Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gaja ii
Skrevet

Dunilla: BRA! Kan tenke meg at det var en lettelse å bli ferdig :)

Malama: ikke lett å holde på vanene mens man har besøk, nei. Kan du gjøre klart vitaminene i forbindelse med frokosten? Evt dekke på kvelden før slik at de ligger klare?

Her er lista mi over langtidsprosjekter i ca prioritert rekkefølge (de største punktene blir etterhvert delt opp i flere småpunkter):

Gjødsle bærbusker

Male lamper på terassen (ca 1/2 ferdig, men så kom regnet)

Sjekke farge på huset

Kjøpe maling og male verandaen (ferdig grunnet)

Lage gelender til loftstrappa

Rydde vaskerommet

Lage pocketbokhyller og sette på plass bøkene

Sjekke høyden på BBB-bokhyller og kjøpe sideplater

Luke i hagen

Flytte trær

Legge terassegolv

Male gangen oppe

Pusse opp stua

Pusse opp kjøkkenet (holder på å få laget tegninger)

Lage bad nede

Pusse opp badet oppe

Rive ut teppet i kjelleren

I det siste har vi faktisk fått gjort litt nesten hver dag, men jeg har som mål å ihvertfall få unna noe hver uke framover når skoleåret begynner igjen.

I går klarte vi å få ryddet litt på kjøkkenet og stua før vi la oss, og det var en fornøyelse å spise frokost i dag tidlig uten å måtte måke unna masse skit først :fnise: Dette må vi prøve å få inn som en vane.

Neste punkt på vaneplanen blir å shine badet morgen og/eller kveld. Jeg er ikke helt sikker på hva som er mest praktisk i forhold til ungen. Vi må også finne en ordning på skittentøyet. Jeg kan ikke bære det ned i kjelleren, så det må samles opp et sted så mannen kan ta det med ned når han står opp, men det kan ikke være en skittentøyskurv oppe, for da blir den bare fullere og fullere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg klarer ikke ta vitaminer på morgenen. Da blir jeg så kvalm, jeg sluttet med det etter å ha kastet opp før jeg gikk på jobb tre dager i strekk... Derfor tar jeg vitaminer etter middag, og det er det jeg glemmer når vi har gjester...

Men, jeg skal nå prøve..

Gjest Elastica
Skrevet

Idag har jeg en ting på lista, utenom vanlige rutiner:

Lakke tånegler.

Skrevet

Det var absolutt en lettelse å få postet brevet ja! Det er skremmende å innse hvor hardt det har tatt på meg å gjøre denne oppgaven. Den har vært utsatt i hvert fall tre måneder, og KUNNE bare ikke utsettes mer.

Hjemme er det nå "company ready" i alle rom (minus bodene), alt i alt har FlyLady hjulpet meg mer med selvcoaching de siste tre årene, enn jeg selv har klart resten av mine leveår... Men jeg har tydeligvis mye "søppel" i hodet som trenger decluttering.

Alt i alt synes jeg at jeg "flyr" bra, bortsett fra at enkelte negative tanker setter meg helt ut. Men jeg greide den verste, og må bare huske på å ta alt i babysteps om noe blir like uoverkommelig en annen gang.

Nå skal jeg flyte på rutiner resten av uken og gjøre det jeg har lyst til. Morsomt at det ofte er 5 minutter husforbedringsarbeide, men det er så deilig å få det ryddig og lett å gjøre rent uten at det tar allverdens tid. :)

Skrevet

Takk alle sammen og Idril. Ja jeg synes jeg har vært kjempeflink selv også! Den ekle sannhet er selvsagt at alle bekymringer, utsettelser og vondter i magen pga dette, ikke har stått i forhold til å sette seg alvorlig ned med alle "støttenotater" og skrive dette brevet... Men jeg har strittet så imot i hodet at det omtrent har overskygget alt som har vært fint.

Dette skal jeg lære av.

"Slow and steady wins the race" i følge FlyLady. Om det så bare er fem minutter om dagen, så blir man fortere ferdig enn når man driver med massiv fortrengning og utsettelse.

GO ME! :jepp:

Skrevet

Fikk vasket gulvet i dusjkabinettet idag da jeg dusjet. Vaskemaskinen står på med klesvask nr 2. Har drukket 9 store glass vann idag og det har kroppen hatt godt av. Må bare ha en postit-lapp med rundinger, der jeg krysser av en runding for hvert glass vann.

Har kikket litt i en skuff på badet, kastet noen gamle rester med hudkrem og hentet frem en uåpnet ansiktskrem jeg ikke husket at jeg hadde. Flaks, for jeg trodde jeg gikk tom veldig snart! Har også tatt noen raske kikk inn i kjøleskapet, og greid å kaste en 20 år gammel slant mandelessens, inntørket ingefærrot (lurte først på hva det egentlig hadde vært) :ler: og noen halvdøde grønnsaker som sikkert har mistet all næringsverdi herfra til evigheten.

I morgen skal jeg lage "meny" for helgen inkludert det jeg kan av restene av div. fra kjøleskapet. I morgen er også min dag for å fylle full tank på bilen + vaske utvendig og rydde innvendig, rydde vesker for innhold. Det hadde selvsagt vært fint å finne en bortgjemt tusenlapp, men jeg kan jo drømme...

Skrevet
Fly-lady kommer til å føre til min visse undergang.

Jeg ser tegnene allerede: Blikket etter noe å rydde, vaske eller hive. Ønsket om å ha det strøkent. Behov for en vaskefille i hendene.

Rekker ikke skrive mer nå, må skynde meg å støvsuge og vaske gjesterom, legge på dynetrekk og legge frem håndklær.

:ler:

Har det ikke så ille, men blikket etter noe å rydde, kjenner jeg alt for godt igjen :)

Jeg trenger litt inspirasjon her. Jeg har bekkenløsning, og mannen klarer ikke å ta unna alt husarbeidet, så huset er fullstendig bombet. Jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre for å lette arbeidsmengden hans (han prøver sitt beste, men det er ikke nok timer i døgnet når han skal jobbe også).

Jeg kan ikke bøye meg, men kan i noen grad krype rundt på gulvet eller ta dype knebøy, men det sier seg selv at jeg ikke orker å rydde alle lekene eller vaske gulvet på den måten. Foreløpig går det greit å gå rundt, og korte turer går også an. Matlagingen er det jeg som tar meg av, men ryddingen etterpå er litt vanskelig siden oppvaskmaskinen er på gulvet.

-Og hvordan ordner dere sammenleggingen av klær når det krabber en liten krabat rundt og "hjelper til"?

Takk for tips!

Kjøpe store kasser til å ha lekene i. Forsøk å holde lekene på et rom, om du orker, ta langkosten/moppen og dra dem sammen til en haug. Forsøk å få hjelp av barnet/a til å putte oppi kassene når dagen er over.

Dagens plan (rødt = ferdig):

* 27 ting kastedans

Den skal jeg ta nå :tommelsmil:

Gjest Elastica
Skrevet

I dag har jeg, i tillegg til morgenrutine og kveldsrutine, vasket fem vaskemaskiner (håndklær og mye annet nødvendig), stelt med orkideene mine, kastet visne blomster - og vasket blomstervasene, vannet pottene ute, vasket "leiligheten" som vi har tatt i bruk selv - inkludert kjøkken og bad, spylt trappen ren, renset jordbær til alle guttene mine til kveldsmat, fluffet sofaputer, ryddet i kjøleskap (nå skal jeg jammen ta det underveis), vasket to sett med hundeputer og kurver/bur - det sørgelige er at tåneglene er like ulakkede. Og nå orker jeg ikke mer.

:søvn:

Gjest Elastica
Skrevet

Glemte å skrive at jeg fikk somlet meg inn i nettbanken idag også. sove.

Skrevet

Du var kjempeflink igår, Elastica!

Idag tar jeg andre anti-utsettelser som har hatt vikeplikt for Brevskrivingen denne uken :ler:

Helgen skal bli stille og rolig, og det eneste som er planlagt er å plukke div bær og lage syltetøy. Jeg har tilgang på rips og hagebringebær.

Swish'et og swipe't imorges.

Hva med å kjøpe en sånn"søpleopplukker-stang", Gaja? Jeg mener noe sånt som folk i parkvesenet går rundt med og peller søppel med. En lang stang med klype på enden, og håndtak du holder i og styrer klypa med. Da slipper du bøye deg for å plukke opp ting fra gulvet siden du ikke greier det?

Gjest gaja ii
Skrevet

Imponerende liste, vanedis!

Kamela: store kasser har vi, jeg skal teste langkoststrikset nå etterpå. Det er litt vanskelig å få en 1-åring til å konsentrere seg om å putte mange leker i kassa. Hun putter en leke oppi, får masse skryt, så da tar hun den ut igjen og putter den oppi en gang til :fnise: Men hvis jeg soper sammen først kan jeg sette meg ned ved siden av haugen og lempe oppi kassa.

Dunilla: Kunne absolutt tenkt meg en slik klypestang, men jeg har ikke anelse om hvor man får tak i det. De hadde ikke på apoteket så vidt jeg kunne se. Hjelpemiddelsentralen her er ikke så enkle å få fatt i...

Jeg har hatt en god del vondt i det siste, så det er lite som er blitt gjort. Mannen ordna resten av vedstabelen i sted, det var en lettelse :) Jeg har fått tatt mål av bokhylledelene vi har, så nå kan vi kjøpe det vi mangler og sette den opp. Nå er det på tide å ta ei kveldsopprydning og gjøre klar til bursdagsfeiringen i morgen.

Skrevet (endret)

Beklager gjentakelsen, men jeg måtte logge meg inn for å få endra ting :)

Her er lista mi over langtidsprosjekter i ca prioritert rekkefølge (de største punktene blir etterhvert delt opp i flere småpunkter):

Gjødsle bærbusker

Male lamper på terassen (ca 2/3 ferdig, må maskere for å få tatt resten)Sjekke farge på huset

Kjøpe maling og male verandaen (ferdig grunnet)

Lage gelender til loftstrappa

Rydde vaskerommet

Lage pocketbokhyller og sette på plass bøkene

Sjekke høyden på BBB-bokhyller og kjøpe sideplater

Luke i hagen

Flytte trær

Legge terassegolv

Male gangen oppe

Pusse opp stua

Pusse opp kjøkkenet (holder på å få laget tegninger)

Pusse opp vaskerommet (som har mugg på veggene :kvalm:)

Lage bad nede

Pusse opp badet oppe

Rive ut teppet i kjelleren

Henge opp krok til vogge

I det siste har vi faktisk fått gjort litt nesten hver dag, men jeg har som mål å ihvertfall få unna noe hver uke framover når skoleåret begynner igjen.

Endret av gaja
Skrevet

"Klypestang"? Aner ikke hvor man kan kjøpe det. Jernia? Byggmakker? Biltema eller Claes Ohlsson? Jeg ville ringt litt rundt eller sjekket websider/sendt mail. Eller ringt park- og idrettsvesenet i kommunen og spurt hvor de kjøper fra.

Gjest Elastica
Skrevet

Ja, da var det på'n igjen. Vi skal reise bort, så nå har jeg løpt rundt som en forskremt flittigmus og gjort det skinnende rent, ryddig, ikke et skittent plagg i kurven, rent sengetøy, spylt og ryddet ute, fått rene gutter til sengs, pakket - kort sagt her kunne Dronningen feiret 70-årsdagen på strak arm. Bortsett fra at vi har litt lite plass.

Sånn er det altså med meg - så snart vi planlegger å dra på ferie blir jeg svett bare av tanken på alt som skal foregå før vi er ute av huset. Nå er det heldigvis gjort, og jeg kan sette meg på terrassen og nyte et glass portvin og den nylagte skiferen.

Skrevet

Så flink da, Elastica! Men alt det du gjør før du reiser, gjør hjemkomsten hyggelig også!

Jeg har forandret det de senere årene, men før "hadde jeg aldri tid" til husarbeide før jeg dro på ferie (fikk knapt nok pakket :ler: ) og det var nitrist å komme hjem fra fin ferie til et bomba hus som selvsagt så like nitrist ut, som da jeg forlot det.

God ferie!

Fikk ikke klistremerke i kalenderen igår da det ikke ble noen decluttering. I dag skal jeg gjøre det.

Jeg var sånn passe morgenfugl idag og har laget en liten porsjon solbær/stikkelsbærsyltetøy. Bæra har stått ferdig i kjøleskapet et par dager og måtte tas. Det er forresten MYE bedre å lage syltetøy av 2 kg bær (=1 pk Jam) om gangen, enn å ha syltetøymaraton. Ikke så ekkel oppvask, tar ikke lang tid, og det er plass på kjøkkenbenkene til glass og lokk selv om ikke hele kjøkkenbenken er 100% ryddet. (Og så står man plutselig ikke i beita for syltetøyemballasje til de siste tre literene med syltetøy, hehe).

Kan absolutt anbefale å tenke slik!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...