Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått tatt 15 minutter i sonen i dag også, så da er jeg egentlig veldig fornøyd med uka. Satte på timeren og starta med rensing av akvariepumpa (som står på lista siden akvariet faktisk er i stua). Hadde tid igjen på timeren da jeg var ferdig, så jeg fant frem støvkosten (har en sånn flylady-sak med strutsefjer og langt skaft), og starta på støvtørking av tak. Helt utrolig, men jeg fikk faktisk tatt hele taket i stua, pluss alle veggene. Hadde jammen ikke trodd jeg skulle få tatt så mye på bare 15 minutter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prøvd før med fly-lady, men prøver igjen...med mine baby-steps.

Har holdt på noen uker, og det er -utrolig ryddig - i sonene :)

Men vaskerom og bod/kott er det fortsatt kaos.

Er kanskje der jeg skal bruke noen 15 minutter daglig? eller skal de egentlig brukes i sonen? For det er ikke en egen sone for vaskerom/boder?

Men morgen og kvelds rutinene er ikke inne - de "gamle" sitter så godt. Vurderer å bare beholde dem :fnise:

Velgjørings-timen er jeg heller ikke så god på...en time - synes det er mye som skal gjøres på så kort tid !

Skrevet

Godt å høre at ikke alle får til dette helt perfekt :fnise: Er fortsatt på BabySteps på websiden, men er snart ved veis ende der, og skal begynne å gjøre dette mer på egen hånd. Morgen og legge-rutinene sitter ganske godt, men jeg sliter veldig med ettermiddags/kvelds-rutinene. Vi gjør utrolig mye om kveldene, så de kveldene hvor jeg faktisk kommer litt tidelig hjem er jeg gjerne så utslitt at jeg ikke orker å gjøre en ting før jeg legger meg. Skal prøve å kutte ned på både overtidsjobbing og fritidsaktiviteter, og håper da at ting faller mer på plass.

Nå husker jeg ikke hvor jeg så det, men jeg mener å ha lest at man skal først ta en skikkelig declutter-runde før man begynner med sonene. det virker ihvertfall for meg. Jeg gikk rundt i leiligheten, fra rom til rom og skrev ned alt som skulle gjennomgås i hvert rom. Begynn ved døren, beveg deg rundt langs veggen, skriv opp bord, komoder (med skuffer!), hyller osv. Jeg tok med soffa og vinduskarmer også, for å passe på at jeg husket å gå igjennom ALT. Så tok jeg og satt på timeren på 15 min hver dag og jobbet meg bortover så langt jeg kom. Nå er jeg endelig kommet meg igjennom alt, og jeg har ikke lenger skap og boder som jeg gruer meg til å åpne fordi jeg bare blir minnet på at jeg burde ryddet dem. Utrolig herlig! Så denne helgen tenkte jeg at jeg skulle prøve å sette opp litt sonearbeid også.

Skrevet

Et sprøsmål til dere erfarne vaske-vaskere. Jeg vasker over vasken min hver kveld, og synes den blir fin og blank. Men når den tørker får den 'flekker' eller 'riper' der det har vært vått (hvis dere skjønner hva jeg mener). Bruker dere et håndkle til å tørke over hver kveld? Synes det blir så innmari vått, og ikke nødvendigvis tørker til neste morgen. Eller er det jeg som bruker alt for mye vann når jeg vasker? Setter springen på fullt og skyller med ganske mye vann etter at jeg har vasket.

Skrevet (endret)

Svar til Kara: Jeg tørker fort over med en snipp av kjøkkenhåndklet så jeg slipper merker etter inntørka vanndråper. Ellers får jeg ikke shina vasken hver dag, men er fornøyd med annenhver dag akkurat nå.

Som Fakse har jeg perioder hvor jeg er veldig "innarbeidet", og plutselig "våkner" jeg og har ikke gjort sonearbeide i flere uker (perioden etter nyttår har vært den verste siden jeg begynte å endre innstilling etter FlyLady.)

Kort oppsummering av 2008: Hva som fungerer og har blitt rutiner:

Fylle bensin og rydde bilen en gang i uken

Klesvask (hele syklusen fra skittentøy til rent og brettet i klesskapet)

Planlegge dagene, holde styr på avtaler, komme i tide

Har begynt å trene fordi jeg fant aktiviteter som er morsomme

Re opp sengen, skifte sengetøy hver uke (mmm - luksus med rent sengetøy!)

Swish & Swipe

Ellers skal jeg skjerpe konsentrasjonen og benytte meg av februars "Habit" om 15 minutter decluttering hver dag. Når jeg tilpasser den, så er jeg godt fornøyd uansett hva jeg gjør ekstra hver dag (om det så er en oppvask eller deler av ukesrengjøringen som egentlig ikke skal høre til 15 minutter decluttering-gjøremålene).

Kan jeg komme tilbake til 15 minutter hver dag, så skal jeg være fornøyd. Ellers er målet for 2008 å decluttere et dårlig kosthold og matvaner. Trener og beveger meg masse, men det synes (dessverre) ikke på vekta i det hele tatt. Ennå.

Idag har jeg vært realistisk og kastet ca 4 kilo aviser og blader som jeg "snart" skulle rekke å lese...Haha. Andre magasiner er satt i en pose i gangen og skal gis videre til en venninne. Jeg har gitt meg selv klistremerke i kalenderen for "jobben".

Biblioteklån som skal innleveres ligger også i en pose i gangen.

Andre planer for dagen (selv om det er søndag):

Kikke i dypfryseren og planlegge middager neste uke.

Rydde kjøleskapet.

Finne frem klær til jobb imorgen

Oppvask

Rydde bort rent, tørt tøy.

Spa snø ute.

Avtale skitur neste uke

Gå en times tur.

Endret av Dunilla
Skrevet (endret)

Ukens sone er kjøkken.

Kjøkkenbenkene er stort sett åpne og rene. Mine 15 minutter decluttering pr dag blir på det evigrotete kjøkkenbordet (en gigantisk sammenhengende hotspot, skal jeg være ærlig). Kjøkkenskapet med tørrvarer er neste prio (har plutselig handlet mye mer enn jeg bruker, og det er kaos i hyllene). I tillegg vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med eldgammel stekeolje jeg har helt over på to syltetøyglass. Jeg kan ikke helle det i vasken for da fetter jeg vel ned rørene, og vannrenseanleggene er vel ikke dimensjonert for å ta imot så mye flytende fett vil jeg tro. Må jeg ta matoljen med på tur og helle den ut midt ute i skogen kanskje? Noen som vet hva jeg bør gjøre?

Ellers fikk jeg levert to poser med tøy og ting til Fretex på lørdag. Posene hadde stått veldig lenge på soverommet, så jeg var godt fornøyd med å få dem ut av huset.

Jeg har ennå ikke kommet meg gjennom full decluttering av alle rom i huset, så jeg skal fokusere mer på det, nå som jeg er tilbake og har mobilisert motivasjon. Enkelte rom har blitt veldig bra en stund, og så har det (riktignok saktere enn før) grodd til igjen.

Jeg gjør gjerne Kellys missions, men decluttering skal tas først, og jeg skal prøve å ta 15 minutter i alle fall fem dager i uka. (Konkrete mål viktig, ellers flyter det ut.)

For å holde rede på målet, skal jeg fortsette med klistremerker i kalenderen. Det kan virkelig anbefales!

Ønsker alle en fin uke!

Endret av Dunilla
Skrevet

Og plan for dagen utenom basisrutinen min:

Trene rett etter jobb

Levere bibliotekbøker

Lage ordentlig middag

Ukesrengjøring - i alle fall 30 minutter

15 minutter decluttering

1 klesvask + rydde bort det tørre fra forrige vask

Skrevet

Jeg er gressenke denne uka, og vet av erfaring at det gjelder å ha litt planer for hva jeg skal finne på sånn at jeg ikke blir satt helt ut av "brakkesyka". For i dag er planen en kjapp homeblessing pluss en runde på kjøkkenet siden det er sonen. Oppdaget forresten at jeg glemte at det var ny sone på fredag, så jeg jobba jo i sone 5 i stede for sone 1 da. Ikke akkurat noen stor krise, kommer jo tilbake dit om en måned :)

Kjøkkenet er relativt greit egentlig. Har noen få ting stående som "jeg skal ta når jeg får tid"... Så de skal jeg få tatt i dag. Resten av sonearbeidet denne uka blir vasking av diverse skap og sånn tenker jeg. Har en liste jeg pleier å følge, så jeg skal se om jeg får tatt en del av den.

Skrevet

Gårdagen ble litt mer hektisk enn planlagt, for jeg fikk besøk av svigerfar som skulle skifte en vannledning til dusjen, med de følger at jeg ble uten vann i noen timer. Fikk likevel gjort sonearbeid, men har enda en adventsstake som skal rengjøres og et par krukker med nedklippte julestjerner som skal kastes. Fikk også tatt en kjapp runde over golvene, så det var en deilig følelse å stå opp til rent hus i morrest :)

Så jeg fikk altså klistremerke på kalenderen for sonearbeid i går også! Tror at premien skal være en time for ansiktsbehandling, eller en tegneserie jeg har ønsket meg en stund. Vi får se hva som frister mest når jeg er i mål :)

I dag skal jeg lage meny for resten av uka (er gressenke, så det blir mye rester fra fryseren tror jeg), lage handleliste og fortsette på kjøkkenet. Dessuten skal jeg prøve å få strøket litt klær, sånn at gjesterommet igjen kan bli presentabelt.

Skrevet

Så flinke dere er :jepp:

følger sonene jeg..og rydder 15 min i dem de dagene. Men skjønner nå at jeg bør ta 15 min i bod/vaskerom.. ikke moro jobb, men trengs virkelig !

Kjøkken-benken ryddes hver kveld og jeg tar kun over vasken med en klut. Men den skinner og det er jeg fornøyd med ! Og at det ikke står oppvask til dagen etter er deilig !

Har begynt med ukeplan over middager og skriver handleliste, handler un det jeg ser jeg trenger en gang pr uke. Var helt utrolig da jeg var i butikken. Tok kortere tid og kom ikke hjem med ting jeg hadde nok av..

Rydder i kjøleskapet en gang pr uke og kaster det som er gammelt/rester/ikke blir spist.

Vasker en maskin klær hver dag og skifter sengetøy en gang pr uke. Men å brette og legge på plass er verre. Får ikke gjort det hver dag, men samler opp.

Er mye aktiviteter på kvelden her med barna og så skal de følges opp med lekser, så det er ikke alltid like lett å følge opp alt.

I helgen ryddet jeg ordentlig i 2 etg. Ble flere poser med søppel/skrot. Så nå blir det lettere å holde orden der.

Får bare ta dette i mitt baby-steps tempo jeg :)

det funker ivertfall !!

Skrevet
Får bare ta dette i mitt baby-steps tempo jeg :)

det funker ivertfall !!

:klappe:

Skrevet

Tusen takk Fakse !

alltid godt med litt oppmuntring :)

Skrevet

Kjempeflink, Ceca! Hold deg til eget tempo! Det må vi vel alle, litt etter tid og anledning. :)

Idag har jeg trent, og hadde vondt i viljen da jeg kom hjem. Nå har jeg satt igang en klesvask og skal sette på timeren til 15 minutter på kjøkkenet. Tror jeg skal være så snill med meg selv at jeg skal legge meg tidlig i dag.

Og jeg skal altså ha klistremerke i kalenderen idag jeg også!

Skrevet

Ble ikke noe klistremerke på meg i går, jeg feiga rett og slett ut. Det vil si, jeg fikk laget meny på et vis (laget en middag som jeg kommer til å spise på både i dag og i morgen i tillegg til i går), men noe handleliste ble det ikke. Greit nok, for med middagen klar så trenger jeg ikke egentlig så mye før nærmere helga. Men det ble heller ikke så mye kjøkkenarbeid, annet enn å lage middag pluss rydde opp. Er vel en slags unnskyldning at jeg var sliten etter jobb og trening, og at jeg ikke hadde spist middag før nærmere åtte. Men uansett velger jeg heller å fokusere på at i dag skal det bli mer orden på sakene.

Planen for sonen i dag er å shine vasken, rengjøre adventstaken og få bort de blomsterpottene det har vært julestjerne i. Dessuten skal jeg polere kjeramisktoppen på komfyren om det er tid til overs når jeg er ferdig med det.

Skrevet

Tusen takk for oppmuntring Dunilla og Vanedis.

Idag tok jeg de 15 minuttene på vaskerommet *det hadde jeg gruet for ja..* Og gjett - utrolig hvor ryddig det ble på 15 min. Det mannen hadde lagt på benken av skruer/verktøy etc ble lagt i en pose til han. Masse ble kastet og til slutt tørket jeg av benken :)

*tenk at jeg -endelig-kunne se den !*

Kun noen poser på gulvet med for smått tøy til barna som skal gis bort.

I morgen skal jeg ta en titt i de få skapene jeg har der og rydde litt i dem...

Og da har jeg kun et kott og en bod igjen som jeg gruer for å rydde i !!

Skrevet

Kom i mål med sonearbeidet og vel så det i dag. Var egentlig klar for å sette meg ved pc'en etter at besøket hadde dratt og jeg hadde fått brettet dagens ladning med tørre klær. Men så fant jeg ut at jeg måtte få klistremerke på kalenderen i dag, så da tok jeg på iPod'en og begynte på det som sto og ventet på benken. Fikk gjort alt jeg hadde planlagt og litt til, så jeg er storfornøyd. Hørte på podcast av "Verdt å vite" mens jeg holdt på, så da var jeg opptatt med å lytte i stede for å tenke på hva jeg gjorde, så arbeidt gikk som en lek. Kunne jo ikke avslutte midt i et spennende innslag :ler:

I morgen skal jeg få vasket komfyren. Om jeg rekker tar jeg både inne i steikovnen, nedi skuffa under den og dessuten mellom glassene i ovnsdøra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...