Dunilla Skrevet 17. februar 2008 #3021 Skrevet 17. februar 2008 Det hjelper å være innom denne tråden hver dag, for å få inspirasjon og en liten dytt til å gjøre noe selv! I går tenkte jeg ut småting som jeg ikke har gjort ennå fordi jeg utsetter og utsetter det, og så begynte jeg å gjøre dem etter tur. Sende noen mailer for å ordne opp i ting, lese noen mailer og etterpå slette resten av FlyLady-mailboksen, skrive/sende et brev (om ikke annet, så finner jeg alltid frimerker og konvolutter nå!), sy i en knapp i en kåpe, rense et par semska sko, bestille billetter, kaste gamle jeans som jeg hadde tenkt å sy om til strandteppe i lappeteknikk (etter en reality check!). I dag har jeg fjernet og kastet printouts og studienotater fra to store ringpermer. Har sikkert 15 permer til, så jeg får ta det fag for fag, fra minst til størst relevans. Tross alt har jeg alle pensumbøkene og kan slå opp der, om jeg må finne ut av noe. Jeg var ikke noe flink med rengjøring forrige uke, så jeg har stsrtet neste ukes rengjøring fordi jeg plutselig fikk lyst. Etter å ha skiftet sengetøy og kjørt det gamle på vask, oppdaget jeg hvor mye lodotter som fantes under senga. Jeg tyvstarter på decluttering av neste ukes sone også, som er "Master Bedroom". Skal ta 15 minutter decluttering på gulvet etterpå, slik at jeg får støvsugeren rundt. Det er ikke så mye "Master"-aktig over soverommet mitt nå, men det har vært nesten helt decluttered tidligere, så jeg vet det går an! Planer i neste ukes sone: Slå sammen ekstraseng Vaske gardiner Decluttere fra venstre til høyre inntil jeg blir ferdig Gå gjennom den halve esken med vintertøy som ikke har vært i bruk i vinter, og sorter til Fretex Fortsett med å kaste innhold i ringpermer fra gammelt studium. Kjøpe nye planker til sengebunn Det ble kanskje litt for mye på en gang, men jeg tar det jeg rekker.
Gjest Dunilla ii Skrevet 17. februar 2008 #3022 Skrevet 17. februar 2008 Noen som veit om om det går an å få penger for gamle smykker? (sølv og gull) Jeg vet i hvert fall at gullsmeden her annonserer med at man kan få laget nytt smykke av gammelt. Ellers får du sikkert mindre penger enn du forventer, hvis gullsmedene tar imot, men litt er vel bedre enn ingenting. Si ifra hvis du ringer noen og spør :-) ********************* I dag har jeg gjort ennå et par "utsettelsesting", og jeg føler meg usedvanlig fornøyd med meg selv. Bare den grovryddingen av ting jeg har dyttet under senga, pluss rask støvsuging der jeg nådde til på soverommet, har gjort soverommet hyggeligere. Jeg innbiller meg at min halvforkjølelse blir bedre når jeg får fjernet løse hybelkaniner. Har ingen blibliotekbøker å levere denne uken.
ceca Skrevet 17. februar 2008 #3023 Skrevet 17. februar 2008 Flott jobbet Dunilla Jeg fikk vasket badet grundig og tatt de Kellys mission for uka. Skulle ha ryddet i skapene på badet, forrige gang det var bad som sone gikk jeg gjennom alle hånklene og kastet de som var slitt !! Vaskerommet er ryddig enå. Kleshaugen er borte, hotspoten på kjøkkenet forsvant - men dukker fort opp igjen *sukk* Boden er delevis ryddet *jippi* Var jo ikke noe å grue seg for det!! I dag slapper jeg av. Reiser bort deler av neste uke, men får kanskje ta noen oppgaver "på forskudd"..: Uansett - ungene er blitt påvirket av min rydde/kaste/vaske litt her og der hver dag. Så nå har de uoppfordret (dere leste riktig ja!) ryddet /kastet ting på rommet sitt
Kara W Skrevet 17. februar 2008 #3024 Skrevet 17. februar 2008 Uansett - ungene er blitt påvirket av min rydde/kaste/vaske litt her og der hver dag. Så nå har de uoppfordret (dere leste riktig ja!) ryddet /kastet ting på rommet sitt Så utrolig gøy! Grattulerer. Jeg merket en smitteeffekt på mannen min. Han begynte også kaste mye ting mens jeg holdt på som verst, og ble med når jeg tok mine 15 minutter om dagen. Værre er det med foreldrene mine. Hver gang mamma har ryddet ut en skuff, skap eller hylle svarer pappa med "så bra, da har jeg endelig et sted å sette X" og fyller det straks opp igjen det hjelper veldig på motivasjonen å lese her inne hver dag. Alle virker så flinke. så idag har jeg gjennomført morgen og ettermiddagsrutiner. I tillegg har jeg skiftet sengetøy og begynt på en innleveringsoppgave. Jeg hadde også besøk og fikk gitt bort en del ting jeg ikke lenger trengte (i tilegg til å skravle og ha det hyggelig i noen timer). Nå skal jeg begynne på kveldsrutinene, og så ta et langt bad. Imorgen begynner jeg i ny jobb og vil være ren og utvilt og sikker på at jeg har på meg passende klær. Jeg vil også ha stjerne på kalenderen! Tror jeg skal kjøpe meg noen på vei hjem imorgen.
Fakse Skrevet 17. februar 2008 #3025 Skrevet 17. februar 2008 Innsatsen på sonen forrige uke tror jeg det er best å glemme for min del, så da gjør jeg rett og slett det, uten at jeg pisker meg selv for fravær av innsats. Kommende uke tar jeg fatt med nytt mot, frisk og rask igjen etter sykdommen som kom forbi her. Har starta bra i dag da, så det er jo en god ting. Kom hjem fra hyttetur, og mens mannen var ute med freseren fikk jeg ryddet og pakket ut alt vi hadde med oss. Har også vasket en maskin klær, så nå skal jeg gå og sette den på, før det er på tide å legge seg.
Dunilla Skrevet 18. februar 2008 #3026 Skrevet 18. februar 2008 Jeg synes vi har vært flinke alle sammen jeg! Lykke til med ny jobb, Kara W! Morsomt å lese om barn og menn som også blir med og skiller ut unyttige ting :-) Jeg føler meg ikke alltid like flink (som idag f.eks; sent hjem fra jobb og trening), men jeg må bli flinkere til å klappe meg på skulderen og sette pris på det jeg faktisk har fått til. Foredrag på jobb gikk veldig bra, og jeg trente i 2 timer. Så manglende husarbeide idag er jeg villig til å se gjennom fingrene med, og heller være fornøyd medd å gjøre noe bra for meg, uansett "nivå". Ryddet forresten ut treningstøy og kastet reklame, så jeg har ikke lagd mere rot idag i alle fall. Jeg tynte meg til 10 minutter decluttering ikveld, og har satt en stjerne i kalenderen. Noe er bedre enn ingenting! God natt!
Dunilla Skrevet 21. februar 2008 #3027 Skrevet 21. februar 2008 Henger sånn tålelig med til tross for mye ekstra overtid på jobb. Derimot har jeg vært veldig flink til å trene, og der har jeg vært slapp i det siste. Idag ble det bare oppvask og middagslaging, og jeg er fornøyd med det. Nå skal jeg hoppe i dusjen og siden lese på en spennende bok på sengen.
Fakse Skrevet 22. februar 2008 #3028 Skrevet 22. februar 2008 Jeg fikk endelig ryddet igjen i går kveld, så da fikk jeg den første stjerna på lenge. Tok riktig nok ikke på soverommet, det er faktisk så ryddig at det ikke trengs, men rydda i stede hylla med treningsklær. Fikk sortert ut sommerklærne og lagt bakerst, mens de klærne jeg bruker nå om dagen ligger pent bretta og fremmerst. Godt å få gjort det, for det har ligget i en rotete haug ganske lenge. Ellers er vi ganske flinke med morgenrutiner, kveldsrutiner, homeblessing, klesvask, handling og ukesmenyer, men det er altså dette sonearbeidet som henger etter. Men jeg gir meg ikke, vi skal få det inn det også til slutt
Dunilla Skrevet 23. februar 2008 #3029 Skrevet 23. februar 2008 Det høres uansett ut, som om du har fått kontroll på endel ting, Fakse! Jeg har bare to klistremerker i kalenderen fra uka som var (men som ikke er helt over ennå) Idag har jeg tatt oppvasken fra igår, shina vasken, tatt en klesvask og hengt den opp, og nå skal jeg sette timeren på 15 minutter og gjøre meg fortjent til et klistremerke til.
Dunilla Skrevet 24. februar 2008 #3030 Skrevet 24. februar 2008 For første gang på lenge har jeg "druntet" i senga hele formiddagen (og med god samvittighet), jeg må virkelig ha trengt det! Passer bra å følge opp med en "pleie meg selv"-time, før jeg starter dagen forsinket. Planen for idag er å komme seg ut og gå i det fine været, og legge langsiktige hyggelige planer med venner. I tillegg skal jeg lage sunn og god middag, planlegge neste ukes middager basert på et rikholdig innhold i dypfryseren, og tømme noen ringpermer for foiler og notater fra studieperioden. Jeg har allerede konstatert at det ikke "gjør vondt", så det er bare å fortsette. Ringpermene får jeg samle opp til loppis, for jeg trenger dem ikke lengre. Ønsker dere alle en fin søndag.
Fakse Skrevet 27. februar 2008 #3031 Skrevet 27. februar 2008 I går fikk jeg en stjerne i kalenderen igjen, så da er jeg i gang I dag er planen å fortsette der jeg slapp sist stue-sone, med å tørke støv/vaske i vitrineskapene på stua. Tok det ene sist, så nå gjenstår det andre. Får se hvor langt jeg rekker
Fakse Skrevet 27. februar 2008 #3032 Skrevet 27. februar 2008 Nå er øverste halvdel av skapet vaska, og stjerne behørig plassert på kalenderen. Mannen har tatt en runde med støvtørking, og har tatt litt her og der pluss at han har hatt glass ute av bardisken og vasket den. Flink oss
Fakse Skrevet 28. februar 2008 #3033 Skrevet 28. februar 2008 Klistremerke på kalenderen i dag igjen, og mental klapp på skuldra til meg selv. Tok siste del av skapet som planlagt, så i morgen skal jeg begynne på bokhylla som står like ved. Lurer på om jeg skal ta den ut og støvsuge under den. Men da må jeg ha hjelp av mannen. Han tørka støv av den andre stua i dag, så nå gjenstår vel egentlig bare bokhyllene. Vinduene bør også pusses, men det lar vi være til neste runde.
Kara W Skrevet 28. februar 2008 #3034 Skrevet 28. februar 2008 Så flink du er Fakse! Jeg har ikke en gang kommet meg så langt som å få kjøpt klistremerker. Denne uken har det skjedd noe hver dag og jeg har nesten ikke hvert hjemme. Men jeg har klart å ta morgen og kveldsrutiner. Og idag ryddet jeg ut av veskene mine. De var blitt så fulle av søppel at jeg ikke klarte å finne noen ting lenger. Fant to husnøkkler, en bilnøkkel og adgangskortet til jobben. Imorges fant jeg ingen av delene! Jeg fant også nermere hundre kroner i mynter. Nå skal jeg gå og ta kveldsrutinen min, og komme meg i sengs. Må jo opp tidelig imorgen også.
Dunilla Skrevet 2. mars 2008 #3035 Skrevet 2. mars 2008 (endret) Jeg synes dere har vært flinke jeg, Kara W og Fakse! Idag blir det full Crisis Cleaning her, får på kort varsel middagsgjester! Jeg ble litt stressa i går da jeg avtalte det, og fikk ikke gjort veldig mye fornuftig må jeg si, annet enn å tenke at jeg med litt innsats skulle greie det. Må ut og supplere kjøleskapet idag, ellers blir det delt opp i kvartersbolker med pauser iblant. Steg 1: Hotspots i plastposer settes i boden (hvor jeg kan finne tilbake i dem senere). Enkelte pappkasser på gulv følger til samme sted. Steg 2: Støvtørke vinduskarmer og enkelte spindeltråder under taket. Henge opp nyvaska gardiner i et "tomt" vindu (der forsvant en "utsettelsesoppgave"!) Steg 3: Swish & Swipe Steg 4: Flytte vekk noen hageting utenfor stuevinduet Steg 5: Oppvask, rydde bort rent tøy Steg 5: Støvsuge gulvflater + vaske Steg 6: Dusje og stelle meg i stand. Lurer på om jeg rekker å "bli ferdig". Noe av dette tar ikke mange minuttene, annet aner jeg ikke hvor lang tid det vil ta. Men takk og lov at det ikke var lunch jeg skulle holde. Jeg får i grunnen bare begynne, jeg Endret 2. mars 2008 av Dunilla
Fakse Skrevet 2. mars 2008 #3036 Skrevet 2. mars 2008 Så bra at du holder på rutinene Kara_W, det gjør stor forskjell i hverdagn når man klarer det! Håper det gikk greit med crisis cleaning og middagsjester i dag Dunilla, det ser i alle fall ut som om planen var bra Jeg har hatt en rolig søndag, men har i alle fall fått tatt den bokhyllen jeg skrev om for litt siden. Som jeg trodde var det mye støv der, både på bøkene, bak bøkene og under hylla. Nå har alle bøkene vært ute av hylla, hver enkelt bok har blitt lufta ut vinduet og tørket støv av på utsiden, og hylla er tørket støv av både på selve hyllene og bak/under. Det er dette jeg liker med sonerengjøring, det blir liksom rundvask i små skritt, og det passer meg ypperlig, for noen full rundvask har jeg aldri tid til. Har enda to mindre bokhyller som nok også trenger en runde med støv-fjerning, men det får bli neste gang. I morgen er jeg klar for sone 1 igjen, og det aller første som skal få oppmerksomhet er ytterdøra. Vi har noen røde hjerter som henger der etter jul (ikke veldig julete, men greit å få dem bort likevel), og så skal jeg tørke av døra med en fuktig klut. Har observert at det trengs, spesielt på utsiden.
Dunilla Skrevet 3. mars 2008 #3037 Skrevet 3. mars 2008 Det er utrolig hva man kan få gjort på en begrenset mengde tid når man virkelig må! Jeg rakk å få leiligheten godt og vel presentabel, og hadde en svært hyggelig kveld i godt selskap Det eneste jeg ikke gjorde, var gulvvask. Jeg dro kun over badegulvet med en gammel fille og litt såpe + punktvasket noen flekker på kjøkkengulvet, men resultatet var bra likevel. Nå har jeg et nydelig soverom, ryddig kjøkken, shina bad, innbydende stue og fremkommelig entré og det burde ikke forundre meg så mye som det gjør at det "bare" var 5 timers MÅLRETTET intensiv jobbing som skulle til! Jeg kunne fint ha hoppet over dagens ukesrengjøring, men gjør heller en liten innsats på det jeg ikke rakk i går. En litt grundigere gulvvask, siden det faktisk ikke ligger ting alle steder lengre, en klesvask som ligger ferdig sortert og i vaskemaskinen, skrubbe dusjvegger (rakk å vaske gulvet i dusjkabinettet men resten trenger også skrubb). En generell dørvask kan jeg også gjøre - det er lenge siden sist. Og ellers noterer jeg rydding og vask i kjøleskapet. Er det inngangsparti/gang som er ukens sone? I så fall skal jeg decluttere vegg-til-vegg-skohyllen min som er full av masse rart som er "skjult" av hengende kåper og lange jakker. Nå har jeg fått ny giv, etter å ha sett at det er mulig å gjøre så store endringer på forholdsvis kort tid. Jeg skal være flink og decluttere 15 minutter om dagen. Slik leilgheten er nå, tar det kanskje en mnd å komme rundt og endelig fjerne alt overflødig. Og da kan jeg endelig gå løs på innholdet i boden. Den ble ganske full i går gitt!
Kara W Skrevet 3. mars 2008 #3038 Skrevet 3. mars 2008 Idag har jeg fått gjort masse, selv om jeg var sliten! Gjorde alt i 15. mins intervaller med pauser imellom. Jeg kom meg igjennom hele listen min over ting som skal gjøres, og gjorde til og med Kelly's mission (vasket ytterdøren). Idag har jeg vært så flink at jeg har tenkt til å tegne en stjerne på kalenderen! Skal se om jeg ikke finner en pen i en fin farge. Det eneste jeg ikke klarer for tiden er å legge meg til et fornuftog tidspunkt Men skal gå nå, ihvetrfall. Må bare komme meg igjennom kveldsrutinene mine først.
Dunilla Skrevet 4. mars 2008 #3039 Skrevet 4. mars 2008 God morgen, Kara W! Det var bra jobbet i går! Men hvis du føler du trenger søvn og legger deg for sent, bør du kutte drastisk ned på kveldsrutinen så du får lagt deg i tide, eller starte med kveldsrutinen mye tidligere på ettermiddagen. Selv "hvilte jeg på mine laurbær" igår- det ble ingen ekstra jobbing i huset da jeg kom hjem. Men jeg lagde middag, vasket to vaskemaskiner klær (den siste hang jeg opp imorges), og jeg dro frem en pose fra boden og ryddet/kastet/arkiverte papirer i 15 minutter. (Klistremerke i kalenderen). Og jeg trente i 2 timer.
Kara W Skrevet 4. mars 2008 #3040 Skrevet 4. mars 2008 Kveldsrutinene min er ikke så veldig lang. Den består av: Shine vasken Pakke veske/bag til neste dag Swish and swipe på badet Finne frem klær til neste dag. Det er nok heller det at jeg begynner på den veldig sent. Jeg har bestemt at neste ting som skal inn på listen min er noe selvpleie-ting. Men det får jeg ikke satt på før jeg klarer å følge den listen jeg har idag. Kanskje jeg skal gjøre som Malama og si at 10 stjerner på rad gir en ny ting på listen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå