Dunilla Skrevet 10. april 2008 #3081 Skrevet 10. april 2008 God morgen flybabies! Idag må jeg være flink til å drikke mye vann i steden for kaffe når jeg er på jobb. Luften er kjempetørr og fæl, og jeg har dundrende hodepine.
Dunilla Skrevet 10. april 2008 #3082 Skrevet 10. april 2008 Klarte å bli kvitt hodepinen, kanskje fordi jeg drakk vann og bare en kopp kaffe. Nå er jeg igang med 15 minutter på kjøkkenet, etter å ha spist middag i ro og fred.
Dunilla Skrevet 13. april 2008 #3083 Skrevet 13. april 2008 (endret) God søndag flybabies! Igår ryddet jeg opp i bilen og fikk grovvasket vinterdekkene som er satt bort i garasjen. Jeg kom over et timeslangt radioprogram med FlyLady (som jeg fulgte) via en av mailene, og kan anbefale den til dere andre, om dere er motivert for en times innsats. Tenkt setting: Svigermor ringer og forteller at hun kommer innom om en times tid. Huset er IKKE presentabelt. Tid for en crisis cleaning! Crisis Cleaning er en arbeidsform jeg bruker av og til, når jeg synes det går for treigt med fremdriften i ryddeprosjektet her hjemme. Det beste med å bestemme seg selv for å ta en CC, er at du vet at det ikke er et "reellt tilfelle" hvor det virkelig ER stress fordi noen kommer om kort tid. http://www.blogtalkradio.com/stations/flyl...Crisis-Cleaning Endret 13. april 2008 av Dunilla
Midna Skrevet 13. april 2008 #3084 Skrevet 13. april 2008 Hei dere! Jeg lurer nesten på om jeg må henge meg på denne tråden her jeg. Jeg og kjæresten har kjøpt oss rekkehuslelighet som vi tar over om to dager. Har lyst til å få det så fint og ordentlig som mulig, og dette virker som et perfekt tiltak! Har ikke så mye å skrive nå, men kommer sterkere tilbake om to dager. Nå jobber jeg mest med å gå igjennom alle tingene mine å finne ut hva jeg skal kvitte meg og hva jeg skal ha med meg. Det er forsåvidt et omfattendes nok arbeid det da. Ha en fin dag!
Dunilla Skrevet 13. april 2008 #3085 Skrevet 13. april 2008 (endret) Velkommen, Miss Ariel! Gratulerer så mye med rekkehusleilighet! Hvor fort skal dere flytte inn? Jo mer du greier å kvitte deg med av overflødige ting, jo mindre å bære på når dere flytter! Og det er helt unødvendig å flytte med seg det man ikke liker eller trenger. *Moralsk støtte* Idag har jeg rengjort kaffetrakteren (lenge siden sist...), vasket masse "ukurant" tøy (både sånt som skal gis bort og sånt som må vaskes for seg selv). Endel halvtomme klesvasker har det blitt, men jeg har satt vaskeprogrammet på kortprogram. Og alternativet var å vaske for hånd, og det hadde jeg ikke ork/lyst til idag. Men nå henger det rent tøy til tørk "over alt". Jeg vasket/ryddet et kvarter på kjøkkenet mens jeg hørte på radioprogrammet jeg nevnte over her, så det har blitt klistremerke i kalenderen idag også Jeg har kastet søppel, returpapir og returmetall/glass. Nå mangler jeg bare å kvitte meg med et par poser med bøker og klær, men de første loppemarkedene kommer snart, så jeg må bare passe datoene Endret 13. april 2008 av Dunilla
Dunilla Skrevet 13. april 2008 #3086 Skrevet 13. april 2008 Neste ukes sone er: Zone 3: The Bathroom and One Extra Room (April 14 - 18) Mangler noen få minutter decluttering på badegulvet, ellers ble badet fint da jeg CCet det i går. Så da er jeg klar til litt grundigere rengjøringsoppgaver der fra nå av Har samlet sammen bibliotekbøker nå og må lete frem pent tøy til jobb imorgen. Jeg har fortsatt for lite pent jobbtøy med tanke på litt stivere møter (ikke så mange av dem, men de forekommer), og jeg greier ikke helt finne noe klassisk jeg liker. Skulle gjerne hatt noen råd fra en kleskonsulent som også kunne anbefale butikker! Nå som klesskapet er grundig decluttered, vil jeg unngå å "panikk-shoppe" bare "for å ha noe". Men jeg mangler noen draktjakker i kledelig snitt. Jakker som er korte i livet er ikke pent på meg, og det virker som om det bare fins sånne jakker i butikkene nå?
Midna Skrevet 13. april 2008 #3087 Skrevet 13. april 2008 Så flink du har vært i dag da Dunilla! Vi tar over på tirsdag, men så skal vi skifte kjøkkeninnredning så det går nok en del dager før vi kommer på plass. Må si jeg gruer meg litt til det, men det blir nok kjempefint når det er ferdig! I tillegg så må vi vel egentlig kjøpe alt bortsett fra seng, vaskemaskin, oppvaskmaskin og kjøkkenbord. Så det blir nok en del ikeaturer fremover. Jeg klarte å hive en svær bunke gamle blader i stad. Også fylte jeg en smartclubpose med diverse ting. Er så deilig å kvitte seg med ting man ikke trenger! Når jeg flytter ut er målet å prøve å bare ha ting jeg er glad i og trenger, og ikke alt mulig som bare blir liggendes der og støve ned uansett. Bør vel kanskje melde meg på mailinglista til flylady etterhvert også? Har tittet litt på den amerikanske nettsiden tidligere, og den virker veldig interessant.
Dunilla Skrevet 15. april 2008 #3088 Skrevet 15. april 2008 Bra, Miss Ariel! Fortsett litt hver dag og gjennomgå/evt kvitt deg med ting før du flytter! Jeg var ikke hjemme igår ettermiddag, så ukesrengjøringen deler jeg opp og tar litt hver dag denne uken, men førsteprioritet idag er økonomiplanlegging, siden det er lønning idag og penger på konto igjen
Midna Skrevet 15. april 2008 #3089 Skrevet 15. april 2008 Nå er jeg så trøtt at jeg snart stuper. Men vi fikk i alle fall tatt over i går (skulle egentlig tatt over i dag). Så i dag har vi vært på ikea og kjøpt ny kjøkkeninnredning, noe som egentlig var et slit. Men vi fikk da alt i hus. Halve den gamle innredningener tatt bort, også tar vi resten i morgen. I morgen må jeg også vaske over veggen på kjøkkenet som vi skal male. Blir ikke noe ukesrengjøring på meg med det første, men gleder meg til alt er på plass så det blir et hem. Og oppgaver er det bare å velge og vrake i for å si det sånn. Nå har vi ingen ting i leiligheten. Vi venter med å flytte ting og kjøpe inventar før vegger er malt og kjøkken er satt inn. Lykke til med ukesrengjøringen!
Dunilla Skrevet 16. april 2008 #3090 Skrevet 16. april 2008 Det var lurt å vente med resten av innkjøpene til ny bolig er ferdig oppusset! Idag har jeg ingen andre planer enn å bli frisk (neida, ligger ikke syk, men jeg blir liksom ikke pigg igjen etter å ha vært syk for en stund siden.) Men 15 minutter bør jeg vel klare i ettermiddag.
Kara W Skrevet 16. april 2008 #3091 Skrevet 16. april 2008 Nå har vi flyttet inn og fått internett, så jeg kan raportere hvordan det går. Lørdag ble alle tingene vår flyttet. Tre store karer, to små biler og en stor bil klarte å flytte alle tingene våre iløpet av en halv dag. Det hadde jeg aldri trodd! Våknet til et utrolig rot av kasser, sekker og møbeldeler strødd utover, men lykkelig over å endelig være i nytt hus. Vi har gjort litt hver dag, og mye er kommet på plass allerede, selv om stuen fortsatt er full av kasser. Det neste steget er å finne ut hvor vi skal ha bokhyllene, slik at vi kan begynne å pakke ut bøkene. Jeg har bestemt meg for at det viktigste er å pakke ut alle kassene, og heller finne ut akkurat hvor ting skal være etterpå. Leiligheten er som bygd for FlyLady. Mange av rommene har to dører, så man kan gå fra et rom til det neste uten å gå ut i gangen eller stuen hele tiden. Jeg står opp om morgene, rer opp sengen og plukker med meg klærne jeg har lagt frem. Rett inn på badet tar jeg morgenstellet og kler på meg. Så inn på vaskerommet og sjekke om det er noe som skal henges opp eller en ny omgang som må settes igang. Derretter ut på kjøkkenet for å starte frokost. Om kvelden går jeg andre veien. Først vasker jeg vasken, så sjekker jeg klesvasken, plukker med meg tørr klær, evt legger klærne jeg har på meg til vask. Så er det nattstell, finne frem klær til neste dag og krype til sengs. Dette har jeg klart å gjøre hver dag siden jeg flyttet inn! (selv om det bare er 4 dager...) Jeg har også gjort Kelly's missions denne uken, og hele måneden har jeg redd opp sengen! Nå må jeg snart finne kalenderen, for jeg synes jeg fortjener en del stjerner nå.
Gjest Tigerjente Skrevet 16. april 2008 #3092 Skrevet 16. april 2008 Wow! Kara W! Det må jeg virkelig si - du er flink! Det er deilig med litt ny inspirasjon når man flytter, og jeg syns absolutt du er flink til å ikke ta deg vann over hodet. Du fortjener mange stjerner. Jeg har gjort litt småputtel her hjemme i dag. Med kellys oppgave fikk jeg kasta 16ting, ja jeg teller for å pushe på litt. Søppelspannet er også satt i "bløt", mener å huske at det var gårsdagens oppgave. Og med antiutsettelsesdagen i minnet tok jeg fatt på alle sokkene som manglet par. Nå er det ikke lengre tomt i skapene våre. Har hatt en eske stående siden vi flyttet med løse sokker, også har jeg bare stappet oppi der når ting ikke har villet parre seg. Nå er kassen nesten helt tømt, men jeg kaster ikke de som ikke er par enda, skal gå igjennom det som er på vaskerommet, også ser jeg for meg at noe er gjemt bort på gjesterommet et sted. Gjesterommet er mitt store mål for våren. Må få tømt alt!
Dunilla Skrevet 19. april 2008 #3093 Skrevet 19. april 2008 God morgen! Det blir spennende å følge med på dere som er nyinnflytta! Idag skal jeg rydde i hagen og levere ting og klær til loppemarked.
Dunilla Skrevet 19. april 2008 #3094 Skrevet 19. april 2008 Da var posene mine med brukbare ting levert til loppemarkedet. Faren ved å gå på loppemarked (selv når man bare skal "levere") er selvsagt at man finner noe man bare "må" ha, i mitt tilfelle et flott skatoll jeg ikke kunne gå ifra. Bortsett fra at jeg nå må finne noen som kan hjelpe meg å bære det inn, så var det faktisk noe sånt jeg trengte til entreen min, selv om jeg "egentlig" har kjøpestopp frem til sommeren i håp om å bli kvitt mere enn jeg tar inn i huset. Vel, det var et godt kjøp, jeg har vært litt miljøvennlig ved å velge gjenbruk fremfor nytt, og så har jeg støttet det lokale idrettslaget! Har jobbet 2x15 minutter i hagen. Vinduene mine er forferdelig skitne, så de har jeg tenkt å ta etter solnedgang idag. Jeg bruker bare Jif-spray og masse tørkepapir, ellers orker jeg aldri begynne med vindusvask. Så sjelden som jeg gjør det, så føler jeg meg ikke "miljøfientlig" heller.
Dunilla Skrevet 20. april 2008 #3095 Skrevet 20. april 2008 Jeg følger ikke helt planene mine, men jeg synes ikke det gjør noe siden det er helg. Det betyr med andre ord at jeg ikke har pusset noen vinduer, derimot har jeg sittet noen timer i formiddag i fred og ro og laget meg et excelark med oversikt over forfallsdatoer og faste utgifter (basert på siste 12 mnd), og delt summen på 12. Jeg var flinkere for noen år siden til å holde god oversikt på økonomien. Jeg er ingen økonomisk katastrofe, har ingen betalingsanmerkninger og ubetalte regninger og sånn, men når det kommer en stor regning eller noe uforutsett, så knekker det økonomien flere mnd fremover. Nå har jeg fått så god oversikt igjen, og har bestemt at jeg setter inn et fast beløp hver månede på en sparekonto. (Har gjort det tidligere med hell, men etter jobbskifte og lønnsøkning syntes jeg ikke jeg "trengte" det lengre. Naivt!) Det månedlige innskuddet skal dekke alle løpende utgifter, og etter sommerferien øker jeg beløpet, for å lage meg en "buffer" dersom noe uforutsett skjer. Jeg er ganske fornøyd med innsatsen min i huset nå. Det rusler og går selv om det finnes mange ting å decluttere ennå, men jeg er jevnt "i siget" synes jeg. Det hjelper på at det er vår og fint vær tror jeg. Skal prøve å fokusere på trening og økonomi frem til sommeren. Dypfryseren min er nesten full av mat. Jeg tror aldri jeg kom helt i bunnen på den for et halvt år siden, da jeg sist bestemte meg for å tømme den av økonomiske og praktiske grunner. Jeg skjerper meg nå, og har hengt opp en huskelapp på kjøleskapet om å finne middager i fryseren. Blir spennende å se hvor lavt matbudsjettet mitt synker om jeg først bruker opp det jeg har i fryseren før jeg kjøper nytt. Ha en fin søndag alle sammen! Jeg oppfordrer dere til å bruke et kvarter til å planlegge gjøremål og middager i uken som kommer! Planlegging forhindrer mange unødvendige impulskjøp!
