Gå til innhold

FlyLady

Malama

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica

Ok, et slags uttrykk for å rydde, vaske, tørke - stort sett alt som skal til for at et kjøkken skal se fint ut.

På Elasticas kjøkken er det blåst hver kveld - en god vane, og deilig å komme til rent og ryddig kjøkken hver morgen. Som regel har jeg også hatt kaffe i filter og vann på plass i trakteren - og vips! så er kaffen klar om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortell meg en ting, dere flinke jenter! Å shine vasken, vil det si å skrubbe den fin med jif eller lignende eller tømme den for ting og for eksempel sette i oppvaskmaskinen?

For meg er det:

- ingenting skittent står til høyre for kummen,

- kummen er tørr (vasket med Zalo og oppvaskbørsten og tørket med kluten) Om det står 1-2 ting i kummen er greit om oppvaskmaskina er full og satt på.

- benkeflatene er tørket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det:

- ingenting skittent står til høyre for kummen,

- kummen er tørr (vasket med Zalo og oppvaskbørsten og tørket med kluten) Om det står 1-2 ting i kummen er greit om oppvaskmaskina er full og satt på.

- benkeflatene er tørket av.

det er det nivået jeg ligger på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd så lenge kummen er ren og tørr (og tom) jeg, og det "avrenningsfeltet" Altså rett og slett "metallet er rent" Benken ved siden av.... den er liksom neste skritt på veien, men så langt har jeg ikke kommet enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som Malama, men jeg lar oppvasken stå og drypptørke etter å ha skylt den, så den rydder jeg kjapt bort om morgenen. Å tørke oppvask med håndkle er gørrkjedelig, så det gjør jeg ikke.

Idag har jeg vasket to lass med klær, laget middag og holder på å lese ferdig Harry Potterboka. Med andre ord ikke noe mer fornuftig husarbeide på meg idag.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Jeg er fornøyd så lenge kummen er ren og tørr (og tom) jeg, og det "avrenningsfeltet" Altså rett og slett "metallet er rent" Benken ved siden av.... den er liksom neste skritt på veien, men så langt har jeg ikke kommet enda....

Bare et spørsmål fordi jeg er nysgjerrig: Hvorfor tørke metallet rent og tørt, hvis ikke resten er rent (På benken o.l.)? Jeg må innrømme at jeg ikke tørker metallvasken med håndkle, men nøyer meg med å påse at den er helt ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg i ekte FLYlady-ånd vasket stuegulvet og gangen, men uten å flytte på møbler. Det føles allerede mye bedre og i tillegg lukter det såpe!

Morgenrutinene mine sitter og jeg er fremdeles usikker på hva kveldsrutinene mine skal være. Så lenge jeg og mannen bor sammen med flere så er det for eksempel ikke spesielt aktuelt å dekke på frokostbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål fordi jeg er nysgjerrig: Hvorfor tørke metallet rent og tørt, hvis ikke resten er rent (På benken o.l.)? Jeg må innrømme at jeg ikke tørker metallvasken med håndkle, men nøyer meg med å påse at den er helt ren.

Fordi litt er bedre enn ingenting!

Fordi en ren og tom oppvask er en shinet sink, og det eneste flylady ber oss omm innledningsvis, så smitter det over på resten videre, og "resten" er litt over det nivået jeg holder akkurat nå.

I dag har jeg faktisk ryddet en del av benkene og vasket dem, (skal ta resten i morgen, pga tiligere nevnt besøk blir det ekstra innsats her)

Men fortsatt står der melkekartonger på benken, som burde vært brettet og lagt i blådunken. Fortsatt står der glass som skulle vært resirkulert. I dag er i motsetning til i går oppvasken tatt, i går sto den på benken. Men jeg shinet vasken.

Fordi litt er bedre enn ingenting, og fordi jeg jobber med babysteps.

Ja, huset vårt er rotete, igjen, og jeg er en elendig husmor. Men jeg begynner i en ende, og tar det litt etter litt.

Det hjelper på humøret å finne en ren og pen vask om morgenen (jeg tørker den ikke ren med et håndkle, jeg brtuker kjøkkenkluten, så den blir ikke 100% tørr, men ren og pen)

Selvsagt skulle jeg gjerne hatt perfekte, rene benker, hvor der ikke fantes oppvask, melkekartonger eller hvetemel som står igjen. Men vet du hva? Om jeg skal ordne alt det på en dag, da blir det crach and burn. Jeg jobber med babysteps, og enn så lenge er jeg derfor på et nivå der shine the sink betyr nettopp shine the sink.

Ja, jeg kommer lenger, jeg vet det. Jeg har vært gjennom dette før. Men av ulike grunner, ferie, bryllup, sorg, latskap, stress, litt mer latskap og total mangel på overskudd, så hadde jeg altså falt av lasset igjen. Og jeg klarer ikke begynne på toppen, jeg må begynne på bunnen, litt etter litt, og arbeide meg opp til et nivå hvor shine the sink betyr at oppvasken er tatt og at benkene er ryddige, der kveldsrutinen ikke bare innebærer å fylle oppvaskmaskina, men også å fylle vaskemaskina, legge sammen det som ble vasket i går, rydde HELT av salongbordet, ikke bare de glassene jeg nå har blitt flink å få inn i oppvaskmaskina, men også bladene, fyrstikkesken og salt/pepper.

Derfor shiner jeg vasken, og ser til at den er ren og ryddig og pen (og da tørker jeg over den slik at den blir relativt tørr, fordi det er slik jeg gjør det, da blir den penere også) selv om benken altså ikke er ryddig.

Fordi litt er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Flylady, fordi en tør og ren og skinnende vask får deg til å smile når du kommer inn på kjøkkenet neste gang. Det vises at du har gjort noe, selv om det er andre ting du ikke har fått gjort. Og du blir kanskje inspirert til å rydde benken også i neste omgang. Men å tenke "Det er ingen vits i å gjøre noe (tørke oppvaskkummen) visst man ikke gjør alt (tar benken)" er fy-fy hos flylady. Det virker på meg i alle fall :)

I dag fikk vi gjort det planlagte og faktisk litt til. Plenen er nyklippet og gjødslet, så nå kan regnet komme. Mannen tok en runde homeblessing, jeg har pusset et vindu, og han har tørket støv. Dessuten fikk jeg strøket litt klær, han har skrevet litt på meny for kommende uke, og vi har vært hos bestemor og henta noe syltetøy som har stått i fryseren hennes ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, nei... jeg mente ikke å "høres" irritert ut, jeg ser at det kan se slik ut, men det var ikke slik ment.

Tilgi om det ble sånn, jeg orker ikke redigere. Jeg er trøtt og sliten. Jeg sov dårlig i natt, og jeg HAR faktisk tilbrakt godt over en time på kjøkkenet i dag, nettopp for å få det litt mer presentabelt. (men mesteparten av tida gikk til oppvask, grunnet en middag som produserte mye oppvask...)

Og nå er det over min leggetid, og jeg planlegger noen sårt tiltrengte timers søvn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og god morgen! Jeg fikk lagt meg i tide i går til tross for spennende Harry Potter-bok. De forrige bøkene slukte jeg, men det er helt OK at denne varer litt lengre. Jeg koser meg med historien.

Idag skal jeg på biblioteket samt få fremkalt noen engangskameraer fra feriene. Er nødt til å skrive et brev og en søknad. Ingen av delene har jeg lyst til, derfor er de utsatt og utsatt allerede i flere uker. Det er visst en ny anti-utsettelsesdag.

Jeg sender utfordringen videre: Hvilken oppgave skal du gjøre idag, som du har utsatt lenge?

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Jeg sender utfordringen videre: Hvilken oppgave skal du gjøre idag, som du har utsatt lenge?

:sol:

Ehhh....en liten visitt i nettbanken som jeg skrøt av at jeg skulle gjøre for noen dager siden, og som jeg ikke fikk gjort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skal gjøre noe jeg gruer meg til, nemlig gå til instituttet mitt og si jeg er forsinket i studiet mitt og trenger hjelp til å semesterregistrere meg! gruer meg vannvittig, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... noe jeg har utsatt lenge? Bestille shampo kanskje... trengs, det begynner å gå på de siste dråpene nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har utsatt å kjøpe egg ganske lenge, så det tror jeg faktisk vi skal prøve å få gjort. Høres kanskje litt rart ut, men vi pleier å kjøre ut til en gård like utenfor byen og kjøpe egg direkte hos bonden, og det krever litt planlegging. Skal også få handla vanlige matvarer, men det er ikke en utsettelsessak da.

Ellers er vi vel tilbake i sone 1 i dag, så jeg skal se om vi ikke får støvsugd eller liknende i garderobeskapet i gangen. Det samler seg fort støv på gulvet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av to utsettelsesoppgaver er bedre enn ingen. Den andre får jeg ha som mål å bli ferdig med innen fredag.

I går laget jeg opp stor middagsporsjon og frøs ned i enkeltporsjoner og følte meg veldig flink.

Min kveldsrutine består av:

Shine vasken (selve oppvasken bør jeg helst ta rett etter middag, da er det lettest å gjøre det)

Sjekke kalenderen for morgensdagens planer (ingen vemmelige "overraskelser")

Finne frem klær og annet som skal med til jobb

Sette på vekkerklokken

Rense ansikt, pusse tenner, gjerne dusje om jeg ikke har rukket det før

Gå til sengs før det blir alt for sent på kvelden/natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk kjøpt egg, skrevet handleliste og meny og handlet. Dessuten fikk vi rensket og laget syltetøy av sju kg jordbær. Var ferdige med alt sammen klokka 23:30, så da utgikk soneoppgaven for i går. Tar den i dag heller.

I dag skal vi også få kjøpt akrylmasse sånn at vi kommer litt vidre med det nye soverommet vårt, også skal jeg se om jeg får kjøpt meg ny mascara, det har vært utsatt lenge. Skal også få vasket en maskin klær i kveld, og tar en S&S på badet etter dusjen. Dessuten skal jeg prioritere litt tid til å sitte rolig i en stol og lese bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månedens rutine er KLESVASK. Det er alltid hyggelig å få i oppgave å innarbeide en månedens rutine som allerede ER rutine for meg :ler:

Jeg får bruke måneden til å være stolt av meg selv for akkurat det, og finne noe annet jeg kan ha som månedens oppdrag... Jeg tror jeg vil innføre en "5 minutes room rescue". Jeg likte dem godt nok til å være veldig flink med dem forrige høst, da de støtt og stadig kom i mailboksen som "reminder". Det har de begynt å gjøre igjen nå også, det er bra.

Ellers vil jeg gjerne fortsette å fokusere på daglig decluttering, da jeg endelig er tilstrekkelig "Fly-washed" til å greie å skille meg av med masse stæsj, som jeg har innbilt meg var umulig å gi fra seg. (sic!)

FlyLady oppfordrer forresten alle til å fortsette decluttering av klær. rett og slett fordi at vi har for mye, og det er med å skape usannsynlig digre skittentøyhauger når man ikke er på topp av klesvasken.

Med mindre tøy får man vasket mer jevnlig, det er ikke like kjip jobb, klesskapet er mer oversiktlig så du faktisk "har noe å ha på deg", man trenger mindre lager- og skapplass og får mindre skyldfølelse av å spare på tøy du liker men ikke passer lengre eller tøy du ikke liker men må beholde fordi du har fått det av noen.

Selv om jeg nå har decluttered flere år jevnlig, har jeg fortsatt klær jeg ikke har brukt og ikke kommer til å bruke. Jeg skal bli enda litt mer streng på å kvitte meg med ubrukt (for meg) tøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...