelskes! Om jeg har en bedre hverdag ved å gjøre en ting på søndag, kan du banne på at jeg gjør det.
Fakse Skrevet 25. juni 2006 #1088 Skrevet 25. juni 2006 Jeg har hatt ute-dag i dag, og har fått gjort masse som har ventet alt for lenge. Har hatt noen sommerblomster stående som tagg etter å bli plantet om, og nå fikk jeg dem ut i sine respektive krukker alle sammen. Mannen og jeg tok en halvtime med løvetannfjernerene sammen, så da har vi i alle fall fått tatt en bit av plenen. *Sukk*. Har også fått ryddet litt ute, og mannen har klippet gresset. Inne har jeg fått ryddet kjøkkenet ganske bra. Plantet ut noen av urtene som tok plass på benken, og fikk fjernet en del som sto på oppvaskbenken og ventet på at jeg skulle få tid. En haug klær er brettet, og noen flere henger til tørk på snora. Alt i alt en effektiv dag, men på tross av det føler jeg at jeg har fått energiinnsprøytning. Utendørs arbeid har ofte den effekten på meg, det finnes mye avkobling som ikke innebærer å sitte stille! Dessuten er det utrolig deilig å få gjort ting som har gnaget på samvittigheten en stund, da synes jeg man får mer engeri enn man bruker. Hyggelig å komme inn hit og se den positive stemningen, synes dere har vært veldig flinke alle sammen!
Malama Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #1089 Skrevet 25. juni 2006 Jeg fikk gjort en ting jeg hadde utsatt lenge i dag. Ja, det er leeeeeeenge siden 17. mai, men ettersom mormor døde 25. mai, før jeg hadde rota meg til å få vasket bunadskjorta, har dt endt opp med at den bare ble liggende og liggend og liggende.... Så i dag har jeg vaska bunadskjorta mi.
Litt Lost Skrevet 26. juni 2006 #1090 Skrevet 26. juni 2006 I dag har jeg holdt meg til morgenrutine; tømt oppvaskemaskin, hatt to klesvasker i løpet av dagen og mine 4 hotspots er fremdeles rene og ryddige. Har i tillegg klippet plenen, tok intet mindre enn en time, masse svette og en svimmel tilstand da jeg var ferdig (har lav blodprosent, 9,4 og spiser jerntabl som bare det). Så hvorfor tok jeg plenen? Sambo er syk stakkar og plenen var way over due... Har også tatt dagens babystep som innebar å lese om hotspots og ta meg av en av dem. Hehe, jeg har allerede 4 under kontroll. Kunne jo utvidet til å ta hotspoten på badet, men det har jeg visst ikke motivasjon til nå Det er et sted jeg så ofte har forsøkt å få ryddig, men det ender alltid opp med en dunge klær oppå der likevel...
Fakse Skrevet 26. juni 2006 #1091 Skrevet 26. juni 2006 Nå har vi fått unna ukens homeblessing, og jeg har dessuten fått laget meny for uka vi er inne i. Fikk planlagt mat med ting vi har i huset for i morgen og onsdag, så da kan vi handle onsdag ettermiddag eller kanskje torsdag. Veldig fornøyd med det, for jeg liker ikke å handle på mandag/tirsdag. Da er det så tomt i butikkene, og ferskvarene har stått der ganske lenge. Nå ligger det en haug klær på senga som venter på å bli bretta, og dessuten har jeg en ganske stor haug som må strykes. Hvorfor havner jeg alltid på etterskudd med strykinga?
Gjest Gjest med sko Skrevet 26. juni 2006 #1092 Skrevet 26. juni 2006 Heeeyy! Så flinke vi er alle sammen! Har ikke tatt ukesrengjøring idag, tar den i morgen. Det var viktige søknader og papirer som måtte leveres idag, så jeg har vært på farta halve dagen som kurèr... Så flink du er som fikk tatt bunadsskjorten, Malama. Av og til stopper ting bare opp av utenforstående årsaker (vel, egentlig av for mye "indre" årsaker?), og slike gjøremål som ditt blir et stort ork og blir bare liggende og lage dårlig samvittighet hver gang du ser det. PS: Litt Lost: Jeg vet ikke hvor lenge du har holdt på, men vær veldig fornøyd for det du gjør, og at du faktisk har 4 hotspotser under kontroll! Ikke krev at du skal bli en tornado hjemme som skal greie alt på få uker, for det greier man ikke, og så blir det crash and burn. Jeg har tryna flere ganger fordi jeg har fått skikkelig dilla og gjort alt for mye når jeg først var i siget. Poenget er at man skal ta det gradvis, og akseptere at det ikke ble slik på en dag, så man skal ikke forvente at man får orden på alt bare i løpet av en dag heller. Og så er det ikke noe nederlag om man brenner seg ut imellom (fort gjort i blaff av iver!) . "Alt" er ikke spolert, man bare henger seg på igjen og fortsetter.
Gjest Gjest med sko Skrevet 26. juni 2006 #1093 Skrevet 26. juni 2006 (...)Hvorfor havner jeg alltid på etterskudd med strykinga? ← Svar: Du eier for få strykefrie plagg?
Malama Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #1094 Skrevet 26. juni 2006 Her blir det REEL Flytte Super Fling Boogie. for vi har kjøpt hus, og overtakelsesdato er 1.9 (som vi egnetlig håper få flyttet en uke fremm eller to, ettersom 1.9 er SISTE dagen i sommerferen vår, og vi kunne tene osså bruke ferien på flytting) Mitt meget beskjedne bidrag til flytteforberedelsene i dag er dog to maskiner med klesvask. Man får skylde på at jeg er litt i sjokk etter to gledesmeldigner på denne egentlig tristen dagen (det skulle vært min mormors 82 årsdag, istedet er hun altså død for en måned siden i går. Og vi fikk kjøpe husi dag, og beskjed fra krika om at vigsel neste sommer ikke er noe problem) Men her må vi igang, det skal ikke pakkes ned ting vi ikke vil ha glede av å pakke opp igjen!
Fakse Skrevet 26. juni 2006 #1095 Skrevet 26. juni 2006 Svar: Du eier for få strykefrie plagg? ← Og for få strykefrie duker
Malama Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #1096 Skrevet 26. juni 2006 Jeg ønker meg strykefrie duker!!! Jeg har en som er grei. (grei å stryke, men ellers ganske håpløs duk...) En som er.. et slit. Og en sm er UMULIG å få glatt uansett hva jeg gjør. Og noen andre som jeg ikke har prøvd, såbnne småduker. Bruker ikke duker jeg, som følge av at det er et sånt herk å stryke dem
Litt Lost Skrevet 26. juni 2006 #1097 Skrevet 26. juni 2006 PS: Litt Lost: Jeg vet ikke hvor lenge du har holdt på, men vær veldig fornøyd for det du gjør, og at du faktisk har 4 hotspotser under kontroll! Ikke krev at du skal bli en tornado hjemme som skal greie alt på få uker, for det greier man ikke, og så blir det crash and burn. Jeg har tryna flere ganger fordi jeg har fått skikkelig dilla og gjort alt for mye når jeg først var i siget. Poenget er at man skal ta det gradvis, og akseptere at det ikke ble slik på en dag, så man skal ikke forvente at man får orden på alt bare i løpet av en dag heller. Og så er det ikke noe nederlag om man brenner seg ut imellom (fort gjort i blaff av iver!) . "Alt" er ikke spolert, man bare henger seg på igjen og fortsetter. ← Dette er min dag 6. Så det er ikke så mye som kreves av meg enda Jeg er fornøyd med det jeg får gjort unna, og huset ser faktisk bedre ut allerede med det lille jeg har gjort. Skulle ikke mye til gitt. Leser dere disse testemonials mailene? De har jeg gått lei, men noen er ganske inspirerende. Nå går jeg for å shine vasken min for kvelden.
Malama Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #1098 Skrevet 26. juni 2006 Jeg leser NOEN sånne mailer, men ikke mer enn en eller to i måneden. Det holder lange baner, jeg får nok av dem. Jeg sletter rått inneimellom, for de kommer i reprise om en stund likevel, dersom de virkelige er verd å lese.
Gjest Gjest med sko Skrevet 26. juni 2006 #1099 Skrevet 26. juni 2006 Gratulerer med hus, Malama! Jeg henger meg på "late som man skal flytte og superfling'e ting". Jeg har to rotete boder... Jeg leser de fleste testemonials'ene jeg. Men jeg sletter også fortløpende så mailen ikke skal bli full.
Fakse Skrevet 27. juni 2006 #1100 Skrevet 27. juni 2006 Jeg leser en del testemonials, men det er mest som underholdning og studie av amerikansk kultur Jeg har omsider kommet i gang med "bless my heart". Syklert til og fra jobb hver dag, og det blir 35 minutter trening. Veldig fornøyd med meg selv. Må finne på noe lurt når det blir vinter da, men enn så lenge er dette en vane som er lett å holde på Som en del av Kelly's mission i går fikk jeg omsider rydda opp i en haug kokebøker som har ligget på toppen av en lav bokhylle i stua. De så skrekkelig rotete ut, og kokebokentusiast som jeg er ville jeg jo helst ha dem pent i hylla. Men der var det fullt så da ble de liggende. I går fikk jeg omorganisert litt, og vips var det plass til dem I dag må jeg finne på noe annet, for detaljert støvsuging av stue er leieboerens jobb. Kanskje jeg pusser et vindu?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå