Gjest Elastica Skrevet 20. august 2007 #2661 Skrevet 20. august 2007 Høres ut som en bra og effektiv søndag, Elastica! Sånn er det når man har latet seg på ferie en uke. Åpningstidene i svømmehallen skal jeg jammen sjekke. Det kan være et alternativ nå som jeg må holde meg unna løping et år. Takk for påminnelsen!
Dunilla Skrevet 20. august 2007 #2662 Skrevet 20. august 2007 "egenhendig plukket og kokt hagesnegler" Med eller uten hvitløk, Elastica? Her: Rutiner morgen og kveld - på plass Klesvask - ja Hud- og tannpleie - ja antiutsettelsesting - gjort denne uken også, og det er mandag fornøyd med livet - ja Ha en fin dag alle sammen!
Gjest Elastica Skrevet 20. august 2007 #2663 Skrevet 20. august 2007 Takk, Dunilla! Jeg pleier å servere sneglene uten hvitløk - det er nok smakstilsetning i alt slimet som utskilles når sneglene dør. Dessuten pleier jeg å velge mine middagsgjester med omhu - og de pleier ikke være så nøye på om det er hvitløk i eller ikke. Idag har jeg helstekt kylling - der er det hvitløk!
gaja Skrevet 20. august 2007 #2664 Skrevet 20. august 2007 Kveldsrutinene med rydding sjangler og går på et vis, men klesvasken og matrutinene er ihvertfall på plass. I dag har jeg tatt første steg for å få ryddet opp i økonomien også. I dag går bare alt ut i et stort sluk, og vi bruker bare til det er tomt. Nå skal vi ha en felles regningskonto, sparekonto, løpende utgiftskonto (til mat og bensin) og hver sin brukskonto (til ting vi egentlig ikke trenger men har lyst på). Forhåpentligvis får vi litt oversikt nå over hvor alle pengene går, og får litt mer lyst til å spare når vi har "egne penger" Sonen denne uka er hovedsoverommet. Det ser egentlig ikke så ille ut, men jeg kunne trengt å få litt mer orden på klærne. Nå som alle er rene er det fryktelig fullt i skuffene Noe støvtørking og vasking hadde sikkert vært lurt også Dunilla: veldig bra å være ferdig med antiutsettelsestingen allerede Elastica: hagesnegler høres ikke noe særlig ut, jeg smakte albueskjell en gang, men det var mer som salt tyggegummi
Gjest Qlio Skrevet 20. august 2007 #2665 Skrevet 20. august 2007 Da begynner jeg å komme meg på plass i det nye huset! Hovedsoverommet er rent, alle klærne har tellekanter så denne sonen har jeg under kontroll. Badet er også strøkent, mens resten av huset... se det er en annen historie! Men jeg henger med, så godt jeg kan! I morgen kommer vaskemaskin og oppvaskmaskin. Hvor høyt jeg elsker hvitevarene mine har jeg nå funnet ut. Det er virkelig ett ekteskap til "døden skiller oss ad"!
Gjest Elastica Skrevet 21. august 2007 #2666 Skrevet 21. august 2007 Kjære alle Flyladies! Jeg vil gjerne få takket dere alle for at jeg virkelig har fått satt husarbeid i kategorien "ting jeg synes er gøy å gjøre". Etter å ha rapportert hva jeg har gjort daglig, fått utfordringer av dere andre, lest hvor flinke dere er alle sammen, har husarbeid nå endret status i mine øyne. Fra å være over middels ryddig - er jeg nå i ferd med å utvikle meg til den rene tyrannen. Mannen min er ikke alltid uforbeholden fornøyd, og avisene får sjelden ligge lenge på samme plassen. Jeg har virkelig fått øynene opp for at det stort sett finnes noe å gjøre i et hus (visste det før også - men fortrengt), at det å vaske kanten på oppvaskmaskinen er ramme alvor (gjorde det i går igjen, var det Idril eller Fakse som minnet meg på det for en stund siden?) samt at det faktisk ikke er nok å vaske bunnen i kjøkkenskapet en gang hvert åttende år. Dessuten vil jeg gå så langt at jeg tillegger dere all ære for at hagen min er så fin som den er i dag. Dette var virkelig et forsømt område, og Dunilla ga meg det berømte sparket bak og inspirasjon til å holde det fint - når det først var brukt så mye energi på å ruste den opp. Ungene har også lært seg at her i huset skal man rydde underveis - så er mye av jobben gjort. Nå høres det ut som jeg var en sluske før jeg beveget meg inn på tråden med det rare navnet, men det var jeg altså ikke. Det betyr som sagt at jeg snart fortjener benevnelsen tyrann. Hvilket gleder meg stort. For ikke å snakke om juleforberedelser! Gruegleder meg allerede! Takk, FlyBabies og ha en strålende dag alle sammen! Hilsen Elastica (som er på vei ut av et strålende ryddig hus, har sendt tre gutter avgårde, vasket to vasker, tromlet og lagt sammen den ene, redd opp fem senger, ryddet i noen papirer - men glemt frokost)
Idril_M Skrevet 21. august 2007 #2667 Skrevet 21. august 2007 Elastica Det er flere av oss som er i ferd med å bli tyranner! Jeg merker at jeg har en helt ny standard for hva jeg regner som rent og ryddig. I går fortsatte jeg prosjektet med å få rene vinduer og vinduskarmer på soverommet. Det er samlet helt utrolige mengder skitt der og selv om jeg har vasket og vasket hver gang soverommet er sonen, så finner jeg stadig nye krinkelkroker å vaske. *sukk* Ellers har kveldsrutinen blitt: - vaske oppvaskkummen - koste kjøkkengulvet - føle meg sexy-prosjektet mitt (som oppsummeringsmessig består i hudpleie og generelt ta vare på kroppen) - dusje - sette på oppvaskmaskinen hvis nødvendig
Dunilla Skrevet 21. august 2007 #2668 Skrevet 21. august 2007 Morsomt å høre erfaringene deres, Elastica og Idril! Jeg har langt på vei samme erfaringer som dere, bortsett fra at jeg var "ei sluske" før i mangel på tiltakslyst. Men jeg må likevel minne om at det ikke er lov til å bli "tyrann" i huset pga FlyLady. Det skal være hjelp for deg selv til å få gjort husarbeide og holde orden i ditt liv, men om familien plukker opp teknikkene men likevel føler seg presset og skviset, så har du gått for langt. Et av de viktige prinsippene til FlyLady er at vi IKKE skal strebe etter det perfeksjonistiske, men være tilfreds med det vi får utfært idag, og at vi jevnt og trutt følger en langtidsplan så ingenting blir uteglemt over tid. Men å skape mistrivsel eller uhygge i heimen fordi "vi er blitt så flinke" er strengt forbudt. FlyLady vil at vi "will find peace", og at familielivet skal bli mer harmonisk når ikke skrot og rot tar over og gjør oss irritable, glefsete og ute av stand til å prioritere de riktige tingene i familelivet fordi vi stresser oss selv med at "vi ikke har tid". OK, dagens reminder fra Dunilla. PS: Forresten veldig hyggelig å være hageinspirasjon for noen, Elastica! Til neste år får jeg kanskje gjort annet enn å holde gresset kort og rydde verandaen for unødvendige ting som blir "hensatt" der...hehe. (PS: Postet uten stave- og setningskontroll - bær over med meg!)
Gjest Qlio Skrevet 21. august 2007 #2669 Skrevet 21. august 2007 Vel, nå råder det totale kaos her... men hvitevarene er på plass og de får kjørt seg. Vaskemaskin nummer tre durer og går, og lykken var stor da oppvaskmaskinen suset på kjøkkenet. Qliomannen og svigerfar har flyttet alle de store og tunge møblene i dag. Jeg går rundt og smårydder litt her og der. På ungenes rom kan man nå faktisk se gulvet! Kjøkkenskapene fylles sakte men sikkert opp til randen og bilder samt lamper ligger strødd i hele stua. Men det blir bra, mer bekymret er jeg dog for Ida og stedatters bursdagsfeiring på lørdag...
Dunilla Skrevet 23. august 2007 #2670 Skrevet 23. august 2007 Jeg datt visst av her. Men idag slenger jeg meg med igjen. Hvilken sone er det denne uken?
Gjest Elastica Skrevet 23. august 2007 #2671 Skrevet 23. august 2007 Etter to dagers rapporteringsfravær, er jeg nå tilbake med to nye punkt på den vanlige listen min: Drikke masse vann (fordi jeg fortjener det) Sykle minst en halvtime på spinningsykkel (helst mer - fordi kneet mitt fortjener det) Nå må jeg snart løsrive meg fra kg, og komme meg på jobb. Fem senger er redd opp, ungene ute av huset, tom vasketøykurv. Idag er det handle, en ekstra omgang på stålhetten og kjøleskap og nettbank som står å gjøremållista. (Mannen min har nå tatt eksamen i kurset "hvordan åpne et kjøleskap uten å ta på annet enn håndtaket", og er i ferd med å gjennomgå praksisperioden. Det ser bra ut så langt.) Og jenter, en utfordring til dere! Er støvsugeposen full? (Det var nemlig mine...) Ha en fin dag, folkens - med eller uten vaskefilla!
