Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Tigerjente
Skrevet

No har jeg lest meg igjennom minst de ti første sidene her for å se om jeg fant de gamle innleggene mine, men det må ha vært seinare jeg hang meg på her. Uansett, no er jeg klar igjen, og håper på å få inn rutinane mine igjen.

Håper på å bruke denne tråden som inspirasjon til det!

Likte veldig godt ideen til Malama helt i begynnelsen om klistremerker om man klarer rutinen for dagen, det tror jeg at jeg skal begynne med. Husker jeg holdt litt på med det en tidligere sommer også.

Det jeg skal klare av rutiner hver dag for å få klistremerke er;

MORGEN

* Stå opp, kle på meg klær

* Gi kattene vann og mat, drikke vann selv

* Få opp prinsen og tigermannen, pakke det siste til barnehagen, og få de ut døren.

* Klesvask

* Se over dagen/uken

* spise frokost, rydde kjapt over kjøkkenet, og oppdatere på mail/oppgaver

KVELD

* prinsen spise under barnetv, stelle ham og legge ham, lese og synge

* Smørre lunch til neste dag, rydde kjapt over kjøkkenet og spise kvelds selv.

* Finne fram klær til morgendagen

Dette er de rutinene jeg allerede har inne, så får jeg utvide rutinen med nye punkt etterhvert som jeg klarer det. Startar i kveld.

Etter at flylady har sent ut faceoppgaver den siste tiden, tenkte jeg også å bruke april til å få inn noe system i økonomidelen. Skal skrive meny hver uke, bruke opp det som er i frys/skap først, også handle mest tilbudsvarer ol. Skal skrive opp akkurat hva jeg bruker på de forskjellige punktene. Var virkelig en vekker å se over kviteringen fra butikken i går, 500kr til øl og røyk til sambo når han skal kose seg med kompiser!! Også 200kr i sukker/snop, når vi likevell har mye hjemme og jeg nesten ikke orker noe nå når jeg er gravid (godt er det!!!)

Har skrevet opp en foreløbig ukesplan

Mandag; WHB (dette er også dagen for å ta ut søpla her, så det passer ypperlig

Tirsdag: Rydding oppe i 2. etasje

Onsdag: Rydd i kjøleskapet, oppdater menyer og handlelister

Torsdag: Handledag

Fredag: Kjapp helgerydding i 1.etasje

Lørdag: Familiekosedag

Søndag:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Velkommen tilbake, Tigerjente. Jeg er selv veldig ny her, men prøver å få innarbeidet noen grunnrutiner. Siden vi driver og flytter og jeg er 7,5 måned gravid er det ikke lett, men det hjelper veldig å ha denne tråden til å bli inspirert av, synes jeg.

Tenkte også jeg skulle prøve å få litt orden i økonomien, men fant ut at det ble for mye med de face-oppgavene akkurat nå, særlig siden jeg ikke har jevn tilgang til internet. Men jeg føler heller ikke at økonomien er det som trengs mest akkurat nå, så da lar jeg det heller ligge til en annen gang. En ting av gangen!

Synes rutinene dine høres veldig bra ut. Jeg jobber fortsatt med de daglige rutinene, og har ikke klart å innarbeide noe ukessystem, men håper å få det på plass når huset vårt er på plass. Kan ellers skryte av det å planlegge middager og skrive handleliste en gang i uken. Jeg syntes ikke vi brukte veldig mye på mat, men med en gang jeg begynte å fokusere på det så klarte vi å spare 1000,- i måneden!

Endret av Kara W
Skrevet

Velkommen tilbake, Tigerjente! Klistremerker i kalenderen er en fin påminnelse. Jeg setter ikke listen så veldig høyt; jeg skal bare decluttere 15 minutter om dagen jeg, for å pynte på kalenderen. Jeg klarer ikke det engang hver dag, men det blir likevel noen klistremerker å titte på.

Har gjort samme erfaringen som deg, Kara W. Litt påpasselig i butikken og med planlagte menyer, og matbudsjettet sank betraktelig.

I uken som kommer er det stuesone bare på mandag, og resten av uken inngangsparti, gang og spisestue for den som har det. Jeg fortsetter vel i stuen da tenker jeg.

Nå skal jeg gjøre klar klær til jobb imorgen, sette frem bibliotekbøker som skal leveres, og henge opp siste klesvask før jeg legger meg.

Ha en fin uke!

Skrevet

Jeg har dettet litt ut jeg. Men begynner på ny frisk i morgen !

Hva er face-oppgavene?

Gjest Tigerjente
Skrevet

takk for velkomster!

Har gjort alle rutinene mine, bortsettfra å finne fram klær, det gjør jeg nå snart når jeg legger meg.

Jeg har dettet litt ut jeg. Men begynner på ny frisk i morgen !

Hva er face-oppgavene?

Face oppgavene sendes ut til den engelske listen, og mest sannsynlig kommer de også på den norske listen nå i løpet av uken.

Skrevet

Velkommen tilbake, ceca!

Det er aldri for sent, hopp inn og gå i gang med noe!

Jeg har en travel uke på ettermiddagene også, men har skrevet huskeliste så ikke ting skal gå i glemmeboken.

Økonomien har jeg ganske bra styring på, så jeg hadde tenkt å si at jeg bare leser gjennom face-mailene "for å sjekke at jeg er på track". Men hvis jeg skal være ærlig med meg selv så er forbruket litt større enn inntektene, og det må jeg gjøre noe med. Jeg må skjerpe meg og lage et budsjett som jeg holder meg til frem til sommeren. Jeg får sette meg ned i kveld og sette opp et overslag over utgifter som kommer de neste månedene.

Gjest Tigerjente
Skrevet

God morgen! Morgenrutinene mine er så og si ferdig. Det eneste jeg ikke har gjort er å kle på meg, men det tar jeg om en liten stund, kjenner jeg bare trengte en kopp kaffe først. Så begynner jeg på mandagsplanene mine. Det innebærer WHB! Jeg har laget min egen WHBrutine, for jeg føler ikke jeg har behov for å vaske dører/vinduer, tørke støv og vaske speil hele tiden, da er det heller andre ting som burde gøres. Min rutine er hvertfall:

* Skifte på sengen

* Ta ut alt søppel og sette ned søppelspannet

* Overflaterydding i 1.etasje

* støvsuging

* moppe gulvet

(* som regel pleier jeg å vaske badet også)

Andre ting jeg bør få gjort i dag er:

* Ringe lege/jordmor

* Finne ut jobbsituasjonen de neste ukene

* Oversette oppgavene for uken, + ekstra

* middag

* På jobb??

Skrevet (endret)

Hva rakk jeg idag da? Ærend på bibliotek og butikk. Ikke mer ukesrengjøring enn kjapp støvsuging (gangen så virkelig ikke ut med sand og leire på gulvet)+ ut med søppelpose og returpapir.

Men, jeg har spist sunn middag, og har vasket opp "rester" fra skittentøykurven for hånd, pluss vasket to maskiner tøy. Det synes jeg er verd et klistremerke i kalenderen.

Endret av Dunilla
Gjest Tigerjente
Skrevet

Gårsdagen var lat og skuffende. Vi orket ingenting etter at Tigermannen og prinsen kom hjem, spiste middag og det var det.

Nå er det tirsdag, den dagen jeg liker best i uken..

Her er listen min for i dag; men jeg tar ikke det så på vei om jeg ikke får til alt, må bare huske å ikke slite meg ut, og passe på ryggen.

MORGEN

* Stå opp, kle på meg klær

* Gi kattene vann og mat, drikke vann selv

* Få opp prinsen og tigermannen, pakke det siste til barnehagen, og få de ut døren.

* Klesvask

* Se over dagen/uken

* spise frokost, rydde kjapt over kjøkkenet, og oppdatere på mail/oppgaver

KVELD

* prinsen spise under barnetv, stelle ham og legge ham, lese og synge

* Smørre lunch til neste dag, rydde kjapt over kjøkkenet og spise kvelds selv.

* Finne fram klær til morgendagen

TIRSDAG

* Om du ikke har gjort det før, få ut søppelspannet

* Soneoppgave/arbeid

* Bruk 15minutter i 2.etasje

* Se tv og kos deg

* Mulig jeg må handle litt i dag

Skrevet

Jeg innser det. Jeg trenger FlyLady. Jeg prøvde meg litt i sommer og tidlig høst og det så strålende ut hjemme. Men nå har det vært en lang og krevende vinter på mange måter og om et par måneder skal jeg flytte. Derfor er det på tide å sette i gang igjen. Min store skrekk er nemlig at min mor oppdager hvor skittent det generelt er i leiligheten når hun og far høyst sannsynlig kommer og hjelper til med flyttingen. Hun vil ikke være nådig, det vet jeg. Jeg vil definitivt ikke flytte med meg masse gammelt ræl. Bare det som betyr noe for meg og enten er nyttig eller gjør meg glad skal få være med på flyttelasset. Derfor setter jeg meg nå ned og leser meg FlyLadys flytteplan. Etterpå skal jeg få laget meg en morgen- og kveldsrutine. Ah. I'm back.

Skrevet

Hei igjen, Idril! Du rekker mye på et par måneder hvis du tar babysteps hele veien! Hvis du vil ha decluttering-selskap så melder jeg meg frivillig. Har en bod full av flyttekasser pluss alt som i all hast ble decluttered vekk før påskebesøket mitt.

Jeg er litt on/off, men i grunnen mest jevnt on, noe jeg setter stor pris på.

:klem:

Skrevet

Hei igjen, Dunilla!

Foreløpig tenker jeg at det er lurest å declutter før jeg begynner å pakke. Samtidig som det er veldig fristende å pakke vekk... Nei! Nå må jeg være streng med meg selv. Uheldigvis er min kjære en større packrat enn jeg er, men jeg skal i hvert fall være fornøyd med det jeg flytter med meg. Forrige flytterunde skjedde litt i hui og hast så selv om det bare er et par år siden så ble det ikke noe mindre ræl av det.

Morgenrutine:

- stå opp så jeg har tid til skikkelig morgenstell, dvs. dusje, ansiktsrens, sminke

- frokost

- re opp sengen

- sette på luftfriskeren på soverommet

Kveldsrutine:

- rydde og vaske skikkelig etter middagen inkl. shine sink

- ansiktsrens

- 15 minutter declutter

- Føle meg sexy-prosjekt, dvs. hver dag gjøre noe ekstra for at jeg skal føle meg vel, være så enkelt som å bruke fuktighetskrem på hele kroppen eller nappe øyenbryn.

Skrevet

God morgen, Idril!

Jeg tenkte mer at vi kunne oppmuntre hverandre i decluttering'en... Jeg har uansett tenkt til å hente frem en og en eske, og gjennomgå innholdet. Jeg regner med at masse kan kastes direkte (eller settes til side til loppemarked), men jobben med å gå gjennom gamle uåpnede flytteesker utsetter jeg i det uendelige fordi jobben er helt pyton.

Men med 15 minutter om gangen, klarer jeg det! Har akkurat kastet ut nesten en hel eske med bare papir som jeg har samlet på (og som jeg har bært på under flytting). Duh! Jeg støtter deg 100 prosent på å decluttere FØR du flytter, ikke etterpå (for det gidder man aldri likevel). Og tenk så deilig å ikke bære seg ihjel på flyttedagen, fordi du BARE tar med det du trenger og liker! (Det har jeg ennå ikke opplevd ved flytting, men selv om jeg ikke har flytteplaner nå, så kan jeg godt gjøre declutteringen og få orden i boden!)

Igår satt jeg og hørte på MissusSmartyPants (en av FlyLadys bekjente) på webradio. Tips om decluttering av klær/ finn din stil osv.

http://www.blogtalkradio.com/stations/flyl...ssusSmartyPants

Gjest Tigerjente
Skrevet

Idrli: Det aller beste er å decluttere alt før du flytter, men uansett hvor mye du declutterer så er det framdeles ting du kommer over etter en stund som du ikke trenger ol.

Vi skulle decluttere alt før vi flyttet, men har masse igjen. Har to skap på soverommet, og nå også gjesterommet fult med esker vi enda ikke har pakket ut. Men jeg prøver litt etter litt.

Skrevet
Har en bod full av flyttekasser pluss alt som i all hast ble decluttered vekk før påskebesøket mitt.

Stash & Dash var det FlyLady kalte det...

Vi skulle decluttere alt før vi flyttet, men har masse igjen. Har to skap på soverommet, og nå også gjesterommet fult med esker vi enda ikke har pakket ut. Men jeg prøver litt etter litt.

Samme her, Tigerjente! Man begynner litt sent med pakking (og litt decluttering), men når man får dårlig tid på slutten bare stapper man resten i kasser og søpleposer og lover seg selv at "det skal man rydde i når man bare har flyttet inn på nye stedet". Hehe. As if ;-)

Gjest Tigerjente
Skrevet
Stash & Dash var det FlyLady kalte det...

Samme her, Tigerjente! Man begynner litt sent med pakking (og litt decluttering), men når man får dårlig tid på slutten bare stapper man resten i kasser og søpleposer og lover seg selv at "det skal man rydde i når man bare har flyttet inn på nye stedet". Hehe. As if ;-)

Helt rett! Hvis vi får det huset vi har lyst på, så skal alt ryddes ordentlig før vi flytter, og ingenting jeg ikke vet at jeg kommer til å bruke skal med oss.

Skrevet

Morgen og kveldsrutinene er inne fortsatt, middagsplanleggingen går greit. Ukeshandling også.

Det jeg sliter med er soneopgavene. De skulle jeg gjerne ha fått mere inn i hverdagen. Og 15 min decluttering.

Skrevet

Vi holder på å flytte nå, og det har lært meg et og annet om decluttering, ja. For det første, begynn tidelig! Jeg har aldri vært flink til å kaste ting, men det har nå forsvunnet 5 billass til Fretex og søppeldynga, og i tillegg ganske mye ut i den vanlige søppelkassen. Mannen klager litt over at det ikke er nok, men det er nok mest fordi han har måttet bærer nesten alt alene (jeg kan ikke bære tungt, og han har ikke vært så flink til å be venner om hjelp). Jeg tror det værste var kjellerboden. Der sto det masse gamle møbler som vi ikke hadde plass til i leiligheten, mest ting han hadde hatt som student. Når vi faktisk så på det så vi jo at dette er ting vi aldri ville funnet på å bruke igjen. Men det er ellers jeg som har pakket alle kassene, og føler at det bare er ting som vi trenger som er med. Vi får se om jeg fortsatt synes det når vi pakker ut igjen :fnise:

Den andre tingen jeg har lært er hvor ille det kan gå hvis man aldri kaster noe. Vi bor nå hos en bestemor som aldri kaster noen ting. Det står noe på alle flater. Det klør virkelig i fingrene etter å begynne å kaste, da jeg anser det meste av dette som søppel, men det kan jeg jo ikke. Det eneste jeg kan bestemme meg for er at jeg aldri vil ha det slik! Vi flyttet inn mens hun var bortreist, og den første dagen gikk med til å rydde plass til at vi kunne spise ved bordet, og slappe av i sofaen etterpå. Vi har forsiktig kastet en og annen ting, men er redd for at vi skal kaste noe hun er glad i (selv om jeg ikke tror at hun vet om halvparten av skrotet en gang!). Igår gikk hun igjennom en bunke gamle regninger og kviteringer og kastet noe av det, så da passet jeg på å rose henne, og fortelle at jeg kastet nesten alltid slikt. Hun bruker netbank, så jeg forklarte at da finnes alle kviteringer tilgjengelig på nettbank. Huff, skal bli godt å komme i eget hus, hvor jeg ikke trenger å rydde i en halvtime for å kunne sette opp laptopen.

Det blir litt så som så med rutiner nå som vi ikke bor hos oss selv, men jeg har begynt å re opp sengen hver dag. Føler meg flink der, da det er en ting jeg virkelig strever med. FlyLady sendte ut en liste over unskyldninger her om dagen, og jeg tror jeg har brukt hver eneste en!

Idril: Jeg likte rutinene dine skikkelig godt. Tror jeg skal stjele litt. Trenger å få inn litt mer selvpleie i hverdagen.

Skrevet

Hjemme-alene uke for meg, og da er det enda viktigere med rutiner for ikke å bli sittende der og kope forran tv'en i stede fo rå gjøre noe nyttig.

I dag skal jeg forhåpentligvis bare jobbe normal arbeidsdag, så da satser jeg på å få tatt en liten homeblessing når jeg kommer hjem. Skal også få vasket litt klær, og dersom jeg har tid og "ork" til overs skal jeg se om jeg får ryddet litt på plantebrettet i kjelleren. Snart på tide å så litt dersom det skal bil fint i hagen til sommeren :)

Skrevet

Det ble visst onsdag før jeg rakk å starte huslige sysler denne uken... Rent bortsett fra re sengen og klesvask da, det går helautomatisk.

Jeg har akkurat tatt 15 minutter hot spots og støvsuget gulv på kjøkkenet, og skal ta oppvasken som har samlet seg noen dager.

Forresten, alle papirer til selevangivelsen er samlet på ett sted, og jeg har som mål å gå gjennom den til helgen. I år er det visst sånn at om man ikke har endringer, så regnes den som levert dersom man ikke leverer. Heh, det hørtes morsomt ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...