Kara W Skrevet 20. april 2008 #3096 Skrevet 20. april 2008 Så flink du er Dunilla! Og takk for opprfordringen. Nå som vi har kommet oss i hus og har kjøleskap og fryser igjen skal vi begynne med ukesmenyer igjen. Jeg merket det raskt på matbudsjettet den ene måeneden vi gjorde det før vi flyttet. Igår fikk vi ikke gjort så mye i huset (gjorde mange andre nyttige ting), så idag skal tilbringes hjemme med å fortsette å få huset i stand. Har så langt gått lang hundetur, pakket sammen alle tomme esker, gått igjennom eskene som er igjen og sett på hva som skal hvor og spist en god lunch. Nå skal vi sette sammen bokhyllen, sette kasser som skal i boden ned dit, sette bøker inn i hyllene og lete etter ny bil på nettet. Middagen idag er restene etter igår, så vi slipper å bruke tid på det, og så håper vi på å få tid til å slappe litt av på kvelden og legge oss tidelig.
Kara W Skrevet 20. april 2008 #3097 Skrevet 20. april 2008 Gjør dere hele morgenrutinen deres i helgene også? Jeg synes det er ganske deilig å ta en lang frokost i morgenkåpen noen ganger, og da tenker jeg alltid at "nå følger jeg ikke rutinen skikkelig". Selv på dager hvor jeg kler på meg med en gang så pleier jeg å f.eks gå barbeint eller la være å sette opp håret. Synes jeg trenger den følelsen av at nå er det fri. Så hva gjør dere andre? Er dere ferdig sminket med sko på føttene straks dere har stått opp, eller lar det noen av tingene vente?
Dunilla Skrevet 20. april 2008 #3098 Skrevet 20. april 2008 Takk for skryt, Kara W! Jeg gjør i alle fall mesteparten av morgenrutinen min i helgene også, men sminke meg gjør jeg ikke. Sminker meg på jobb, men gjør bare hudpleie i helgene. Jeg trenger ikke sminke for å føle meg vel, og jeg lever aktive helger der sminke er "upraktisk" Det hender jeg kler meg først etter å ha spist frokost. Det viktigste er vel uansett at du ikke subber rundt i nattøy hele dagen, men får kledd på deg etter frokost og begynt "resten av dagen"? Det er uansett viktig å ikke dømme seg så strengt selv om man avviker fra rutinen iblant. (Så lenge man stort sett er på "track"). Når det gjelder stjerner i kalenderen, så har jeg funnet ut at det er hyggeligere å være litt rundhåndet i definisjonen av hva som gir stjerner, enn å være streng. I utgangspunktet har jeg tenkt å gi meg selv stjerne i kalenderen hver dag jeg declutter 15 minutter. Hvis det er en dag jeg "bare" tar en femminutters opprydning et sted, men f.eks også tar oppvasken som plutselig ble stående i tre dager, så er jeg så "raus" at jeg godkjenner jobben som "15 minutter decluttering". AT jeg gjør noe hver dag, er viktigere for meg enn å gjøre noe "perfekt" (FlyLady advarer mot perfeksjonismen forresten, den blir fort noe negativt vi ikke klarer å leve opp til). Og jeg jeg er så "lettlurt" at jeg motiveres av mange stjerner i kalenderen min, så det er en positiv spiral. :-) Synes du har fått gjort masse idag jeg, Kara W! Helgen er egentlig jobbefri bortsett fra morgen og kveldsrutinene, men jeg hygger meg faktisk med noe husarbeide kombinert med god matlaaging eller baking, og da er det jo lov å belønne seg selv med å gjøre noe hyggelig! Når man akkurat har flyttet er det mye ekstra å gjøre, så da skjønner jeg godt at dere utnytter helgene også. Belønningen er jo "å innta den nye boligen" deres
Fakse Skrevet 20. april 2008 #3099 Skrevet 20. april 2008 Så flinke dere er Jeg er tilbake fra London-tur og sitter her med et essay som må skrives. Mannen holder på i huset, så det blir da gjort ting på den fronten også i dag. Leverer essay i morgen, så fra da av er jeg også med her igjen
Midna Skrevet 21. april 2008 #3100 Skrevet 21. april 2008 Dere er så utrolig flinke! Gleder meg mye til vi er på plass i huset og jeg også kan begynne med rutinene. I dag er planen å vaske soveromsveggene slik at de er klare til å sparkles og males. Samboer skal begynne å montere kjøkkenet på plass i dag. I går feiet jeg gulvet i uteboden, brettet pappesker og kastet plastikk og skjærte ut slike ikea matter til å ha i bunnen av skuffene vi har skrudd sammen. Er ca halveis med det arbeidet. Nå er jeg egentlig mest spent på hvor lang tid det vil ta før vi kan flytte inn. Jeg gleder meg som en liten unge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå