Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Definitivt ingen premiehusmor (m
Skrevet
Nå er jeg riktignok ingen premiehusmor, men ærlig talt, har man spindelvev og støvnett på kjøkkenet, da er det gått mange hakk for langt. Dette kan da vel ikke være seriøst? :klø:

*krymper seg* :rodme:

Jeg har observert gammelt spinn over vinduet mitt på kjøkkenet, jeg. Nå følte jeg med skikkelig håpløs. Men jeg skal kjøpe støvkost i ettermiddag, så da er det fort gjort etterpå.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest med sko ii
Skrevet

og det var meg over....

Skrevet

Sambo hadde fri i formiddag, så jeg kom hjem til skinnende rene gulv i hele leiligheten. :)

Dessuten hadde han foretatt en temmelig grundig decluttering av gjesterommet (les: roterommet), skjønt jeg tviler på at han vet at det er akkurat dét han har gjort. ;)

Siden jeg ikke hadde spindelvev å fjerne på kjøkkenet, og nettopp har vasket oppå kjøleskapet, vasket jeg oppå skapdørene i stedet.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Nilles støvkost til 10 kr var grei nok, selv om jeg tror en dyrere støvkost er bedre. Det får holde foreløpig.

Idag er det dugnad på fellesarealet hjemme, så andre gjøremål får vike. Det eneste jeg håper å rekke utenom, er støvsuging og oppvask.

Skrevet

Jeg tømte kjøleskapet og vasket inni det i går. Jobben tok selvfølgelig mye mer enn 15 minutter, men det er godt å ha det gjort. Ved hjelp av mannen ble skapet også dratt frem sånn at vi fikk vasket bak, oppå og under (har et sånn lite kjøleskap under benken, derfor må det dras frem for å vaske oppå og på sidene). Mannen vasket også resten av kjøkkengulvet, og syntes han var så godt i gang at han kunne ta bak komfyren i samme slengen. I dag tror jeg at jeg satser på å vaske/rydde i det skapet vi har te og kaffe i. Det trengs. Skal også høre med mannen om han kan tenke seg å ta ett eller annet som trengs (han er flink til å se hva som trengs). Jeg håper også at jeg har energi til å ta 15 minutter i hagen i dag. Det er nok siste sjanse før regnet setter inn.

Gjest Flau gjest
Skrevet

Jeg har så mye jeg skulle gjort, men det er varmt og jeg er lat...

Jeg burde støvsuget, vasket gulv, tørket kjøleskapet for smuler og rusk, vasket badet og dusjkabinettet, feid verandaen, tørket støv, ryddet i papirer, tatt fotbad og en dusj og solet meg par timer...

Hvor begynner jeg? Jeg har fri i dag og har satt meg foran pcen mens ingenting blir gjort, bortsett fra at jeg har laget kaffe...

Heldigvis har jeg en liten leilighet, men det innebærer mer rot og oppsamling av støv...

Jeg vet ikke helt hva denne fly-lady tråden innebærer? Vil det si at man skal fortelle hva man har gjort, eller alt man burde gjøre eller begge deler?

Skrevet
Her kan du lese mer om FlyLady. Denne tråden bruker vi for å oppmuntre og inspirere hverandre. :)
Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Jeg har fått et nytt prinsipp. Jeg skal i år ikke kjøpe en eneste hageplante/sommerblomst/staude etc. FØR jeg har gravd opp og klargjort plass til nye blomster/planter i hagen.

For å komme til litt fornuftig FlyLady-økonomistyring, så slutter jeg herved med å gå berserk og shoppe i ethvert hagesenter. Jeg har akkurat dumpet resten av blomsterløken jeg kjøpte billig ifjor høst, som aldri kom i jorden. Idiotisk å bruke masse penger på planter, som så står og dør på verandaen fordi jeg ikke har noen plass til dem.

Det blir for dumt å kaste bort pengene mine slik.

Endret av Gjest med sko
Skrevet
Jeg har fått et nytt prinsipp. Jeg skal i år ikke kjøpe en eneste hageplante/sommerblomst/staude etc. FØR jeg har gravd opp og klargjort plass til nye blomster/planter i hagen.

For å komme til litt fornuftig FlyLady-økonomistyring, så slutter jeg herved med å gå berserk og shoppe i ethvert hagesenter. Jeg har akkurat dumpet resten av blomsterløken jeg kjøpte billig ifjor høst, som aldri kom i jorden. Idiotisk å bruke masse penger på planter, som så står og dør på verandaen fordi jeg ikke har noen plass til dem.

Det blir for dumt å kaste bort pengene mine slik.

Dersom du ikke har noe i mot det, så adopterer jeg herved det prinsippet :)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Hehe, neida, bare adopter du Fakse!

Så det er ikke bare meg som er slik? :forvirret:

Vel, i sommer kommer jeg til å spare minst 1000 kr på det (kjærkomment!) Får heller kjøpe meg en fin blomsterplante (eller en basilikum jeg kan spise opp) som kan stå på kjøkkenbordet i en pyntepotte...

Skrevet

Nånei du Gjest med sko, det har nok omkommet noen kjøpeplanter på verandaen min også. I år er målet at jeg skal kjøpe færre planter og plante ned flere enn tiligere år. Lokkemiddelet er at jeg får lov til å kjøpe så mange som jeg bare klarer å få planta, men etter ditt prinsipp om at ingen planter blir kjøpt inn før jordflekken til dem er klargjort.

I dag var jeg sliten etter jobb, så det var såvidt jeg klarte å samle ork til å lage middag. Etter middag sank jeg sammen som en potetsekk i sofaen. Klarte omsider å dra meg opp midt uti dagsrevyen, og fikk med mannen ut for å ta 15 minutter i hagen. Det ble kombinert hagearbeid og trim, for vi tok skikelig i når vi raka tørt gress fra plenen. Etter fysisk aktivitet og frisk luft er jeg plutselig kjempeopplagt, så nå er jeg klar for 15 minutter på kjøkkenet også. :hoppe:

Skrevet

Idag har jeg hevet ut alt av skyvedørsgarderoben i gangen, og snekret opp to hyller inni med plass til haugen med sko. Ikke ferdig, så fortsetter med det i morgen!! Og har vasket to maskiner med tøy og hengt opp det idag!

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Så flinke dere er!

Kom til å tenke på et sitat jeg har hørt: "Begynn! Det er det eneste som nytter!"

Jeg innser det mer og mer; at bare jeg sørger for å gjøre litt hver dag, så er det mulig å få huset både ryddig, rent og raskt å vedlikeholde! Uten allverdens anstrengelser (men desto mer rutiner!)

Etter søndagens opprenskende tornado hjemme, ser nå leiligheten fin ut! Mangler å kverke en stooor hotspot på stuebordet, og en hylle som er en sammenhengende hotspot, men ellers er det rimelig bra! *stolt*

Dro over med støvsugeren nå, så nå føles det bra.

Snart kan jeg flytte fokus til hagen...

Gjest Qlio
Skrevet

En runde med homeblessing light er over.

Vasket badet og 1.etg.

Rebootet vaskemaskinen (fikk unna bare 2 maskiner i dag, men den er under kontroll).

Oppvaskmaskinen durer og går.

2 middager er laget ferdig (gryte i morgen, lasagne i fryseren).

Matpakker til mann og barn er smurt,

Fikk en flott bukett av mannen min i dag.

Fordi det var tirsdag, og fordi det var så pent og ryddig her.

Det var koselig, og kjøkkenbordet er flott!

I morgen er det dugnad i veien her 17:30 og foreldrekaffe i barnehagen.

Dagene går fort!

Men jeg forsøker å fullføre Kellys missions i løpet av uken.

Frontene vasker jeg rett som det er, nå utsetter jeg ikke lenger fordi det er så kjedelig å ta igjen senere! Man får stadig beskjed om å vaske søplebøtta, så den har jeg begynt å bruke denne som vaskebøtte. Vasker den først, selvsagt (og enda grundigere om det har vært lekkasjer fra posen). Men vi skulle se opp, og denne uken skal jeg få vasket over kjøkkenskapene. Det er ikke så lenge siden sist, men det trengs helt sikkert igjen!

Skrevet

I dag skal jeg vaske vinduet på kjøkkenet. I alle fall på innsiden, kanskje også utsiden, men det spørs siden det regner. Det er uansett innsiden som trenger det mest, for vinduet er rett over kjøkkenbenken, og blir dermed lett sprutet ned av div mat og sånn når stavmikser eller liknende blir litt overivrig.

Mannen vasket en god del av skapfrontene i går. I dag har han sagt han skal ta skuffene og frontene på de små skapene oppe under taket.

Ellers trenger vi å handle. Har begynt på både handleliste og meny for neste uke, så det bør gå greit.

Og siden vi får gjester til helga skal jeg ta 15 minutter på gjesterommet. Må få strøket noen klær som ligger der, moppa over gulvet og lagt på rene sengeklær. Regner med at jeg klarer det uten problemer om jeg tar 15 minutter i dag, morgen og på fredag. Stryking av klær er nok det som tar mest tid tenker jeg...

Men aller først må jeg jobbe, så :vinke:

Skrevet

Kom sent hjem i går, etter middag og rødvin med en venninne, så å vaske kjøkkenfronter var ikke det som fristet mest... men så kom jeg på at jeg "måtte" inn hit å avlegge rapport, så da tok jeg meg selv i nakken og fikk det gjort. :)

Dugnad i borettslaget i dag, men det tar forhåpentligvis ikke så lang tid (mange ivrige pensjonister som har puslet utenfor dørene lenge allerede ;) ), så jeg håper jeg får tid å ta en skikkelig runde i kjøleskapet (dagens Mission).

Ellers har jeg planer om decluttering av klesskapet denne uken; finne frem sommerklær og legge bort vinterklær, samt kaste / sende til Fretex det som er slitt eller ikke brukes.

Skrevet

Er det flere som gjør ting uten å tenke på det nå?

Jeg rydder kjøleskapet hver gang jeg handler, det er så strukturert nå at det er på grensen til kvalmt! Øverste hylle er forbehold brus, sportsdrikk og alkoholfritt øl (ingen TV uten Uten?) som står på rekke og rad, den neste hyllen er det pålegg (det taes inn og ut hver kveld, så den er alltid ryddig), den nederste hyllen er det ting som "varer evig" av type syltetøy, dressinger, sylteagurker o.l. samt neste dags middag.

På den måten kan jeg med ett kjapt blikk se hva som mangler.

Søler jeg, tørker jeg det bort med en gang.

Hver gang jeg sier til meg selv "det tar jeg senere" kjefter jeg på meg selv, og gjør det med en gang mens jeg smiler litt.

Forbruket av Jif sine sprayer har økt betraktelig, går som regel og fjerner flekker etter ungene bevæpet med spray og Torky etter at jeg har tørrmoppet (når de er i seng, vel og merke). Dette reduserer antall ganger jeg vasker hele gulvet slik jeg gjorde før. Bra for parketten og tidsforbruket.

Når ungene er ferdige med å spise, vasker jeg først bordet, deretter stolene og avslutter under bordet. Da behøver jeg ikke å tenke på at jeg må moppe der etter at de er lagt, for der er det allerede rent!

Når jeg er ferdig på badet tørrmopper jeg gulvet, moppen står bak døren og jeg skifter ikke "klut" hver gang så det går fort!

Jeg gidder ikke dra frem støvsugeren hver dag, men har kjøpt en oppladbar ministøvsuger med skaft. Den fikser de små teppene til det daglige "swish and swipe" runden min.

Hver kveld shiner jeg badevaskene og utsiden av toalettet med dagens håndkle før jeg erstatter det med ett rent.

Hver gang jeg fjerner tomflaskene fra skapet under vasken, vasker jeg både skap og søplebøtte. Lukter deilig og friskt der!

Jif vindusspray og Torky på vinduene og speilene der ungene tar HVER DAG etter at de er lagt. Tar aldri hele vinduet eller speilet, men der det trengs.

Jeg har mye som ikke er gjort helt etter boka,

men det velsigner alikevel familien. :sjenert:

I natt la jeg meg klokken 3, men jeg sto opp som ett lyn alikevel.

Jeg visste at alle klær lå fremme, at middagen til i dag var klar, at vaskemaskinen bare var å sette på, matpakkene smurt og solen skinte.

Skrevet

Så flink du er, Qlio! Skulle ønske jeg hadde like god orden på meg selv. Jeg kommer kanskje dit en gang selv også, det går i alle fall fremover skritt for skritt.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Jeg henger meg halvt på deg, Qlio. Enkelte ting gjør jeg nå automatisk (og uten å kvie meg fordi "jeg ikke liker å gjøre sånne ting"), takket være "flywashing".

Jeg rer opp senga, tar på innesko, vasker klær, har homeblessing en gang i uka, rydder mye oftere opp etter meg med det samme i steden for å ta det "etterpå"/ "i morgen" etc, jeg har orden på lånte ting og bibliotekbøker og leverer jevnlig tilbake, jeg har en basic kveldsrutine, og fører alle avtaler på en stor kalender (slik at jeg har komplett kontroll og oversikt), jeg rydder bilen minst en gang i uka (Synes reminderen til Clean Car Boogie er så søt) :

"Faller det ut ting når du åpner bildøra? :ler:

Har du plass til ungene?

Kjenner du en vond lukt men vet ikke hvor den kommer fra?

(...)"

Jeg smiler hver gang jeg leser den, og så går jeg opp i bilen og rydder den (selv om det hverken lukter vondt eller faller ting ut når jeg åpner døra).

Andre ting:

Jeg declutter jevnlig (ikke hver dag, men i hvert fall hver uke), og alle monner drar; jeg får et mer innbydende hjem bare fordi ting forsvinner fra gulv og hyller.

Nå har jeg så mye åpen gulvflate, at jeg nesten er litt himmelfallen.

Følelsen av "rom" er kommet tilbake, slik det var da jeg en gang gikk på visning her og likte leiligheten. Om man egentlig føler at man bor for trangt, skulle man decluttere før man lurer på om man må kjøpe større leilighet...

Jeg har kvittet meg med masse som egentlig bare var staffasje og rekvisitter i mitt liv/hjem. Resultatet er at de tingene jeg virkelig liker kommer til sin rett, og høyner det gode inntrykket som vi alle (?) innerst inne streber etter.

Og som en stor bonus; Jeg føler ikke jeg sliter meg ut på husarbeide. Jeg leker en ny, morsom lek! ;)

Skrevet

Oioioi, nå har vi altså vært skikkelig flinke! Har skrevet meny for neste uke (menyen for denne uka var allerede klar), meny for utdrikkingslaget til helga (jeg skal lage 4-retters middag til 10 gutter), skrevet handleliste, handla inn, vaska kjøkkenvindu, vaska frontene på skuffer og små skap og strøket klær i 15 minutter. Ikke så værst fornøyd med oss nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...