Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Å brenne er et fint alternativ til å gå til anskaffelse av en makuleringsmaskin.

Ja, eller så har jo mange makuleringsmaskin på jobb. Både jeg og mannen har i alle fall det, så vi tar jevnlig med oss en liten bunke som vi maler til strimler :)

Her hos oss er det ferietid, men vi har valgt å ta halvannen uke ferie hjemme hos oss selv, med kombinert jobbing (ute/inne avhengig av vær) og koselige aktiviteter i nærmiljøet. Trives så godt hjemme at jeg vil benytte sjansen til å være her litt.

I dag er det bra vær, så vi skal være ute i hagen. Har vært ute og kjøpt et par kompostbinger, etter en sen frokost på cafe. Nå skal vi kle på oss hageklær, samtidig som vi håper at vi får besøk av en som kan fikse låsen på ytterdøra vår. Fra i natt av skal det regne så da gjør vi litt andre ting som står på tapeten innendørs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå har det blitt vasket til den store gullmedalje av både meg og Helten:

Badet - gulv, servant, badekar, toalett

Kjøkkenet - tørket støv, gulv, inni komfyren og under vasken

Så nå er to rom helt rene på samme tid! Deilig! Men nå har jeg en utfordring til dere: når åpnet dere sist døren til oppvaskmaskinen og vasket sidene? Hos meg var de kjempeekle!

Endret av Idril
Gjest Elastica
Skrevet

Kremt. Ikke tidlig i seng, likevel. Nå ødela du planen min, Idril.

Skrevet

Skyldig

Men uten noen som helst skyldfølelse :hoho:

Skrevet (endret)

Hehe, ja dørene på oppvaskmaskinen kunne vel trenge en runde her også ;)

Vi fikk gjort en del i hagen i går/dag, men ikke så mye som vi hadde håpet. Planen for morgendagen er å fortsette i hagen, men samtidig å ta litt innendørs (fordi det skal regne endel).

Ser at der har hatt litt diskusjoner på swish&swipe, så jeg tenkte jeg skulle fortelle hvordan jeg gjør det. Tar det hver dag i og etter dusjen, det er det som passer meg best.

I dusjen har jeg hengende en klut av mikrofiber. Den bruker jeg til å skrubbe av en bit av dusjveggen mens jeg lar balsamen virke. Dermed blir dusjen aldri skitten.

Når jeg kommer ut tørker jeg meg først. Så tar jeg på deodorant. Mens jeg venter på at den skal tørke tar jeg håndhåndkleet som henger på badet. Om ingen har brukt det nylig fukter jeg det litt. Så tørker jeg eventuelle flekker av speilet (få om jeg gjør rutinen hver dag). Etterpå tørker jeg av hylla under speilet for å hindre at støv samler seg. Deretter tørker jeg av vasken. Siden jeg gjør det hver dag holder det med den fuktige håndduken, ingen kjemikalier er nødvendig. Til sist tørker jeg av toalettet. Det tar jeg først rundt på sisternen og på lokket, før jeg tørker av "kroppen" og rundt ringen. Så henter jeg til sist en dråpe jiff om det trengs, men som oftest bruker jeg bare toalettbørste for å skrubbe av inne i toalettet.

I tillegg til denne rutinen (som tar to minutter), vasker jeg av vasken hver gang jeg vasker hendene. Da bruker jeg litt av håndsåpen, og ser til at jeg får skyllet skikkelig av hver gang. På den måten er vasken alltid ren, og da trengs ingen vaskemiddel eller kjemikalier for å holde den skinnende. Bare prøv :)

Endret av Fakse
Skrevet (endret)

Skapet under vasken ble ryddet og vasket i går kveld, kjøkkengulvet moppet (pluss litt i stua og gangen). Mens jeg snakket med min søster i telefonen (har handsfree) fikk jeg ryddet den evindelige kleshaugen ved siden av senga.... Gårsdagens klær har en tendens til å bli liggende.... Sukk! forbedringspotensiale der.....

Jeg fikk laget middagsliste for de kommende dager og samtidig handleliste for i ettermiddag.

I ettermiddag kommer søstra mi og henter lillejenta, skal ha henne til i morgen. Skal bli deilig å kunne sove lenge en lørdag.... Og kunne gå i endel butikker for å ta noen beslutninger angående husprosjektet vårt.....

I går fikke jeg også beskjed om at jeg har kommt inn på det deltidsstudiet som jeg vil ta til høsten og våren. Så nå er det bare å sette seg ned og begynne på pensum.... :kaffe:

Dørene på oppvaskmaskinen må sjekkes når jeg kommer hjem i dag...

Endret av Bobsi
Skrevet (endret)

Hjemme hos meg vasker jeg opp for hånd, men jeg kan godt vaske over kantene på kjøkkenskuffene i steden. OK Jeg vasker innimellom over frontene på kjøkkeninnredingen, men er blind for skitne smale kanter...

Idag skal jeg levere bøkene på biblioteket (de siste),OK

og få filt opp en ekstranøkkel til huset. OK

Naboene her tar inn posten for hverandre i ferier, så jeg må stikke bortom en og spørre om den perioden jeg er bortreist.

Selv om jeg ikke jobber livet av meg i huset nå, så er det såpass fint her at alle forbedringer synes veldig godt. Og det gir igjen inspirasjon til nye 15-minuttere :-D

Endret av Dunilla
Skrevet

Jeg fant en utfordring fra FlyLady i mailen min. Gå fra rom til rom og gjøre en 27 Fling Boogie. En kasteting fra hvert rom inntil du har fått 27 ting.

For å gjøre det litt lettere for meg har jeg tatt med gibort-ting. Og jeg er ferdig! Idag er det tid for å rydde bilen. Jeg skal støvsuge og få vasket den også, da ferien er rett rundt hjørnet. Og så prøver jeg å få med meg 5 kasteting fra garasjen på vei hjem...

Ønsker alle flapsende og flygende en riktig god helg! :hallo:

Skrevet

Jeg skal innom en venninne imorgen, og spurte tilfeldigvis om hun trengte badehåndklær. Det gjorde hun, så jeg blir kvitt hele mitt overskuddslager fra boden. De er bare brukt noen få ganger, og har god kvalitet. :tommel:

Bilen ble tømt for ting og søppel og jeg vasket over et støvete dashbord, men jeg får støvsuge innvendig og vaske utvendig imorgen. Dessuten må jeg få filt opp en ekstra garasjenøkkel - oppdaget jeg nå.

Vaskemaskinen vasker, og jeg har begynt å samle ferdigpakket bagasje på en plass i stua. Man drar jammen med seg mye når man reiser på bilferie og har en hel bil å pakke i :ler:

Tror jeg stuper i seng uten å ta oppvasken. Tar den når jeg står opp imorgen i steden.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

God ferie, Dunilla!

I dag har jeg egentlig vært ganske flink. Den tredje vaskemaskinen er snart ferdig. Tøy, utstyr og annet til to ukers ferie er pakket for tre barn, en hund og meg selv. Mannen fikser heldigvis sitt eget. Jeg har vannet og stelt blomster, kostet terrassen, vasket hundekurvene og hundeteppene, shinet kjøkkenet etter diverse måltider, ryddet i kjøleskapet - nå tåler det å bli forlatt i to uker. Jeg er heldig å ha vaskehjelp, men støvsuget likevel underetasjen og vasket kjøkken- og badegulv etter at ungene var i seng.

Fler enn meg som er hysteriske når det gjelder å forlate hjemmet? Alltid nyvasket, rene håndklær og sengetrekk - og da er det deilig å komme hjem når man har tre bager med skittent tøy. :ler:

Legger til at det er litt kronglete med krykker.

Endret av Elastica
Skrevet

Vi fikk tatt en skikkelig runde i huset i dag. Nå er alle rom rene og ryddige. Deilig, for det har fått flyte en stund på grunn av sykdom, reise og diverse andre forstyrrelser. Mannen etterlyste faktisk at vi skulle komme skikkelig i gang med sonearbeidet igjen, han synes det er lettere når vi gjør litt av gangen enn å ta alt på en gang på denne måten :rødme:

Fikk også kombinert trim med vanning av plantene hos hans bortreiste foreldre. I stede for å kjøre tok vi sykklene, og fikk oss halvannen time utendørsaktivitet i det fine været. I morgen håper jeg det blir litt mer opphold enn værmeldinga lover, sånn at vi får gjort litt i hagen.

Nå skal jeg legge meg i rene sengeklær, gleder meg til den deilige følelsen :)

Skrevet

Kantene på oppvaskmaskina ble tatt i går, de var ikke så ille, sikkert derfor jeg ikke har tenkt på det før. Vi var også på IKEA og kikka i går kveld, men kjøpte kun en veggklokke til svigers i innflytningsgave til den nye leiligheten.

Nå snurrer vaskemaskina, badet er swisjet, kjøkkenet strøkent og senga redd. Jeg tar straks med meg plastsøpla og tusler inn til byen via gjenvinningsstasjonen. Skal møte sambo når han er ferdig på trening, for vi skal se på peisovn til det nye huset.

Det er lørdag folkens :sol:

Skrevet

Regnet har holdt seg borte, så vi har fått tatt opp noen bøtter løvetann og klippet plenen. Nå står en brødeig og hever, og grøten til lørdagslunsj er snart ferdig. En hvitvask surrer i kjelleren, snart ferdig den også, og jeg har på impuls rydda litt i kjøkkenskapet. Nå er det system på hva som står hvor, og jeg har fått rydda ut litt ting som ikke hørte til der. Ikke så værst en lørdag formiddag :)

Etter lunsj skal jeg planlegge en meny og skrive handleliste, mannen skal bake ut brød, og vi skal kjøre og handle. Tar med bestemoren min, hun er litt dårlig til beins for tida (brudd som holder på å gro), så hun setter pris på det. Siden det tross alt er ferie må vi vel ta oss tid til litt kos også. Mannen har foreslått å gå ut for å spise burger, også tar vi en tur på kino etterpå.

Skrevet

Da er jeg snart klar til avreise. Bilen er pakket og hagen er shinet opp inkl. ugressfjerning og gressklipping. Lleiligheten har et par hotspots, men er ellers både ryddig nok og er swiffet og støvtørket. Den siste klesvasken surrer og går i vaskemaskinen, og jeg har skiftet sengtøy og håndklær som skal ønske meg velkommen hjem om en uke. :)

Elastica; du spurte om flere var som deg. Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg VAR det absolutt ikke. Jeg ville gjerne ha det sånn, når jeg kom hjem fra ferie, men jeg utsatte alt for mange gjøremål til kvelden før. Dermed ble det aldri tid til husarbeide. Det så ikke bra ut i utgangspunktet heller.

Dette er andre året jeg er såpass strukturert og rutinert at jeg bytter ut dårlige handlingsmønstre med nye rutiner.

Bare jeg får hengt opp det siste vasketøyet, så kan jeg reise.

Neste ukes sone er baderommet og et ekstra rom. Jeg utfordrer derfor alle til å se over badet og kaste fem ting. Tomemballasje, gammel sminke, ødelagte badeleker... Ha en fin og flygende uke!

Skrevet (endret)

I helgen har det ikke blitt gjort så mye i leiligheten. Lørdag fikk vi gjort en del errend. Og så ryddet sambo kjøkkenets roteskuff. Mye ble kastet... :klappe:

I går gikk vi en lang tur, så hjalp vi svigers med å flytte. Hadde middagsgjester på kvelden.

Denne uken er det badet og et ekstra rom.

Målet er å få ryddet skapet på badet, en hylle/skuff av gangen og sortert ut for små klær i skapet til storesøster.

I tillegg må jeg

- legge ut 2 bøker for BookCrossing

- sende inn ferjekort for refusjon.

- lese ut bok og levere på biblioteket

Endret av Bobsi
Skrevet

Vi styrer fortsatt mest ute. I går fikk jeg ryddet hageboden, kastet en hel masse potteskjulere med hakk og sprekker, ryddet verandaen (endelig er barnebasenget pakka bort, sikkert en måned siden vi hadde badende barnebesøk) og planta ut sommerblomster i krukker (bedre seint enn aldri).

Mannen fikk tatt ned et par gamle tv-antenner som vi ikke bruker siden vi nå har kabel-TV, han fikk gjort klart en del søppel vi skal kjøre på fyllinga i dag, også fikk han et forsprang på en lukejobb vi driver med. Da jeg var ferdig kom jeg og hjalp han, så vi fikk avsluttet et ganske stort stykke.

Det har seg nemlig slik at vi har skvallerkål i brede "bed" langs hele hagen, og det må graves opp og "finsiktes" sånn at vi får med alle røtter for ikke å få elendigheta tilbake. Når vi har gjort unna gravinga lar vi det ligge brakk et par uker for å se at vi virkelig har fått med alt. Så er planen å lage plen av det meste, siden plen er lett å velikeholde. Noen steder skal vi ha bed, men jeg prøver å sørge for at vi gjør det på en måte slik at det blir lettstellt. Fikk tatt fire-fem løpemeter med "ugressbed" i går, så når vi har ca 30 meter igjen sier det seg selv at det kommer til å ta tid. Men litt og litt skal vi få has på elendigheta :)

Skrevet

I morges hadde jeg endelig min første skikkelige swish&swipe. Gjorde det enkelt med en sprayflaske med mildt klorvann og tørkerull. På speilet brukte jeg en mikrofiberklut til glass. Kjempefornøyd! :)

Ellers har kjøkkenet sett akseptabelt ut hele helgen og sengen blir fortsatt redd. I tillegg fikk vi unna masse skittentøy også.

Badet er det egentlig ikke så mye jobb med nå, derfor må jeg konsentrere meg om det ekstra rommet som blir kontoret. Det er det verste rommet i leiligheten for tiden, og det kan vi jo ikke ha noe av. Ergo skal jeg tørke støv, støvsuge, kaste damemagasiner og få orden i en del papirer.

Anti-utsettelse denne uken blir nytt pass og betale semesteravgift på skolen.

Skrevet

Da var ukesrengjøring unnagjort. Sambo og jeg tok alt sammen på 45 minutter :klem: Hurra!

Så kan jeg ta fatt på andre spesifikke baderomsoppgaver. Skal rydde høyskapets øverste halvdel. Formen er veldig bra i dag faktisk, så må nytte sjansen. Det blir nok bare tyngre frem mot termindato...

Skrevet

Høyskapets øverste halvdel er strøken, fikk kastet en god del gammelt. Deilig følelse :klappe:

Da jeg la meg i går kveld hadde jeg brettet og lagt på plass alt rent tøy, tømt oppvaskmaskinen, skiftet sengetøy, det gamle var vasket og snurret i tørketrommelen, vaskemaskina gikk og klærne hang klare til i dag morges.

I dag skal nederste halvdel av høyskapet på badet tas, sengetøy og håndklær og kluter brettes og legges på plass. Må gå ut med papirsøpla.

Så er det Frustrerte Fruer kombinert med fotbad.

Skrevet

Og så er det vel bare å begynne å FLY igjen....

Vi kom tilbake fra Malta sent på kvelden torsdag, og gikk rett til sengs. Min mann (wee, MIN MANN!) hostet og var sår i halsen, han hadde "trua" hele ferien med at han kom til å bli syk når han kom hjem, og det begynte allerede før vi dro...

Fredag sto vi opp og også jeg var blitt forkjøla. Han hadde noe smerter i brystkassa han da, men fastslo at "det er ikke den sida hjertet er" og slo det bort, paracet, halspastiller og papirlommetørkler, vi måtte jo bare gå igang.

Jepp, vaske klær, vaske klær, vaske klær. Og rydde.

For lørdag ettermiddag kom min svigerfar, hans samboer, mine to svigerinner (tenåringer) og hunden deres på besøk. De dro igjen mandag morgen, når jeg dro på jobb. Og min mann ble hjemme. Innen jeg kom hjem hadde han "endelig" kjent igjen følelsen av hva dette var. Jeg var forkjøla (og er følgelig egentlig nesten frisk igjen nå) Han har derimot bronkitt, og er fortsatt hjemme fra jobb.

Jadda....

Men nå er jeg altså bedre, og har en syk mann hjemme å stelle for. Ferien er over, og hverdagen er tilbake. Om to uker kommer mamma og pappa og farmor på besøk for ei langhelg (mamma og pappa er greit nok, men farmor også, da må det ryddes litt bedre!) så det er bare å stå på, for vi kom ikke helt imål før det forrige besøket da...

Babysteps, så kommer jeg sikkert ajour med klesvasken etter ferien også... så det er bare å brette opp armene og finne frem FLY-tankene mine igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...