Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg har bestemt meg for å følge flyladys nye vane denne måneden, og gå skikkelig inn for å få (gjen)innført vanen med swish and swipe på badet. Hadde en god periode, så jeg vet hvor deilig det er når det funker. Nå vi jeg at det skal sette seg skikkelig, som vanen med å re opp senga.

Swish and swipe: innbiller meg at det betyr å holde det fint hele tiden? Funker bra for meg, jeg går over vasker hver dag med sprute-jif og fille. Alltid skinnende rene vasker - det tar heller ikke særlig lang tid. Det står en jif-flaske i skapene på alle bad (ett bad, en dusj og et toalett) sammen med en fille.

Jeg trenger virkelig en oppstrammer i hagen. Noen tips for å få skikk på en roteplass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heh - ferielatskapen tok over for noen dager! Men nå er jeg tilbake!

Swish & Swipe betyr rett og slett å dra over do og vasker daglig, og du behøver ikke bruke tøffe vaskemidler siden det ikke er inngrodd skitt. Bruk gjerne opp den håndsåpen eller sjampoen du ikke liker og nesten hadde tenkt å kaste. All type såpe fungerer!

Selv vasker jeg med en siste rest med gammel hundesjampo (etter å ha kjøpt noen liter som aldri ble brukt opp for mange år siden :) ) Mildere vaskemidler er snillere for hud/åndedrett for den som vasker også.

I dag har jeg ryddet dypfryseren og gitt bort masse mat/kjøtt til en venninne med stor familie. Maten holder seg godt i dypfryseren, men en reality-check fikk meg til å innse at jeg ikke kommer til å få spist all maten. Heretter får jeg bli flinkere til å ikke kjøpe så mye på impuls og fryse ned. Bortkastede penger for meg.

Nå er fryseren halvtom og klar for jordbærsesongen (for jordbær spiser jeg hele vinteren så lenge jeg har!)

Hva slags rot har du i hagen da, Elastica?

Gjest Elastica
Skrevet

Egentlig er det en fin hage med skiferterasse, plen og et lite bed. Det er mange frukttrær, rips og et stort kristtorntre på plenen. For noen år siden var jeg flink og plantet fine blomster i potter hver vår, som jeg koste meg med gjennom hele sommeren. De siste to årene har ikke engang pottene kommet opp av kjelleren....og jeg skjemmes. Nå har vi utvidet hagen, og fått enda litt større skiferterasse. Dette betyr at jeg er nødt til å friske opp med potter for at det ikke skal bli for mye stein.

Vi skal få nye gjerder rundt hagen, og etter at den nye plenen og skiferen er lagt har jeg følgende mål:

høytrykkspyle terassen

vaske/olje hagemøbler

kjøpe inn et sett nye hagemøbler til den nye plassen

plante noe i få, utvalgte potter (vintergrønt)

ordne til et bed som nå er overgrodd av ugress

fjerne ugress i gammel steinmur

Når det er fint skal jeg klare å holde det ryddig, dvs rydde inn ungenes leker hver kveld. Det tar ikke lang tid, men er lett å droppe. Ellers blir det som det er nå; alltid masse leker strødd rundt, og det ser ikke koselig ut i det hele tatt. Jeg håper jeg blir mer inspirert når det ikke lenger er halvferdig der ute.

Alt dette er egentlig ganske gøy, hadde det ikke vært for at jeg går på krykker i seks uker til.

Gjest Elastica
Skrevet

Forresten hørtes det veldig smart ut å gå løs på fryseren. Skal tenke på det til helgen...eh neste helg.

Skrevet
Legge sammen klær OK

Plante en buksbom i en potte utenfor døren OK

Koste småstein og støv ved inngangspartiet OK

Har også ryddet deler av kjøleskapet.

• vasken skinner,
  • vaskemaskina går,
  • morgendagens klær for meg og veslejenta er klare.
  • Morgendagens middag er planlagt.

Nå er det kveldsstell og rett i seng.

Skrevet

Jeg fikk ikke sove i går kveld, så jeg stod opp kl 0030, swisjet badet, tok ut av oppvaskmaskina, tok ut av vaskemaskina, satte på ny vask, ryddet gangen, brettet og la på plass handklær og kluter fra trommelen. dekket bordet til frokost før jeg la meg igjen ca kl 0130. Sovnet ikke før ca 0200, så det var rimelig tungt da vesla begynte dagen kl 0630 i dag..... :sprettoy:

Skrevet

God morgen!

Du var nattsvermer ute og fløy, Bobsi? :ler:

Flink! Håper du får sove bedre til natten igjen! Vi trenger søvn, og jeg kan tenke meg du trenger det ekstra som er gravid.

Høres ut som om du ikke behøver få dårlig samvittighet ennå for manglende hagearbeide, Elastica. Jeg har heller ikke fått ut blomsterkrukkene i år, men nå har jeg avblåst sommerfloret og satser på å komme sterkere tilbake neste år. Ellers er luking kjedelig arbeide; men da jeg sluttet å ta de voldsomme helgesjauene i hagen, forbedret innstillingen min seg. Jeg må si at i hagen er fokusert jobbing i kun 15 minutter om gangen en super måte å jobbe på. Du klarer mye på 15 minutter, og de kjedelige oppgavene blir delt inn i så små biter at de er helt OK å gjøre. 15 minutter luking hver dag er f.eks overkommelig og gjennomførbart sammenlignet med 3 timersluking der hele kroppen verker etterpå.

Når det gjelder leker i hagen; hva med å utkalle barna til en hurtigrydding hver dag før kveldsmat? Det kommer selvsagt an på hvor gamle de er, men sett en timer på passende antall minutter, og la den som klarer å samle inn flest leker til "sitt" område, vinne. Eller heder og ære eller noe annet hyggelig hvis alle til sammen får samlet sammen alt før alarmen går.

Her regner det masse idag, og jeg går i gang med Dunillas FlyLady-sommercamp for SlitneSingle. Dagens program består av:

15 minutter dypdykk i fryseren. Finner jeg fler jordbær fra ifjor? I så fall: Dessert og snop utover dagen. Finne middag til imorgen - tin i kjøleskap.

15 minutter decluttering i ukens sone

en 27 Fling Boogie i garasjen. Har sikkert masse som kan kastes der, men idag skal jeg bare finne 27 ting.

DunillaSPA: Fotbad, fotkrem + neglelakk!

Drikke 2 liter vann i løpet av dagen. Stor mugge i kjøleskapet.

15 minutter regninger i nettbank, kjapp oversikt over økonomien denne måneden.

Lese så mye jeg gidder av en bra bok jeg fikk... til julegave... :sjenert:

Skifte sengetøy og vask det.

AKkurat nå vaskes en klesvask, og jeg skal rydde bort oppvasken fra igår.

Sykling avslyst idag gr. regnvær. :ler:

Gjest Elastica
Skrevet

Gode råd, Dunilla. Jeg trenger nok et lite skippertak for å komme ajour, men etter det skal jeg sette av noen minutter hver dag. Da holder det seg fint lenger.

Idag har jeg vasket en vask, lagt sammen en annen, redd opp senger og ryddet etter frokost. Her er det med andre ord blåst og jeg går på jobb. :)

Skrevet

Dagens plan:

Drikke en liter vann før jeg går fra jobb

Lage middag (laks med poteter og gulrot)

Rydde etter middag

Hvile siden jeg nesten ike har sovet i natt

Gå tur med en venninne

Legge sammen noen klær

Gjest Elastica
Skrevet

Etter at jeg kom hjem fra jobb har jeg laget middag og ryddet etter denne, pakket skolesekken til eldstemann som ble vasket igår sånn at den er klar til bruk igjen etter ferien, vannet blomster, fyllt på med doruller der det var nødvendig, betalt noen regninger, ryddet i papirhaugen som ligger på kjøkkenet, sendt i retur svarslipp fra sfo, lagt sammen en vask fra i morges, tømt søpla.

Kveldens plan er å sende mannen på handling, sykle i ti minutter inne, vaske en vask til. Hvis jeg er ekstra flink skifte sengetøy på en seng. (Det er det verste jeg gjør)

Gjest Elastica
Skrevet
Kveldens plan er å sende mannen på handling, sykle i ti minutter inne, vaske en vask til. Hvis jeg er ekstra flink skifte sengetøy på en seng. (Det er det verste jeg gjør)

Handlingen gikk i vasken.

Derimot har jeg skiftet sengetøy på to senger, vasket og tromlet og ryddet på plass det gamle. Satt på ny vask.

Tatt ut av oppvaskmaskinen, spylt hele terrassen og trappene opp til huset, luket i ett bed, klippet eføy i hagemuren, ryddet lekene til ungene ute, spylt hagemøbler. Puh, det er faktisk inspirerende dette!

Ti minutter med sykling igjen.

Skrevet

Idag har jeg tenkt å gjøre omtrent det samme som igår, men MÅ huske på å peile olje, sjekke vann på radiatoren + luft i dekk. Skal på langtur og bilen bør være i orden i forkant.

I går fikk jeg endelig klistret på oblatene på bilskiltene. Her har det regnet så lenge at jeg ikke "kunne" sette dem på. I går ryddet jeg ut noe jeg hadde slengt fra meg i garasjen, så bilen fikk plass igjen. Og da var det enkelt å vaske/tørke skiltene under tak og få på oblater.

Må levere resten av bøkene på biblioteket også.

Skrevet (endret)
I går fikk jeg endelig klistret på oblatene på bilskiltene.

Må levere resten av bøkene på biblioteket også.

Der ble jeg minnet på oblatene. De ligger på kjøkkenbenken klare til å settes på, men de glemmes hver gang jeg går til bilen....

Og så bør jeg komme meg på biblioteket og låne en bok til det kurset jeg skal begynne på i høst.

Jeg har som mål å bli bedre på planlegging og prioritering. En av ukens oppgaver er å sette meg mål for resten av 2007 innenfor følgende syv områder.

Jobb/Karriere

Folk (sambo, familie, venner, kollegaer)

Fritid (reiser og opplevelser)

Hus og hjem

Helse

Selvutvikling

Økonomi

Når dette er gjort skal de brytes ned på månedsbasis. håper jeg klarer dette da.

Endret av Bobsi
Skrevet

Mangler ennå olje- og kjølevannsjekk på bilen, enda jeg har kjørt langt med bilen idag.

Skal ta det før kvelden kommer, helt sikkert! :ler:

Skrevet

Jeg har kvittet meg med 54 blader og aviser nå, og postet dem på http://flylady.net/index.asp (scroll ned til rett over mørkeblå skillelinje). Utfordrer dere andre til å ta en runde og få ut det dere likevel ikke får lest, og poste antallet på FlyLady-siden.

Nå har jeg sendt mailer og feriestoppet avisene. Siden jeg ikke rekker å komme ajour selv om jeg nå har ferie, kan jeg like gjerne stoppe papirflommen for en stund. Så får jeg heller lese mer nyheter og artikler elektronisk, og ha en unnskyldning for å henge på nettet... :ler:

Nå er det opphold ute, og jeg skynder meg ut til litt bil-service, før neste regnskyll. Det tordnet og lynte i sted.

Skrevet

Bilen trengte 1 liter olje, ikke kjølevæske men etterfylte spylevæske. Greit å ha gjort det. Tok en 27 Fling Boogie i garasjen på vei inn igjen.

Gjest Elastica
Skrevet

I går kjøpte jeg inn krukker og vintergrønne planter. Jeg fikk naboen til å bære de opp, snille nabo, hjelper kvinner i nød (med krykker). Så fikk jeg plantene i krukkene, kostet, spylte, og pyntet opp med nyskrubbet bord. Da mangler vi bare skiferen, så er alt klart. Dessuten satte jeg noen stauder i et bed, så får jeg anstrenge meg litt ekstra med å holde det fint der.

Ellers har vaskemaskinen gått, jeg har vasket dynene til hundene, rengjort hundeseng og bur, det er tomt i vaskekurven, redd opp tre senger, (to gjenstår), tatt ut av oppvaskmaskin.

Så bærer det avsted til Dyreparken i Kristiansand i regnværet, må bare pakke til tre gutter, re opp en seng, dusje, vekke en mann, rydde etter frokost.

Skrevet (endret)

God fornøyelse idag, Elastica!

Jeg må skrive inn huskelapp i kalenderen annenhver uke om oljesjekk av bilen. Ville vært for dumt å ødelegge motoren fordi den har fått for lite olje. *Hente kalenderen*

Siden naboene er på ferie får jeg bruke søpledunkene deres også. Jeg har dermed ingen unnskyldning for ikke å rydde boden de neste ukene! :ler:

Endret av Dunilla
Skrevet
Der ble jeg minnet på oblatene. De ligger på kjøkkenbenken klare til å settes på, men de glemmes hver gang jeg går til bilen....

Og så bør jeg komme meg på biblioteket og låne en bok til det kurset jeg skal begynne på i høst.

Jeg fikk satt på oblater i går og lånt bok på biblioteket. Hurra. I tillegg fikk jeg kjøpt et par nye sko til å gå på jobb i, på tilbud.

I går kveld var vi ute og spiste, så det ble ikke gjort noe i hjemmet bortsett fra kveldsrutinen med at vasken skinner, vaskemaskina går, morgendagens klær er planlagt, og ansiktet renset.

I kveld skal vi på middag hos svigers, så jeg har ikke de helt store planene.

- Lage klart huslånpapirer, så jeg får sendt de i posten i morgen

- Rydde i gangen

- Legge fram briller for å ta med til rep i byen i morgen

- Legge fram bok som skal legges i byen i morgen (book crossing)

- Rydde fryseren

- Lese litt i en bok jeg holder på med hvis jeg får tid

Skrevet

Det var jo mange bra anti-utsettelses-oppgaver på en gang, Bobsi! :tommel:

Jeg burde også lett etter både gode sko til jobb og et til privat bruk, men jeg finner sjelden noen som passer de brede føttene mine, så jeg synes skobutikker er pyton.

Jeg skal gå gjennom gamle blader og hive ut en haug idag. Hagen trenger en rask gressklipp + luking, og så skal jeg ut og sykle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...