Gjest Gjest med sko Skrevet 26. oktober 2005 #81 Del Skrevet 26. oktober 2005 Så flink da, Imax! Jeg har forresten registrert meg, så dere kjenner meg igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med sko Skrevet 1. november 2005 #82 Del Skrevet 1. november 2005 Takk for det, Trille! Det er blitt første november, og ny rutine skal innarbeides; Planlegging av middager. Nå er jeg single, og er ganske flink allerede til å planlegge, så det spørs om ikke jeg heller fortsetter med å sortere og rydde papirer en mnd til. Jeg har ikke ryddet papirer hver dag i oktober, og hadde nok ikke blitt ferdig heller om jeg hadde gjort det. Hvordan går det med dere andre? Ikke like lett å fly hver dag? Jeg har aktive perioder hvor jeg virkelig ser det nytter, men så sklir det litt ut igjen. Men jeg blir flinkere og flinkere til å hente meg fort inn igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 1. november 2005 Forfatter #83 Del Skrevet 1. november 2005 Ny måned, ny vane, nye muligheter. Planlegge middager, det er en nye vanen? Den skal jeg definitivt ta med ja, for det var vi så flink på før, det har glidd ut i det siste. Alt har egentlig glidd ut i de siste par ukene, ingen smilefjes. Men vi får mest sansynlig besøk om ei uke, så da fant vi den motivasjonen vi trenger... Jeg skal definitivt bli flinkere. Også sto døra til fryseren (dfryseskap i nederste del av kjøleskapet) litt på gløtt i natt, så der er masse is inni. På tide å avise fryseren. Derved får vi fydda opp i fryseren også, et fint utgangspunkt for å planlegge middager finne ut hva vi har nedi der i det minste, som kan bli middager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 1. november 2005 #84 Del Skrevet 1. november 2005 Henger meg på den Malama. Planlegge middager... Lurt, lurt, lurt. Ny vane for november. Bli med jenter! Forøvrig jobber jeg hjemmefra i dag, og lurer på om jeg skal ta noen 5 minutters pauser med rydding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 1. november 2005 #85 Del Skrevet 1. november 2005 Middagsplanlegging er en super vane! Vi er flinke til det i perioder, men det dabber av innimellom. Denne uken har vi imidlertid laget middagsplan allerede, så jeg føler at vi er "on track". Nå gjelder det bare å fortsette slik, jeg vet jo av erfaring at vi sparer utrolig mye tid, penger og energi på å planlegge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. november 2005 #86 Del Skrevet 1. november 2005 Vi planlegger meny for en hel uke av gangen (det er Flylady sin "feil", og vi har gjort det i over et år allerede), så i stede for å innføre det som en ny vane fortsetter jeg en måned med å rydde i papirer. Det trengs fortsatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med sko Skrevet 1. november 2005 #87 Del Skrevet 1. november 2005 Hei igjen! Er det ikke akkurat dette FlyLady og de andre praktiserer? http://www.aftenposten.no/helse/article1146601.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. november 2005 #88 Del Skrevet 4. november 2005 Hvordan går det med dere jenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. november 2005 Forfatter #89 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg satser på "synlige forbedringer" for tida. Ettersom vi får min fetter på besøk på søndagskvelden, som skal bo hos i noen dager, så er det jo mye å gjøre. Siden jeg har ært elene hjemme noen timer de siste par dagne har jegsatset på at det skulle SYNES når min samboer kom hjem. Når jeg rydder litt her og litt der, så er det akkuratsom om det ikke synes. At jeg har fått bort 80% av de rene klærne hjelper ikke når det ligger noen igjen, da er der fortsatt ikke ryddig. Derfor: på onsdag tok jeg toalettet, vaska speilet og vasken og selve toalettet, støvsuge gulvet, bar ut tegneseriene og tømte pøla, gjorde det skikkelig (hygiene er jo førstepri, og sånne rom prioriteres. Selvsagt er toalett, bad og kjøkken de hyppigs vaskede rommene, men jeg tar det uansett en gang ekstra rett før besøk) Så fortsatte jeg med å rydde litt her og litt der, legge sammen klær, skrubbe dusjen (merkelig hvor fort flisene blir misfarget...) I går tok jeg salingbordet, som var helt overfylt, tømte dt helt, vasket det, la på duk og satte frem lys i lysestakene. Igjen fortsatte jeg deretter med å legge sammen klær, kaste reklame og sånn. Poenget var at begge dagene hadde jeg en synlig ting, som ikke hadde tatt allverdens tid, men som definitvt syntes at jeg hadde gjort. Det hjelper på selvtilliten. For å rydde i en evighet og ikke få FERDIG noe, det er deprimerende. Men jeg rydder ofte slik, for jeg blir distrahert, begynner med noe nytt, må bare orden det først, og så det der, også må jeg... Så det å FULLFØRE et lite prosjekt hver dag har hjulpet for meg. Men det må mere innsats til, det er fortsatt mye å gjøre dessverre. Støvsuging, oppvask og enda mer klær (jeg har vært flink å vaske klær, og tørke dem, men jeg har ikke vært noe flink og legge dem bort dessverre...) står på planen Men nå som vi får den første helga på en evighet (vel, det er tre helger siden sist) da vi faktisk ikke har noen planer, skal være hjemme og ikke trenger å ha vekkerklokka på.... ja, så skal vi nok få en orden på dette innen han kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 4. november 2005 #90 Del Skrevet 4. november 2005 Hvordan går det med dere jenter? ← Tja, babysteps er vel tingen her. Har ganske god kontroll på shining av kjøkken- og badevask og hotspot'en på salongbordet, så det er på tide å utvide rutinerepertoaret litt, men jeg vet enda ikke helt med hva. Men vi er vel generelt blitt litt flinkere til å holde orden. Og i likhet med deg, Fakse, så fortsetter jeg med papirrydding denne måneden, siden det virkelig trengs og jeg har relativt god kontroll på middagsplanleggingen. I går ryddet jeg i tre skuffer der vi har hatt en salig blanding av papirer og alt mulig rart, så da fikk jeg plutselig frigjort halvannen skuff; det kommer godt med når vi skal prøve å få bedre orden i sakene. I dag blir det vel "home blessing hour". Følger ikke nøyaktig FlyLadys opplegg her, men mopper/vasker gulv og "pusser" litt ekstra på kjøkken og bad. Prøver vanligvis å få gjort dette på torsdag, slik at vi kan komme i gang med helga fortest mulig, men i går var både samboeren og jeg i det sløve hjørnet etter jobb og trening, så vi får ta det i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med sko Skrevet 4. november 2005 #91 Del Skrevet 4. november 2005 Så flink du er, Malama! Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier om å aldri få fullført noe! Jeg har blitt mye flinkere til det etter at jeg fant FlyLady-sidene, og jeg er i grunnen mest overrasket at om jeg konsentrerer meg om en hotspot i 2 minutter eller room rescue i 5 minutter, så er jeg konsentrert og får gjort en masse! Må skjerpe inn oppvasken nå. Den har stått i tre dager. Ikke er det spesiellt mye, men jeg har unngått å ta den om kvelden fordi jeg har kommet så sent hjem fra jobb. Jeg går og tar den med en gang, forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. november 2005 #92 Del Skrevet 4. november 2005 Nå har huset fått 3x15 minutter med effektiv innsats, og jeg slapper av med god samvittighet. Skal bare henge opp vasken som snart er ferdig, og tømme oppvaskmaskinen når den har gått ferdig. Deilig at huset er en ren og ryddig oase nå når jeg er alene hjemme en hel helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. november 2005 #93 Del Skrevet 5. november 2005 I dag har jeg hatt en skikkelig flylady-dag. Hadde masse oppgaver rundt i huset som burde gjøres noe med, så jeg satte av fire timer på ettermiddagen for å gjøre en innsats. Fordelte tre oppgaver på en time, beregnet 15 minutter per oppgave, og 15 minutter til pause. Det fungerte helt ypperlig, jeg fikk gjort alt på lista og fikk tid til å slappe litt av. Timeren som gikk sørget for at jeg ikke ble for oppatt med å gjøre alt perfet (for eksempel fant jeg ut at det holdt å vaske pumpa i akvariet, bytting av vann fikk vente til neste gang), og kom dermed gjennom alt. Nå er jeg ferdig, har også tatt 15 minutter til trening og 15 minutter til dusj. Er ikke utslitt som jeg ville ha vært om jeg ikke hadde tvunget meg selv til å ta pauser og drikke vann, men er derimot veldig fornøyd med meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 5. november 2005 Forfatter #94 Del Skrevet 5. november 2005 Så flott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 15. november 2005 #95 Del Skrevet 15. november 2005 Denne hadde jammen kommet langt ned. Har dere sluttet å fly alle sammen eller? I går hadde jeg "weekly home blessing houre". Fikk tatt kjøkkengulvet og badet (ikke bare gulv men alt på badet) skikkelig. Resten er den ene leieboeren sitt ansvar, så det tok hun seg av. I dag får jeg se hva det blir, skal til tannlegen og blir ofte litt satt ut av bedøvelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 15. november 2005 Forfatter #96 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg må nok innrømme at jeg har nok landa ja... ikke flydd på ei stund Må skjerpe meg. Ettesom vi har besøk som bor hos oss, så har det glidd enda mer ut enn dt hadde på forhånd. Skjerpings.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 15. november 2005 #97 Del Skrevet 15. november 2005 Hei, blir med her jeg Jeg har "Flydd" med Flylady i ca fire uker nå, fant tips om det her på forumet. Helt supert opplegg! Jeg er IKKE en BO (Born Organized) for å si det mildt så dette var jo midt i blinken for meg. Dessuten elsker jeg å lage systemer for ting, så kontrolljournalen min er fullpakket allerede.. Jeg er ikke så god på det der med babysteps da.. Kremt, gaper nok over litt mye.. Men jeg har mye fri for tida så jeg vil benytte sjansen! Dessuten passer jeg på å alltid begynne med morgenrutinene, før jeg følger ukeplanen. Tilslutt tar jeg sonevasken. Det viktigste først, i tilfelle jeg ikke rekker alt. så jeg håper ikke jeg "brenner ut". Derfor tenkte jeg det ville vært fint og rapportert her innimellom, for ikke å skli ut! I dag er det jo "fridag" i flylady, men jeg har fått gjort noe jeg har utsatt i ca to måneder - utrolig deilig!!! Mye klokt i Flylady, må jeg si.. Har fått gjort underverker i heimen på disse 4 ukene! Det beste er at mannen er blitt så flink til å rydde opp etter seg!! Når vasken skinner og jeg stadig fjerner hotspotene, så rydder faktisk han opp etter seg myye oftere enn før,-uten at jeg maser;-) Hel max!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 15. november 2005 #98 Del Skrevet 15. november 2005 Det beste er at mannen er blitt så flink til å rydde opp etter seg!! Når vasken skinner og jeg stadig fjerner hotspotene, så rydder faktisk han opp etter seg myye oftere enn før,-uten at jeg maser;-) Hel max!! ← Det samme har jeg merket. Det vil si, mannen min er nok BO, så han rydder etter seg selv uansett. Men vi har to leieboere som vi deler alle oppholdsrom med, og de er mye flinkere begge to dersom det i utgangspunktet er ryddig. Det er forresten jeg selv også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 16. november 2005 #99 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg lurer bare på en ting, Flylady snakker hele tiden om "elbow grease", hva mener hun med det? Såvidt jeg har skjønt av sammenhengene etterhvert, tror jeg kanskje det bare betyr å skrubbe med hendene, men vet ikke... Noen som vet? Idag er det anti-procrastination dag, og selv om jeg gjorde en ting igår jeg har utsatt lenge, skal jeg ta en til idag! HAr skrevet en liste over ting jeg har utsatt.. Idag skal jeg sy gardiner! Det har jeg utsatt i noen måneder nå, så skal bli godt å få det gjort.. Kjenner meg litt motvillig, så skal rapportere senere idag om jeg har fått gjort det! Ellers skal jeg følge onsdagsplanen så godt jeg kan, men tror ikke det blir noe sonevask idag. Men det gjør ikke noe, fikk skurt ned badet igår, så det er bare gjesterommet igjen. Må ikke gjøre for mye hver dag, da blir jeg bare lei... Og jeg VIL klare å holde meg til dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 16. november 2005 Forfatter #100 Del Skrevet 16. november 2005 altså; jeg vet hun har skrevet det en plass, men jeg finner det ikke igjen. Men ja, elbow grease er ikke et profdukt, men rett og slett "a hand movement". Å skure, rett og slett ja. Du har forstått rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå