Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Tigerjente
Skrevet

Vi har ikke lov til å lage en norsk side til flylady.

Derfor har vi heller en oversettingsgruppe som oversetter det brukerne vil ha. Vi har også ett par grupper der brukerne kan skravle sammen, det fungerer nesten som dette forumet bare man får meldingene på mail. Jeg er oversetter og moderator for noen av disse gruppene.

Jeg syns det er veldig dumt at vi ikke får lov til å ha en norsk side, men det er mulig det kan komme senere - forbrukermakt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet
:fnise: Jeg er kanskje rar, men det er få ting jeg syns er så tilfredsstillende som å betale regninger. Da vet man at alt er i orden, det kommer ingen ekle purringer eller dyre inkassoer, og pengene som er igjen kan man bruke på hva man vil :sjenert:

Det synes for all del jeg også, det er bare så lett å fortsette å lese på kg fremfor å gå inn i nettbanken. Så her er det aldri inkassobrev i postkassa. (Hvis noen trodde det... :) )

Skrevet
Det synes for all del jeg også, det er bare så lett å fortsette å lese på kg fremfor å gå inn i nettbanken. Så her er det aldri inkassobrev i postkassa. (Hvis noen trodde det... :) )

He he, den skjønner jeg godt. Det jeg pleier å gjøre er å gå rett i nettbanken med en gang jeg skrur på pc, før jeg går inn på andre internett sider....ellers blir jeg fort distrahert... :nei:

Skrevet

Må rusle inn i nettbaknen når jeg kommer hjem jeg også, kom p åat det kom ei avglemt bok i posten i forrige uke, som vel må betales... (Ja, I know, å glemme å avbestille er ikke bra, men mailen kom i ferien, og ble litt borte for meg innimellom mye annet, for jeg hadde dessverre glemt å sette opp sånn filter som putter det fra bokklubben i egen mappe etter en reinstallasjon i vår)

Har ordna meg en "office control journal" på jobb jeg. Printa ut og putta i perm i plastlommer, og merker av med tusj. flinkere med den enn den hjemme, for tiden...

Og mens jeg ordan til denne, i A4 for enkelhetsskyld (har platlommer og perm tilgjengelig da, og jobben tar jo slett ikke skade av at jeg tok en av de permene som vi faktisk fikk lov til å ta med hjem om vi ville, de var tilovers, og putter inn i den noen ark i velbrukte plastlommer som jeg fant fra den før meg eller den før der igjen som har hatt kontoret, da jeg rydda det... og bruker dette for å strukturere arbeidsdagen og få gjort mer på jobb.) kom jeg til å tenke på min "blåperm" hjemme.

Jeg har en blå A5 perm som er min controlljournal, som lider under et par forhold

1) den er utdatert/ikke oppdatert

2) den er på en måte ligg for full...

Kjøpte en liten, smal A5 perm fordi det skulle være mulig å ta den med meg. Det er her jeg har min ajourførste adressebok, her har jeg frimerker, noen generelle postkort, kalender, merkelappene som skal på brev vi sender Plan-fadderbarnet vårt, derfor også vårt faddernummer (kom hendig med under tsunamigreiene, når vi var på juleferie og min mann følte vi burde gi et bidrag, og vi valgte å gjøre det via PLAN, da skulle det merkes med vårt faddernummer, så kom det med i den skattereduskjonen vi får, slik at vi derved kunne gi litt mer, på et vis bli sponset litt ekstra av staten til de som led)

Men pga at jeg like å ha alt dette i min controlljournal, sammen med nødnumre, "prosjektark", "mine trøstende ordtak", soneoppgaver, detaljrengjøring, ukegasgplaner og julegavelister... så er den rett og slett litt full.

Jeg har vurdert å bruke A4, for da får man på en måte plass til litt mer pr side, men blir den tynnere av det, elelr bare større skrift, slik det er i min jobb-journal, kanskje? Og er det tungvindt med en A4-perm? Kommer jeg likevel til å putte den i kofferten når jeg drar på julefrie? (Kjekt å ha, enten vi kommer på et julekort som vi ikke hadde sendt, eller at jeg gjør meg notater om nyttårsforsetter, prosjektfremgang eller reviderer rutiner på sengekanten mens jeg venter påatmin mann skal bli feridg på badet (hjemme leser jeg, på ferie har jeg ikke tilgang på så mange bøker og tegneserier, så da blar jeg gjerne i min CJ)

Hvilke tanker har dere omkring deres bruk av CJ? Hvilket format bruker dere? Og tar dere den noen gang med dere? (føler jeg delvis har laget min til en kombinasjon av CJ og "Office in a bag" inni permen min, litt "feil"?

Skrevet

Min kontrolljournal er i A4-format. Kjøpte en søt perm med hvite roser på, der har jeg livet mitt med fødselsnummer, diverse koder, kontonummer, sonerengjøring, ja alt det du nevner. Jeg oppdaterer den når jeg har tilgang på PC, evt. noterer på arket og tar alt sammen i en fleng hvis jeg har mange ting som skal sees over.

Jeg tar den ikke med meg, men jeg har lastet hele over på en minnepenn, og den har jeg med meg. Altså, papirversjonen hjemme og elektronisk i veska. PC har jeg ofte tilgang på, både hjemme og på besøk.

I dag har jeg hentet Vilde i barnehagen med diaree igjen. Så planene her hjemme har blitt litt stokket om. Men jeg får sikkert både laget middag og hengt opp vaska.

Skrevet

Hei Malama.

Min CJ er under utvikling. Jeg har valgt å dele den opp i flere systemer, iallefall fungerer det bra for meg nå i starten.

Jeg har kjøpt en smal A4 ringperm med mykt plastomslag på bokhandelen. I plastlommene der har jeg en side med morgen og kveldsrutiner og noen sider der jeg har delt opp ukedagene med hva som skal gjøres Hos meg er ukedagene slik:

Mandag. Vannplanter + 15min i sonen

Tirsdag. 15min i sonen + stryke + papirarbeid som må gjøres?

Onsdag: 15min i sonen + Er kjøleskap/fryser ryddig? + Lag handleliste og middagsmeny for uken + Bade ungene

Torsdag: Handle ukens innkjøp + støvsuge alle gulv, vaske noen, vaske grundig gulvet i sonen

Fredag: 15min i sonen + Papirdag, sjekk bursdager, gavekjøp og avtaler + Er huset ok for helgen?

Lørdag: Noe som må handles i fellesskap?

Søndag: Husvask + Bade ungene + Sjekke om klær er i orden for uken som kommer

Her setter jeg også inn lister etterhvert om feks hva jeg må pakke for stranden, weekend, sommerferier, vinterferier osv Jeg skal også lage en liste med personnr, forsikringsnr osv for familiemedlemmene.

Denne CJ er da tilgjengelig for hele husstanden.

I tillegg har jeg en A5 notisblokk. Her har jeg lister over hva som må kjøpes, fikses, gave ønsker etterhvert som jeg ser vi trenger7ønsker oss ting og en To Do list. Denne ligger på kjøkkenet og jeg tar den alltid med meg i vesken når jeg går ut. Da husker jeg å handle ting eller kan notere ned det jeg kommer på underveis når man er i "vente" situasjoner. Adresser ol har jeg ikke, kun mobilen med tlf nr

Skrevet (endret)
Tusen takk, Elastica. Synes dere andre også er flinke. :)

Rutinene mine har jeg bygget opp over lang tid, og dreier seg like mye om å ta vare på meg selv som huset. Viktig det også.

Har brukt Flylady sin "metode" for å innarbeide nye vaner/rutiner. Eksempelvis klarte jeg å begynne med spaserturer hver dag takket være Flylady. Tidligere hatet jeg å gå turer, nå har jeg gjort det siden januar, og det første halvåret gjorde jeg det hver eneste dag - uansett vær.

Tror du sier mye viktig her. Rutiner er viktig og de bør også innebefatte en selv.

I dag er det møtevirksomhet mesteparten av dagen + at vi er invitert på middag i ettermiddag.

Foreløbig ser listen min slik ut for dagen, i tillegg til morgen og kveldsrutinene mine (merket med rødt = ferdig):

Bade ungene

støvsuge stue

Smårydde

Lage middagsmeny for en uke fremover

Skrive handleliste

Bestille skjemaer

Skrive brev for jobben

Stryke ferdig

Endret av Regine.
Skrevet

Vi var for late til å få gjort homeblessing og sonearbeid i går, så det står på planen for i dag.

Derimot fikk vi laget en god middag og tatt oss tid til hverandre. Hadde jo tross alt vært gift i fire år og elleve måneder i går, og sånn må selvfølgelig feires :ler: Mannen var etterpå flink til å rydde opp, mens jeg tok en runde med klær. Fikk vaska og hengt opp en maskin, og brettet sammen pluss strøket det som hang på snora. Har et forsett om å stryke ting etterhvert som det kommer av snora (stryker ikke alt da, men det som trenger å strykes sånn som duker og skjorter), sånn at det ikke hoper seg opp.

Vi fikk også satt på plass de nymalte skuffene i nattbordene, og skrudd knotter og håndtak på skufer og skap. Det begynner å se veldig bra ut, nå mangler bare innmaten i klesskap, tettelister rundt vinduene og nye lamper så er vi i mål :)

Skrevet

Gøy å lese at dere har driv, jenter! Selv ble det 15 minutter luking i hagen, 15 minutter decluttering i stua (ble nesten ferdig med hotspoten som har overtatt et stuebord), en klesvask og vanlig kjøkkentjeneste i går.

Idag har jeg brettet og ryddet bort rent tøy og laget middag. Jeg må stramme meg opp for å få hengt opp neste ferdige klesvask, og oppvasken overlater jeg til morgendagens Dunilla. Jeg må legge meg tidlig i dag.

En ting har gått inn i rutinene mine så umerkelig at jeg glemmer å fortelle det; Jeg forbereder meg på morgendagen på kvelden. Sjekker kalender for avtaler og gjøremål, finner frem klær og sko, og pakker/legger klar veske med nødvendig innhold. Setter mobil til lading og legger husnøkklene på dørmatta (så finner jeg dem når jeg skal gå) :)

Skrevet

Homeblessing og litt sonearbeid er gjort, har oppdatert innlegget fra mandag :)

Skrevet

Alt jeg skrev i sted forsvant. Men det gjør ingenting, for da fikk jeg inspirasjon til å gjøre litt mer før jeg skrev et nytt innlegg :fnise:

I ukens sone: stua har vi flyttet ut alle møblene og fjernet tapeten på en vegg. Den største veggen slipper vi kanskje unna med kun å sparkle. Da står det igjen en liten vegg og en laaaang vindusvegg. Spisestuekroken må vi ta senere, for den bruker vi til stue nå. Framdriftsplanen blir noe slikt (vi tar det sakte :))

-fjerne tapet (denne uka)

-pusse og sparkle x2 (neste uke)

-vaske og grunne vegger og tak (i løpet av september)

-male (ihvertfall før jul)

Rutinene i dag har gått sånn noenlunde. Det ble ingen skikkelig middag siden jeg brukte ettermiddagen på å få litt kulturell input. Øvelsene ble også litt kortet ned, jeg klarte kun 1 repitisjon med bekkenløft og utstrekning pga smerter. Knipeøvelsene fikk jeg gjort under forestillingen :lur:

Jeg har lagt sammen og på plass en maskin med kokvask, og mannen har satt på en ny. Prosjektet fra forrige uke med å vaske alle dyner og puter er straks ferdig. Jeg mangler bare barnedynene - de må tas på dagtid i morgen.

Økonomirutinene fungerer veldig bra, det er mye lettere å holde oversikt over hvor pengene går når man har forskjellige kort til forskjellige utgifter (matutgiftene er fortsatt skremmende store :tristbla: ).

Mannen har ordnet med ekstra skuffer til klær, så nå er hotspoten på kommoden i gangen snart borte. Den på kjøkkenet skal tas under kveldsshiningen , mens de på stua er nedprioritert under oppussingen :)

Det eneste som mangler i kveld er da shining på kjøkkenet. Shining på badet passer egentlig best å ta om morgenen.

Det med å legge klart ting kvelden før er veldig lurt, Dunilla! Det er absolutt noe jeg vil ha inn i rutinen etterhvert. Men nå må jeg nesten fokusere på å få skikkelig på plass de vanene jeg har begynt på.

Skrevet

Ble overmannet av arbeidslyst (skjer ikke hver dag, så det måtte utnyttes :ler:), så jeg fikk gjort klart kjøkkenet for kvelden, hengt opp noen klær, tatt en runde og "godsnakket" med varmkomposten før jeg fikk mannen med på en liten økt på soverommet. I dag har vi vasket inni skapene og satt inn det av skuffer vi hadde ledig. Skal finne noen flere skuffer som er i bruk andre steder, så det er litt mer jobb. Har også bestemt hvordan vi skal fordele klærne, men det gjør vi ikke noe med rikig enda, først skal all innmaten på plass.

Skrevet

Dette med kontrolljournal var jeg litt negativ til da jeg først leste om det på hjemmesiden til flylady, men nå begynner jeg å forstå hensikten. Det er absolutt noe jeg skal vurdere etterhvert. For mitt bruk, siden jeg har noen timers arbeide med økonomistyring i løpet av et år, tror jeg det beste hadde vært et lite kontor/arbeidspult i nærheten av stua der jeg kunne samle alt av papirarbeide på et sted. En perm med lister o.l. ville i dag bare blitt et ekstra element som bidrar til rot.

Skrevet
Foreløbig ser listen min slik ut for dagen, i tillegg til morgen og kveldsrutinene mine (merket med rødt = ferdig):

Bade ungene

støvsuge stue

Smårydde

Lage middagsmeny for en uke fremover

Skrive handleliste

Bestille skjemaer

Skrive brev for jobben

Stryke ferdig

Mangler noe her ja, men er tålig fornøyd. Har stortsett vært utenfor hjemmet i dag og alle morgen/kvelds rutiner er ivaretatt i tillegg til listen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...