Fakse Skrevet 4. mars 2008 #3041 Skrevet 4. mars 2008 Bra jobbet Kara_W og Dunilla! Vi hadde vår sedvanlige homeblessing i går. Jeg fikk dessuten tatt ned de røde hjertene fra døra og fikk tørket av den både utvendig og innvendig. Mannen tok ut postbordet i gangen og gjorde reint der, som en ekstra sone-innsats. Dessuten fikk jeg skrevet meny for neste uke (onsdag til onsdag, siden jeg synes det er den beste dagen å handle på), men ikke handleliste, så det skal jeg gjøre i dag. Fikk også vaska en maskin klær, men på tross av all denne innsatsen så føltes det egentlig som en ganske avslappa ettermiddag. Herlig! I dag skal jeg få vaska dørmatta innenfor inngangsdøra, og mannen har sagt han skal grunne ei list som vi har mangla å få på veggen der en stund nå. Handleliste skal som sagt skrives, og dessuten skal jeg få vaska en maskin med bukser.
Dunilla Skrevet 4. mars 2008 #3042 Skrevet 4. mars 2008 Jeg kjenner jeg ble littegrann misunnelig på deg som har en mann å drive FlyLady-sysler sammen med i huset, Fakse... Tror jeg har vært single for lenge.
Kara W Skrevet 4. mars 2008 #3043 Skrevet 4. mars 2008 Det er virkelig utrolig hva man får gjort på 15 min! Jeg er utrolig sliten om dagen, og vil helst bare sitte stille når jeg kommer hjem fra jobb, men med timer så klarer jeg å tvinge meg til å komme meg opp og gjøre noe i kvartersintervaller. I det første intervallet mitt idag klarte jeg å: -gi hunden mat -samle sammen oppvask og sett inn i maskinen -brette og legge unna det rene tøyet jeg hadde vasket -gå igjennom dagens post og arkivere eller kaste det -rydde gangen ved å sette plastposene inn på soverommet -pakke en kasse med bøker -sette på middag Men jeg merket at jeg ble litt for sliten av det, så jeg tror jeg bare skal ta et 10 minutters intervall nå. Trist å ikke orke å gjøre husarbeid i 15 minutter en gang når jeg føler at jeg endelig har kommet igang med det Til det neste intervallet mitt har jeg planer om å: -rydde opp etter middag -rydde gangen ordentlig -pakke ut av plastposene som nå står på soverommet -evt. shine litt på badet Så skal jeg slappe av litt på sofaen, før jeg tar fatt på kveldsrutinen og legge meg til å sove. Sliten nå!
Fakse Skrevet 5. mars 2008 #3044 Skrevet 5. mars 2008 Jeg synes du er kjempeflink som klarer å få gjort noe når du er så sliten Kara_W. Husk å ikke rakke ned på deg selv fordi du ikke får gjort mer, ros heller deg selv for det du faktisk får gjort. Og unn deg den hvilen du trenger for å komme ovenpå igjen! Du får tenke på at det i alle fall er bare en å rydde etter Dunilla, og sånn som jeg har forstått det så er det langt i fra alle menn som er like flinke til å drive flylady-syssler eller liknende, så det kan vel hende at det mest praktiske i så henseende er å være singel likevel I går fikk vi gjort det planlagte, både vasket matte, fikset list (eller i alle fall startet på) og skrevet handleliste. Dessuten fikk vi besøkt bestemor, og det har stått på planen en stund, så det var godt å få gjort. I dag regner jeg med mannen fortsetter med den lista som mangler, så vasker jeg vindu i gangen oppe. Dessuten skal vi handle, også skal vi se litt på hvilket dusjkabinett vi vil ha når vi skal bytte ut det gamle.
Dunilla Skrevet 8. mars 2008 #3045 Skrevet 8. mars 2008 Status siden siste helgs ryddeaksjon: Ett klistremerke i kalenderen bare, oppvasken er ikke tatt (tar den etterpå ), men jeg har holdt leiligheten ryddig, vasket/brettet klær og swishet & swipet do/vask flere ganger. Det er kjempedeilig å bo så ryddig! Har skrubbet halve dusjkabinettet, men trenger råd for hvordan få vekk kalkflekker (tror jeg det er). Vanlig såpe/hampvott tar det ikke. Siden leiligheten ser bra ut og på det meste er decluttered (hurtigversjonen - siden alt ligger i plastposer i boden), skal jeg jobbe videre med declutteringsrutinen min. Jeg vet at jeg kommer til å finne igjen gratisbilletter til kino + annet, bare jeg sakte men sikkert gjennomgår alt. Håpet er å kvitte meg med mesteparten inklusive beslutningsvegringen som kryper inn når jeg tar for meg usorterte papirer. Jeg tror jeg må anskaffe noen fine esker hvor papirer som skal spares, midlertidig blir "arkivert" i. Som samleløsning inntil jeg kommer til bunns i boden og kan rydde ting jeg skal spare på inn igjen. Og det er mulig jeg trenger femminuttersjobbing for å ikke bli så tussete av å gjøre jobben. God helg til alle FlyBabies!
Fakse Skrevet 8. mars 2008 #3046 Skrevet 8. mars 2008 Høres ut som en bra plan Dunilla, er sikker på at du kommer til bunns i papirene bare du tar dem litt og litt Vi har vært flinke denne uka synes jeg, mannen har gjort sonearbeid fem dager, og jeg har gjort det fire dager. I dag har vi dessuten vært i byen med forhåndsskrevet huskeliste, og ordnet en hel masse greier på en gang. Veldig praktisk i stede for å måtte dra "ørten" turer, en gang for hver ting. Nå er det helg, og jeg unner meg å slappe av. Skal på en fest i kveld, men vil ha dagen i morgen god, så jeg satser på å ta det litt rolig og ikke dra alt for seint hjem. I morgen skal jeg pleie meg selv, men timesvis i godstolen med bok, karbad med duftkuler og god middag
Dunilla Skrevet 10. mars 2008 #3047 Skrevet 10. mars 2008 Ukens sone er kjøkkenet, og jeg må endelig si at jeg er i nærheten av totalt decluttered der. Det har jeg tenkt å bli ferdig med denne uken Mangler disse stedene: Oppå kjøleskapet, tre hyller i matskap, kjøkkenvinduet. Ellers ser det ut til at jeg skal rekke hele ukesrengjøringen idag.
Kara W Skrevet 10. mars 2008 #3048 Skrevet 10. mars 2008 Forrige uke føler jeg at jeg har vært flink og tegnet en stjerne på kalenderen hver dag! (bare en bitteliten en igår, men det er fortsatt en stjerne). Jeg har ikke helt opparbeidet meg egne rutiner eller fått innført sone-arbeidet. Jeg setter timeren på 15 min og velger ut ting som jeg synes må gjøres akkurat da, enten det er hotspots, vaske badet eller ta oppvasken. Funker det og. Også har jeg gjort Kelly's mission nesten hver dag. Nå begynner jeg å føle meg såpass trygg på dette her at jeg tror jeg snart skal sette meg skikkelig inn i velgjøringstimen og sonearbeidet. Men skal fortsette å bare ta det etterhvert som jeg ser det litt til. Vil ikke risikere at det skal bli for mye og dette helt av. Så gøy å være nesten ferdig med kjøkkenet, Dunilla. Jeg fant ut at jeg hadde temmelig mye som kunne kastes da jeg gikk igjennom kjøkkenet. Mye gamle og ødelagte ting som bare tok opp plass. For å ikke snakke om mengden med enkelt-glass som ikke matchet noen ting.
Fakse Skrevet 10. mars 2008 #3049 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er klar for kjøkkensone, og har sett meg ut noen ting som må gjøres denne runden: - Ta ned julegardinene( ) og vaske vinduet - Vaske under det minste kjøleskapet - Vaske brødristeren og vannkokeren grundig - Vaske stolene (det trengs alltid, hvorfor blir de så lett skittne?) - Vaske flekker på veggen ved kjøkkenbordet - Vaske og rydde bestikkskuffen Når vi har fått gjort dette plukker vi fortløpende fra sone-lista, men dette er altså det som står høyest prioritert. Har ikke noe særlig behov for rydding på kjøkkenet (untatt kanskje i langskapet?), men det er alltid noe som har behov for en grundig vask synes jeg.
Dunilla Skrevet 13. mars 2008 #3050 Skrevet 13. mars 2008 Da har jeg tatt tidlig påskeferie! Har bestilt massasje og hudpleie imorgen, og skal etter det innom en bokhandel og finne lesestoff for påsken. Her blir det lite matvareshopping, for jeg har stort sett alt i skap og fryser, bare jeg får planlagt meny Det eneste jeg må fylle på med, er nok melk og brød og kanskje egg. Og jeg skal flotte meg med gåsunger, tulipanbuketter og påskeliljer i vaser inne. Har startet decluttering av dårlige kostholdsvaner (i hovedsak dreier det meste seg om sjokolade og sukker). Jeg er en uke på vei helt uten sjokolade, og sukkerforbruket ellers har jeg greid å redusere. Spiser solsikkekjerner og hasselnøtter som et annet ekorn. Har greid meg fint unna påskesnop-hyllene i butikkene enå også. Denne påsken skal jeg være masse ute i aktivitet, og ellers besøke venner, feste, lage god og sunn mat fra bunnen av fryseren av, trene og hygge meg inne med bøker, kryssord og kanskje litt håndarbeide. Skal bruke påsken til å etablere mer solide hverdagsrutiner også, siden jeg har fri. God påske til alle Flybabies!
Kara W Skrevet 15. mars 2008 #3051 Skrevet 15. mars 2008 Denne uken gikk det litt tregt med husarbeidet. Har bare fått meg tre stjerner, og den ene var nesten bare en prikk (jeg tegner stjernene selv, så da tegner jeg dem etter hvor flink jeg synes jeg har vært). På torsdag kjørte vi et flyttelass, og siden jeg ikke kan bære noe særlig syntes jeg ikke det telte, men det syntes mannen min. Så da tenkte jeg at hvis jeg også tørket av kjøkkenbenkene så kunne jeg få en liten stjerne. Jeg glemte å tegne den inn, og i det jeg kravler til sengs roper jeg på mannen at hanskal tegne inn en liten stjerne til meg. Neste morgen så jeg at jeg hadde fått stor stjerne, og hjerte! :rødme: Gøy å få med mannen på dette, og at han ikke bare synes det er tullete med stjerne-systemet mitt. Selv om han noen ganger synes det går litt for sakte frem ("hvorfor kan du aldri gjøre deg helt ferdig med å vaske kjøkkenet/badet/hva enn, når du først er så godt igang?!" men jeg tror han har begynt å skjønne systemet nå.) Jeg har fri hele påsken, og håper på å få litt rutiner på plass, men ellers har vi planer om å flytte helt ut, så vi får se hva jeg får gjort. Idag skal vi ihvertfall pakke så mye som mulig. Det blir deilig med hjelp til det, for så langt har stort sett jeg pakket, og han bare bært. Er bare de "vanskelige" tingene igjen.
Dunilla Skrevet 16. mars 2008 #3052 Skrevet 16. mars 2008 God morgen! Kara W, jeg synes du er for streng med deg selv. Jeg synes du skal tegne store fine stjerner hver dag du gjør noe, selv om du mener det er graderinger av hvor "flink" du er. Det er ikke en konkurranse i "flinkhet", men en påskjønnelse og videre motivasjon. Og små stjerner er ikke så motiverende som store stjerner. Jeg holder helt med mannen din! Jeg og en venninne registrerer det vi trener (i tid). Jeg skriver akkurat samme tid som henne, selv om hun har bedre kondisjon enn meg Jeg gjør jo så godt jeg kan utifra meg selv! Jeg har decluttered papirer i 15 minutter idag (for første gang i helgen), og har sortert kontoutskrifter og ligningspapirer etter årstall i A4-konvolutter. Det er mange fler papirer som skal dit etter hvert. Dagens små gjøremål: Rydde litt i hagen pluss storrengjøring i kjøleskapet. Kjøleskapet må jeg bli ferdig med. Hagen tar jeg kanskje et kvarter eller to.
Gjest Dunilla ii Skrevet 17. mars 2008 #3053 Skrevet 17. mars 2008 Idag har jeg gått gjennom en hel bærepose med papirer, og gledelig oppdaget at mesteparten var gamle bankgirofakturaer som er betalt i nettbank. Jeg har med andre ord litt å fyre opp i ovnen med resten av påsken. Resten av papirene kunne ganske lett sorteres etter selvangivelsesbilag+årstall, hobby, helse, jobb, avtaler, kunst osv., så de ligger pent i plastmapper eller A¤-konvolutter. Deilig følelse for en gangs skyld å ha en enkel papir-decluttering-jobb.
Dunilla Skrevet 17. mars 2008 #3054 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Har handlet påskeblomster idag, så nå har jeg pyntet bordene med tulipaner, påskeliljer og snøklokker. Har levert en bærepose ukeblader og magasiner til legekontoret, og en diger pose pent tøy til Elevator. Jeg har skrevet og sendt et par søte påskepostkort til venninner, og jeg har vært på gåtur ute i fint påskevær Fin dag! Endret 17. mars 2008 av Dunilla
Fakse Skrevet 17. mars 2008 #3055 Skrevet 17. mars 2008 Jeg har påskeferie, og koser meg med å kunne ta homeblessing i rolig og fredelig tempo uten at det gjør noe. Deilig å være ferdig til mannen kommer hjem, så kan vi sammen bruke ettermiddagen på noe annet Badet er sone denne uka, og jeg har allerede tørka støv på begge badene litt ekstra godt i forbindelse med homeblessing. Ellers er planen: - Vaske vindu på begge badene. - Støvmoppe vegger og tak på badet nede, og tak på badet oppe. - Vaske minst en vegg (vindusveggen) på badet oppe. - Vaske sluken på begge bad. Så får vi se om det er mer igjen av uka når dette er gjort.
Dunilla Skrevet 19. mars 2008 #3056 Skrevet 19. mars 2008 Ombestemte oss brått, og skal på et par dagers påskebesøk. Bilen er snart pakket og klar, og det virker ikke som om det er nevneverdig mye trafikk på veiene heller. Siste klesvask skal snart henges opp, kjøleskapet er vasket og jeg måtte kaste "noe med pels" derfra... Søpleposen går jeg ut med nå så jeg ikke glemmer det. Fortsatt god påske, og heng på med rutinene og tilpass dem en påskeferie
Dunilla Skrevet 24. mars 2008 #3057 Skrevet 24. mars 2008 Kom tilbake igår, satte igang en klesvask og ryddet ut av bagen. Idag skal jeg rydde resten, ta en 15 minutters decluttering et sted i huset, og ta ukesrengjøringen.
Dunilla Skrevet 27. mars 2008 #3058 Skrevet 27. mars 2008 Har kommet meg til bunns i et par esker som for det meste inneholdt fem år gamle avisutklipp(!). De har havnet i returpapircontaineren uleste, og jeg skal ikke fortsette sånn. Artikler jeg ikke "rekker" å lese skal hives sammen med avisen/bladet. Får være måte på. Har vært flink og decluttered fem av de siste syv dagene. :rosasmil:
Fakse Skrevet 27. mars 2008 #3059 Skrevet 27. mars 2008 Så flink du er Dunilla! Jeg har en litt hektisk uke, så det går stort sett i de allerede innarbeidede rutinene her. Men neste uke, da kommer jeg sterkere tilbake
Dunilla Skrevet 28. mars 2008 #3060 Skrevet 28. mars 2008 Takk, Fakse! Det er mange dager jeg kun kommer gjennom noe husarbeide fordi det er blitt ting jeg gjør automatisk, så i snitt bruker jeg mye lengre tid enn en mnd for å innarbeide en ny rutine. Noe sitter ganske godt (selv om det ikke betyr at jeg gjør alt hver dag), som Legge meg i tide + finne frem klær til dagen etter Klesvask i alle stadier Re opp sengen Ukesrengjøring (selv om den er litt avkortet noen uker) Trene Kaste returpapir Swish & Swipe på badet Sko inne Økonomistyring En egen handledag Bedre utnyttelse av tiden på hverdager, slik at jeg kan nyte fridagene i helgen og noe som sitter sånn halvveis (dvs i perioder gjør jeg det ikke): Oppvask Decluttering Planlegge/lage middag Gjøre utsatte ting på Anti-procrastination-dagen Rydde bilen (vaske bil i plussgrader) Nå skal jeg ta 15 minutter gjennomgang av div papirer, og etterpå sette nytt klistremerke i kalenderen. Ønsker alle flybabies en riktig god helg! PS: Husk sommertid på søndag!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå