Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

søren :sjenert: Går treigere når man ikke er innlogget.

Neste ukes sone er er stua. Da tror jeg faktisk vi skal ta skikkelig i og pusse den opp! Det som må gjøres er:

-male taket

-sparkle, pusse og male veggene

-pusse og lakke vinduskarmene eller male dem hvite?

-slipe og lakke parketten

Dette blir selvfølgelig for mye på ei uke, men de to første punktene bør vi komme et stykke på vei med.

Denne uka har jeg fått vasket ca halvparten av dynene. Siden jeg har fått unna de gamle haugene av skittentøy kan jeg nøye meg med en maskin med klær annenhver dag og ei dyne annenhver dag. Da bør de fleste dynene være reine i løpet av neste uke.

I kveld er shiningen på stue og kjøkken ferdig, kjøleskapet er tømt for gammel mat (søppeltømming i morgen) og de fleste øvelsene er gjort. To hotspoter er helt bra (stuebord, kjøkkenbord), tre er godt på vei (peishylle, spisebord, skjenk), men for de to siste (kommoden, badet) må vi ordne det underliggende problemet først.

På badet mangler en liten søppelbøtte til småting, og i gangen mangler plass i skuffene til ungen sitt yttertøy. Det fikser vi i morgen. Alt i alt en bra dag :jepp:

Skrevet (endret)

Hm, søvnløs... Jeg setter på klokken og tar mine 15 minutter decluttering for mandag før jeg går til sengs igjen.

Regine: :velkommen: Håper du blir i tråden!

Gaja: Bra jobbet! Selv har jeg mange flere ukontrollerte hotspot'er enn deg, og ingen ambisjoner om å ta dem like kjapt! Men det er faktisk verst i stua, og siden det er ukens sone får jeg kanskje kverket flere i løpet av uken.

Når det skal sies, så har jeg endelig greid å få en rutine så jeg fjerner hotspot'en på spisebord og databord nesten hver dag. Spisebordet har fått pen duk pyntet med et par utvalgte yndlingsting, og det hjelper veldig på motivasjonen til å holde det ryddig for unødvendige papirer.

Edit: Og "nye" elementer i en hotspot er mye lettere å gjøre noe med, enn noe som har ligget i ukesvis (Dunillas erkjennelse) :ler:

Endret av Dunilla
Skrevet

Og jeg har ryddet i mailboksen min. Seriøst, hvorfor sletter jeg ikke flere mail med det samme, eller er flinkere til å lage undermapper der de kan ligge (Og da er ikke FlyLady-mailene tatt med, for de kommer på en egen mailkonto jeg har bare for det...)

400 mail har blitt 100. Det tok litt tid, men det gjelder å være litt streng og ikke samle på alt.

Skrevet

Så vi skal være i stuen denne uken?

Da skal jeg:

- fjerne malingsflekker fra gulvet

- henge opp diverse bilder som skal på veggene etter flyttingen

- pusse glassdørene ut til terassen

- støvsuge den grønne "gressmatten" på terassen rett utenfor stuen

- kjøpe teflonduk eller annen barnevennlig duk til spisestuebordet (endelig, 2 meter langt!)

Dunilla: inspirert av deg har jeg også ryddet mailboxen min, både jobb og privat. Thanks! Nå er det mer oversiktlig enn på lenge!

Skrevet (endret)

Kjapp samtale med mannen, vi er enige om å:

- Støvsuge møblene :hoppe:

- Tørke støv litt ekstra grundig :hoppe:

- Tørke støv av persienner :hoppe:

- Tømme aske og vaske ruta på peisen :hoppe:

- Fylle opp med ved og tennved (høst her ja..) :hoppe:

- Støvmoppe gulvene ekstra grundig (kriker og kroker, ikke bare midten) :hoppe:

- (Om vi rekker) Støvmoppe tak og vegger :hoppe:

Endret av Fakse
Skrevet

Så har jeg en ny liste med telefoner jeg må ta og som jeg av merkelige grunner synes er litt ubehagelige. Men av og til må upopulære jobber tas, i steden for å gremme seg over at man tok på seg frivillig arbeide på fritiden. Jeg vet det er anti-utsettelsesdag på onsdag, men det er en 10-15 telefoner så jeg får dele opp og ta 5 om dagen.

Stuen, ja...

Jeg skal være fornøyd om jeg i løpet av uken får

-swiffet gulvet, gjerne godt inn i krokene og under sofaen for en gangs skyld

-kverket hotspot'ene

-vannet og gjerne dusjet alle stueplanter

-vasket stuevinduer utvendig/innvendig

-fjernet rusk og døde insekter og vasket i vinduskarmer

Jeg tror det holder i massevis.

Skrevet

Har fått unna:

- fjernet malingsflekker fra gulvet (dette må taes over flere omganger, det dukker alltid opp noen flere)

- støvsuget den grønne "gressmatten" på terassen rett utenfor stuen

- kjøpt teflonduk eller annen barnevennlig duk til spisestuebordet (endelig, 2 meter langt!)

Qliomannen har fikset ny strømkurs på soverommet, så det ble en ekstra runde med støvsugeren på kvelden. Siden han tok ned lampa i gangen benyttet jeg anledningen til å vaske den (gjennomsiktig glasslampe) og skifte pære da den ene hadde gått.

Og vaskerommet har fått en liten ansiktsløftning. Har ryddet vaskemidler o.l. i skap, strekt snorer i taket og gjort klar morgendagens maskin. Det kommer seg, veldig sakte, men det er fremskritt!

Gjest Elastica
Skrevet

Flinke jenter!

I kveld har jeg vært på møte, så det er litt begrenset hva jeg har fått gjort.

Noe rakk jeg før jeg dro; Vaske hundebur/kurv og hundetepper. Rydde etter middagen. Legge på dynetrekk på den hyppige brukte gjestesengen så det er klart for neste innrykk, handlet.

Jeg pleier å si at det er tre ting jeg må ha gjort om kvelden for at morgenen skal bli en så koselig tid som mulig. Det er å tømme oppvaskmaskinen (hvis jeg rydder gjør jeg det med en gang den er ferdig, jeg venter ikke til at det blir så sent at "nå må jeg legge meg med en gang"), legge frem tøy til ungene og smøre matpakker. Heldigvis er dette gjort for idag - og det er bare å håpe at ungene sovnet tidsnok til at de våkner med et smil i morgen.

Skrevet

Temperaturen ute var på vei mot null i natt, jeg kjenner det også på luften ute nå. Har akkurat reddet inn noen stueplanter som har stått ute i sommer.

Ukens plan:

-swiffet gulvet, gjerne godt inn i krokene og under sofaen for en gangs skyld OK- mandag

-kverket hotspot ved dør

-kverket hotspot på stuebordet

-kverket hotspot i seksjonen

-kverket hotspot i lenestol OK - tirsdag

-vannet og gjerne dusjet alle stueplanter

-vasket stuevinduer utvendig/innvendig

-fjernet rusk og døde insekter og vasket i vinduskarmer

Gjest Elastica
Skrevet

I dag er det en ting som gjelder:

Avlegge den #&%#¤?&# nettbanken et nødvendig besøk!!

Skrevet

Stua er fortsatt like urørt, både den oppe og den nede. Kom seint hjem fra jobb i går, og etter middag var det oppholdsvær og ikke så veldig kaldt, så vi kledde på oss og gikk ut for å ta et tak i hagen. Fikk på plass tre av fire kompostbiner på sitt nye "hjemsted", og fikk spadd om fra en av dem (to var tomme fra før). Nå gjenstår bare å flytte og spa om den siste bingen. *Venter på mer oppholdsvær*.

Skrevet

Jeg var en elendig FLYbaby forrige uke, men denne uka har jeg mer overskudd. Rutinene går som de skal, altså, så jeg har kunnet ha besøk som bare har ringt på døra. Det er deilig, det.

I går vasket jeg nedre delen av stueveggene (og de var skitne!) og tørket generelt støv.

Plan for resten av uka:

vaske gulv i stua og soverommet

rydde på soverommet

tørke mer støv i stua

Skrevet
Regine: :velkommen: Håper du blir i tråden!

Tusen takk Dunilla! :)

Skrevet

Jeg har ikke vært spesielt god FlyBaby i det siste, men det ser ganske greit ut hjemme grunnet et par kriseryddinger (stadige helgebesøk jo!)

Så da er et vel et poeng å reelt ta fatt i å holde det slik, rutiner, rutiner, rutiner!

Jaja, om jeg er dårlig på dette, så har noe av det smittet av på min mann ser jeg, for da jeg sto opp i morges var kjøkkenvasken tom for oppvask, ren og fin :)

Skrevet (endret)

I går fikk jeg vasket raskt over huset. Det var deilig. Planen er egentlig til å legge denne raske ukentlig husvasken til søndager, iom jeg snart begynner på jobb igjen (etter fødselspermisjon) og da vil mandager typisk være en lang dag på jobben.

Noen som har tips og erfaringer til hvordan man legger opp hverdagen med full jobb? Har stort hus jeg liker er i orden, 2 små barn som skal i barnehage og jobb som jeg har ca 1 times reisevei til en vei... sukk. Godt jeg har en fabelaktig mann :love:

I dag skal jeg ha middags gjester, maten er kjøpt inn, min fabelaktige mann skal tilberede den, så min oppgave er å dekke bordet.

Oppgaver i dag (Rød skrift = ferdig):

Ringe Frisør og Kiropraktor

Bestille smokker på nettet

Inn på nettbanken

Vanne blomster

Sette på vaskemaskin

Tømme oppvaskmaskin

Kaste magasiner

Rydde Hot Spot

Gjøre klar uteplass for gjester

Brette og legge på plass klær

Stryke

Tørr moppe gjennomgangsrom. Alle gulvene ble vasket i går.

Dekke bord

Endret av Regine.
Gjest gaja ii
Skrevet
I dag er det en ting som gjelder:

Avlegge den #&%#¤?&# nettbanken et nødvendig besøk!!

:fnise: Jeg er kanskje rar, men det er få ting jeg syns er så tilfredsstillende som å betale regninger. Da vet man at alt er i orden, det kommer ingen ekle purringer eller dyre inkassoer, og pengene som er igjen kan man bruke på hva man vil :sjenert:

Skrevet
:fnise: Jeg er kanskje rar, men det er få ting jeg syns er så tilfredsstillende som å betale regninger. Da vet man at alt er i orden, det kommer ingen ekle purringer eller dyre inkassoer, og pengene som er igjen kan man bruke på hva man vil :sjenert:

Der er vi like. Regninger unngår ikke disse øynene og månedsbudsjett over husholdningen føres :lur:

Gjest elianne
Skrevet

Finnes det noe lignende side på norsk? Synes det er tungt å lese og utføre oppgaver på engelsk, da jeg ikke vet hva alt betyr.

Gjest Dunilla ii
Skrevet

Hei Elianne!

Det finnes en norsk side (eller mailtjeneste?), men da må du f.eks spørre Tigerjente som er på KG. Hun har noe tilknytning dit som jeg har forstått. Jeg har vært innom der, men likte det ikke.

Jeg tok det heller sporty, fant fram ordboka og har blitt flinkere i engelsk etter at jeg begynte. Og dessverre så er den amerikanske originalen aller best, så det er den jeg trives med. Ville ikke byttet bort FlyLadys egen måte å uttrykke seg på for alt i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...