Gjest gjest med sko ii Skrevet 8. januar 2006 #221 Skrevet 8. januar 2006 Og så liker jeg utformingen: Har du shinet kjøkkenvasken din og tatt på deg sko? Ikke? Gå og gjør det med en gang da, jeg venter her så lenge... Da MÅ jeg jo gå å gjøre det med en gang. Hun sitter jo der i innboksen min og følger med for pokker ...←
Gjest gjest med sko ii Skrevet 8. januar 2006 #222 Skrevet 8. januar 2006 Litt uoppmerksom...jeg mente å si at jeg er helt enig med deg Mysan! Morgenrutinen går av seg selv her, men jeg innser at jeg må lage en studierutine. Tungt å komme igang igjen etter juleferie. Må bli noe ala rengjøringsrutinen, 15 min eller en halvtime på, kort pause, fortsette lesing... Nå er jeg lat. Emnet er så tørt at jeg ikke orker å åpner boka engang... Babysteps må til. Forresten greide jeg ikke velge vekk kåper igår. De to jeg valgte må på rens før jeg kan gi dem bort, og det har jeg ike råd til akkurat nå. Men de er stuet bort i boden i alle fall. Og så ryddet jeg på "hattehylla" i gangen. Det var overhengende rasfare der, nå er faren borte.
Gjest Snart Flylady, kanskje Skrevet 8. januar 2006 #223 Skrevet 8. januar 2006 Som vanlig på en søndag, tenker jeg at jeg bør skjerpe meg når det gjelder husarbeid, og da er det jo aktuelt å følge Flylady-prinsippene. Men jeg kommer ikke til å ha på meg sko når jeg er hjemme, - ikke bra for føttene. Og pga midd, kommer jeg ikke til å re opp sengen med en gang jeg står opp. Synes det er rart at Flylady kommer med disse rådene/påbudene. De er jo ikke bra... Snart Flylady, kanskje
Gjest Gjest med sko Skrevet 8. januar 2006 #224 Skrevet 8. januar 2006 Hei, Kanskje flybaby over (Flybabies er oss som flakser og prøver men ikke kan fly helt ennå ). Les mer på www.flylady.net Et godt råd: Ikke begynn å kverulere og reservere deg fra enkelte av prinsippene hennes før du er blitt litt mer kjent med tankegangen bak. Ikke heng deg opp i detaljer, det er prinsippene som er så bra! Velkommen etter!
Gjest Gjest med sko Skrevet 8. januar 2006 #225 Skrevet 8. januar 2006 Forresten, jeg ante ikke at det ble mindre midd i senga om man ikke redde opp med en gang man sto opp. Kan du forklare meg?
Gjest Sabia Skrevet 8. januar 2006 #226 Skrevet 8. januar 2006 Tipper det har noe med luft og fukt å gjøre? Jeg pleier å snu dyna når jeg rer senga, slik at den siden av dynen jeg sov med inn mot kroppen, vender utover når jeg rer opp senga. Rister puta og lar den ligge samme vei som da jeg sov, av samme grunn.
Cata Skrevet 8. januar 2006 #227 Skrevet 8. januar 2006 Midd liker seg når det er varmt og fuktig. Når du rer opp slik at dyna blir liggende over madrassen får madrassen (og dyna) mindre mulighet til å luftes/tørkes slik at midden får bedre levevilkår. Drøyer du litt med å re opp og bretter dyna til side så kommer det luft til slik at det blir mer utrivelig å være midd.
Gjest Snart Flylady, kanskje Skrevet 8. januar 2006 #228 Skrevet 8. januar 2006 Jeg har kjent til flylady i snart et par år, så jeg vet hva det går ut på. Veldig bra og motiverende internettside dersom man klarer å se bort fra det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret som sidene bygger på + et og annet dårlig råd, som f.eks. sko og re senga. Trodde det var en kjent sak at midd trives i en fuktig og varm seng. Her er en linke: http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1798&ID=7138 Snart Flybaby, kanskje
Gjest Gjest med sko Skrevet 8. januar 2006 #229 Skrevet 8. januar 2006 (endret) OK. Velkommen forresten Cata! Jeg leste akkurat en artikkel om midd, og der sto det at midd må fryses (min 10 kuldegrader) før de blir så bedøvet at de må slippe taket og kan ristes av ute. Madasser måtte fryses lenge for å bli gjennomkalde. Og at forsøk inne viste at midd "klorer seg fast" til underlaget og ikke blir borte. (Søren at jeg ikke finner den igjen! Lurer på om det ble diskutert på KG også jeg?) Jeg må re opp senga når jeg står opp, ellers glemmer jeg det. Og da velger jeg å re opp med en gang, og leve med noen ekstra midd i sengen. Jeg får heller lage en "helgerutine" hvor sengetøy henger ute til "frysing" nå på vinteren, for å redusere midd. Edit: fant den http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1192007.ece Endret 8. januar 2006 av Gjest med sko
Malama Skrevet 8. januar 2006 Forfatter #230 Skrevet 8. januar 2006 Kanskje snart flybaby (for flylady blir du ikke, du blir flybaby): Hvorfor er det skadelig å gå med sko? Jeg rer heller ikke opp senga om morgfenen, bla. pga midd som du sier, men også fordi jeg kke gidder da. Men hvorfor skulle det være skadelig å gå med sko? (snakker jo da om gode sko, selvsagt)
Gjest Snart Flybaby, kanskje Skrevet 8. januar 2006 #231 Skrevet 8. januar 2006 Tenkte selvfølgelig først og fremst på fotsopp, http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5484. Med gode sko går det sikkert greit, og dersom man har skjev rygg, e.l., er det sikkert bedre å gå med spesialsko enn å gå barbeint. Føler på meg at det er tendenser til flyladyfundamentalisme her, dvs noen misliker at det settes spørsmålstegn til flyladys råd og regler. Det er jo veldig elementert at jo mer innestengt atmosfære, desto mer sopp/midd... Snart Flybaby, kanskje
Gjest Sabia Skrevet 8. januar 2006 #232 Skrevet 8. januar 2006 Jeg tilpasser alle Flyladys råd så de passer meg og mitt liv, tar ikke alt bokstavelig. Men jeg prøver ut mange ting jeg kanskje ikke ville gjort ellers. Så velger jeg å bruke det, tilpasse det eller forkaste det. Det er jo selvsagt opp til hver enkelt hvor mye/lite av rådene til Flylady man vil benytte. Poenget med denne tråden er jo å oppmuntre hverandre/ holde seg selv i ørene/ få motivasjon når man sklir unna, og det bør jo absolutt være plass til å stille spørsmål ved Flyladys mange råd! Jeg syns hvertfall det er en bra ting å høre andres meninger, selv om jeg kanskje ikke er enig, og det er jeg helt sikker på at alle er enige i her inne
Gjest Sabia Skrevet 8. januar 2006 #233 Skrevet 8. januar 2006 Midd prøver jeg forresten å la være å tenke på, annet enn at jeg lufter sengetøy og madrasser innimellom.. Jeg så på midd i mikroskop på ungdomskolen og sov på golvet på en luftmadrass i flere dager etterpå...
Malama Skrevet 8. januar 2006 Forfatter #234 Skrevet 8. januar 2006 Fundamentalist er jeg slett ikke, og tillater definitivt å stille spørsmål, og gjør det selv (senest tidligere denn uken, om du hadde sett hav jeg skrev for noen få dager siden) Og midd, vel det er det i sengetøyet mitt uansett, s ådet prøver jeg å ikke tnke så mye på, men jeg rer altså ikke opp senga med en gang jeg står opp uansett, og har dette med midd i bakhodet som en "unnskyldning". Akkurat nå forsøker jeg meg på å gå med sko inne. ALternativet ville være tøfler, barfott kan jeg ikke gå, her er veldig gulvkaldt, jeg får vondt i bena av kulde om egj ikke har noe på bena. Grunnen til at jeg går med sko er dog at mine hjemmestrikkede tøfler er ødelagte/utslitte, det er hull under dem (pga huseiers ønske om å klare å legge fliser selv, som gjør at det stikker pp hjrørner, som sliter veldig...) Jeg går ikke mer fotsopp avå gå med sko enn av å gå med tøfler slik jeg ser det, og det har ikke noe med dårlig rygg å gjøre, men å gå med sko er ikke skadelig slik jeg ser det. Uansett tilpasser vi rådene til vårt eget liv. Mine sko og jakker bor i gangen, selv om flyLKady insisterer på at de ikke skal gjøre det. Jeg kommer ikke til å fortsette å gå emd sko inne, jeg foretrekker varme ulltøfler, men enn så lenge gjør jeg det av praktiske årsaker. Det er mye av det hun "predikerer" som jeg ikke tar til meg, og resten tilpasser jeg til mitt liv, akkurat slik hun sier vi skal gjøre. Forøvrig, jeg er kommet til dag 7, og "lista" mi ser slik ut: - Getting Dressed to lace up shoes DONE - Keeping our sink shining Sambo vasker opp akkurat nå - Reading 2 minutes of Reminders DONE - Looking at our posted reminders in the kitchen and bathroom DONE (ikke så vanskelig den da) - Recognizing the negative voices; change them and FLY! Ehh.. har ikke funnet noen negative stemmer i hodet mitt enda. - Put out your Hot Spot for 2 minutes; just pick one. Skal gjøre det snart Fra i dag av skal jeg legge til det finne frem klær til i morgen før jeg legger meg. Det er egentig kjempelurt, så jeg skal prøve meg på det ja. Jeg er igang med andre vaskemaskina for dagen også, og snart er sambo ferdig med oppvasken (vel, først runde. Vi har ikke laget middag enda (sen middag...) så det blir jo mere oppvask senere da. Shining av vasken er derfor noe som kommer litt senere på kvelden da...
Gjest Sabia Skrevet 8. januar 2006 #235 Skrevet 8. januar 2006 (endret) Nå har jeg brukt nøyaktig 10 minutter på hele ukens sonevask. Når man først har gått grundig igjennom en sone er det mye bare å gå lett over senere, så da er det fort gjort!! Dessuten har jeg lagt fram klær til imorra!! **stolt** Endret 8. januar 2006 av Nivea
Gjest Isabellas Skrevet 9. januar 2006 #236 Skrevet 9. januar 2006 Jeg har nettopp registrert meg på Flylady (Prøvde det tidligere også, men fikk det ikke til av en eller anen grunn). Så jeg shiner vasken, og idag har jeg støvsugd tepper og gulv, tatt en stor oppvask, tørka støv, rydda vekk julepynten og lagt den ned, rydda salongbordet og lagt på ny duk, vanna planter... Lufta hunden og satt i nye telys i alle telysestakene. Jeg kommer aldri til å gå med sko inne, liker best å gå barføtt jeg. Man er jo hjemme til seg selv. Og som oftest når jeg står opp så sover sambo i mange flere timer til, så jeg skifter på senga hver 3. dag og syns det fungerer greitt. Flylady syns jeg er inspirerende.
Hu i Svingen Skrevet 9. januar 2006 #237 Skrevet 9. januar 2006 Jeg har vasket kjøkkenvasken min i dag Men Donnie syntes faktisk (etter å ha hørt mitt forenklede flyladysammendrag) at dette hørtes jo gøy ut Så nå følger jeg spent med på både flyladyprogresjonen og flyguprogresjonen fremover ... *forbauset*
Lizzie Skrevet 9. januar 2006 #238 Skrevet 9. januar 2006 Det er vanskelig å unngå å kle på seg når man skal ut av huset før kl. 7 om morgenen og det er lett å la vær å re opp sengen av samme grunn. Midd har ingenting med saken å gjøre, jeg her rett og slett ikke tid. Morgenrutiner generelt vil aldri bli prioritert i mitt hjem. Jeg har en vaskehjelp som kommer annenhver tirsdag, så i ettermiddag må jeg ta meg av alle hot-spotser og alle overflater slik at det blir mulig for henne å vaske noe som helst. Bortsett fra dette lille krafttaket er jeg nå på dag 6 i restarten min og syns det går glimrende. Rent bortsett fra at de gule lappene på kjøkkenskapet og baderomsspeilet er imaginære og at jeg ikke har negative stemmer i hodet. Det er jeg i grunnen glad for! Vasken skinner som aldri før!
Malama Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #239 Skrevet 9. januar 2006 Å kle på seg om moregnen er ikke noe problem for meg heller, selv om jeg ikke er ute av huset før 7, så skal jeg helst være ute før 8 i alle fall. Men i helga... ja i helga er det annerledes, da kan det være fristende å sulle rundt i pysjamas og utsette dujen til langt på dag. Ettersom vi bare er oss to, meg og sambo, så sover vi lenge og sløver i helga... Men altså: Jeg shinet vasken i går kveld også. Fant frem klær til i dag, selv om jeg måtte ombestemme meg i morges da, fordi det viste seg at den genseren hadde raknet ien søm, det hadde jeg glemt av da jeg fant dem frem. Jeg tok to minutter på et hotspot (med timer, og 2 minutter var rasende lite tid... ) Jepp, jeg følger mine begynnerskritt dag for dag. I dag er dag 8, og jeg skal liksom finne frem en perm og putte inn to ark, med en morgenrutine og en kveldsrutine. Vel.. jeg lager nye postitlapper og henger på kjøkkendøra tror jeg. Controlljournal HAR jeg, og den har mine "fulle" rutiner, de som målet er å komme tilbake til, så det blir litt rart å putte inn der sånne "underveis rutiner" nå, skal jeg ta ut de andre da, eller ha disse i tillegg? Jeg nøyer meg med lapper på døra enn så lenge. Det fungerer fint i noen dager til, tenker jeg, inntil jeg har nådd opp til de rutinene jeg har i permen min? skritt for skritt, så kommer jeg nok dit
Gjest Gjest med sko Skrevet 9. januar 2006 #240 Skrevet 9. januar 2006 Hei, Mysan. Jeg ser at du holder slankekurs (en annen tråd). Har du kikket nærmere på hva som står om "Body Clutter" på Flylady-siden (den amerikanske)? Å re senga tar meg 30 sekunder. Riste opp puta og riste/re dyna. Det skal ikke være perfekt, men nok til at jeg blir i godt humør om jeg gløtter på soveromsdøra. Hele soverommet ser ordentlig ut bare pga det. Ellers vasker jeg klær og støvsuger nå. (Duverden hva en eksamen kan gjøre med arbeidslysten hjemme )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå