Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Idag ryddet jeg i skapene på vaskerommet og siste skuffen på kjøkkenet.

Tok en titt inn i kottet og det ble tre poser med ting som skal kastes og tre poser med ting som skal gis videre.

Ennå litt som gjenstår der inne. Får se om jeg gjør litt mere i morgen.

Støvsugde over gulvene i 1 og 2 etg. - utrolig enkelt når man ikke må flytte på mange ting og rydde samtidig!

Da er det kun kveldsrutinene.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom hjem veldig sliten i dag, men jeg har faktisk både fått gjort sonearbeidet og ryddet litt ellers i huset. Nå er det tidlig kveld for min del, for det trengs virkelig!

Skrevet

Vet du - det er deilig når kvelden kommer Fakse :)

Synes du er utrolig flink når du klarer sonearbeid ++ når du er sliten.

Det er da alt henger i en tynn tråd for meg.

Skrevet (endret)

Fikk klistremerker for decluttering fire dager forrige uke, og det er jeg fornøyd med. Idag gikk jeg inn på badet og fikk shinet opp der, så i ettermiddag har jeg kost meg med vin og "hjemme-SPA" :)

Har kjøpt meg en lenge ønsket støvletørker, og har til og med fått hengt den opp på veggen alt. Har sånn passe rutiner innarbeidet, meni morgen formiddag må jeg rydde bilen, fylle bensin pluss skifte en lyspære. Å stå på hodet i en bilmotor for å komme til og skifte pære i halvmørket etter jobb, er ingen fristende oppgave. Så det har jeg utsatt en stund...

Har ikke rukket å rydde kjøkkenskapene. Får se om jeg tar en hylle eller to, og gjør resten om jeg føler for det, eller i alle fall neste gang kjøkkensonen kommer tilbake.

Endret av Dunilla
Skrevet

Jeg fikk også fire klistremerker i uken som gikk, så vi er sannelig flinke Dunilla :) Dessuten har jeg faktisk gjort sonearbeid i dag, enda det egentlig ikke er "lov" :ler:. Skulle ut for å handle, så mens jeg så over kjøleskapet tok jeg en runde og kasted det som ikke var helt spiselig mer, og dessuten tørket jeg kjappt over alle hyllene med varmt såpevann. I morra avslutter jeg kjøkkensonen med å putte tekanna, påleggsboksen og filtrene til kjøkkenvifta i oppvaskmaskinen etter at vi har spist frokost, og da må jeg si at jeg er veldig fornøyd med det jeg har fått gjort denne uka :)

Skrevet

Idag har jeg tatt 3x5 minutter room rescue, og senere idag skal jeg gjøre som det ble tipset om i en mail fra Flylady; å stille seg opp ved inngangsdøren og titte inn, og så ta en 27 fling boogie på det jeg ser da (som jeg ellers "ikke ser").

Er nå på vei ut til anti-procrastination-oppdraget mitt; Skifte lyspære pluss elementært bilvedlikehold. Ha en fin dag!

Skrevet

Fredag var barna hos besteforeldre, så da ble det ikke gjort noe sonearbeid. Fristet mere å sløve i sofaen sammen med mannen og se en film...

Så nå får jeg bare ta meg selv i nakken og gå til med ukas sone - badet og vaskerommet (godt jeg hadde ånden over meg forrige uke og fikk ryddet opp der.)

Søndag er bil-dag hos oss også. Rydder bile og fyller bensin !

Skrevet

Badet som ukens sone, den skal jeg hive meg på, og prøve å være flink der.

sonene er liksom det jeg sliter mest med... får til enkle morgenrutiner, enkle "ettermiddagsrutiner" og enkle kveldsrutiner, men sonene... der er jeg ikke så flink nei.

Skal ta meg sammen, bad skal bli!

Og gjestebadet, vi får besøk om et par uker. Må jo ta siste finish når det nærmer seg, men krubbe dusjen og sånn kan gjøres nå (gjestebadet brukes bare av gjester, og de har vi ikke hver måned, så det vaskes liksom i forkant av nye gjester, da kommer det rene håndklær og jeg pusser speil og vasker toalett, men jeg gidder liksom ikke vaske det ukentlig når det aldri er i brul på mange uker i strekk...)

Gjest kaffedama
Skrevet

Abonnerer dere på mailene fra FlyLady? Jeg har en venninne som har begynt å oversette dem til norsk og jeg er i gang med de første små stegene... Morsomt at jeg plutselig fant denne tråden nå. :)

Finnes det i denne tråden en slags intro/forklaring noe sted? (Orker ikke lese 151 sider! ;))

Skrevet (endret)

Hei, Kaffedama!

Jeg abonnerer på de amerikanske mailene, ja. Jeg synes det er en bonus å trene opp engelsken, og vil absolutt anbefale andre å tenke på samme måten i steden for å se på det som en hindring. :)

Vi har vel ikke noen intro noe spesielt sted i denne tråden, og jeg gidder heller ikke lete i 150 sider... Det beste du kan gjøre er vel å snakke litt med venninnen din om konseptet, og lese litt rundt på FlyLadys egen side, feks her:

http://flylady.net/pages/FlySpecial_FlyLifeLines.asp

eller kanskje først og fremst her (De første punktene under "Getting started"):

http://flylady.net/pages/flyinglessons.asp

Lykke til!

Igår ble hele ettermiddagens program snudd på hodet, men idag har jeg vasket og hengt opp nylonstrømper, samlet og gått ut med returpapir og søpla, og skal ta 10 minutter decluttering før kvelden kommer.

Endret av Dunilla
Skrevet

Jeg var på middag hos en kollega fra rett etter jobb til klokka elleve i går kveld, så da ble det naturlig nok ikke gjort noe sonearbeid. Mannen var riktig nok hjemme, men han var syk så han fikk naturlig nok ikke gjort noe i går han heller.

I dag er det jeg som er syk, så det spøker for om det blir så veldig mye sonearbeid i starten av denne uka. Men jeg skal se om jeg finner noe på lista som er lett å gjøre, så kanskje jeg får gjort litt i dag i alle fall. Uansett veldig koselig å se at så mange andre er med på å ta tak i sonearbeidet, jeg tror det er bra om vi kan minne hverandre på det og skryte litt her inne når vi er flinke :)

Når det gjelder informasjon på norsk om flylady, så kan du prøve å ta en titt her Kaffedama. Jeg var der inne en stund, men det ble litt for mange forum på meg og det tok for mye tid å oppdatere seg, så jeg har droppa det nå. Men det er mange fine tråder om de ulike konseptene. Uansett tror jeg egentlig at jeg bare ville startet i en ende uten å prøve å forstå "alt", for forståelsen kommer etterhvert :)

Jeg merker forresten også at ordforrådet mitt utvider seg av å lese flylady-mail. Merker blant annet at jeg lærer flere hverdagsord enn det mange andre kan. Men når det blir snakk om denslags så kan jeg jo aldri svare på om det utelukkende er et amerikansk ord, om det er slang eller hva det er, for jeg har jo gjerne bare lest det eller slått det opp :ler:

Gjest kaffedama
Skrevet

Takk Dunilla og Vanedis! :)

Jeg er i gang med FlyLady-ting. Kjøkkenvasken skinner og jeg har fått inn rutinen med 5-15 min kjøkkenopprydning hver kveld. Det har spredd seg til gangen også. Det er reinere og mindre rotete enn på lenge hjemme hos meg.

Neste "bøyg" er å komme i gang med kontoret (som er et eneste stort HotSpot) og soverommet (som renner over av klær jeg skulle kaste, men ikke har klart å kvitte meg med).

Jeg merker at jeg tenker at den eneste løsningen er EN STOR sjau. Kan nok begynne med 15 min hver dag og se hvor langt jeg kommer. Første skritt kan f.eks. være å bære tingene jeg skal kvitte meg med ned i bilen. ;)

Skrevet

Det er bra kaffedama :)

Men du må huske at det viktigste med Flylady er at man innfører en rutine om gangen, sånn at det gradvis blir ryddigere, samtidig som rutinene setter seg, slik at det ikke blir rotete igjen. Dersom du har mye du ser du trenger å rydde, så foreslår jeg at når du har fått kjøkkenopprydding hver kveld til å sitte godt, så innfører du 15 minutter rydding på ditt værste/mest kritiske sted hver dag. Det er utrolig hva man får gjort på 15 minutter når man jobber fokusert! Det viktigste er at du ikke blir så "flink" til å innføre nye rutiner at du ramler av lasset igjen når du går lei. Rutinene skal ideelt sett bli like naturlige for deg som å pusse tennene før du legger deg, noe du gjør uten å tenke på det :)

Gjest kaffedama
Skrevet

Tusen takk for masse tips, Vanedis!!! :)

Jeg vet at det tar lang tid å innarbeide vaner. Er stolt av at jeg er på god vei, har klart å komme meg opp av sofaen på kvelden for å ta kjøkkenshininga. Og har vært UTROLIG glad for det dagen etter!

Blei inspirert av ukas sone; badet, og har nå decluttera et skap med smykker og gammelt ræl som har hopa seg opp. :juhu: (Glemte å skru på timeren, men det var avgrensa nok og så var jeg akkurat ferdig til et program jeg ville se på TV.) Kasta ca halvparten av det som lå der, og fikk en god bunke sølvsmykker som jeg aldri bruker som jeg tenker jeg må gi bort eller noe. :klappe:

Noen som veit om om det går an å få penger for gamle smykker? (sølv og gull)

Skrevet

Jeg har vist helt falt ut :( Etter å ha tatt babysteps i over en måned og opparbeidet meg en skikkelig rutine-liste, så begynte et par skikkelig hektiske uker, og nå har ikke en gang vasken blitt vasket på over en uke.

Men nå skal jeg inn igjen! Jeg er utrolig sliten om dagen, så jeg skal kutte ut ettermiddags-rutinene, og bare ta morgen og kveld en stund til det sitter. Noen av rutinene, som å vaske tøy, og ta en runde rundt i huset og kaset/rydde det verste gjør jeg faktisk uten å tenke på det, så noe har skjedd. (Selv om tøyet gjerne blir hengende i mange dager før jeg rydder det bort...).

Jeg leser Kelly's mission hver dag, og har egentlig som ambisjon å gjøre den, men det blir liksom ikke noe av det heller. Jeg tror det er en av de første tingene som skal på plass, etter morgen og kvelds-rutinene.

Skrevet

Badet synes jeg alltid er kjedelig å vaske/rydde på.

Mye aktiviteter/møter denne uken - så har ikke gjort så mye utenom de faste morgen og kveld-rutinene.

Får se om jeg får "gjort litt" på badet i dag.

Men vasken shiner og det er nesten ikke skittentøy i dunken :tommelsmil:

så det er "kun" en del klær som skal brettes.

noen små "hot-spots" på kjøkken og pulten

boden som skal decluttres *stønn* gruer meg :sukk:

og så sone-oppgaven da..

husets velgjøringstime ble forkortet denne uken...

jeg oppmuntrer meg selv med at jeg fortsatt lærer meg baby-steps

og flyr lavt :Nikke:

Skrevet (endret)

Hm, bare to klistremerker i kalenderen i uken som var... Jeg skal stramme meg opp kommende uke!

Bilen ble ryddet og shinet på fredag, og neste gang det blir mildvær så skal den spyles for skitt.

Har funnet frem resten av julestearinlysene, og de skaper fin stemning i dempet belysning ellers. Jeg har gjort alle rutiner i dag, pluss vasket klær,skiftet sengetøy og swiffet over alle gulv. Nå har jeg fulgt fredagens mission om å pleie seg selv, og har skrubbet kroppen, tatt fotpleie og sitter med ansiktsmaske og en kopp chai-te og leser en god bok. God lørdagsettermiddag alle flybabies! Hovedsaken er vel å henge på og ikke slippe helt taket selv om det kan bli travelt i perioder for oss :-)

Endret av Dunilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...