Kara W Skrevet 27. desember 2007 #2921 Skrevet 27. desember 2007 Tusen takk, Dunilla. Jeg ble vel ikke helt feridg med Hot Spots'ene, men hadde tatt litt på alle, slik at de så ganske greie ut alle sammen, og mye bedre enn de ha gjort på lenge. Det beste var at jeg gjorde det helt uten å tenke på det en gang. Idag gikk det nesten like greit. Før jeg skulle begynne med kveldslisten min, skulle jeg bare finne frem noen viktige papirer som jeg trenger til imorgen. Det siste stedet jeg husker å ha sett dem var nettop bordet i gangen. Jeg lette og lette, men fant dem ikke. Ting pleier ofte å vandre fra Hot Spot til Hot Spot, så litt småstresset begynte jeg å rydde dem grundig en etter en. Da jeg til slutt fant dem (i permen for vitkige papirer ) og skulle begynne med hot-spot, var de bare enda ryddigere enn igår! Dette systemet er rene magien. Jeg har klart Crash and Burn såpass mange ganger, at jeg er veldig klar over fenomenet. Men det er vanskelig å stoppe megselv når jeg føler at jeg endelig har funnet noe som virker. Men siden jeg stort sett er hjemme hele dagen nå i ferien, og tar mange og lange pauser med belønning og kos, så føler jeg at det går bra. Er også veldig streng på meg selv på at jeg ikke skal lese på neste dags oppgave før rett før jeg skal legge meg, og skal ihvertfall ikke gjøre noe med den. Vanskelig, men jeg har klart å beherske meg så langt. Nå er det litt belønningstid før jeg skal legge meg
Dunilla Skrevet 27. desember 2007 #2922 Skrevet 27. desember 2007 Det høres så idiotisk ut å si det, men; Enjoy! Jeg vet akkurat hvordan du føler det. Husarbeide på denne måten er faktisk litt morsomt. Vasken er shinet, og jeg skal også legge meg nå. Skal bare finne frem klærne jeg skal ha på imorgen først. Akkurat den rutinen sparer meg for masse stress om morgenen.
Gjest Asti Skrevet 28. desember 2007 #2923 Skrevet 28. desember 2007 (endret) .... Endret 15. desember 2009 av Asti
Gjest Asti Skrevet 28. desember 2007 #2924 Skrevet 28. desember 2007 (endret) .... Endret 15. desember 2009 av Asti
Dunilla Skrevet 28. desember 2007 #2925 Skrevet 28. desember 2007 Noe av det viktigste jeg har lært med Flylady er at man er på vei og "hopp inn der du er". Det gjør at det alltid er lett å ta opp igjen, der man slapp uten å ha så dårlig samvittighet at man dropper hele greia hvis man av en eller annen grunn har stoppet opp. Denne gangen har jeg imidlertid holdt på hver dag med Flylady siden februar i år - kun avbrutt av ferier. Du imponerer meg! Jeg har ofte 1-5 dager hvor jeg ikke gjør stort annet enn en minimums dagsrutine (vaske tøy, rydde etter meg, holde vasken sånn passe shinet - i beste fall få tatt oppvasken hver dag) - forresten, det er da noe det og! En annen ting jeg har lært som følge av "Decluttering" og at "alt skal ha sin faste plass" er å være nøye med hva som kjøpes/skaffes til huset - tenker meg nå om mange ganger før noe blir kjøpt. Det er både miljømessig og økonomisk veldig riktig. Signerer denne! Jeg er blitt veldig flink til å ikke kjøpe unyttige ting til huset, om det er det n-te sengesettet (jeg er én person men har sengetøy til en hel familie, til tross for decluttering...), designpynteting (in idag, søppel imorgen), eller klær/sko/tilbehør bare "fordi jeg fortjener det". Med litt selvbeherskelse sparer jeg masse penger som jeg ellers ville kastet bort på ting som på lengre sikt bare ville rotet til huset ennå mer, og dessuten er jeg opptatt av å sette små økologiske fotavtrykk (tror jeg det het). Dvs at jeg skal begrense "konsumentrollen" så mye jeg greier, fordi jeg mener vi må ta større ansvar for miljø og klima og for en skjev fordeling i verden. Idag fikk jeg inn min nye arbeidsplass. Jeg er ikke ferdig med å tømme bokhylla, og det er litt småkaos på stua foreløpig. Men jeg har funnet riktig plass til bestefars skrivebord i mørkbeiset tre med drageornamenter; både så det føles riktig å sitte der og jobbe, pluss at skrivebordet synes og kommer til sin rett som et vakkert møbel. Og endelig har jeg fått den gode arbeidsplassen jeg har trengt lenge, men ikke hatt. Nå har jeg tatt et viktig steg for min egen del for å bli produktiv/kreativ i 2008. Go me!
Gjest Asti Skrevet 28. desember 2007 #2926 Skrevet 28. desember 2007 (endret) .... Endret 15. desember 2009 av Asti
Dunilla Skrevet 29. desember 2007 #2927 Skrevet 29. desember 2007 Takk! I dag har jeg endelig våget meg i butikker. Jeg liker ikke stresset og trengselen som har vært før jul og da romjulssalget startet. Fikk utført mange ærender som har vært utsatt lenge pga det. -bestille nytt glass til et bilde som ramlet i gulvet for...øh...et år siden -kjøpe dyrefor på tilbud + noe mer -apotek -leverte div ting til Fretex (bokstavelig talt stuehyllevarmere her) -biblioteket (og fikk endelig bekreftet at jeg slapp å erstatte en bok som jeg trodde jeg hadde rotet bort.) Jeg trodde jeg hadde levert den for lenge siden, men siden den ikke var registrert innlevert av biblioteket så fikk jeg purring. En snill bibliotekar sjekket hylla idag og fant den. Av og til er man heldig og kommer langt bare ved å være høflig og ydmyk, og snakke med en rett person. Og så kjøpte jeg en bukett blomster til meg selv fordi jeg hadde lyst på en liten belønning fordi jeg synes jeg har vært arbeidssom og ryddig i det siste.
Kara W Skrevet 30. desember 2007 #2928 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Igår var første gang jeg ikke klarte hele rutinen min Sto opp om morgenen og klarte morgenrutinen, men etterpå var jeg veldig sliten. Planen vår for dagen var å dra og handle og besøke familie. Vi fikk ikke handlet så mye, og etter en runde med familiebesøk, var jeg bare enda mer sliten. Kom hjem og satte på middag, men holdt på å sovne ved middagsbordet. Mannen sendte meg til sengs, men jeg tenkte at selv om jeg ikke hadde gjort alt jeg skulle iløpet av dagen, så kunne jeg da ta kveldsrutinen. Vasken var full av oppvask, så da gjorde jeg ikke annet enn å tørke av de delene jeg kom til. Ryddet av nattbordet før jeg la meg, og la frem klærne jeg skulle ha på meg idag (som stort sett er de samme som igår, siden det er ferie og jeg ikke skal møte noen). Men da jeg sto opp idag hadde mannen faktisk tatt oppvaksen, så da er planen for idag: - Rydde skapet i gangen - Sette på og tømme oppvaskmaskinen - Støvsuge (tror mannen skal få lov til å ta denne) - Kaste og gå ut med all søpla i hele leiligheten - Ta den oppvasken som dukker opp i løpet av dagen - Skrubbe vasken ekstra godt, for nå blir flekkene større heller enn mindre Endret 31. desember 2007 av Kara W
Dunilla Skrevet 30. desember 2007 #2929 Skrevet 30. desember 2007 God morgen, Kara W! Du fikk da gjort mesteparten av det du egentlig skulle? Og det er da bra uansett! Du kan prøve å være snill med deg selv og legge deg "i tide" idag hvis du tror det hjelper på grunnen til at du var så trøtt igår (og idag?) Om ett og annet må utgå fra rutinen en dag, så er ikke alt bortkastet for det! Så langt ifra! Husk at et godt delmål idag like gjerne kan være "rydde 15 minutter i skapet i gangen" i steden for "rydde hele". (Nå vet jeg ikke hvor lang tid det tar å rydde der, men du behøver ikke gjøre alt på en gang! Å bryte ned arbeidet i overkommelige biter (15 minutter er en konkret tid vi alle kan forholde oss til), er viktig lærdom for flybabies. Et kvarter her og der, og vips så har man fått utrettet mye mer enn man i utgangspunktet trodde. Hvis du er trøtt utover dagen, så kan man fint ta oppvasken rett etter middag (f.eks). Du trenger ikke vente til seine kvelden med den, og så sovne fra den. Da er det bedre å ta den mens du har overskudd, og heller overleve et par glass og tallerkner i vasken til imorgen. Klem fra en annen som flyr for tiden
Gjest Asti Skrevet 30. desember 2007 #2930 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Dunilla Skrevet 31. desember 2007 #2931 Skrevet 31. desember 2007 Jeg har akkurat tatt oppvasken og shinet vasken, så nå er kjøkkenet klart til 2008. Jeg vil ønske alle flybabies enriktig hyggelig kveld, og et godt nytt år!
Gjest Asti Skrevet 31. desember 2007 #2932 Skrevet 31. desember 2007 (endret) .... Endret 15. desember 2009 av Asti
Kara W Skrevet 1. januar 2008 #2933 Skrevet 1. januar 2008 (endret) Håper alle fikk en fin kveld igår, og lykke til med det nye året! Igår var jeg litt slem pike og gjorde ingenting på listen min. Det straffes med at jeg ikke får lov til å gå videre på neste dag med BabySteps. Jeg er så nyskjerrig og har så lyst til å bare lese igjennom alt, men er flink og tar bare en dag av gangen, og leser ikke mer enn det jeg får beskjed om. Jeg vet at hvis jeg skulle lest alt på en gang så hadde jeg nok mistet motet. Så dagens liste er: - Kle på meg og ordne hår (uten sko ) - 5 min Room Rescue på soverommet - Vaske 2 omganger med tøy - Rydde ut klesskapet i gangen - Rydde unna oppvasken - 2 min Hot Spot - Skrive liste organisere gjørelistene mine litt. Nå begynner de å bli for lange til å ha i hodet. - Shine vasken - Legge frem klær til imorgen - Legge meg tidelig! Imorgen er det tilbake i jobb, og jeg lurer veldig på hvordan det kommer til å gå. Lett å gjøre en times husarbeid, når man bare er hjemme en hel dag uansett. Endret 1. januar 2008 av Kara W
Gjest Asti Skrevet 1. januar 2008 #2934 Skrevet 1. januar 2008 (endret) Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Kara W Skrevet 1. januar 2008 #2935 Skrevet 1. januar 2008 Må bare fortelle om skap-rydde-opplevelsen min. Garderobeskapet i gangen har vært et sånt sted som jeg har tenkt lenge at jeg trengte å rydde ut av, men orket bare ikke. Hadde satt det opp på listen for idag, men da jeg åpnet døren og så rotet mistet jeg helt motet. Trengte å få en ekstra klem og oppmuntring av mannen min. Vi satte god lunch inn i ovnen, satte på timeren på 15 minutter, og jeg tenkte at jeg skulle ihvertfall holde på til maten var ferdig. På den tiden rakk jeg akkurat å rydde ut av skapet og vaske det (betongvegger og ubehandlet tregulv ser rotetete og skittent ut uansett hva man gjør med det ). Etter lunch ble mannen min med meg for å gå igjennom haugen som lå på gulvet. Jeg satte ikke på timer, siden alt alikvell skulle inn, men det føltes ut som om det bare tok 5 minutter. Alt forsvant inn i en pen og organsiert måte. Vi kvittet oss med tre jakker, et par sko og noe hundeutstyr. Selv med det lille som forsvant ut var det pluttselig masse plass i skapet som tidligere bare var overfylt og hvor det ikke gikk ann å finne noen ting! Jeg bare ble så overasket over hvor fort det gikk og hvor pent det ble når jeg først satte igang. Nesten så tør å sette igang med arbeidsrommet mitt, som helt klart er husets værste rom, men som det er demotiverende å bare gå inn i (selv for å jobbe, noen ganger). Men tenker jeg tar soverommet først, for å få inn litt mer trening og selvtillit. Idag har jeg gjort alt på listen min, bortsett fra å skrive nye rutine-lister. Det får jeg ta på T-banen på vei til jobb imorgen. Er utrolig spent på å se hvordan rutinene mine utvikler seg når det er vanlig jobb-dager det er snakk om, og ikke avslappende ferie, hvor jeg gjerne bruker over en time på hele morgenrutinen.
Gjest Asti Skrevet 2. januar 2008 #2936 Skrevet 2. januar 2008 (endret) Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Kara W Skrevet 2. januar 2008 #2937 Skrevet 2. januar 2008 Da har jeg satt sammen rutine-lister for meg selv. De er basert på den som er på web-siden, men tilpasset meg. Antar at det er lov Hva synes dere som er litt mer erfarne om denne listen: Morgen: - Ta morgenstell og kle på seg - Sjekke reminders og andre mail - 5 min rydding etter kvelden før - Gå hundetur Ettermiddag: - Gå hundetur - Lage middag - Oppvask - 15 min "declutter" - 2 min Hotspots Kveld: - Shine vasken - Sjekke kalender og finne frem ting jeg trenger til neste dag - Legge frem klær til neste dag Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal passe inn annet husarbeid som støvsuge og vaske tøy, men jeg er sikker på at FlyLady vil forklare dette til meg når jeg kommer så langt i prosessen. Denne listen er det jeg skal gjør hver dag. Lage middag og gå hundetur deler jeg jo med mannen, men vi gjør det ofte sammen.
Gjest Asti Skrevet 2. januar 2008 #2938 Skrevet 2. januar 2008 (endret) Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Gjest Asti Skrevet 2. januar 2008 #2939 Skrevet 2. januar 2008 (endret) .... Endret 15. desember 2009 av Asti
Gjest Asti Skrevet 3. januar 2008 #2940 Skrevet 3. januar 2008 (endret) [Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå