Dunilla Skrevet 7. juni 2007 #2281 Skrevet 7. juni 2007 Velkommen i tråden, cathped! Hvor lenge har du holdt på med FlyLady-systemet? Bobsi: Visste ikke at du var gravid! Ta det pent, ikke plag deg selv med det du ikke får gjort! Og jeg er bare helt enig med deg i at de dagene hvor energien plutselig er på topp, er det så deilig å se resultatene av mange babysteps i løpet av dagen! Fikk grovstøvsugd de store gulvflatene før jeg dro hjemmefra idag.
Gjest Qlio Skrevet 7. juni 2007 #2282 Skrevet 7. juni 2007 Så utrolig spennende! Nytt, gammelt, oppussing? Hva slags hus er det. Tyrolerhus, bygd i 1979, bebodd av ett ektepar uten barn. Noe oppussing blir det nok, men det er vi klare for!
Dunilla Skrevet 7. juni 2007 #2283 Skrevet 7. juni 2007 "NEW HABIT FOR JUNE: DRINK YOUR WATER" Kan jammen trenge den påminnelsen nå som det er så varmt. Jeg har hengt opp en liste på kjøleskapdøren og krysser av når jeg husker å drikke et glass vann.
Gjest Qlio Skrevet 7. juni 2007 #2284 Skrevet 7. juni 2007 Budet ble ikke akseptert, så her drikkes det ikke vann men gravøl... Ellers har det vært en drittdag, for ingen har fått gjort noe særlig. Har fått redd opp sengen til mannens kartleser som kommer i morgen, lagt frem håndklær og luftet rommet. Vaskemaskinen durer og går mens jeg kjenner at jeg fortsatt er sur.
Idril_M Skrevet 8. juni 2007 #2285 Skrevet 8. juni 2007 Hei Tror jeg slenger meg med dere, jeg. Jeg bor i en stor leilighet sammen med to andre, hvorav den ene ikke vasker og knapt nok rydder (h*n er voksen! ) og den andre definitivt gjør sin del men har ikke lyst til å bli fortalt av noen andre når det skal gjøres. Så jeg er helt alene som FLYbaby, men det skal nok bli en ordning for det. Jeg har lest en del av introsidene på nettsiden og selv om det står at jeg bare skal hoppe inn der jeg er, så føler jeg likevel at jeg burde bruke to dager i strekk for å få det strålende. Men men. Uansett. Jeg hadde min første dag i går og kummen og området rundt ble vasket nydelig rent.
Bobsi Skrevet 8. juni 2007 #2286 Skrevet 8. juni 2007 Velkommen til oss Idril. Hvis du tar det steg for steg, blir det etter hvert strøkent, det ble ikke rotetet på to dager, og det blir heller ikke ryddig på to dager.
Idril_M Skrevet 8. juni 2007 #2287 Skrevet 8. juni 2007 Velkommen til oss Idril. Hvis du tar det steg for steg, blir det etter hvert strøkent, det ble ikke rotetet på to dager, og det blir heller ikke ryddig på to dager. Hei Bobsi! Jeg vet. Og hvis jeg bruker de to dagene, så er det rotete og skittent igjen to dager etter. Men det var denne ønsketenkningen, da... Hodet i skyene? Jeg?
Gjest Qlio Skrevet 8. juni 2007 #2288 Skrevet 8. juni 2007 De ringte Qliomannen kl. 10:00, og lurte på om vi kunne gå opp til 4 mill. Vi har bestemt oss for at vi går ikke over 3,9 og det fortalte han dem. Så de skulle gi beskjed før 12:00 om de aksepterte det. Folkens: VI HAR KJØPT HUS! Megleren mente at han aldri hadde solgt ett så flott hus så billig, med litt maling og rydding hadde det gått glatt for 4,5 mill, men det gjorde det ikke. Det gikk for 3,9 mill til oss! Megleren var imponert over at vi var så standhaftige, og mente at den isen vi haddehatt i magen virkelig betalte seg. Fy faen, jeg skjelver, og champisen... vel, den er lagt til kjøling nok en gang. Vi har kjøpt hus, vi er huseiere, og vi overtar 1.august!
Fakse Skrevet 8. juni 2007 #2289 Skrevet 8. juni 2007 Gratulerer Qlio!!!! Nå er det bare å begynne med planer og babysteps for flytteprosessen
Idril_M Skrevet 8. juni 2007 #2290 Skrevet 8. juni 2007 Gratulerer med hus, Qlio! Jeg har nå brukt masse tid på å lese i denne tråden og på FLYlady-siden og fått så mye inspirasjon at jeg nesten klør i fingrene etter å vaske, men babysteps babysteps, så her er mine mål for helgen: - shine the sink hver kveld - rydde i to kjøkkenskap - rydde og vaske i kjøkkenbenken - bytte ut de ekle vaskefillene på badet med nye og friske Kjenner jeg meg selv rett så blir jeg så inspirert av ryddingen at det blir mye mer, men det tar jeg som ren bonus. Er tross alt meldt solskinn hele helgen! Kjenner jeg har lyst til å lage en gigantisk to do-liste, men er litt redd for at den skal ha motsatt effekt av det jeg ønsker...
Dunilla Skrevet 8. juni 2007 #2291 Skrevet 8. juni 2007 Gratulerer med huskjøp, Qlio! Jeg har halvveis brukt FlyLadys metode forrige flytting, og følger gjerne med på deres babysteps gjennom flytteperioden. At man ikke lærer sånt på ungdomsskolen... Velkommen Idril! Det er nesten litt "halleluja" når man først får øynene opp for FlyLadys tanker. Du gjør dette for deg selv, ikke for å "oppdra" de du bor sammen med. Men mange opplever at medboerne følger flybabiens eksempel etter en stund. Jeg tror alle sammen i denne tråden har blitt så overbegeistret at vi har overdrevet fullstendig i perioder, og etterpå blitt utslitt og lei. Poenget er å vende tilbake og gjøre litt hver dag, i steden for å samle opp til kjempesjauer man ikke egentlig hverken liker eller orker. Og det er utrolig hvor mye man kan gjøre hvis man setter en alarm på 15 minutter, og deretter går og gjør en klart definert oppgave og ikke tillater seg å spore av. Eks: Plukke opp klær i leiligheten og hive dem i skittentøyskurven, gjennomgå avis- og reklamehaugen og kaste/sortere, eller bare det å rydde gjennom et rotekott kun 15 minutter om dagen. En jobb som i utgangspunktet virker forferdelig og uoverkommelig (fordi vi tror vi må gjøre alt på en dag når vi først skal gjøre noe), lar seg fullføre dag for dag og det beste av alt er at vi ikke blir grinete av det og ikke leie, fordi vi bare gjør litt om gangen. Og det blir som skilpadda og haren som skulle løpe om kapp, faktisk kommer man først i mål selv om man er skilpadde, selv om alle vet at haren løper fortest.
Idril_M Skrevet 8. juni 2007 #2292 Skrevet 8. juni 2007 (endret) - shine the sink hver kveld F - rydde i to kjøkkenskap - rydde og vaske i kjøkkenbenken - bytte ut de ekle vaskefillene på badet med nye og friske done I tillegg har jeg tatt en (hva var det nå het igjen) 27 Fling Boogie på soverommet (som er et eneste stort Hotspot). Var "bare" søppel og ikke direkte clutter, men det teller okke som. Og så har jeg ryddet ut av vaskemaskinen. Og jeg har hatt middagsgjester! *klappe seg selv på skulderen* Og til Dunilla! Endret 8. juni 2007 av Idril Melwasúl
Dunilla Skrevet 8. juni 2007 #2293 Skrevet 8. juni 2007 Søppel er også clutter! Før i dag fikk jeg vasket opp, så nå skal jeg bare shine vasken før jeg legger meg.
Gjest Qlio Skrevet 8. juni 2007 #2294 Skrevet 8. juni 2007 Velkommen, Idril, unnskyld meg for at jeg er i min egen verden i dag. Babysteps med pakking er allerede startet i hodet. Vi overtar 1.august og kommer til å gjøre litt hver dag (slik at det også ser meget bedre ut her på visning). Og takk for alle hilsninger!
Idril_M Skrevet 9. juni 2007 #2295 Skrevet 9. juni 2007 - shine the sink hver kveld F - rydde i to kjøkkenskap - rydde og vaske i kjøkkenbenken done - bytte ut de ekle vaskefillene på badet med nye og friske done Kjøkkenbenken tok fem minutter og jeg fortsatte ikke etterpå, men gikk tilbake til det jeg tok pause fra. Føler meg nesten like flink for alle de store prosjektene jeg ikke setter i gang med som for de små jeg gjennomfører. I tillegg vasket Helten badet grundig torsdag og redde opp sengen i dag. Alt i alt jevnt god innsats foreløpig, altså. Men så har jeg jo knapt kommet i gang... Tusen takk for varm velkomst, forresten!
Dunilla Skrevet 10. juni 2007 #2296 Skrevet 10. juni 2007 Tvert i mot synes jeg du har kommet godt igang jeg Idril! For hvis du får innlært et gjøremål til å bli så rutine at du gjør det uten å tenke på det, så har vi jo nettopp oppnådd noe veldig stort! Husarbeide skal ikke tenkes så mye på, det må bare gjøres! Jeg har også vært en racer på listeskriving. Men det blir litt for dumt når jeg brukte mer tid på å skrive detaljerte lister enn å gjøre noe. Jeg tror jeg burde avbestille avisen. De siste ukene har en stadig større haug uleste aviser samlet seg i gangen. Idag gikk de ulest i papircontaineren. Gangen min ble nesten ryddig bare pga det. Og det tok tre minutter...
Dunilla Skrevet 10. juni 2007 #2297 Skrevet 10. juni 2007 Neste ukes sone er: Zone 3: The Bathroom and One Extra Room (June 11 - 15) Og badet mitt er ganske bra nå. Jeg mangler en god løsning på skittentøykurv som ikke tar stor plass og ikke er dyr, men ellers er det bare littegranne opprydning som trengs for å få det fint. Så da er jeg klar til steg 2 på badet; Detailed Cleaning List. Det jeg vet jeg trenger å gjøre siden swish and swipe skjer jevnlig allerede, er å vaske ned dusjen + tørke støv av vannrør og baderomshylle. I natt skal jeg vanne hagen.
Idril_M Skrevet 11. juni 2007 #2298 Skrevet 11. juni 2007 Jeg kom ikke lenger i helgen, jeg , men vasken har sett bra ut, jeg har fått tatt et par vaskemaskiner som også har blitt hengt opp og jeg har kledd på meg hver dag (noe som er litt mirakuløst for jenta som elsker dassebuksa). I dag begynte jeg dagen med å re opp sengen. En god start. Badet, ja. Ikke så ille, det, men i løpet av uken skal jeg: - vaske og rydde skapene - se om noe kan gjøres med jordslaget på dusjforhenget - prøve meg på swish & swipe Det andre rommet må bli kontoret mitt, som heller ikke ser grusomt ut, men der skal jeg nå: - få kastet papirer - tørke støv - gå gjennom tøyet som er lagret der og se om enda mer kan kastes/gis bort Ble kanskje litt ambisiøst, men jeg har ikke problemer med å senke ambisjonene underveis.
Dunilla Skrevet 11. juni 2007 #2299 Skrevet 11. juni 2007 Ikke heng deg for mye opp i det du ikke har gjort, men gled deg over de tingene som er utført i steden, og se nøye etter - for alle minutter med jobb nytter og gir en forbedring! Idag må jeg være flink til å drikke vann i varmen. Skal prøve å ta halve ukesrengjøringen, men syns det er så guffent å støvsuge når det er så varmt - har en gammel støvsuger som lukter gammelt støv når den står på. Mulig jeg bør skrive opp at jeg skal lete etter nye filtere på en anti-utsettelsesdag. Jeg swiffer over gulv i steden, det blir bra nok, og så er det mye kjappere og mindre "bælete" :-)
Idril_M Skrevet 11. juni 2007 #2300 Skrevet 11. juni 2007 Dunilla, du er strålende oppbacking for en fersking som meg! Home Blessing Hour ble denne gangen: - tømme alle søppelbøtter - swish & swipe - shine kjøkkenet - vaske skapene på badet - vaske skapet under vasken på kjøkkenet, hvor jeg, som de fleste andre, har søppelbøtten. Jeg er flink!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå