Malama Skrevet 11. august 2007 Forfatter #2621 Skrevet 11. august 2007 Vi klarte i alle fall å få i oss vitaminer, rydde av bordet, ta oppvasken og tørke av oppvaskkummen i går.
Dunilla Skrevet 11. august 2007 #2622 Skrevet 11. august 2007 (endret) Det betyr smilefjes i kalenderen din, Malama? Jeg har akkurat tatt en liten oppvask fra igår kveld pluss etter dagens syltetøylaging. Jeg er overrasket over hvor greit det var å få ryddet/vasket etter "kokingen". Jeg vil ikke se bort fra at jeg kan komme til å lage mange fler små porsjoner syltetøy med div. eksperimentelle blandinger av sesongens bær/frukt når det går så greit. Jeg synes egentlig "gammeldagse husmorsysler" er koselig å pusle med, jeg. PS: Malama: Jeg ble nyskjerrig på nedtellingen i signaturen din, med juleblomst. Er det startskuddet til årets "Cruisin' through the Holidays"-missions til FlyLady, eller? Endret 11. august 2007 av Dunilla
Malama Skrevet 12. august 2007 Forfatter #2623 Skrevet 12. august 2007 Det ble smilefjes i kalenderen ja. Og det klarte vi på et vis å få til i går også. (selv om det var svigermor som tok oppvasken, og svigerinnene tørket, mens jeg og min mann dro avsted og kjøpte pizza....) Og neeei, nedtelleren er ikke egentlig til flyladyrelatert (begynenr det også 1. oktober, kanske?) Det er rett og slett nedtelling til juleforumet på KG åpnes Jeg laget heeeeeeeeelt enkelt syltetøy i gårmorges jeg også da. Min mann kjøpte en kurv bringebær som var ment til dessert eller noe sånn forrige helg, men den ble aldri spist rett og slett. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle lage til av den, hadde ikke vaniljesaus eller krem eller noe som helst, og den ble bare stående i skapet. (Nå har jeg kjøpt inn vaniljesaus da, så jeg har til en gang jeg trenger) men... beslutta i går at den kunne bli syltetøy. Rørte det sammen med litt sukker, ble så godt så. Om enn veldig rennende da, for jeg hadde jo ikke noe syltepulver eller frysepulver (skal jo ikke fryse den uansett da, det var jo bare så lite at vi spiser det opp, tenker jeg) Ble nesten inspirert til å lage skikkelig syltetøy, for hjemmelaget, rørt syltetøy er SÅÅÅÅ godt. Er jeg for sent ute til å få tak i nbringebær i litt større mengder enn en kurv (for en halv formue) på matbutikken tro?
Dunilla Skrevet 12. august 2007 #2624 Skrevet 12. august 2007 (endret) Jeg vet ikke når FlyLady starter sin nedtelling med juleforberedelser, men det har vært kjempekoselig å følge den de siste to årene. Så selv om jeg ikke har stor familie og skal ha 20 slektninger til middag hele julen gjennom, har den vært veldig nyttig (supert å starte veldig i tide med å finne frem gavepapir og alt det andre man trenger, så man slipper løpe ut 23/12 og stresshandle.) Når det gjelder husarbeide er jeg nok en "slow learner", men det sitter godt når det først har satt seg. Stå på Malama, og gjør kveldsrutinen din i kveld også! Her har det vært to dager uten klistremerker i min kalender, men idag har jeg allerede vært i garasjen i 10 minutter og ryddet ("fangst": 1 bærepose Rett-i-søpla). Inne har jeg satt på en hvitvask, har en sortert kulørtvask klar til neste vask, og jeg har ryddet i papirer 5 minutter (en ny hot spot på kjøkkenbordet). Brettet og ryddet på plass en tørr klesvask. Det fine med færre klær er at det er mer oversiktlig, bedre plass i klesskapet til rent tøy, og det føles som om jeg bare tar halvparten så mange klesvasker selv om jeg skifter klær like ofte som før. Ah! System! Orden! Det kommer seg! Edit: skriveleif Endret 12. august 2007 av Dunilla
Malama Skrevet 12. august 2007 Forfatter #2625 Skrevet 12. august 2007 Skal nok klare kveldsrutinene mine i kveld også ja. Besøket drar i løpet av dagen, så da er det bare oss her i kveld, noe som gjør det litt lettere. Lettere å huske, og lettere å gidde, enn når man sitter og skravler med besøk man bare ser noen få ganger i året. Jeg har starta vaskemaskina, jeg vasker ikke klær når jeg har besøk egentlig, om det er korttidsbesøk, men nå tenkte jeg at de drar vel snart... Og vaskemaskina bruker jo litt tid på å vaske også. Oppvaskemaskina er ferdig, så den skal jeg straks ta å tømme, tenker jeg. Men, akkurat nå skrus det skuffer på kjøkkenet, (de som har ramla ut) så jeg venter litt med det....
Idril_M Skrevet 12. august 2007 #2626 Skrevet 12. august 2007 Jeg kommer til å være en ganske basic FLYbaby fremover. Har dreisen på morgenrutine og vasken om kvelden, men det kommer omtrent til å være det jeg får til også. Skal nemlig jobbe om dagen og være student om kvelden og i helgene til midten av november, så da blir det nok litt tilfeldig hva jeg gjør av rengjøring i pausene. Men litt er bedre enn ingenting!
Malama Skrevet 12. august 2007 Forfatter #2627 Skrevet 12. august 2007 Besøket dro vesentlig mange timer senere enn ventet, grunnet at min mann brukte tiden på å reparere pc'n til sin søster, som kræsjet da de kom hit, og ikke ble ferdig før. Men jeg fikk hengt ut ei maskin med klær mens de var her, startet den igjen, og nå henger den også til tørk. Oppvaskmasina ble tømt, uten at jeg gjorde så mye (Jeg rusla stulle ut for å gjøre det, men straks svigermor hørte lydene av at jeg tok i den, så kom hun for å hjelpe, så mens jeg bar på stua det som var av "penservise" tømte hun det meste av resten... Jaja, kjekt med hjelp) Og nå har vi roet ned, min kjære ser fotball på tv'n og jeg sløver på sofaen med pc på fanget. Deilig, rolig. Kjekt med besøk altså, men man merker det med 4 ekstra folk i huset...
gaja Skrevet 12. august 2007 #2628 Skrevet 12. august 2007 Jeg har fått unna et punkt på langtidslista mi (innlegg 2617) i dag, var på plantasjen og kjøpte gjødsel og espalier, så nå er både bærbuskene, plommetreet og rododendronene gjødslet, og klematisene og kaprifolien har fått noe å klatre i. Jeg føler at jeg begynner å få litt oversikt over hva som er planter og hva som ugress i hagen nå, så neste år blir det nok mye enklere å luke Lurer på om jeg skal tegne en skikkelig skisse for å huske hva jeg skal ta bort og hva som få stå. Hagen har vært fin en gang i tiden, men det er blitt plantet alt for mye i den, og den er nærmest blitt vanskjøttet de siste årene. Det er mye spennende og fint som vokser her, men vi må bare fjerne ting for at ikke alt skal kveles. Dessuten har jeg alltid ønsket meg en frukthage, og da må nok de rare japanske granbuskene vike Vanlig hagestell er det verre med nå. Mannen fjerner alt som er grønt hvis han slippes løs på egenhånd, han nekter å se forskjell på plantene. Men jeg fikk fjernet to trillebårlass med ugress som var høyere enn 1 m i dag (slapp å bøye meg når ugresset var så høyt ) I går hadde vi en skikkelig prat om hvordan vi skal organisere klesvasken, jeg klarer snart ikke å komme meg opp og ned kjellertrappa. I morgen skal vi ut og kjøpe trådkorger som skal stå på gjesterommet. Dermed kan jeg sortere i ro og mak her oppe, og mannen kan bære dem ned og sette på maskina uten å måtte vurdere om noe er rødt eller grønt. Han er veldig flink altså, det er bare 3 huslige sysler han ikke får til: sortering av klær, luking i hagen og skikkelig matlaging. Men det er helt greit for meg å ha det ansvaret, når han tar all vasking, rydding og reparering :love:
Dunilla Skrevet 13. august 2007 #2629 Skrevet 13. august 2007 Ny uke - nye muligheter for å komme noen babysteps nærmere slik vi vil ha det Vi er i sone 3 denne uken, og det betyr badet og et ekstra rom som vi bestemmer selv. FlyLady foreslår kjeller, garasje, hjemmekontor eller gjesterom. Og missions for det andre rommet blir decluttering. 15 minutter hver dag. Badet mitt er helt OK, det holder seg fint nå fra uke til uke. Det eneste som er utsatt der er en liten haug med småplagg som skal håndvaskes. Som det andre rommet, fortsetter jeg i garasjen. Det er så bra å se at det blir ryddig, og vite at alt unødvendig forsvinner derfra. Jeg har masse lagret innerst i garasjen, og nå har jeg gjennomgått halvparten av det, kostet asfalten, og ryddet bildekk og noe ved tilbake, praktisk stablet på paller. Jeg tror jeg skal få snekret opp litt hyller og noen knagger mens jeg holder på, så kan flere ting "få sin egen plass" og bli lett å finne igjen.
Malama Skrevet 13. august 2007 Forfatter #2630 Skrevet 13. august 2007 Så flott. Tenkte på det i gårkbveld mens jeg tok kveldsstellet, at jeg hadde lyst til å ta GRUNDIG fatt på badet, "håper det er flylady-rommet". Badet er "helt ok" etter å ha vært ryddet til "fremvisning" to helger på rad, men jeg har lyst å ta det SKIKKELIG, ikke bare på overflaten... Men, kan jeg la "det andre rommet" være litt rundtomkring, tro? Det har seg nemlig slik at vi satte vekk noen kasser med div da vi "overflaterydda" for fremvisning. Dette må jo tas igjen. Jeg har ikke planer om å rydde hele loftet, eller hele soverommet, som "ekstrarom", men de to kassene på soverommet, kassa på loftet, og det jeg stappa inn i et par skap og lukket døra til... Også må vi visst ha leteaksjon i huset da, min kjære mann skal levere tilbake en nøkkel på jobb, som var sist sett før ferien "en lur plass"... Den skulle han levere i dag, kom han på en halvtime før toget gikk i morges. Vel, ettersom ingen av oss fant den i farta, så får vi se om vi finner den i kveld...
Idril_M Skrevet 13. august 2007 #2631 Skrevet 13. august 2007 Mitt rom nr. 2 blir kontoret. Tok det skikkelig grundig forrige gang det var bad, så nå skal jeg ta den siste resten som har ligget siden da. Tok morgenrutiner for første gang før jobb og det fungerte strålende. Spesielt gøy å gjøre litt husarbeid foran ikke-vaskende saboterende samboer! (Ikke kjæresten altså, men han vi bor med)
Gjest Mayamor Skrevet 13. august 2007 #2632 Skrevet 13. august 2007 Kan noen av dere skjønne brukere fortelle en helt grønnskolling hvordan en kommer i gang med fly lady og registrerer seg...? Jeg finner ikke ut av det...
Malama Skrevet 13. august 2007 Forfatter #2633 Skrevet 13. august 2007 (endret) http://www.flylady.com/pages/begin_babysteps.asp http://www.flylady.com/join.asp om du vil ha e-postene Endret 13. august 2007 av Malama
Gjest Asti Skrevet 13. august 2007 #2634 Skrevet 13. august 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Dunilla Skrevet 13. august 2007 #2635 Skrevet 13. august 2007 Du kan jo gjøre akkurat som du vil selv, Malama! Noe er bedre enn ingenting, særlig når "noe" står rundt omkring og du er motivert for å gjøre det! Det hender jeg gjør det på den måten også. Jeg håper vi får ønske deg velkommen, Mayamor! Spør hvis det er noe du lurer på! Hovedsaken med FlyLady er å lære seg å "skynde seg langsomt", dvs gjøre litt hver dag i steden for utstrukturert panikkrydding/-vasking som er helt drepen for langtidsvirkningen og motivasjonen. Vanedis: Jeg er imponert! Har du virkelig blitt ferdig med declutteringen av hele huset? Litt av en liste du har, men så har du basic på plass og da går det vel lettere. Jeg har tatt 1 cm tynn bunke med hotspot-papirer fra en plastpose jeg dro ut fra boden. Noe er bedre enn ingenting. Jeg har utrolig nok greid å kverke en hel tilsvarende pose i forrige uke, og jeg er overrasket over at jeg greide sortere og kaste så mye. Har fått klistremerke i kalenderen idag. Jeg delte opp declutteringen i 10 minutter i garasjen og 5 minutter i hagen. Nå har jeg skrevet opp dopapir, klesvaskepulver og sjampo på handlelisten. Stueplantene fikk vann siden de truet med å stryke med, og jeg fikk tatt med flere poser med div. fra gangen og levert dit de var ment: Fretex, en venninne, panteflasker og returglass. Nå er det bare posen med bibliotekbøker som står igjen til imorgen.
Gjest Asti Skrevet 14. august 2007 #2636 Skrevet 14. august 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Idril_M Skrevet 14. august 2007 #2637 Skrevet 14. august 2007 Jeg håper jeg kommer dit du er om noen år, Vanedis. Er dødsimponert, jeg. I går tok jeg Home Blessing (som i mitt tilfelle varierer fra uke til uke). Jeg vasket badet, byttet sengetøy, ryddet opp og shinet kjøkkenet og byttet ut alle søppelposene. Tror jeg begynner å ane konturene av en kveldsrutine også...
Gjest Mayamor Skrevet 14. august 2007 #2638 Skrevet 14. august 2007 Tusen takk for hjelpen. Jeg har nå meldt meg inn. Har vasket kjøkkenvasken nøye, og ikke tittet videre - foreløpig... Gleder meg til å prøve ut dette systemet.
Idril_M Skrevet 14. august 2007 #2639 Skrevet 14. august 2007 Lykke til, Mayamor! Husk at du ikke trenger å følge FLYlady slavisk, men må tilpasse systemet til ditt liv og din familie! Kan bare si at etter å ha vært med i omtrent halvannen måned, så er leiligheten min forandret!
Fakse Skrevet 14. august 2007 #2640 Skrevet 14. august 2007 Badet vårt er ryddig nå, så vi tar "detailed cleaning" der denne uka. Fikk vasket to vegger sist gang badet var sone, satser på å ta de to neste pluss å få vasket gardina denne uken. Mitt ekstra "rom" blir stryking av klær. Det har hopet seg opp igjen, jeg MÅ få laget meg et system der jeg tar det litt og litt! Regner med at vi setter på timeren, så kan mannen vaske badevegger, mens jeg stryker klær eller motsatt. Dessuten får vi noen liter blåbær i hus i dag (takk mamma!), så vi må renske og lage syltetøy.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå