Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For øyeblikket er maskin tre godt igang, nummer to henger på altanen (nummer en henger under altanen) og vi har spist for andre gang, og ryddet inn i oppvaskmaskina etter oss. Så bra så.

Det store spørsmålet er likevl fortsatt om jeg husker å rydde vekk glassene før jeg legger meg i kveld, for DET er jeg ikke noe flink til. Og shine kjøkkenvasken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjerde maskin er igang, og den første er allerede tatt inn fra snora. Deilig med god klestørk ute!

Skrevet

Hei og velkommen til Tinesol! Og velkommen tilbake til fru Malama! Hvis du er redd du ikke husker de glassene ikveld, kan du ikke rydde dem vekk nå når du sier du må huske på dem? Eller skriv en lapp (A4) og legg på badet eller senga og minn deg på glassene.

Jeg er fortsatt på ferie og gjør ikke annet enn å holde styr på klær og mat og vaske opp litt klesvask underveis. Ha en fin helg!

Skrevet

Kan ikke ta dem vekk nå... de er nemlig ikke kommet frem enda... De glassene jeg regner med å "glemme" er nemlig de glassene som kommer frem sammen med sjokolade, eller potetgull, eller hvetestang eller noe sånn i kveld....

Så jeg BURDE ikke trenge en lapp for å minne meg på å rydde av bordet når jeg reiser meg for å legge meg, det burde jo være ganske synlig, men jeg har kommet helt ut av vanen med kveldsrutine, rett og slett.

Men det ordner seg nok :)

Skrevet

Håper du har det supert på ferie, Dunilla.

Formen var litt bedre i går, så det såg bra ut da jeg gikk og la meg, vasken skinte, brød var satt på og både oppvaskmaskin og vaskemaskin var i fullt arbeid. Nå snurrer tørketrommelen, senga er redd og frokosten er over. Når jeg har drukket opp teen min skal jeg

Ta ut av oppvaskmaskina

Rydde bort etter frokost

Lage klart til at familien ska ut på tur, pakke mat, bleier osv...

Skrevet

Nå har jeg hatt nok en runde med vaskedilla og fått vasket badegulvet og skapet (som også ble vasket forrige gang det var ukens sone! :overrasket:) på badet. Det gikk mye fortere nå enn det pleier fordi jeg ikke trengte å ta det som jeg tar under daglige swish & swipes. I tillegg vasket jeg et par vinduer og mellom vinduene, tørket støv og shinet kjøkkenet!

Håper inderlig at det er soverommet som er neste ukes sone... :sjenert:

Skrevet
Håper inderlig at det er soverommet som er neste ukes sone... :sjenert:

Det er det vettu :ler:

Vi har ikke gjort så mye i dag, har stort sett bare laget middag og ryddet opp etter den. Deilig med en rolig søndag :)

Fikk forresten tatt var på både helsa (var på en kjapp sykkeltur) og det sosiale livet (har hatt tre venner på besøk, spist middag med en av dem og sett Formel 1 med de to andre), og det er vel sånn man egentlig skal bedrive en søndag :)

Skrevet

I går var vi ute store deler av dagen. Kjørte ut på en av strendene, i distriktet der snuppa fikk løpe og samle fjær og grave i sanden. Hun stortrivdes mens vi satt på et piknikteppe i sola. Vi hadde pakke niste og frukt. Passet meg ypperlig på en dag der formen var heller laber.... :forvirret:

I dag er planen hjemmevelgjøringstimen.

Ellers i uken på soverommmet

Skrivebordet

Vaske vindu

Nattbordet

Lage plass til babyklær

Starte på sortering av babyklær

Skrevet (endret)

Jeg kom hjem igår kveld, og reiser igjen på tirsdag. Jeg benytter nå anledningen til å vaske tøy og pakke ut, og pakke nytt i bilen for en ukes ferie til. Har ryddet og slettet masse FlyLady-mail, men kom over en der vi ble oppfordret til å redusere klesmengden igjen, fordi klær er den vanligste formen for clutter. Jeg har fått sortert ut en bærepose med klær og litt tilbehør, og ennå har jeg ikke tatt med noe av det jeg har brukt en eller flere ganger...

Det er utrolig hyggelig å komme hjem til ryddig og passe rent hus! Jeg reiser ikke før imorgen, så jeg skal bruke dagen til noen rutiner og noen 15-minuttere med decluttering. Skal nok swiffe over gulvene, men ellers er det ikke behov for ukesrengjøring denne gangen.

Ukens sone er soverommet. Mitt er ganske OK, men jeg har fortsatt for mye klær og bøker som jeg egentlig ikke bryr meg om.

Dagens gjøremål:

Sortere sist ukes post/kaste reklame OK

Swiffe gulv

Swish & Swipe OK

Vaske klær OK

Pakke til ferie

Vanne planter OK

Klippe gressplenen hvis det ikke regner OK

2 x decluttering

Endret av Dunilla
Skrevet

Soverommet kunne nok trenge å bli prioritert.

Likevel virker det litt "dumt" å prioritere soverommet denne uken, som stort sett er det eneste rommet jeg IKKE har planer om å vise frem når vi får besøk om halvannen uke... (men på den annen siden, om jeg rydder det kjempegodt og vasker og pynter litt, så KAN jeg kanskje vise frem soverommet også, i stedet for å si "Ja, og her inne er vårt soverom, der er det rotete")

Hmm... kankskje jeg BURDE priorotere soverommet denne uka. Resten av huset må også prioriteres da. Der er sånn "levelig", og "presentabelt for venner" stort sett. Men det er forskjell på hva som er presentabelt for venner (og faktik foreldre), og hva som er presentablet for farmor....

Jeg har gjort en kjempeinnsats med klesvasken i helga, og det trengtes. Og nå som regenet er kommet, og det er slutt på den fantatsike klestørken, så kan jeg jo være glad for det....

Skrevet

Du bør kanskje heller vurdere en eller to Crisis Cleanings hvis du får besøk, Malama? Det kræsjer jo ikke med 15 minutter decluttering (eller dagens Kelly's) på soverommet - ingen har sagt at soverommet skal bli perfekt i løpet av uka for det.

På sikt trenger du kanskje kontrolljournalen igjen (eller gule PostIt-lapper alle steder for å minne deg på rutinene som skal innarbeides.) Hva er første rutinen du skal innarbeide nå? Går det bra?

Hvordan går det med Tinesol?

Skrevet
Du bør kanskje heller vurdere en eller to Crisis Cleanings hvis du får besøk, Malama? Det kræsjer jo ikke med 15 minutter decluttering (eller dagens Kelly's) på soverommet - ingen har sagt at soverommet skal bli perfekt i løpet av uka for det.

På sikt trenger du kanskje kontrolljournalen igjen (eller gule PostIt-lapper alle steder for å minne deg på rutinene som skal innarbeides.) Hva er første rutinen du skal innarbeide nå? Går det bra?

Hvordan går det med Tinesol?

Heil Dunilla :) Takk for hyggelig velkomsthilsen!

Hos oss har mine foreldre og min søster vært på helgebesøk, kom fredag og dro igjen idag morges, så har ikke vært mye tid til hverken FlyLady eller KG :)

Har fått tatt kjapt over gulv osv når alle har vært ute, men ellers er det mye rot nå etter en sånn helg, så blir vel endel å gjøre ikveld!

Planer for ettermiddagen:

* moppe gulv

* vaske sengetøy og håndklær

* ta ut av oppvaskmaskin

* vaske krystallglass

* kaste søppel

Føler at ting er mye lettere å gjøre når jeg kan lese tråden her, og sjekke gjennom lista mi dagen etterpå! Flott tråd!!

Skrevet

Jeg har jo permen min, men den må nok oppdateres ja, inneholder masse rutiner jeg ikke har fulgt siden... en evighet. (lenge siden jeg åpna den for noe annet enn adresse bok, for å si det sånn...)

Min første rutine, som jeg skal ha på "smilefjeskalenderen min" (det er det som funker for meg, tegne et smilefjes på kalenderen hver dag jeg har gjort rutinene mine, da ser jeg nemlig synlig at det er gjort) er

*Ta vitaminer

*Fylle inn i oppvaskemaskina før jeg legger meg

*Shine kjøkkenvasken

(for all del, jeg gjør mer hver dag, men dette er grunn-rutinen, som ejg så bygger ut etterhvert)

Planen for i dag innebærer utover rutienene:

*Legge sammen resten av helgas klestørk, som bør være tørr nå

*Gå ut med søpla, fra alle rom (inkl gjestebad)

*Bytte på senga

Kanskje jeg skal legge inn 15 minutter på soverommet også, når jeg likevel er der og bytter på senga?

En og annen kriserydding før besøk hører nok til, men nå er det jo faktisk 10 dager til jeg får besøk da, så jeg forsøker meg på en litt sånn "step by step"-tilnærming, og heller kriserydding dersom jeg ikke kommer i mål.

Skrevet

Da mangler jeg bare pakke til ny ferie,decluttering og å dra over gulvet. Har funnet frem endel som ligger klart, men jeg venter på at vasket tøy skal bli tørt så jeg kan pakke videre. Har jeg først fått yndlingsplagg bruker jeg dem gjerne hele tiden... :ler:

Jeg burde gjødslet plenen også, men har ikke noe gjødsel liggende. Får skrive det opp på en huskeliste til neste uke, når jeg er ferdig med ferien.

Skrevet

Gårsdagen ble et bevis på at det er fint å ha det noenlunde i orden. Siden det i går var tid for ukesrengjøring, fant sambo frem støvsugeren mens jeg laget middag. Snuppa måtte da bruke den lille håndholdte støvsugeren. håper våre rutiner smitter av på henne. Hun storkoste seg mens hun støvsugde vogna si, stolen sin og litt på kjøkkengulvet.

Da vi hadde spist middag og fått snuppa i seng, ringte telefonen og det var onkelen og tanta til sambo som var på bilferie, lurte på om de kunne stikke innom om en times tid..... Jada, klart det bare kom. vi ble ferdig med hele ukerengjøringen og kunne servere nytinte boller i et rent og ryddig hjem..... Deilig!

Innen jeg la meg, var også en maskin klær satt på, søndagens vask brettet og lagt på plass.

Og så må jeg få skryte litt av sambo, han har blitt veldig flink til å re sengene om morgenen.

Skrevet

:klappe: Bobsi! Det er sannsynlig at snuppa bruker dere som rollemodeller, så keep up the good work!

Akkurat sånne episoder du forteller om synes jeg er så supre også. Jeg har forandret meg masse - til det bedre. Og jeg blåser i om det er helt naturlig for andre og ingenting å snakke om. Jeg synes det er fantastisk å ha det sånn, å kunne invitere inn uten full panikk.

Ha en fin uke, jeg fortsetter ferien min nå!

Skrevet

Hei jenter!

Jeg har nettopp innsett at min mor, som jeg i alle år har trodd var en lykkelig BO, hater husarbeid! Hun blir gretten i stedet for å gjøre som meg og sette Knudsen & Ludvigsen på full guffe som akkompagnement til husarbeidet! Da er det umulig å bli gretten! :sol: Jeg ville dele dette med dere fordi FLYlady snakker stadig om at det er viktig å gjøre husarbeidet morsomt, og for meg så fungerer K&L utmerket!

Skrevet (endret)

Nå har soverommet fått en 27 Fling Boogie, jeg har brettet og lagt på plass rent tøy og endelig fått ryddet på plass restene av ferien jeg kom hjem fra for to uker siden! :sjenert:

Har også lagt inn et nytt punkt på morgenrutinen, så nå er den:

Re sengen

Swish & swipe

Sette på luftrenseren på soverommet

Endret av Idril
Skrevet (endret)

Vi skulle igår gjøre følgende:

* moppe gulv - Utsatt pga syk samboer

* vaske sengetøy og håndklær - Håndklær og halvparten av sengeklærne. Resten tas idag.

* ta ut av oppvaskmaskin - Gjort

* vaske krystallglass - Gjort.

* kaste søppel - Gjort.

Idag:

* moppe gulv

* vaske resten av sengetøyet

* begynne å planlegge til ferien som begynner fredag kl 1500!

Endret av Tinesol
Skrevet

Igår:

* moppe gulv Eeeh... utsatt igjen :/

* vaske resten av sengetøyet Gjort, vasket og dyner, puter og mørke klær!!! Alt er tørket og ryddet bort og...

* begynne planlegging til ferien Gjort

Imorgen drar vi rett etter jobb, så idag må følgende gjøres:

* pakke klær, toalettsaker osv

* pakke matvarer, kaste det som må kastes

* vanne planter

Noe jeg har glemt...???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...