Gjest Qlio Skrevet 14. august 2007 #2641 Skrevet 14. august 2007 Jeg er tilbake på nett! Flytter Flylady inn i huset, dvs vi tar ikke med mer i bilene enn vi klarer å rydde unna (dvs at vi har minimalt med esker som står rundt og flyter, mens gamle huset snart er tomt for ting inni skaper). Vel, oppdaterer mer senere, for nå har vi fått nett i det nye huset også!
Gjest Asti Skrevet 14. august 2007 #2642 Skrevet 14. august 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
gaja Skrevet 14. august 2007 #2643 Skrevet 14. august 2007 Nå er sorteringssystemet til klesvasken oppe og går, så nå skal både badet og vaskerommet bli ryddigere framover. Kveldsrutinen med å vaske og legge sammen minst en maskin hver kveld har gjort at jeg har kommet godt ned i korgene, nå vaskes det faktisk mer enn de fylles opp, så kanskje ser jeg bunnen om noen dager Av langtidsprosjekter har vi kjøpt krok til å henge opp vogga i i går, så den kan komme opp i dag, og så håper jeg å få lokket mannen ut med plentrimmeren (under oppsyn ) Til nå har jeg fått bygd opp disse rutinene: morgen: shine badet, sortere klesvasken. kveld: shine kjøkken og stue, vaske og legge sammen minst ei maskin. Langt fra så imponerende liste som mange andre her, men det gjør enorm forskjell her i heimen. Babysteps er genialt! Man blir så mye mer motivert til å smårydde hele dagen når det er ryddig om morgenen Er litt usikker på hva som skal bli neste rutine. Tror det må ha noe med matinnkjøp og -laging å gjøre. Det går det unødvendig mye tid og krefter i dag.
Gjest gaja ii Skrevet 14. august 2007 #2644 Skrevet 14. august 2007 Nå er jeg allerede godt i gang med prosjekt mat. Punkt 1 er å rydde opp i fryseren, skrive handleliste i forhold til ingredienser derfra, og sende mannen på butikken istedenfor å gå selv. Han har den unike evnen at han kun kommer hjem med det som står på lista
Malama Skrevet 14. august 2007 Forfatter #2645 Skrevet 14. august 2007 Hos oss er det motsatt, skal jeg ha bare det som står på lista, må jeg gå alene, er han med får vi med 50% ekstra, og går han alene så kan han ha liste på 3 ting og komme ut med ti... Å vaske en maskin hver dag har i alle fall gjort at jeg har kommet til bunnen av klesvasken før, så det er nok mulig. (på tide jeg gjentar den prosessen, tror jeg...)
Gjest gaja ii Skrevet 14. august 2007 #2646 Skrevet 14. august 2007 Å vaske en maskin hver dag har i alle fall gjort at jeg har kommet til bunnen av klesvasken før, så det er nok mulig. (på tide jeg gjentar den prosessen, tror jeg...) "ulempen" med å vaske alle klærne er at man ser hvor mye man faktisk har Så til helga må det bli en 27-tings kastedans, eller rettere sagt, nedpakking av alle klær som ikke har plass til stor mage, og opprydding i klærne ungen vokser fra slik at de er klare til nestemann. Gleder meg litt til å se gjennom alt det bittesmå, sortere ut det jeg liker/ikke liker osv.
Dunilla Skrevet 16. august 2007 #2647 Skrevet 16. august 2007 Lite gjort igår annet enn å få gjort noen ærender som har vært utsatt. Idag har jeg allerede decluttered 15 minutter - klistremerke i kalenderen igjen! Jeg har laget en slags ukeplan for neste uke, og jeg har bestemt meg for å fullføre opprydningen i garasjen i løpet av helgen.
Dunilla Skrevet 17. august 2007 #2648 Skrevet 17. august 2007 Måtte bare ta en 15 minutters rydding før jeg kunne rapportere at dagens klistremerke var satt på plass på kalenderen min Morgen- og kveldsrutiner er tatt. Bilen er grundig ryddet og vasket utvendig. I morgen må jeg støvsuge den innvendig og vaske matter. Finner jeg noe silikonspray skal jeg jammen shine opp gulvmatter og andre ting som den sprayen kan brukes på. (Må lese bruksanvisningen). I helgen har jeg tenkt meg på kunstutstilling og tur i skogen. Garasjen er ikke ferdigryddet ennå. Mulig jeg tar et kvarters jobbing i forbifarten.
Dunilla Skrevet 18. august 2007 #2649 Skrevet 18. august 2007 (endret) Jeg er visst morgenfugl idag! Har vært i garasjen et kvarter og hentet med meg to støvete kasser inn som skal gjennomgås etter hvert. Et hjørne av garasjen er blitt et loppis-hjørne. Jeg må finne et loppemarked for disse småmøblene. Jeg har begynt på å lage en stor porsjon hjemmelaget lapskaus. Det blir middag i helgen, og mye fryser jeg ned i middagsporsjoner, så har jeg fremover som raske middager for en. Endret 18. august 2007 av Dunilla
Fakse Skrevet 18. august 2007 #2650 Skrevet 18. august 2007 Denne uken har det ikke blitt gjort så mye bortsett fra de faste rutinene. Veggene på badet er fortsatt like uvaska, for det har stadig kommet ting i veien. Sånn blir det noen uker, men det gjør jo ikke noe, så lenge rutinene gjør at det holder seg greit, så er det jo fremgang når man får gjort noe de andre ukene I går fikk vi hengt opp gardinene på det nye soverommet. Bestillt med spesialskinne for å kunne mørklekke rommet samtidig som vi får inn luft. På grunn av måten vinduet var konstruert var ikke rullegardin mulig, men jeg er veldig fornøyd med den løsningen vi nå har fått, og enda mer fornøyd med at vi fikk hengt dem opp dagen etter at de kom i hus. Gardinoppheng er sånn som lett blir utsettelser her i huset . I dag skal mannen male skapdører på soverommet, og jeg skal rime av fryseren og tømme nattbordene våre sånn at de blir klare til å males. Enda et lite skritt på veien mot ferdig soverom. Ikke langt igjen nå
gaja Skrevet 18. august 2007 #2651 Skrevet 18. august 2007 Ja denne uken har vært litt sløv. Det er glidd litt ut med kveldsrutinene ang. rydding. Vi har rydda litt hver kveld, men ikke shina helt. Men nå skal det på plass igjen. I dag vil jeg prøve å få mannen med på å rydde vaskerommet og sortere klær. Med besteforeldre som maser for å få lov til å være barnevakt kan vi få gjort litt av hvert
Gjest gaja ii Skrevet 18. august 2007 #2652 Skrevet 18. august 2007 Har forresten fått rydda unna noen og 60 kjærlighetsromaner jeg skal gi til en lærervenn. Hun skal ha et prosjekt om kjønnsroller. Egentlig er det bare et triks for å få elevene til å lese noe som helst, noen av dem er så å si analfabeter
Dunilla Skrevet 18. august 2007 #2653 Skrevet 18. august 2007 Å gi bort romanene i håp om å få noen til å lese "noe" er da en super "slu" baktanke! Her har jeg fått ånden over meg og har swiffet alle gulv. Det synes godt og jeg blir kjempefornøyd over å ha gjort det.
gaja Skrevet 18. august 2007 #2654 Skrevet 18. august 2007 Da har vi fått ryddet vaskerommet, og dermed fått unna et punkt på langtidslista mi (#2617). Dessverre viste det seg når vi fikk ryddet unna litt, at det er masse mugg oppover veggene der. En lekk varmtvannstank og masse fuktighet fra vaskemaskin/tørketrommel var visst ikke helt bra. Så nå er det kommet et nytt punkt på den samme lista; å pusse opp vaskerommet. Da etter våtromsstandarden med skikkelig membran og fliser oppover veggene, og kanskje en klessjakt fra etasjen over :gruble: Matrutinene går bemerkelsesverdig bra. Vi har kjøpt magnetisk notatblokk og blyant på http://shop.unicef.no/, og kan dermed skrive opp det vi trenger etterhvert. Handleliste betyr både færre turer for å kjøpe ting man har glemt, og færre dobbeltkjøp. Etter maten håper jeg å få skrudd opp noen hyller slik at vi kan få musikken på plass. Bøkene tar sin tid, siden mannen må få tak i alt verktøyet først. Nå blir det jo bruk for litt færre hyller enn i utgangspunktet, men hullene fylles nok snart opp igjen.
Dunilla Skrevet 19. august 2007 #2655 Skrevet 19. august 2007 Så heldig at dere fikk ryddet vaskerommet og fant fuktskadene da, Gaja! Tenk om det hadde stått slik uoppdaget et halvt eller ett år til! Idag har jeg tømt resten av en bag med gamle papirer. Mye kast, og noe jeg ikke helt kan forholde meg til ennå. Så de puttet jeg opp i en liten pappeske. Der får jeg samle alle papirer som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Jeg regner med at når alle plastposene med gamle papirer tilslutt er gått gjennom, greier jeg å ta den siste lille pappesken med "resten" og lage et ordentlig arkiv også. Uansett så har jeg kastet 95% av papirene så langt. Hotspot'ene er dynger med gamle notater, regninger, kontoutskrifter, avisutklipp jeg aldri har fått lest, og masse annet rart som tiltrekker seg hybelkaniner. De blokkerer energibanene i min egentlig veldig hyggelige leilighet, og skaper sånn misnøye hos meg. (litt feng-shui-inspirert idag). Jeg trenger faktisk verken drasse på det eller lagre det, men det er pyton å komme i gang å rydde fordi jeg har en teit skyldfølelse for at jeg skal kaste det, og dels bebreidelse fordi jeg ikke har sortert og ryddet for lenge siden. Klistremerke på kalenderen idag, og klokka er ikke blitt 10 ennå !
Fakse Skrevet 19. august 2007 #2656 Skrevet 19. august 2007 Bra Dunilla Jeg fikk avrimet fryseren og tømt nattbordene i går. Mannen fikk kraftvasket skapdørene og lagt dem til tørk, så nå er de klare for første strøk. Kanskje trengs det bare ett strøk siden de er lyse fra før. Jeg fant en del kraftbein og sånn i fryseren i går, så jeg er i gang med å koke kraft av dem nå. De tar mindre plass i fryseren på den måten, dessuten har jeg en plan om å lage suppe til lunsj noen av dagene denne uka, så da er det en del av kraften som ikke engang trenger å fryses ned igjen
Dunilla Skrevet 19. august 2007 #2657 Skrevet 19. august 2007 Takk, Fakse. Du er flink selv, som bruker opp det du har i fryseren i steden for at du graver det opp om tre år og må kaste alt fordi det er blitt alt for gammelt! Jeg er også blitt flink i å titte ned i dypfryseren for å planlegge neste ukes middager ut fra hva jeg har der. En dypfryser skal bare være til mellomlagring, ikke siste hvilested for gammel mat!
Gjest Elastica Skrevet 19. august 2007 #2658 Skrevet 19. august 2007 Tilbake fra ferie, og jeg har med glede konstatert at den nyinnkjøpte skulpturen passet perfekt på peisen, slik jeg tenkte den ville gjøre. Det fikk meg dessuten til å rydde unna endel ting der som ikke lenger passer inn. Siden vi kom hjem sent i går kveld, var det bare enkel utrydding av bagasje jeg fikk gjort. Idag derimot, har jeg pakket ut resten, tøyet er i ferd med å bli vasket (fem sett dynetrekk og lakner, håndklær og tøy til fem på ferie en uke). Hagen er i orden etter en uke med regn og noe arbeid som er gjort (trapp i skifer opp til den nye terrassen), hundesengene står klart til å ta i mot beistene som har vært på kennel, sekkene er pakket til to skolegutter som har første dag etter ferien i morgen, Jeg har bestilt noen møbler på nett som vi så på i Danmark. Alt er dermed ryddig, slik det pleier å være. Dessuten har jeg ryddet litt ekstra i noen skap, og fått hevet litt. Jeg har også ryddet opp etter besøk som var her rett før vi reiste. Her er forresten bilde av en lignende skulptur som vi kjøpte i Lønstrup i Danmark. Laget av Anders Friis.
Gjest Elastica Skrevet 19. august 2007 #2659 Skrevet 19. august 2007 Etter en dag med utpakking, hagearbeid, tøyvasking og -bretting, og vanlig rydding, ligger når tre nydusjede gutter klar for skoledag og barnehage til i morgen. Tøyet deres ligger også klart, samt matpakkene i kjøleskapet. Jeg har dessuten lagt sengetøy på gjesteseng, montert lampe som elektriker skal henge opp i morgen, egenhendig plukket og kokt hagesnegler, og prikken over i'en: gjort istand kaffetrakteren til imorgen tidlig. En god morgen er kun et trykk unna. Legger til at jeg har lastet opp musikk til ipoden min, kysset masse på mannen min og muligens kjeftet litt for mye på ungene da de bråkte når de egentlig skulle sove. Husarbeid det også...
Fakse Skrevet 20. august 2007 #2660 Skrevet 20. august 2007 Høres ut som en bra og effektiv søndag, Elastica! Jeg er også fornøyd med helgen. Vi har vært sosiale, vi har slappa av, vi har kommet videre på oppussing av soverommet, og vi har hatt tid til hverandre. I dag får vi foråpentligvis malt siste strøk på skapdørene, og kanskje kraftvaska nattbordene. Mandag betyr at det er på tide med litt homeblessing, og jeg har dessuten et mål om å få kommet meg på svømming om tida strekker til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå