Malama Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #2501 Skrevet 26. juli 2007 I går fortjente jeg for første gang denne uka mitt første "smil" (dvs gjennomført kveldsrutinen min Jeg har nemlig ikke shina kjøkkenvasken før i går... Men nå var den ren og pen i morges når jeg to opp, det er kjekt Planen for i dag er: *Kveldsrutinene mine *Vaske ei maskin med klær *Legge sammen det jeg vaska i går, og det som henger på stativet *Ta inn (og legge sammen om det fortsatt er tørt) det som er gjenglemt under verandaen...
Dunilla Skrevet 26. juli 2007 #2502 Skrevet 26. juli 2007 Imorgen drar vi rett etter jobb, så idag må følgende gjøres: * pakke klær, toalettsaker osv * pakke matvarer, kaste det som må kastes * vanne planter Noe jeg har glemt...??? - moppe gulv kanskje? Ikke vær så nøye. Bare dra over der du når til uten å flytte på en masse ting. -Skal noen ta inn posten? -Trekk ut stikkontakter til pc, tv, kaffetrakter, vaskemaskin (+ stenge vanntilførsel der) God ferie! I går fortjente jeg for første gang denne uka mitt første "smil" (dvs gjennomført kveldsrutinen min Bravo! Idag fikk jeg resten av hytta med på en 15 minutter kort crisis cleaning. Så nå er det fint inne igjen og oppvasken er tatt. Nå koser vi oss med kaffe på et snarlig nettcafe-basøk. Rart å være på ferie uten daglig nettilgang, men det er på den andre siden fint å merke forskjellen.
Bokormen Skrevet 26. juli 2007 #2503 Skrevet 26. juli 2007 - moppe gulv kanskje? Ikke vær så nøye. Bare dra over der du når til uten å flytte på en masse ting. -Skal noen ta inn posten? -Trekk ut stikkontakter til pc, tv, kaffetrakter, vaskemaskin (+ stenge vanntilførsel der) Den j**** moppinga!!! Ok, ok, det burde gjøres. Mye koseligere å komme hjem da Posten blir tatt inn, heldigvis, av en snill mann som også skal mate fiskene... (har 4 akvarier ) - Stikkontakter bør ut ja! Og vanntilførsel. Gode tips til en som eier sin første bolig Er ikke rutinert, akkurat
Dunilla Skrevet 26. juli 2007 #2504 Skrevet 26. juli 2007 Men du trenger ikke skru av alt vann til leiligheten for det... da vil fiskematemannen tro det er noe galt. Og husk å ta ut den allersiste søpleposen, den som står igjen til sist for å få med det du skulle finne på å kaste i siste liten...en sånn er ille å komme hjem til etter 14 dager ferie og den har begynt å stinke og krype over kanten...
Bokormen Skrevet 26. juli 2007 #2505 Skrevet 26. juli 2007 Men du trenger ikke skru av alt vann til leiligheten for det... da vil fiskematemannen tro det er noe galt. Og husk å ta ut den allersiste søpleposen, den som står igjen til sist for å få med det du skulle finne på å kaste i siste liten...en sånn er ille å komme hjem til etter 14 dager ferie og den har begynt å stinke og krype over kanten... Haha nei samboen får ansvar for å koble ut vann te oppvaskmaskin og vaskemaskin, resten får være. Og søppleposen!!! VELDIG godt forslag
Fakse Skrevet 26. juli 2007 #2506 Skrevet 26. juli 2007 Eventuelt er det lurt å se over kjøleskap for å se om man bør kaste noe av mat som likevel kommer til å bli dårlig før man reiser. Og om man kommer tilbake en søndag eller sent en kveld er det lurt å se at man har noe i hus som kan spises, enten noe lettvint i fryseren eller noe tørrmat som egner seg. Vi pleier å ha litt kjøttpålegg og sånn som vi kan tine, og froset brød pluss uåpnede påleggpakker med lang holdbarhet liggende i kjøleskapet. Vi tar det helt ut på ukens sone. Holder på med sluttspurten på oppussing av det som skal bli vårt nye soverom, så forhåpentligvis er vi klare til å flytte inn der til gardinene er ferdigsydd (om et par uker). Skal ikke flytte inn før alt er ferdig, så ingenting blir stående ugjort
Bobsi Skrevet 27. juli 2007 #2507 Skrevet 27. juli 2007 (endret) Status på ukens planer: Skrivebordet Sambo gjorde i går Vaske vindu Nattbordet jeg gjorde i går Lage plass til babyklær Starte på sortering av babyklær Ellers støvsugde sambo leiligheten i går mens jeg tok knekken på to-tre hotspoter og tok ut at oppvaskmaskina. Vasken skinte og vaskemaskina snurra da jeg gikk og la meg. Det å ha en smilefjeskalender er kanskje ikke så dumt.... Og så må jeg planlegge innkjøp og menyer framover mot ferien om to uker, slik at kjøleskapet kan tåle å være alene hjemme i 11 dager.... Endret 27. juli 2007 av Bobsi
Malama Skrevet 27. juli 2007 Forfatter #2508 Skrevet 27. juli 2007 Smilefjes på meg i går også (med andre ord, gjennomført kveldsrutine) Nå er ikke rutinen min så stor og krevende enda da, men jeg gjennomfører den i alle fall! Status: *Kveldsrutinene mine GJORT *Vaske ei maskin med klær GJORT *Legge sammen det jeg vaska i går, og det som henger på stativet Ehhh... *Ta inn (og legge sammen om det fortsatt er tørt) det som er gjenglemt under verandaen... GJORT (men ikke lagt sammen da det var litt klamt) Plan for i dag blir da: *Kveldsrutinene mine *Vaske (minst) ei maskin med klær *Legge sammen det jeg vaska i forgårs, som fortsatt henger på stativet *Legge sammen det jeg tok inn i går *Ta inn det jeg hang under verandaen i går, og legge sammen om det er tørt
Idril_M Skrevet 30. juli 2007 #2509 Skrevet 30. juli 2007 (endret) I helgen har jeg fortsatt med morgenrutinene (er mye vanskeligere å få i gang mer kveldsrutiner enn vasken). I tillegg har jeg ryddet og tørket støv på soverommet (det trenger vasking av gulv også, men men), vasket et par vinduer, vasket kjøkken- og badegulv og fått tatt noen runder skittentøy. Endret 30. juli 2007 av Idril
Fakse Skrevet 30. juli 2007 #2510 Skrevet 30. juli 2007 I dag er ferien over, og jeg er tilbake på jobb igjen. Vi har hatt litt pause fra en del rutiner, men da vi startet på i går kveld satt det likevel som støpt. Mannen ryddet kjøkkenet og dekket frokostbordet til dagen etter, jeg brettet unna noen klær, la frem klær til i dag, og pakket sykkelveska. Deilig å stå opp i dag, og ha alt klart til å dra avgårde
Malama Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #2511 Skrevet 30. juli 2007 (endret) Jeg missa "smilefjeset" på fredag, men bare pga glemte vitaminer, det kunne vært verre.... Jeg registrerte at kjøkkenvasken var for full av oppvask til å gidde å shine den, og rusla på badet, tenkte "gidder ikke". Ikke en god holdning... Så hørte jeg min mann skramla ivei på kjøkkenet, og lurte på hva han drev med, jo.. jeg var nok ikke kommet skikkelig inn i rutinen min enda, men vi hadde jo avtale om å fylle oppvaskmaskina før vi la oss, sa han (det også hadde jeg glemt ja...) Og når han holdte på, fant han en salatbolle som sto og rusta? (neida, jeg fant fort ut at det var bare et blad av isbergsalat som lå igjen i litt vann, det ble brunt, men var ikke rust da!) så vi tok like godt en skikkeig kjøkkeninnsats. Ikledd nattkåpe (jeg hadde jo egentlig lagt meg) tok jeg likegodt oppvasken, mens han tørka, og jeg shina vasken etterpå, og kunne legge meg med langt bedre samvittighet.... Og rutinen om å fylle inn i oppvaskmaskina før vi legger oss kommer på plass nå. Det er sååå mye kjekkere å stå opp og finne bordet uten glass fra kvelden før! Endret 30. juli 2007 av Malama
kamela Skrevet 30. juli 2007 #2512 Skrevet 30. juli 2007 så vi tok like godt en skikkeig kjøkkeninnsats. Ikledd nattkåpe (jeg hadde jo egentlig lagt meg) tok jeg likegodt oppvasken, mens han tørka, og jeg shina vasken etterpå, og kunne legge meg med langt bedre samvittighet.... Og rutinen om å fylle inn i oppvaskmaskina før vi legger oss kommer på plass nå. Så deilig å stå opp til i dag! Vi setter alltid rett inn i maskina etter bruk, det fungerer veldig greit. En sjelden gang hvis maskina blir satt på alt for sent, hender at ting havner i vasken.
Dunilla Skrevet 30. juli 2007 #2513 Skrevet 30. juli 2007 (endret) Så flinke dere har vært i uka som gikk! Og det er veldig hyggelig å lese at du får til rutinen din så godt som nesten hver dag, Malama! Jeg kom sent hjem fra ferie igår, og må innrømme at feriebagasjen ble stående i gangen uoppakket, bortsett fra toalettmappe, mobillader og skittentøyposen (Jeg liker best å samle skittentøy i egne plastposer). En klesvask ble satt påog brød tatt ut av fryseren. I morges hang jeg opp tøyet før jeg dro på jobb. Og ukens soner er stuen (ut juli) og gang, inngangsparti (ute) og spisestuen (fom onsdag - august). Endret 30. juli 2007 av Dunilla
Malama Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #2514 Skrevet 30. juli 2007 Vi er relativt flinke til å putte i maskina etter bruk da, sånn etter frokost og sånn, men det er liksom det siste på kvelden, når vi sitter me hvert vårt vannglass... (og min mann merkelig nok klarer å bruke 2-3 glass etter middag...) og en kaffekopp... det er det som hadde en tendens til å stå igjen, sammen med en tom skål det hadde vært potetgull i, f.eks. (i helga da, ikke på hverdager) Men vi har blitt mye flinkere nå, og ja, det er deilig! Rutinen min er er veldig enkel enda, men jeg klarer jo å gjennomføre den, og det er bra. Det må bli en god del utenom da, særlig denne uka her, etter som mamma og pappa og farmor kommer på fredag, og blir til mandag. Med et LASS med bryllupsgaver som vi må få plass til...
Idril_M Skrevet 30. juli 2007 #2515 Skrevet 30. juli 2007 Nå har jeg vasket inngangspartiet og ryddet og vasket skohylla!
Gjest Elastica Skrevet 30. juli 2007 #2516 Skrevet 30. juli 2007 (endret) Vi skal få nye gjerder rundt hagen, og etter at den nye plenen og skiferen er lagt har jeg følgende mål: høytrykkspyle terassen vaske/olje hagemøbler kjøpe inn et sett nye hagemøbler til den nye plassen plante noe i få, utvalgte potter (vintergrønt) ordne til et bed som nå er overgrodd av ugress fjerne ugress i gammel steinmur Tilbake fra ferie, og vaskemaskinen har fått kjørt seg kraftig. I helgen har mannen og jeg ryddet i kjelleren - og for et løft! Flinke piken! Vi har satt inn gamle bokhyller til alt rask som ikke ble kastet (maling, våpenpusseutstyr osv), vinen ligger pent på plass i hyllene og alt det andre ser uforskammet ryddig ut til kjeller å være. Jeg har til og med gått gjennom og kastet gamle notater fra studiene og annet som hadde fått plass i esker helt innerst i kroken i den tro at jeg kanskje skulle få bruk for det igjen. Idag har jeg gått til innkjøp av stor, tett boks til hundemat og andre plastesker med lokk til alt som står i hyllene. Det ser såå fint ut, og jeg skal anstrenge meg for å holde det sånn. Er fornøyd med at vi har hatt storopprydding i garasje, uthus og kjeller i løpet av året. Nå er faktisk alt veldig bra. Utfordringen blir å holde det slik og kvitte seg med søppel etterhvert. Hagen: høytrykkspyle terassen OK vaske/olje hagemøbler OK - det holdt med en vask - ble grått og det liker jeg kjøpe inn et sett nye hagemøbler til den nye plassen OK - mannen henter i dette øyeblikk, fine fra Hilmers Hus med 30 % rabatt! plante noe i få, utvalgte potter (vintergrønt) OK - har kjøpt både potter til terrassen bak og trappen foran ordne til et bed som nå er overgrodd av ugress OK fjerne ugress i gammel steinmur OK Gjerdet er på plass, plenen er rullet ut, men vi venter på støp og skifer. Jeg har også plantet ut tre hortensia som jeg har hatt i potter - og dermed reddet fra kvelningsdøden. (Kjøpt i 2002 eller 2003, ignorert siden, frosset, klippet helt ned - og nå plutselig blomstrer de! Håper de kommer seg med litt mer jord rundt seg.) I tillegg er jeg klar for jobb i morgen; fullt kjøleskap, rent hus, ikke noe tøy i skittentøykurven. Ungene skal i seng - så er det nettbanken som står for tur. Dunilla, dette e r faktisk en måte å få husarbeid til å være morsomt - eller enda morsommere !! Det eneste som irriterer meg er skitne vinduer. Så mye at jeg vurderer å få pris på noen som kan ta alt. DET hadde vært deilig. Endret 30. juli 2007 av Elastica
Fakse Skrevet 31. juli 2007 #2517 Skrevet 31. juli 2007 Stuen er sonen i går og i dag, og gårdagens Kelly's var å gå på jakt i stoler og sofaer for "gjenglemte" ting. Det er så kort tid siden jeg gjorde det sist, at jeg fant ut at jeg heller ville prioritere å vaske et vindu. Tok riktignok bare ett, men det er jo mye bedre enn ingen, og det trengtes virkelig Får se om jeg tar et til i dag, og så kan kanskje mannen ta en runde og tørke litt støv. Vi tar homeblessing i dag, siden vi hadde besøk i går, og dessuten skal vi prøve å få klippet plenen før regnet kommer. Plenen bør også ha litt gjødsel, på grunn av det samme regnet...
Malama Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #2518 Skrevet 31. juli 2007 "Litt er bedre enn ingenting" (min versjon av "alt er bedre enn ingenting", jeg synes nemlig "alt" høres så overveldende ut, men "litt" er mer i babystep-ånden) I går slurva vi litt med kjøkkenvasken... Jeg fjerna vel og emrke potetskrellet og vaska utav selve kummen, men jeg ryddet ikke av de som sto der det egentlig skal stå ting og renne av seg, så jeg shina ikke hele vasken. I dag skal vi har en real "dugnadsinnsats" i huset. Bare jeg og min mann altså, men en real innsats, det trengs. Ommøblere litt også... (må ha plass til et nytt skap i helga, når pappa's bil kan kjøre det hjem til oss)
Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #2519 Skrevet 31. juli 2007 Fortell meg en ting, dere flinke jenter! Å shine vasken, vil det si å skrubbe den fin med jif eller lignende eller tømme den for ting og for eksempel sette i oppvaskmaskinen?
Fakse Skrevet 31. juli 2007 #2520 Skrevet 31. juli 2007 Fortell meg en ting, dere flinke jenter! Å shine vasken, vil det si å skrubbe den fin med jif eller lignende eller tømme den for ting og for eksempel sette i oppvaskmaskinen? De fleste dagene vil det for meg si å fjerne det som står på benken til høyre for vasken (setter aldri noe i selve vasken mer...), fjerne det tørre og rene som står til høyre, og tørke av benk og oppvaskkummen med håndkle (før jeg legger det til vask, tar nytt hver dag) sånn at den er tørr og ren. En gang i måneden eller så bruker jeg et poleringsmiddel (men jiff er sikkert fint), sånn at vasken blir blank. Fordi jeg tørker av den hver dag ellers holder den seg sånn lenge
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå