Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gjenopptatt vanen med å skrubbe en del av dusjveggen hver gang jeg dusjer, slik at alle flater blir vasket minimum en gang i uka. Hadde det som en vane før, men den hadde umerkelig blitt borte de siste månedene. Nå skal den altså gjeninnføres, er på tredje dag i dag.

Vi er enda ikke helt i orden etter feiring av jul og nyttår. Hadde fest hos oss på nyttårsaften, og 1. nyttårsdag ble ikke brukt til å rydde for å si det på den måten :ler:

I dag skal jeg minimum få handlet inn, skrevet meny for neste uke (pluss søndag, fantasien var dårlig da jeg skrev meny i går), vasket en maskin klær, ryddet alle overflater og gjort klar gjesterommet til niesebesøk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God helg til deg også Vanedis :)

Vi kom i mål med det jeg hadde tenkt i går, men det holdt hardt, for vi var ganske trøtte da vi kom hjem etter kino. Men det gikk med litt selvdisiplin :)

I dag skal jeg ikke gjøre så mye. Henter lille niese i barnehagen etter jobb, og skal lage middag sammen med henne. Så tenker jeg vi går ut og leker litt eller noe sånn frem til barne-TV, og etter det er det bading og kveldsmat og lesing av eventyr. Blir koselig!

Har avtalt å lage nachos med mannen etter at hun har lagt seg, så da slapper vi av og koser oss med hverandre. Eneste "fornuftige" jeg planlegger i dag er å rydde etter oss underveis, samt å sette på en maskin klær.

Skrevet

Ikke helt samme oppskrift nei, jeg tar det vel egentlig mest etter eget hode Bruker rester av kalkun, sammen med litt salsasaus for å få det saftig. Også bruker vi løk, mais og tomater, med ost over toppen, og gratinert i ovnen. Lager "munnfuller", altså en og en nacho-chip med et lite "fjell" av fyll på. Litt styr å lage, men det er så praktisk når man skal spise det :)

Skrevet

Da har jeg klart å følge BabySteps'ene i to hele uker, og synes at dette begynner å gå riktig så bra! Selv mannen min har gitt meg masse komplementer, og han er ellers den som alltid maser om hvor rotete og skittent det er over alt (vi har det litt omvendt fra de fleste her) :)

Hvor strenge er dere andre på at alle rutinene skal gjøres hver dag? Jeg tenker på når det f.eks skjer noe utenom det vanlige, som at dere fikk besøk, eller bestemte dere for en laaaang shoppingtur etter jobb osv. Er det da greit å ikke fullføre alle rutinene deres, eller holder dere på en times tid, selv om dere er slitne og helst bare vil sove? Har dere en "straff" for å ikke fullføre? Jeg ha jo skjønt det slik på websiden at det er helt greit, og man skal ikke måtte ta igjen, men jeg vil ikke at det skal være for lett å bare la være heller.

Og ellers må jeg si meg veldig fornøyd med decluttering-prosessen. Hyller og skap som jeg nesten ikke turte å åpne er nå ryddig og pene, og i gangen ligger tre søppelposer og to store Fretex poser. Damen som ikke hadde en eneste toalettvekse hver gang hun skulle ut og reise klarte å kvitte seg med fire stykker ;)

Skrevet (endret)

Huff, merker at jeg bruker dette mye mer som en skryte-tråd enn til å poste listen min. Men jeg er så veldig fornøyd med hvordan leiligheten er blitt seende ut. Igår spiste vi middag på kjøkkenet for første gang på mange måneder! Alle gamle blader var blitt sorter og enten kastet eller satt i hyllen, kakeboksene var blitt åpnet og helt innholdet i en boks (som jeg håper forsvinner når vi får gjester i kveld. Den store kjøkkenmaskinen er på vei opp på loftet (fikk verdens beste kjøkkenmaskin til bryllupet, men kjøkkenet er ALT for lite til den, så den har bare stått der og tatt opp plass. Den får vente til vi flytter :( ) Og så hadde jeg skrubbet av alle de gamle matflekkene som jeg ikke hadde giddet å ta før, ig vasket til og med stolene (de trenger egentlig et strøk maling, men veldig mange ting blir satt på "etter at vi flytter"-listen).

Idag skal vi tilbringe mesteparten av dagen på visninger. Men noe skal jeg nok få til:

- Sette på en vask

- Gå hundetur

- Re opp sengen

- 5 min Room Rescue

- Ta ting ut til bodene

- 15 min declutter kjøkkenskuffer og skap

- 15 min gå igjennom CD-sammlingen

- Lage middag

- Oppvasken

- Shine vasken

- Finne frem klær til imorgen

Endret av Kara W
Skrevet

Dusj-skrubb-rutinen går fint, og huset er så godt som julefritt. Jeg har også vasket det meste av ekstra klesvask som ble generert av jula, hadde jo overnattinsbesøk, pluss at det ble litt finklær og duker utenom det vanlige.

Ellers er jeg ganske fornøyd med at vi holder bra på rutinene selv om vi har vært barnevakt for en fireåring siden fredag. Ser at det meste blir enklere når man har rutinene i orden, og spesielt middagsrutinen er gull verdt. Skal få skrevet ny meny straks, så vi har noe å lage handleliste etter i morra.

Kara W, et er ingenting som sier at man må bruke denne tråden til å poste lister. Jeg gjør det ikke, og det er helt greit at du heller ikke gjør det om det ikke passer deg. Poenget med tråden er å bruke den på en måte som motiverer deg til å følge Flylady-opplegget :)

Når det gjelder hvilke rutiner jeg gjør og hvilke jeg ikke gjør på "unntaksdager", så har jeg en del rutiner som jeg dropper lettere enn andre. F.eks vasker jeg ikke klær når jeg ikke er hjemme om ettermiddagen, mens andre rutiner er (eller ønsker jeg at skal være) som tanpussen, noe jeg gjør automatisk uansett hvor sliten og trøtt jeg er. En av de tingene jeg nesten alltid gjør er å legge frem klær til dagen etter. Jeg rydder også alltid etter meg, både etter aktiviteter og matlaging. Men om ukens "homeblessing" ikke kan gjøres, så gjør jeg den heller bare en annen dag, det er jo ikke noen krise.

Som regel vet man forresten ofte hvilke dager som blir unntaksdager, ofte planlegger man jo de aktivitetene man skal gjøre. Da kan man også planlegge på forhånd hvilke rutiner man vil gjøre, hvilke man vil droppe og hvilke man vil utsette til andre dager. Når man holder seg til en planlagt endring så synes jeg det er "mer greit" å endre på rutinen enn om det bare er fordi man ikke orker. Men straff praktiserer jeg ikke. Poenget er motivasjon, ikke å straffe seg selv for det man ikke gjør :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...