Gjest gaja ii Skrevet 23. august 2007 #2672 Skrevet 23. august 2007 I går kveld kunne jeg ikke gjennomføre klesvaskerutinen, for det var ikke nok klær til å fylle en maskin :stolt: Etter flere ukers jobb kom vi til bunnen av skittentøyskurven Nå er ungen i barnehagen (første fulle dag), og jeg har fri fra jobben, så nå kan jeg gjøre hva jeg lyster :kaffe: Kanskje det hadde vært en ide å vaske dynene, siden det er master bedroom som er sonen denne uken? Det har, så vidt jeg kan huske, aldri blitt gjort
Gjest Elastica Skrevet 23. august 2007 #2673 Skrevet 23. august 2007 Kanskje det hadde vært en ide å vaske dynene, siden det er master bedroom som er sonen denne uken? Det har, så vidt jeg kan huske, aldri blitt gjort Bare et lite spørsmål gaja: Kan man vaske dundyner. Jeg trodde ikke det... men vet selvsagt ikke Jeg har iallefall ikke gjort det før, men jeg rister de ute hver dag før jeg rer opp. Kanskje jeg skulle vaske de? (Jeg har vasket ungenes dyner når de har hatt slike syntetiske. Nødvendig når de har hatt en liten tisseulykke i løpet av natten.)
Gjest Elastica Skrevet 23. august 2007 #2674 Skrevet 23. august 2007 Jeg glemte to ekstra punkt på listen: Sjekke vinbeholdningen før et evntuelt påfyll. Få mannen til å henge opp noen knagger under tak ved trappen til regntøy til ungene. Må minne ham på å skaffe rustfrie knagger.
Gjest gaja ii Skrevet 23. august 2007 #2675 Skrevet 23. august 2007 Bare et lite spørsmål gaja: Kan man vaske dundyner. Jeg trodde ikke det... men vet selvsagt ikke Jeg har iallefall ikke gjort det før, men jeg rister de ute hver dag før jeg rer opp. Kanskje jeg skulle vaske de? (Jeg har vasket ungenes dyner når de har hatt slike syntetiske. Nødvendig når de har hatt en liten tisseulykke i løpet av natten.) Dundynene mine kan både vaskes og tromles på 60 grader, mens de syntetiske bare tåler vask på 40 og ingen tromling.
Gjest Asti Skrevet 23. august 2007 #2676 Skrevet 23. august 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Elastica Skrevet 23. august 2007 #2677 Skrevet 23. august 2007 Jeg har både syklet og drukket bøttevis med vann i dag. Knaggene gikk i vasken - mannen hadde glemt å ta dem med hjem. Vinbeholdningen er sjekket - og var katastrofal på den hvite fronten. Vi har tilstrekkelig med rosé og rød, men mangler hvite. Noen tips? Ellers har jeg gjort det vanlige idag, alt ser lekkert og rent ut, til og med hetten har fått seg en omgang - og jif i vasken. Jeg har også vannet pottene, spylt terrassen, plenen er klippet (mannens oppgave) Det gjenstår å sette klar kaffetrakteren, hente vin til kjøling (liten innvielse av terrassen i morgen) og legge sammen en vask og sette den andre til tromling. Så er det :søvn:
Gjest Qlio Skrevet 24. august 2007 #2678 Skrevet 24. august 2007 Nå vet jeg ikke hvor jeg skal starte, så jeg begynte med å shine vasken... Målet er: - brette sammen vaska på senga (samt det som er tørt på snora etterhvert) og få inn i respektive skap. - legge opp to gardiner til kjøkkenet, stryke dem, skru opp fester og henge opp gardiner. - inn på loftet, hente frem gardiner og duker og legge dem i det arvede lintøyskapet som jeg endelig har fått plass til! - henge opp ett bilde på Ida sitt rom - henge opp ett bilde på Vilde sitt rom - rydde vekk gardinstenger fra stua og ned i boden MEN: - vasken skinner - senga er oppredd
Dunilla Skrevet 24. august 2007 #2679 Skrevet 24. august 2007 Jeg vet heller ikke helt hvor jeg skal starte, så jeg spiser middag først og så tar jeg oppvasken og shiner vasken. Bilen bør ryddes innvendig idag, men ellers bør jeg kanskje bare være snill med meg selv fordi siste uka har vært tøff på jobb og jeg er sliten. Mål resten av dagen utenom det jeg allerede har sagt: Legge meg tidlig - jeg trenger søvn Dusje + ansiktsrens/-pleie 15 minutter decluttering, tror jeg går fra rom til rom idag, det er lettest å bruke 15 minutter da.
Gjest Qlio Skrevet 24. august 2007 #2680 Skrevet 24. august 2007 Skal vi se, oppdatering følger! Nå gjenstår: - brette sammen vaska på senga (samt det som er tørt på snora etterhvert) og få inn i respektive skap. - inn på loftet, hente frem gardiner og duker og legge dem i det arvede lintøyskapet som jeg endelig har fått plass til! Jeg har: - shinet vasken - redd opp senga - hengt opp ett bilde på Ida sitt rom - hengt opp ett bilde på Vilde sitt rom - ryddet vekk gardinstenger fra stua og ned i boden - fikset alt med gardinene på kjøkkenet (ble dritfint!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå