Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror det jeg trenger å vite i fremtidige bøker heller er i finne i de bøkene jeg tar vare på enn notatene, så jeg står ved min beslutning.. Skjelven men fattet :ler:

Ellers trenger jeg litt hjelp fra dere FLYdamer!!! OG det gjelder hekleduker!!! Mine heklende slketninger har nå avgått ved døden, så nye, hjemmeheklede ting vil ikke ankomme. Jeg har for lengst kvittet meg med alt med rosa og lilla border, kun helt hvite ting igjen.. Jeg har den svær hekleduk og en liten en som jeg kommer til å ta vare på, resten kvitter jeg meg med. Er ikke det greit?? Eller kommer jeg til å elske hekla duker om 10-20-30 år og kommer da til å angre meg syk for at jeg ga bort alle de fantastike kunsthåndverkene min kjære mormor har heklet?

Pr dags dato så misliker jeg sterkt hekla duker... (Sikkert fordi jeg har fått fullstendig overdose av det i barndommen).

Jeg har kvittet meg med mye, og nå tenkte jeg å kvitte meg med resten.. Kan dere stanse meg hvis jeg er i ferd med å gjøre en "mortal sin" her? (Jeg vil, jeg vil, jeg vil kvitte meg med de, men er livredd for at jeg kommer til å angre?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stå på Nivea! Jeg har faktisk kastet både gamle notater og en haug gamle skolebøker uten å savne noe av det en eneste gang, så det går nok bra skal du se! Ofte vil man jo heller oppsøke informasjon i nye og oppdaterte fagbøker enn og gå tilbake i sine gamle skolepapirer. Det er i alle fall min konklusjon.

Skrevet

Nivea: Behold det du tror du vil like, legg det evt. i en eske på loft/bod.

Ang. gammelt skolearbeide har jeg kastet alt, det jeg trenger å vite finner jeg ut via nettet. Informasjon blir utdatert...

I dag har jeg ryddet rent nok ett skap, skrubbet gamle vaffeljern, brødristere, omorganisert og ordnet skikkelig. Dette blir så jævelig bra, at jeg er helt mo i knærne! En kjøkkenskuff ble også renset, vasket, kastet masse og resten ble gitt til mutter.

Fin vaskedag i dag også!

Skrevet

Nivea, hvis du virkelig en eller annen gang i fremtiden får et vannvittig savn etter heklede duker - så hekler du dem selv :)

Skrevet
Nivea, hvis du virkelig en eller annen gang i fremtiden får et vannvittig savn etter heklede duker - så hekler du dem selv :)

:hoho: Takk, Lizzie!! Ser det for meg... "Verden går under, jeg MÅ ha hekleduk!!"

**Bærer stille hekledukene i fretex-boksen..**

Den store hekleduken beholder jeg fordi jeg vet mormor har brukt ufattelig mange timer på den så jeg har ikke hjerte til annet enn å ha den liggende i skapet i 15 år til den har blitt gul og morken og kanskje da har jeg hjerte til å kvitte meg med den...

Skrevet

Å fyttikatta, har ikke sett denne tråden før nå! :overrasket:

Her sitter jeg og surfer på KG; har fri og greier, og så plutselig fikk jeg arbeidslyst!

Hva gjør denne tråden egentlig med folk? :klø:

*sette på vaskemaskin, vaske bad, brette håndklær, tørke støv...*

:husarbeid:

Skrevet
Hva gjør denne tråden egentlig med folk?  :klø:

Skumle greier, ikke sant? ;)

Men huff, det er pinlig lenge siden jeg har vært her..... Så de så smått påbegynte rutinene mine har nok forduftet, det har vært tilbake til innfallsmetoden siden jul. Nå er jeg imidlertid klar for en frisk start, men jeg tror ikke jeg gidder disse "31 days of Babysteps"; sko innendørs og post-it-lapper her og der ble litt for dillete for meg.

Kelly's missions er jeg derimot en stor tilhenger av, så dem vil jeg følge. I tillegg forsøke å innarbeide noen gode vaner etterhvert, av typen legge frem neste dags klær osv, jeg tenker å plukke noen ideer både fra FlyLady og dere her inne :) . Skal tenke litt gjennom tingene, og så lage meg en liste, men prøve å innarbeide de gode vanene langsomt og ikke gape over for mye.

Skrevet

Postitlapper er litt drøyt, men jeg har lapper på kjøkkendøra med mine rutiner uansett, så akkurat nå har jeg en midleritdig utgave på post-it-lapper, funker greit for meg.

Kso inne har jeg tidvis begynt me oså, men det er forid det er så innmari gulvkaldt, og tøflene mine er det store hull i under, og jeg har et par sko som jeg da av og til bruker.

Men det hjelper null og niks på innsatsen altså, så jeg kommer ikke til å la det være avgjørende.

Disse 31 babystepsa sliter jeg me, jeg har nå etter en drøy måned kommet til ca dag 21 eller noe sånn, og falt helt av.

Jeg tror jeg heller må gjøre dette på min måte...

Skrevet
Disse 31 babystepsa sliter jeg me, jeg har nå etter en drøy måned kommet til ca dag 21 eller noe sånn, og falt helt av.

Jeg tror jeg heller må gjøre dette på min måte...

Det var den konklusjonen jeg også kom til. :)
Gjest Gjest med sko
Skrevet

Nilma og Malama:

Hvorfor ikke gå tilbake til det jeg oppfatter som basic: Månedens mission?

Det var slik jeg startet opp, og jeg synes det fungerte greit. Ha som mål å følge månedens mission, og bygge gradvis på ettersom månedene går? Husk babysteps!

Og hvis dere er veldig virksomme en dag, så er det jo bare å se hva Kelly foreslår, eller ta en 2 minutters hot spot eller annen rask rydding?

Skrevet

Jeg går ikke tilbake til månedens mission, jeg gjør det på min egen måte.

Jeg HAR jo mine FlyLady-rutiner, de henger på soveromsdøra som inspirajson eller noe, jeg klarer bare ikke begynne på alle med e gang. Jeg jobber meg sakte men sikkert opp til dem, slik jeg har gjort før, en ny ting på lista når har fått kontroll på den forrige.

Jeg begynner i dag. Det er i alle fall planen. Når jeg bare er ferdig å jobbe da...

Skrevet

Når det gjelder rutiner er jeg fortsatt der jeg startet. Ren vask på kjøkkenet og badet, ren do og to hotspots som jeg rydder hver dag (kjøkkenbord og stuebord). Det gjør faktisk underverker!

I tillegg driver jeg i varierende grad med decluttering og super fling boogie, og alt blir gradvis bedre. Jo mer jeg kaster, jo mindre rot klarer å bygge seg opp. Kellys mission er også fin når jeg ikke vet hva jeg skal finne på. Prøver også å følge ukedagene - home blessing, vanne blomster, innkjøpsdag, ærendedag osv. men jeg dør ikke hvis det utgår en dag eller fler.

Huset har blitt mye bedre, og rotet holder seg på et mye mer akseptabelt nivå nå. Deilig!

I am not behind! :-D

Skrevet

Jeg har merket at jeg har fått en mental sperre på å tilføre nytt rot til heimen. Jeg tenker meg godt om før jeg kjøper noe (er det noe jeg kommer til å bruke, kan jeg kaste noe gammelt om jeg kjøper denne?). Jeg sier også fra hva jeg ønsker meg sånn at jeg kan få gaver som blir brukt, og jeg takker bare ja til ting jeg får tilbudt om jeg vet at jeg kommer til å ha nytte av det. Ingenting slipper inn "i tilfelle". Når jeg så klarer og kaste litt etter litt så må det jo bli bedre etterhvert her :)

Skrevet

Flink Fakse!! :hoppe:

Merker selv også at tankegangen er en heelt annen nå når vi er ute på shopping!! Til og med på make up og hudpleie produkter!!!!!!! Før kjøpte jeg bare i vei hvis jeg hadde lyst på noe, nå tenker jeg "trenger jeg det..kommer jeg til å bruke det..." - og veeldig ofte er faktisk svaret nei - og da gidder jeg ikke kjøpe :ler:

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Jeg opplever det samme som Nivea og Fakse: Jeg tenker meg ofte om to ganger før jeg kjøper ting, noe som i det siste også har ført til at jeg bruker opp et par bodylotions FØR jeg skal kjøpe en ny blant annet. Jeg liker min endrede tankegang. Fra å være en "hamster" som kjøpte fem flasker sjampo på tilbud, kjøper jeg nå max en ekstra når jeg handler. Greit å ha noe i reserve, men fem av alt krever plass. Jeg har likevel oversikt så jeg aldri går tom for sjampo...

Det tok meg mer enn januar for å få på plass rutinen å ta oppvasken og shine vasken hver kveld, men nå går det bra! Av og til er det en dum stemme i meg som sier "det er ikke vits i å vaske opp så lite, du kan la det stå til imorgen", men nå tapper jeg bare mindre vann i kummen og tar det likevel.

15 minutter Fling er verre, det blir kanskje annenhver dag. Men - OK - det har i det minste effekt alle de dagene jeg får gjort det.

Når det har sunket inn, så må jeg si at "You can't organize Clutter, you can only get rid of it" er så utrolig bra sagt. Hele livet mitt har jeg følt meg mislykket på dette punktet; at jeg aldri noensinne har greid å rydde rotet mitt skikkelig. Og gjett om jeg har plaget meg selv som "straff". Og så er løsningen noe helt annet: Så enkelt som å erkjenne at rot ikke kan ryddes/organiseres, men bare kan kastes om man skal få sjelefred. Løsningen er så åpenbar, men det har tatt tiår å forstå...

Som agnostiker er det foruroligende å få så tilnærmet "Halleluja"-følelser. Hehehe!

Stå på alle sammen! Babysteps er tingen!

Skrevet

Enig med deg, Gjest med sko, det utrolig at jeg ikke har skjønt før at det er jo bare å kvitte seg med ting, istedet for å kjøpe nye bokser og nye skap!! Idag sa mannen min at vi må få opp flere hyller i boden. Jeg sa da at jeg tror heller vi går gjennom hele boden en gang til og ser hva vi kan kaste. (Har gått gjennom boden selv, men det er mye jeg ikke tør å kaste uten samtykke fra mannen) Morsom reaksjon fra han, han ble helt paff i blikket og sa "Åh ja, så klart!" Og helt sikker på at han tenkte: hvorfor har jeg ikke tenkt på det før :ler:

Skrevet

Jeg er sikkert ikke den eneste som har sittet og sett på "making spaces" i håp om å finne lure måter å lagre på. Og hvor mange av oss har vel ikke hørt at man "ikke kan få for mange skap"? Det er faktisk sant, man kan ikke få orden på clutter. Som den hamsteren jeg er har jeg ikke helt lett for å kvitte meg med ting. Men nå har jeg etterhvert kjørt mange lass både til fretex og i søpla, og jeg savner ikke noe av det. Jeg har faktisk ikke en gang lagt merke til at jeg mangler det (utenom at jeg har fått litt bedre plass).

Jeg har ikke kommet helt i gang med 15 minutters decluttering enda, men jeg tror jammen jeg skal gå å gjøre det nå!

Skrevet

Hei! Vet ikke om det er sånn at er mulighet for ny grønne folk å være med her...men om det er det, finnes det en innføring/forklaring på dette pplegget her? Og da på norsk..

Gjest gjest med sko ii
Skrevet

Hei Becca!

Selvsagt er det plass til flere her! I grunnen er vi "på forskjellig nivå" alle vi andre, men det er ikke noe poeng i å "sammenligne" fordi vi legger opp løpet selv og det er kun oss selv som vet hvilket tempo/tremskritt som passer for oss for å greie dette.

Jeg leser bare på den amerikanske siden og trives med det. Har derfor ikke orientert meg stort om norske oversettelser. Og om man signer opp for FlyLady-mailer, så synes jeg det er en del av inspirasjonen å lese fortelliger og gledesutbrudd fra flybabies som endelig, smått om senn lykkes i å endre innstilling og vaner.

Har ikke god tid nå, men de andre aktive her kan vel supplere meg.

Noen av hovedpoengene er:

Syting er ikke tillatt!

Få r... opp av sofaen og gjør noe! Det spiller nesten ingen rolle HVA det er, så lenge du gjør noe! Alt hjelper i det lange løp nemlig!

Skippertak funker ikke. Derfor snakkes det om babysteps (museskritt) hele tiden. Du skal ikke jobbe deg ihjel for å shine huset, for da blir di så sliten og lei etterpå at det tar flere mnd til du orker gjøre det igjen, og i mellomtiden blir det like jævlig igjen. Crash and burn.

Poenget er uansett: Gjør bare litt om gangen/ pr dag. Det tar tid å få det i orden, men har du levd sånn lenge, kan du alltids overleve litt til. "Det tok mer enn en dag å få det så rotete, så ikke tro det bare skal ta en dag å få iorden".

Det geniale er at du skal kun jobbe i 15 minutter. Det er utrolig hva du egentlig rekker på et kvarter. Når kvarteret er omme kan du kose deg med at du er ferdig og har vært flink idag.

Mange nok 15 minuttere gjør susen. Selv om man hater slik det ser ut hjemme, og ikke vet hvor man skal begynne, så greier man et kvarter. For å hjelpe oss, har FlyLady delt inn huset i soner (5 stk) og man rydder i en sone hver uke. Så fra man begynner, kan det ta fem uker til du er kommet gjennom huset (Men jeg lover - uansett hvor gira du er: Det kan ta mer enn en mnd å få skikk på huset. ) Men fordi man gjør bare litt hver dag, så klarer vi å gjøre små fremskritt hver dag. Har man spes arbeidslyst en dag kan man gjerne gjøre litt mer, men hovedmålet er å lære seg å gjøre litt hver dag fremfor skippertak som man blir utmattet av.

At FlyLady velger oppvaskbenken som første sted man vasker, er tilfeldig, men likevel helt genialt. Skal jeg anbefale deg et sted å begynne, er det å ta oppvasken hver kveld, og vaske over vasken etterpå.

Jeg lover at starten på dagen etter blir veldig hyggelig, og det er starten på en varig god sirkel!

Får skrive mer siden.

Skrevet

Jeg har fallt fullstendig av lasset og orker ikke tanken på å komme igang igjen...

Jeg har et par hotspots jeg burde ta... kjøkkenvasken skinner neppe og den har begynt å samle på gryter og boller og sånt igjen...

Kanskje i morgen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...